موضوع «خلاقيت» همواره موضوعي جالب توجه و گيرا براي مردم بوده است. از يک طرف همه، خلاقيت را ارزش و نوعي امتياز ميدانيم و از سوي ديگر، مردم در زمان خود رفتار مناسبي با افراد خلاق نداشتهاند. اين امر شايد به دليل خلاقيت و ويژگي غير عادي و غير معمولي «خلاقيت» باشد.
به راستي خلاقيت چيست و خلاق کيست؟ بچههايي که راه حلهاي جديد و مناسب پيدا ميکنند، بچههايي خلاق هستند. اما بايد دانست که خلاقيت هوش نيست. بسياري از بچههاي باهوش خلاق نيستند، اما گاهي با بچههايي سر و کار داريم که به ظاهر بازيگوش و معمولياند، اما انديشههاي خلاقي دارند. اين دسته از بچهها بر خلاف ظاهرشان ذهن پيچيدهاي دارند.
خلاقيت سه ويژگي دارد:
1 ـ بچههاي خلاق آمادگي دارند که در پي راه حلهاي غير معمول باشند؛
2 ـ آنان از ابراز عقايد و مفاهيم جديد لذت ميبرند؛
3 ـ آنان از اشتباه کردن نميترسند.
بچههاي خلاق به تمسخري که ممکن است متعاقب اشتباهشان پيش بيايد، بياعتنا بوده و مشتاقند راهحلهايي که احتمال شکست در آن زياد است را بياموزند. شايد مهمترين تفاوت بچههاي خلاق با ساير بچهها در نوع تفکر آنان باشد. بچههاي عادي و معمولي معمولاً از تفکر همگرا استفاده ميکنند يعني براي حل مسئله، ذهنشان را معطوف يافتن پاسخ صحيح مينمايند. در عوض تفکر واگرا که اساس خلاقيت به شمار ميآيد نوعي فکر کردن است که وقتي يک مسئله داراي چندين پاسخ باشد به کار گرفته ميشود.
موانع شکوفايي خلاقيت
1 ـ اجبار به همنوايي:
اگر فرزندان به اطلاعات و دنبالهروي از روشهاي متداول و قواعد خشک و انعطافناپذير مجبور و ملزم باشند، به طور چشمگيري خلاقيت در آنان نقصان مييابد. والدين مسلط و قدرتطلب، معلمان و مديراني که نظم و انضباط افراطي را بر بچهها تحميل ميکنند، به طور نادانسته و ناخواسته زمينهساز زوال خلاقيت ميشوند.
2 ـ نکوهش:
ابراز عقيده و ابراز راه حلهاي غير معمول و خارقالعاده يکي از نشانهها و مؤلفههاي خلاقيت است. بنابراين نکوهش و تمسخر بچههاي خلاق باعث خواهد شد که احساس ارزشمندي آنان کاهش يابد و حالت وسواسي به خود بگيرد. با نکوهش ابراز عقايد بچهها، آنها را مجبور خواهيم کرد که از بيان افکارشان دست برداشته و رفتار جرئتورزانهشان را کاهش دهند.
3 ـ انتظار پيروزي:
انتظار پيروزي هميشگي و مدام و توقع زيادي والدين، آفت پيشرفت و ترقي بچهها خواهد بود. انتظار پيروزي از هر کوشش، اغلب باعث خواهد شد که بچهها از شکستهايشان دلسرد شده و به دنبال راه حلهاي نو و بديع نروند. از طرف ديگر، انتظار تشويق و پاداش زياد نيز باعث افزايش توقع بچهها در هر بار موفقيت خواهد شد. در بلندمدت اين امر ديد را از شناسايي واقعيتها تحريف کرده و قدرت خلاق ذهن بچهها را از بين ميبرد.
4 ـ عدم تحمل والدين:
خلاقيت به عبارتي نوعي بازي بيان عقايد و راه حلها، همراه با تمايل به خيالپردازي، ادعا، جسارتورزي و دستکاري در مفاهيم پذيرفته شده است. اغلب بچههاي خلاق حالتي کودکانه دارند و کارهايشان توأم با ريخت و پاش است اما اينها تنها ظاهر قضيه است.
راههاي کمک به رشد خلاقيت
1 ـ شرکت در يادگيري خودانگيخته:
بسياري از بچهها تحت فشار ديگران (مديران، معلمان، والدين) هستند. بنابراين تشويقشان براي جهت دادن به يادگيري چندان آسان نخواهد بود. از اين گذشته بسياري از والدين با شيوههاي يادگيري خودانگيخته آشنايي ندارند. در برخي موارد هم ميترسند اگر به بچههايشان آزادي بيشتري بدهند تا آنان به شيوه خودشان واقعيتها را کشف و دريافت کنند، چيزهاي اشتباهي را ياد گرفته و يا بچهها آنچه را هدف آنان است نياموزند. والدين، در حقيقت وظيفه دارند بياموزند که چگونه ميتوان آموخت.
2 ـ قانع نباشند:
بچهها بايد اجازه داشته باشند نظرات و افکارشان را تغيير دهند و تا ميتوانند حدس
بزنند. بگذاريد ذهن و توانايي تجسم و تصور بچههايتان وحشي باشد و به هر سو که ميخواهد برود. از اين راه بچهها ميتوانند روابط دستنيافتني و بعيد را دستکاري نموده و به احتمالات ذهني متعدد دست يابند. بايد ذهن بچهها عادت کند که خيلي زود قضاوت نکرده و به اولين و راحتترين راه حل قانع نباشند.
3 ـ انعطافپذيري:
بايد به بچهها اجازه داد تا ديدگاههاي خود را عرضه کرده و از زاويههاي مختلف به موضوع نگاه کنند، به فرزندانتان بياموزيد براي هر موضوع، نظرات جديدي يافته و براي هر مسئله راه حلهاي زيادي را در نظر گيرد.