بررسي وضعيت ايمني يک خودروي فرانسوي الاصل ساکن ايران
پژو 405 براي اولينبار در سال 1984 ميلادي توسط کمپاني پژو در فرانسه توليد شد و 4 سال بعد، در سال 1998 ميلادي، عنوان بهترين خودروي سال اروپا را به خود اختصاص داد.
شرکت
هاي خودروسازي داخلي، براي رهايي از دست پيکان که طراحي بسيار قديمي
داشت و تکنولوژي ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصميم گرفتند سرمايهگذاري جديدي روي يک خودروي مدرن
مانند پژو 405 انجام بدهند. به همين دليل، خط جديد توليد پژو 405 در سال 1369 بهوسيله رييسجمهور وقت کشورمان کليد خورد و از همان سال، کار مونتاژ و توليد اين خودرو به همراه مدلهاي ديگري از سواري پژو در ايران آغاز شد. از سال 1373 شرکت ساپکو، ساخت داخلي قطعات 405 را شروع کرد و موفق شد تا سال 1377 بيش از نيمي
از قطعات اين خودرو را توليد کند و به اين ترتيب، نياز به واردات اين قطعات با قيمت بيشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد.
پژو 405 که علاوه بر فرانسه، در انگلستان هم توليد مي
شود، يکي از بهترين خودروهاي مونتاژشده در ايران است و شرکت ايرانخودرو تمام تلاشش را کرده تا اين خودرو را به عنوان بهترين اتومبيل توليدي در خاورميانه معرفي کند. 405، زماني جزو زيباترين خودروهاي موجود در بازار ايران، از نظر طراحي بدنه، محسوب مي
شد و طرفداران بسياري هم داشت و البته دارد. اتاق جادار و بزرگ اين خودرو، يکي از دلايل محبوبيت آن است. 405، در برابر جريان هوا مقاومت ناچيزي (با ضريب 31 درصد) دارد که اين هم يکي ديگر از مزاياي آن به شمار مي
رود. 2 محور عقب و جلو 2669 ميلي
متر از هم فاصله دارند و اکسل آن 405، مجهز به بازوهاي عرضي و فنرهاي مارپيچ است که اين فنرهاي مارپيچ، خودشان به فنر لول و فنر ضدچرخش به کمک فنرهاي دو جهته مجهز است. بد نيست بدانيد که سيستم تعليق در هر يک از 4 چرخ 405، به صورت جداگانه عمل مي
کنند که اين ويژگي باعث چسبندگي بهتر ماشين در جاده و مخصوصا پيچ
ها مي
شود و در نتيجه، سرنشينان آرامش بيشتري را هنگام سفر تجربه مي
کنند.
سيستم فرمان پژو 405، دنده شانهاي است؛ يعني راننده مي
تواند برحسب قد خودش آن را بالا و پايين ببرد و تنظيم کند. پژو 405 ايراني، 2 گاردان و ديفرانسيل جلو است و اين يعني آنکه وزن 1020 کيلوگرمي
آن به صورت نامتوازن در جلو و عقبش تقسيم مي
شود؛ 605 کيلوگرم (3/59 درصد) در جلو و 415 کيلوگرم (7/40 درصد) در عقب! ناگفته نماند که اين مدل ايراني از پژو مي
تواند 177 کيلومتر در ساعت، سرعت داشته باشد و شتاب صفر تا 100 کيلومتر را در زمان 12 ثانيه طي کند. توليدکنندگان مي
گويند بايد هنگام تحويل 405، 2 عدد سوييچ با ريموت و دربازکن صندوق عقب را هم تحويل گرفت.
کمربند ايمني اين خودرو هم قابلتنظيم است و اگر قد کوتاهي داشته باشيد، با کمربند آن مشکلي نخواهيد داشت. سيستم ترمز 405، به صورت ديسکي پره
دار در ترمز جلو و کاسهاي در ترمز عقب است که البته به تازگي روي برخي از آنها ترمز
ABS نصب شده است و قرار است که به زودي هم نصب اين نوع ترمز روي تمامي
405هاي توليدي آغاز شود. نصب ترمز
ABS روي خودرو، هم هزينه بيشتري دارد که البته خريداران براي حفظ بيشتر جانشان بايد اين هزينه را بپردازند.
