جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آيين دوستي
-(2 Body) 
آيين دوستي
Visitor 414
Category: دنياي فن آوري
از آنجا که «دوستي» يکي از فراگيرترين رابطه‏هاي انساني ميان مردم است، بجاست که اين موضوع را با تأمل بيشتري مورد توجه قرار دهيم.

نعمتِ «دوست»

از قديم گفته‏اند: هزار دوست کم است و يک دشمن بسيار.
دوست، همدم تنهاييهاي انسان، شريک غمها و شاديها، بازوي ياري‏رسان در نيازمنديها، تکيه‏گاه انسان در مشکلات و گرفتاريها و مشاور خيرخواه در لحظات ترديد و ابهام است.
بعضي از مردم، به خاطر خصلتهاي خودخواهانه يا توقعات بالا يا تنگ‏نظري يا سختگيري يا دلايل ديگر، نمي‏توانند براي خود، دوستي برگزينند و از «تنهايي» درآيند. اين به تعبير حضرت امير(ع) نوعي ناتواني و بي‏دست و پايي است.
هم دوست يافتن، «هنر» است، هم دوست نگه داشتن، هم دوستيهاي تعطيل شده و به هم خورده را دوباره پيوندزدن و برقرار ساختن. علي(ع) مي‏فرمايد:
«اَعجَزُ الناسِ مَنْ عَجَزَ عَن اکتسابِ الأخوان، وَ اعجزُ منه مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفَرَ بِهِ مِنهم»(1)
ناتوانترين مردم کسي است که از دوستيابي ناتوان باشد. ناتوانتر از او کسي است که دوستانِ يافته را از دست بدهد و قدرت حفظ آنها را نداشته باشد.
تأمل در اينکه چه خصلتها و برخوردها و روحيه‏هايي سبب مي‏شود انسان، دوستان خود را از دست بدهد و تنها بماند، يا آنکه از آغاز، نتواند دوستي براي خويش بگيرد، ضروري است. سعدي گفته است: «دوستي را که به عمري فراچنگ آرند، نشايد که به يک دم بيازارند.»

همرنگ و هماهنگ

دوستان هر کس، مبناي قضاوت ديگران نسبت به اخلاق و شخصيت و افکار او است. بعلاوه، تأثيرپذيري انسان از دوستان، در سنين مختلف، چه کودکي، چه جواني و چه حتي ميانسالي، بسيار است. از اين‏رو دقت در گزينش «دوستِ موافق»، به سلامت اخلاقي و رفتاري انسان کمک مي‏کند. به فرموده حضرت علي(ع):
«الصّاحِبُ کالرُّقعَةِ فاتَّخِذْهُ مشاکِلاً»(2)
دوست، همچون وصله جامه است، پس آن را هم‏شکل و هم‏سان با خودت برگزين.
ارتباط قلبي و دروني ميان انسانها، به پيوندهاي اجتماعي و بيروني مي‏انجامد. روابط اجتماعي هم، در روحيات و اخلاق افراد، اثر مي‏گذارد. بنابراين، آنان که به تعالي فکر و سلامت اخلاق و تهذيب نفس و تکامل شخصيت خويش علاقه‏مندند، ناگزير بايد در انتخاب دوست، «معيارهاي مکتبي» را لحاظ کنند و به آنچه از دوست «مي‏گيرند»، اهتمام ورزند. اينکه گفته‏اند:
تو اول بگو با کيان زيستي
پس آنگه بگويم که توکيستي
نشان‏دهنده معيارِ «دوستان» در ارزيابي شخصيت يک فرد است که مردم نيز آن را در داوريها و ارزيابيهاي خويش به کار مي‏گيرند.
اين سخن زيباي حضرت رسول(ص)، خواندني و شنيدني است:
«مَثَلُ الجليسِ الصّالحِ مَثَلُ العَطّارِ، اِنْ لم يُعْطِکَ مِنْ عِطرِهِ اصابَکَ مِنْ ريحِهِ و مَثَلُ الجليس السّوءِ مَثَلُ القَيْنِ اِنْ لم يُحْرِقْ ثوبَکَ اصابَکَ مِنْ ريحِه»(3)
مَثَلِ همنشين شايسته و خوب، مثل عطّار است، که اگر از عطر خودش هم به تو ندهد، ولي از بوي خوش او به تو مي‏رسد، و مَثَل همنشين بد، همچون کوره‏پز آهنگري است که اگر لباس تو را هم (جرقه‏هاي آتش کوره) نسوزاند، ولي بوي کوره به تو مي‏رسد!
اين همان سروده حکمت‏آميز سعدي است، در مورد گِل خوشبوي در حمام، که در اثر همنشيني با گُل، معطّر مي‏شود و از «کمال همنشيني» بهره مي‏برد، «و گرنه من همان خاکم که هستم! ...»

