مشورت ادراک و هشياري دهد
عقلها مرعقل را ياري دهد
گفت پيغمبر بکن اي رأي زن
مـشورت کالمستشار مؤتمن(1)
مشاوره يعني «پيوند عقلها با عقل خود» يک اصطلاح «ژنريک» يا عام است که در برگيرنده فرايندهاي متعددي نظير مصاحبه، اجراي آزمون، راهنمايي، توصيه و ساير موارد مربوط به اين امور است.
هدف مشاوره، ياري رساندن به فرد به منظور حل مشکلات او، طرح و نقشه براي آينده وي، تغيير نگاه و نگرش شخص به حيات و زندگي و کمکهايي فکري از اين قبيل است.
روان شناس مشاور کسي است که با تخصص خود در زمينه راهنمايي و هدايت رفتاري، مسائل و مشکلات ازدواج، انتخاب شغل و حرفه، امور اجتماعي، مسائل تحصيلي و آموزشي و ساير موارد مربوط به ديگران کمک ميکند. در سيره و سخن پيشوايان پاک انديش : «مشورت» پشتيبان بيمانند در زندگي،(2) پيروزيبخش عرصههاي ترديد و زمينهساز برکات گرانسنگ در امروز و فرداي همگان بويژه نسل جوان توصيف شده است. و از آن سو، بي توجهي به آراء و نظريات خالصانه و دلسوزانه ديگران باعث «هلاکت انسان» و «سقوط» از مسير ترقي و تکامل معرفي شده است.(3)
مشاوره براي جوانان، از دو مفهوم مکمل برخوردار است، يکي آنکه ديگران با آنان مشورت کنند و ديگر اينکه آنان بتوانند با اطرافيانشان به مشورت بپردازند.
آثار مشاوره با نسل جوان
آثار مشاوره با نسل جوان براي جوانان عبارتست از:
1.ورزيدگي نيروي فکر و انديشه
مشاوره با جوان نيروي فکر و انديشه او را عميقتر و ورزيدهتر ميکند، زيرا اصل مشورت، اتصال عقل ديگران با عقل خويش است و هر موقعيت مشاورهاي، جوان را در برابر پرسشي قرار ميدهد که لازم ميداند به خوبي بينديشد، و پاسخي شايسته ارائه کند و در حقيقت چنين فرصتي، زمينه را براي رشد و پرورش نيروي عقلاني، فراهم مينمايد و او را از جامعنگري و پختگي فکري بيشتري در مقايسه با همسالان خود که در چنين شرايطي نيستند، برخوردار ميسازد.
2.تأييدي بر احساس کفايت و قابليت
پذيرش شخص در خانواده يا جامعه، باعث مراجعه افراد و کسب آراء و نظرات اوست. مشورت با جوان تأييدي بر احساس قابليت فکري و کفايت عقلاني اوست و هر اقدام مشاورهاي پاسخي به نياز جوان براي پذيرش و مقبوليت نزد ديگران است و حاصل آن، افزايش ميزان اعتماد به نفس فرد خواهد بود.
3.برداشت جديدي از مسئوليت
جوان پس از هر مشورتي که ديگران با وي ترتيب ميدهند، برداشت جديدي از احساس مسئوليت پيدا ميکند. اين امر به ويژه در خانواده بيشتر احساس ميشود، زماني که والدين با فرزند جوان خود به مشورت ميپردازند، وي اين گونه استنباط ميکند که او در اين زندگي منزوي، غريبه و جدا يا دور افتاده از دلها و ديدهها نيست، بلکه متعلق به اين زندگي است، چون براي پيشرفت و بهبود همين زندگي از وي نظرخواهي مينمايند، لذا احساس مسئوليت بيشتري نسبت به خود و اطرافيان پيدا ميکند.
4.کمتر شدن فاصلههاي عاطفي
مشورت نوعي پيوند عاطفي و فکري است که صورت ظاهري آن جنبه فکري داشته و جنبه باطني آن رنگ و لعاب عاطفي دارد. هر مشورتي که با نسل جوان انجام ميشود، «فاصلههاي عاطفي» کمتر ميشود و احساس انس و محبت بين افراد با جوان بيشتر و بيشتر ميگردد.
5.نوعي آموزش غير مستقيم به نسل جوان
مشورت با نسل جوان نوعي آموزش غير مستقيم محسوب ميشود، زيرا وي از رفتار
والدين و اطرافيان ميآموزد که افراد بالغ به مشاوره به وي توجه دارند و چنين همّت مبارکي از سوي اطرافيان نه تنها با غرور و عزّت نفس آنان اصطکاک ندارد بلکه جوان را آماده جمعنگري به جاي «تکروي در زندگي» و بهرهوري از مصلحتانديشي و تجربيات ديگران در چهره مشاوره مينمايد.
شرايط مشاوره نسل جوان با ديگران
ويژگيهاي يک مشاور براي جوانان، با ديگر مشاوران در سطح عموم جامعه، به طور ريشهاي و شيوهاي متفاوت است؛ فراهم ساختن اين شرايط باعث ايجاد تفاهم و اعتماد متقابل نسل جوان با اطرافيان است تا به طور سهل و ساده و به دور از هر گونه اضطراب و دلهره اين مهم انجام شود.
