موضوع «خلاقيت» همواره موضوعى جالب توجه و گيرا براى مردم بوده است. از يك طرف همه، خلاقيت را ارزش و نوعى امتياز مىدانيم و از سوى ديگر، مردم در زمان خود رفتار مناسبى با افراد خلاق نداشتهاند. اين امر شايد به دليل خلاقيت و ويژگى غير عادى و غير معمولى «خلاقيت» باشد .به راستى خلاقيت چيست و خلاق كيست؟ بچههايى كه راه حلهاى جديد و مناسب پيدا مىكنند، بچههايى خلاق هستند. اما بايد دانست كه خلاقيت هوش نيست. بسيارى از بچههاى باهوش خلاق نيستند، اما گاهى با بچههايى سر و كار داريم كه به ظاهر بازيگوش و معمولىاند، اما انديشههاى خلاقى دارند. اين دسته از بچهها بر خلاف ظاهرشان ذهن پيچيدهاى دارند.
خلاقيت سه ويژگى دارد: 1 - بچههاى خلاق آمادگى دارند كه در پى راه حلهاى غير معمول باشند؛ 2 - آنان از ابراز عقايد و مفاهيم جديد لذت مىبرند؛ 3 - آنان از اشتباه كردن نمىترسند.
بچههاى خلاق به تمسخرى كه ممكن است متعاقب اشتباهشان پيش بيايد، بىاعتنا بوده و مشتاقند راهحلهايى كه احتمال شكست در آن زياد است را بياموزند. شايد مهمترين تفاوت بچههاى خلاق با ساير بچهها در نوع تفكر آنان باشد. بچههاى عادى و معمولى معمولاً از تفكر همگرا استفاده مىكنند يعنى براى حل مسئله، ذهنشان را معطوف يافتن پاسخ صحيح مىنمايند. در عوض تفكر واگرا كه اساس خلاقيت به شمار مىآيد نوعى فكر كردن است كه وقتى يك مسئله داراى چندين پاسخ باشد به كار گرفته مىشود.
موانع شكوفايى خلاقيت
1 - اجبار به همنوايى:
اگر فرزندان به اطلاعات و دنبالهروى از روشهاى متداول و قواعد خشك و انعطافناپذير مجبور و ملزم باشند، به طور چشمگيرى خلاقيت در آنان نقصان مىيابد. والدين مسلط و قدرتطلب، معلمان و مديرانى كه نظم و انضباط افراطى را بر بچهها تحميل مىكنند، به طور نادانسته و ناخواسته زمينهساز زوال خلاقيت مىشوند.
2 - نكوهش:
ابراز عقيده و ابراز راه حلهاى غير معمول و خارقالعاده يكى از نشانهها و مؤلفههاى خلاقيت است. بنابراين نكوهش و تمسخر بچههاى خلاق باعث خواهد شد كه احساس ارزشمندى آنان كاهش يابد و حالت وسواسى به خود بگيرد. با نكوهش ابراز عقايد بچهها، آنها را مجبور خواهيم كرد كه از بيان افكارشان دست برداشته و رفتار جرئتورزانهشان را كاهش دهند.
3 - انتظار پيروزى:
انتظار پيروزى هميشگى و مدام و توقع زيادى والدين، آفت پيشرفت و ترقى بچهها خواهد بود. انتظار پيروزى از هر كوشش، اغلب باعث خواهد شد كه بچهها از شكستهايشان دلسرد شده و به دنبال راه حلهاى نو و بديع نروند. از طرف ديگر، انتظار تشويق و پاداش زياد نيز باعث افزايش توقع بچهها در هر بار موفقيت خواهد شد. در بلندمدت اين امر ديد را از شناسايى واقعيتها تحريف كرده و قدرت خلاق ذهن بچهها را از بين مىبرد.
4 - عدم تحمل والدين:
خلاقيت به عبارتى نوعى بازى بيان عقايد و راه حلها، همراه با تمايل به خيالپردازى، ادعا، جسارتورزى و دستكارى در مفاهيم پذيرفته شده است. اغلب بچههاى خلاق حالتى كودكانه دارند و كارهايشان توأم با ريخت و پاش است اما اينها تنها ظاهر قضيه است.
راههاى كمك به رشد خلاقيت
1 - شركت در يادگيرى خودانگيخته:
بسيارى از بچهها تحت فشار ديگران (مديران، معلمان، والدين) هستند. بنابراين تشويقشان براى جهت دادن به يادگيرى چندان آسان نخواهد بود. از اين گذشته بسيارى از والدين با شيوههاى يادگيرى خودانگيخته آشنايى ندارند. در برخى موارد هم مىترسند اگر به بچههايشان آزادى بيشترى بدهند تا آنان به شيوه خودشان واقعيتها را كشف و دريافت كنند، چيزهاى اشتباهى را ياد گرفته و يا بچهها آنچه را هدف آنان است نياموزند. والدين، در حقيقت وظيفه دارند بياموزند كه چگونه مىتوان آموخت.
2 - قانع نباشند:
بچهها بايد اجازه داشته باشند نظرات و افكارشان را تغيير دهند و تا مىتوانند حدس بزنند. بگذاريد ذهن و توانايى تجسم و تصور بچههايتان وحشى باشد و به هر سو كه مىخواهد برود. از اين راه بچهها مىتوانند روابط دستنيافتنى و بعيد را دستكارى نموده و به احتمالات ذهنى متعدد دست يابند. بايد ذهن بچهها عادت كند كه خيلى زود قضاوت نكرده و به اولين و راحتترين راه حل قانع نباشند.
3 - انعطافپذيرى:
بايد به بچهها اجازه داد تا ديدگاههاى خود را عرضه كرده و از زاويههاى مختلف به موضوع نگاه كنند، به فرزندانتان بياموزيد براى هر موضوع، نظرات جديدى يافته و براى هر مسئله راه حلهاى زيادى را در نظر گيرد.