از شش ماهگي که کودک شروع به گفتن سخنان نامفهومي ميکند، شما ميتوانيد به او کمک کنيد که مخاطب خوبي باشد. کودکان با يکديگر تفاوت دارند.
«پنلوپ يچ»، متخصص رشد کودکان و نويسنده کتاب «نوزاد و کودک شما» عقيده دارد: پسرها اغلب ديرتر از دخترها شروع به صحبت ميکنند. کودکان در خانوادههايي که به دو زبان صحبت ميکنند ممکن است کلمات بيشتري بسازند و با آنها صحبت کنند و همچنين اطفالي که تازه به راه افتادهاند و خواهر و برادر بزرگتر از خود دارند، به زمان بيشتري براي گفتگوي رو در رو نيازمندند.
در زير به روشهايي براي افزايش مهارتهاي گفتاري يک کودک اشاره شده است. هرگز در انجام آنها افراط نکنيد و نخواهيد که جزء امور روزمرهتان در آيند.
زماني را به او اختصاص دهيد
سعي کنيد هر روز حداقل 20 دقيقه وقت به کودکتان اختصاص دهيد. کنارش بنشينيد و فقط با او صحبت و بازي کنيد. به آنچه انجام ميدهد، نگاه کنيد. سپس کارش را توضيح دهيد و تفسير نماييد.
يادگيري را به سرگرمي تبديل کنيد
به طور مداوم با کودک صحبت کنيد. آموزش الفبا به طفل يا وادار نمودنش به گفتن نام اشياء قبل از اينکه آنها را به او بدهيد، هرگز به صحبت کردنش کمک نميکند بلکه فقط حرف زدن را به يک سرگرمي برايش تبديل ميکند. از حدود نه ماهگي، آهنگ و ريتم حرف زدن کودک پيشرفت ميکند. او در حين بازي کردن صداهايي را تقليد ميکند و شعر بعضي از بازيها نظير «عمو زنجير باف» را ميخواند. صداهاي يک بازي و ريتم شعرهاي مهد کودک به طفل کمک ميکند تا روشهايي را براي استفاده از صدايش بدون استفاده از کلمات بيابد. همچنين شعرهاي مهد کودک به او کمک ميکند تا الگوهاي گفتاري زبان مادرياش را تغيير دهد.
انجام اين کارها نه تنها او را تشويق ميکند که به آنچه انجام ميدهيد و ميگوييد توجه کند، بلکه او ميتواند به آساني ضمن انجام کارها، کلمات را به ياد آورد.
اشتباهاتش را اصلاح نکنيد
در حدود يک سالگي، پس از اينکه کودک اولين کلمات را به زبان ميآورد، حرف زدنش شروع ميشود. آنچه او ميگويد اغلب از نظر فني اشتباه است. تلفظ کودک ممکن است ضعيف باشد و تا دو سالگي گرامر را نميداند.
کودکان زير دو سال، صداهايي نظير «ش» و «در» را به سختي ادا ميکنند. همچنين از يک کلمه براي بيان چيزهاي زيادي استفاده ميکنند. آنها ممکن است کلمه «سگ» را براي توضيح هر حيوان پشمالوي چهارپايي به کار برند.
اصلاح مداوم کاستيهاي زبان يک کودک نوپا، مانع پيشرفت او ميشود. تصور کنيد اگر خودتان بخواهيد يک زبان را ياد بگيريد، چه احساسي داريد. آنچه شما انجام ميدهيد، بازتاب لغات و گرامر صحيح به کودک است و اجازه ميدهد تا در وقت مناسب آنها را به کار برد. نگران نباشيد که کودکتان واقعا چه ميگويد، اين سن مرحله پيشرفت زبان است.
موقعيت و مکان فعلي را در نظر بگيريد
براي کودکان، گذشته يا آينده مفهومي ندارد و هرچه را که در معرض ديدشان نباشد، فراموش ميکنند (حتي اگر پدر يا مادرشان باشد!) حرف زدن در باره سگ بزرگي که ديروز در پارک ديدهايد يا رفتن براي ديدن مادر بزرگ معناي چنداني ندارد. او بيشتر علاقهمند به آن چيزي است که در اطرافش به وقوع ميپيوندد.
کارهاي روزمرهتان، ميتواند موضوع صحبت شما با کودکتان باشد. با گفتن جملاتي نظير «کفشهايت را بپوش» يا «وقت شير خوردن است» باعث ميشويد کودک هر روز کلمات خاصي را بشنود و اين کلمات آنهايي هستند که او اولين بار بر زبان ميآورد. خواندن کتابهاي عکسدار و ساعتهاي غذا خوردن، فرصتهايي براي صحبت کردن فراهم ميکند.
به او کمک کنيد تا گوش کند
گوش کردن مهارت بسيار مهمي است که باعث پيشرفت کودک ميشود. و به علاوه او ياد ميگيرد که چگونه صحبت کند. گوش کردن و ياد گرفتن مهارتهايي هستند که کودک به آنها نياز دارد تا هنگامي که بزرگ شد بتواند درست حرف بزند.
شما ميتوانيد به کودکتان کمک کنيد تا با صرف وقت، مهارتهاي شنيدارياش را از طريق توجه به صداهاي جالب نظير وز وز زنبور يا هواپيمايي که در حال بلند شدن است، گسترش دهد. هرگز کودک را تمام روز با تلويزيون يا راديو مشغول نکنيد. چون او را از صحبت کردن باز ميدارد. هنگامي که طفل مشغول صحبت کردن است، با دقت به او گوش کنيد و نوبت خود را در حرف زدن رعايت نماييد و ساکت باشيد
منبع: پيام زن