بيدليل نيست که در آموزههاي ديني نخستين ويژگي مشاور «عقل و خردورزي» و سپس «نُصح و دلسوزي» بيان شده و برکات آن «رشد و شکوفايي»، «يُمن و برکات
بسيار» و «توفيق از پروردگار سبحان» معرفي گرديده است.(4)
چنانکه در فرازي ديگر تأکيد بر مشورت با افراد:
«متقي و پرهيزگار»، «عاقل و خردمدار»، «پارسا و احتياط کار» و «صديق و درستکردار» مينمايد و مخالفت با ديدگاه اينان را ناپسند ميشمرد(5) و از آن سو مشورت با ترسو، بخيل، حريص، کممقدار، پست و فاجر مکروه دانسته شده است.(6)
کساني که جوانان آنها را به عنوان مشاور برميگزينند، بدون ترديد بايد واجد صفاتي برتر از معلّمان و مربيان نسل جوان باشند، همچون مبلغان ديني در دانشگاهها، افزون بر «دانش» موردِ نياز جوانان، با «روش» گفتگو، جذب مخاطب و جلب اعتماد جوانان آشنا باشند و به دور از هر گونه ظاهرسازي، خاضعانه و خالصانه و در عين حال عالمانه و خردمندانه، ريشههاي درد را بشناسند و پس از پايان سخن مشورت کننده، به شيوههاي درمان رو کنند تا جوانان در فضايي با تفاهم و مبتني بر اعتماد متقابل دفتر زندگي خود را بگشايند و سطر سطر مطالب خود را به صورت مشورت مطرح نمايند.
ويژگيهاي مشاور نسل جوان
از مجموع صفات برجسته مشاورِ جوانان، به اين ويژگيهاي والا ميتوان اشاره کرد:
1.سرمايه گذاري عاطفي
سطح سرمايه گذاري عاطفي بيشتر از سطح تبادل عاطفي است، در اولي دلجويي مشاور از مراجع مورد نظر مطرح است ولي در دومي، جريان داد و ستد عاطفي در حد تعادل ميان دو شخصيت به ميان ميآيد.
به يقين چنين سرمايه گذاري براي همگان به ويژه نسل جوان با توجه به احساسات پاک و اعتماد ارزشمندي که به انسانهاي وارسته و خالص ميکنند، ضرورتي بيشتر و بهتر خواهد داشت.
2.ثبات عاطفي
فرد در صورت برخورداري از عواطف با ثبات و يکدست در مراحل مختلف زندگي ميتواند، اعتماد جوان را جلب کند و او را به گفتگو و مشاوره ترغيب نمايد. والدين بيش از ديگران بايد واجد چنين صفتي باشند.
3.تواضع و فروتني
در مناسبات انساني، نفوذ اخلاقي و جلب اعتماد ديگران در شرايطي امکانپذير است که ارتباط افقي حاکم باشد. اين امر در روابط متقابل جوانان و ديگران چشمگيرتر و تعيين کنندهتر است. زيرا جواناني که احساس ميکنند، مشاور از موضع برتر و موقعيت اقتدار با آنان مواجه ميشود، دست به مقاومت ميزنند و عکسالعمل مخالفي از خود بروز ميدهند.
4.نيازشناسي جوانان
آگاهي و درک کامل اطرافيان به ويژه والدين از نيازهاي مهم سنّي و مشکلات اين دوران، توانايي خاصي به آنان ميبخشد تا بر اساس نيازهاي آنان، روشهايي را اتخاذ نمايند که به نتيجه مطلوب يعني تفاهم کامل منجر شود.
5.ارزشهاي اخلاقي
پايبندي به يک نظام اخلاقي استوار، متقن و مستحکم الهي، اعتماد جوانان را به خوبي جلب ميکند.(7) هرگاه نسل جوان ما انسان آگاه و هوشياري را بنگرند که امواج زندگي و توفان شبهات او را عاجز و ناتوان نميکند و چونان نخل استوار و تنومندي، سربلند و پر استقامت به اعتقادات ديني و دلبستگيهاي الهي خود معتقد است، در تمامي عرصهها برتر از نزديکان و اطرافيان به او اعتماد ميکنند و چونان اميني رازدار و پدري مهربان يا برادري دلسوز و آگاه، تمامي فرازها و فرودهاي حوادث زندگي خود را با او در ميان ميگذارند و از وي مدد ميگيرند. به راستي چنين کاميابي براي يک مشاور، بهترين موفقيت و سربلندي محسوب نميشود؟!
آري:
دل را نگاه گرم تو ديوانه ميکند
آيينه را رخ تو پريخانه ميکند
آزادگان به مشورت دل کنند کار
اين عقده کار سبحه صد دانه ميکند(8)
پي نوشت :
1.مولوي.
2.( امام علي(ع))؛ غررالحکم، ص 441 و 442 و 443.
3.مستدرک الوسائل، ج 8، ص 341.
4.(رسول اکرم (ص))؛ وسائل الشيعه، ج 12، ص 42.
5.وسائل الشيعه، ج 12، ص 39 (باب استحباب مشاورة اصحاب الرأي).
6. همان، ص 46. (باب کراهة مشاورة الجبان و...).
7.جوان و نيروي چهارم زندگي، صص 122-119
8.صائب.
منبع: پايگاه حوزه