تجهيزات ايمني
براي بالا بردن سطح ايمني 405، تجهيزات و تمهيدات مختلفي براي آن در نظر گرفته شده است. بادشکن
هاي جلو، برف پاک
کن شيشه
هاي جلو و عقب براي افزايش قدرت ديد راننده در روزهاي برفي و باراني، سپر لبه
دار، درهايي با واشرهاي لاستيکي خميده که کاملا به کاپوت متصل و کيپ شدهاند، کناره
هاي خميده تحتاني و آينه
هاي ديد عقب با 2 زاويه پهن جهت داشتن ديد کافي از جمله اين تجهيزات هستند. همچنين سيستم ترمزها با نوع موتور هماهنگي دارند که همين امر ايمني 405 را بالاتر مي
برد. يکي ديگر از مزاياي ايمن 405، ضربگيرهايي است که در کنار تمام درها نصب شده است و باعث افزايش استحکام درها مي
شوند. به همين خاطر معمولا در تصادف
هاي عادي، فرورفتگي در خودرو و آسيبديدگي سرنشينان پيش نمي
آيد. اين خودرو بين فرانسوي
ها، ايرانيان و کشورهاي آفريقايي محبوبيت زيادي دارد. از جمله امکانات و مزاياي پژو 405 مي
توان به اين موارد اشاره کرد:
• برف پاک
کن زماندار
• چراغ مه
شکن عقب
• چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
• آينه داخلي قابلتنظيم ديد در شب
• آينه
هاي بيروني بدون نقطه کور
• زبانه قفل کودک در درهاي عقب
• سيستم قفل مرکزي
• کمربند ايمني در جلو و عقب
• مثلث اخطار با شبرنگ
• چراغ اخطار پايين بودن سطح روغن ترمز
• نوارهاي محافظ اطراف بدنه
• چراغ اخطار درگير بودن ترمز دستي
• سيستم تهويه مجهز به فن
• آينه بيروني برقي
• ساعت ديجيتالي
• مصرف 7 تا 8 ليتر سوخت در 90 کيلومتر
• 70 ليتر، ظرفيت مخزن سوخت
• سيستم خودکار قطع سوخت در مواقع ضروري
• فرمان هيدروليک
• شيشه
هاي برقي.
ماجراي آتشسوزيهاي 405
اگرچه پژوي 405 فرانسوي، جزو ايمن
ترين خودروها در اين کشور و ساير کشورهاي اروپايغربي محسوب مي
شود اما 405 ايراني وحشت زيادي را در سال
هاي 1383 و 84 در دل مردم انداخت. در آن سالها، هر از گاهي خبر آتش گرفتن يک دستگاه پژوي 405 به گوش ميرسيد و کمکم کار به جايي رسيد که ظرف دوسه سال، نزديک به 60 پژوي 405 در آتش سوختند و حدود 120 نفر از هموطنانمان جان خود را در اين آتشسوزي
ها از دست دادند. مدتي بعد، مسوولان ايران خودرو اعلام کردند که اين حوادث ناشي از استفاده غلط از يک بست فلزي غيراستاندارد و غير قابلتنظيم در 405هاي توليدشده در نيمهدوم سال 83 بوده است. اين بست، شلنگ فلزي خروجي از باک بنزين به سمت انژکتور را نگه مي
داشت که در صورت گرم و سرد شدن پي در پي محفظه موتور قابليت ارتجاعي
اش را از دست مي
داد و بعد از مدتي هم ديگر نمي
توانست در برابر انبساط و انقباض عکسالعمل نشان بدهد و به اين ترتيب توان نگه داشتن شلنگ بنزين را نداشت. بنابراين، نشت بنزين از محل اتصال شلنگ و انژکتور سيلندر شماره 4 شروع مي
شد. نشت بنزين، حتي اگر به صورت قطرهاي هم بود، کمکم محفظه شمع 4 را پر مي
کرد و باعث رسيدن بنزين به محل اتصال کلاهک واير 4 با شمع مي
شد و در صورت به وجود آمدن کوچکترين جرقهاي در محل، آتشي رخ مي
داد که با توجه به نشت بنزين، به سرعت به سمت باک حرکت مي
کرد و ماشين را به آتش مي
کشيد. سپس مسوولان ايرانخودرو اين نقص را پذيرفتند و فراخواني دادند که تمام دارندگان خودروي پژو 405 توليدي نيمه دوم 83 و نيمه اول 84 به نمايندگي
هاي ايران خودرو مراجعه و ايراد خودروشان را رفع کنند تا از وقوع چنين حوادث دلخراشي پيشگيري شود.
منبع:www.salamat.com /م