دوست شايسته

در منابع ديني، در اينکه «دوست خوب» کيست؟ و با چه کساني بايد دوستي و موّدت داشت و از معاشرت و همنشيني چه کساني بايد پرهيز کرد، و ... احاديث بسياري است، با رهنمودهاي کاربردي و جالب.
در صدد بررسي و نقل اين گونه احاديث نيستيم، اما در قلمرو بحث از آداب معاشرت با دوست و آيين دوستي، توجه به نکاتي که به عنوان صفات دوست خوب مطرح شده است، ضروري است. همان معيارها، حاوي دستورالعمل چگونگي معاشرت هم هست. به عنوان نمونه به يکي از اين روايات، اشاره مي‏کنيم.
امام حسن مجتبي(ع) در بستر بيماري بود و پس از آن مسموميت که به شهادتش منجر شد، در ديداري که جُناده (از اصحاب وي) با حضرت داشت، امام چنين توصيه فرمود:
«اِصْحَبْ مَنْ اِذا صَحِبْتَهُ زانَکَ، وَاِذا خَدِمْتَهُ صانَکَ وَ اِذا اَرَدْتَ منه مَعوُنَةً اَعانکَ و ...»(4)
«با کسي همنشيني و مصاحبت و دوستي کن که:
1ـ هرگاه با او همنشين شدي، مايه آراستگي تو باشد،
2ـ آنگاه که خدمتش کني، تو را نگهبان باشد،
3ـ هرگاه از او ياري خواستي، کمکت کند،
4ـ اگر سخني گفتي، تو را تصديق کند،
5ـ اگر (بر دشمن) حمله بردي، قدرت وصولت تو را بيفزايد،
6ـ اگر دستت را به فضل و نيکي دراز کردي، او هم دست، پيش آورد،
7ـ اگر در تو (و زندگيت) رخنه‏اي پديد آمد، آن را برطرف سازد،
8ـ اگر از تو نيکي ديد، آن را در شمار و حساب آورد،
9ـ اگر چيزي از او طلبيدي، عطا کند،
10ـ و اگر تو ساکت بودي (و چيزي نخواستي) او آغاز کند (و نيازت را برطرف سازد).
اينها اوصاف کسي است که شايسته رفاقت و دوستي از ديدگاه امام مجتبي(ع) است. از اينها برمي‏آيد که آيين دوستي عبارت است از: آراستن دوست، ياري رساندن، قدرشناس بودن، تقويت کردن، همکاري داشتن و در راه دوست، فداکاري و خدمت کردن.
از سوي ديگر، اگر در سخنان ائمه از دوستي با بعضي نهي شده، آنها نيز به عنوان صاحبان «رفتار ناپسند» محسوب مي‏شوند که در قلمرو آيين دوستي نمي‏گنجد، از قبيل: عيبجويي، نابخردي، کينه‏توزي، پرتوقّعي، کم‏ظرفيّتي، بددهاني و بدزباني، بي‏تقوايي، لجاجت و ستيزه‏جويي، شوخيهاي بيجا و آزاردهند، خودپسندي و بدرفتاري و از اين دست خصلتها و رفتارها. اينها، هم موجب کاهش دوستان و سستيِ دوستيها مي‏گردد، و هم شيوه‏هاي ناپسند در معاشرت با دوستان است که بايد از آنها پرهيز کرد.
دوستي حدّ ومرزي دارد که بايد آن حريم حفظ و آن حق، ادا شود. امام صادق(ع) در سخن بلندي اين حدود و حقوق را بيان فرموده، مي‏افزايد: مراعات اين حدود، در هر کس بود (همه‏اش يا مقداري) او دوست است، و گرنه نسبت دوستي و صداقت به او نده. اين پنج نکته عبارت است از:
اول: آنکه نهان و آشکار دوست، براي تو يکسان باشد.
دوم: آنکه زينت تو را زينت و آراستگي خودش ببيند و عيب و نقصان تو را عيب خويش بشمارد.
سوم: اگر به رياست و ثروت و پست و مقامي رسيد، اين پست و پول، رفتار او را نسبت به تو عوض نکند.
چهارم: اگر قدرت و توانگري دارد، از آنچه دارد نسبت به تو دريغ و مضايقه نکند.
پنجم: (که جامع همه آنهاست) اينکه تو را در گرفتاريها، رها نکند و تنها نگذارد.(5)
آري ... اينهاست آيين دوستي و برادري ديني.
جلوه دوستي کامل و راستين، در موّدت قلبي، حفظ حرمتها، مراعات حقوق، ياري در هنگام نياز و مساعدت در وقت گرفتاري است و بدون اينها ادعاي دوستي پذيرفته نيست.
امام علي(ع) مي‏فرمايد: مردم، جز با امتحان و آزمايش شناخته نمي‏شوند. پس همسر و فرزندانت را در حال غيبت و نبودنت امتحان کن، و دوستت را در مصيبت و گرفتاري، و خويشاوندان خود را هنگام نيازمندي و تهيدستي ... «وَ صَديقَکَ في مُصيبَتِکَ».(6)

دوست بي‏عيب؟!

واقعگرايي در همه مسايل، پسنديده است، از جمله در دوستيابي و دوست‏گزيني.
بعضيها چنان آرماني فکر مي‏کنند که از واقعيتهاي ملموس و عيني فاصله مي‏گيرند و در عالم خيال و ذهن، سير مي‏کنند. «دوستِ بي‏عيب» از اين گونه آرمانهاي دست‏نيافتني است.
البته بايد کوشيد تا حد امکان و توان، در دوستيها سراغ افرادي رفت که که نقطه‏ضعف کمتري داشته باشند و اگر بي‏عيب باشند، چه بهتر. ولي ... آيا انسان بي‏عيب (غير از معصومين) مي‏توان يافت؟ هر کس در موردي ممکن است نقصان و نقطه‏ضعفي داشته باشد.
همان طور که طالبانِ همسر ايده‏آل و صد در صد بي‏عيب و نقص، مجرد و بي‏همسر مي‏مانند، آنان هم که در پي دوستِ صد در صد بي‏ضعف باشند، تنها مي‏مانند. اين حقيقت، به عنوان توجه به يک واقعيتِ عيني در کلام مولا علي(ع) اين گونه آمده است:
«مَنْ لم يُواخِ الاّ مَنْ لا عَيْبَ فيهِ قَلَّ صديقُهُ»(7)
کسي که بخواهد جز با افراد بي‏عيب دوستي و برادري نکند، دوستانش کم خواهند شد.

نکات ديگر ...

در باب دوستي، گوهرهاي فراواني در گنجينه‏هاي حديثي ما نهفته است که در اين مختصر، مجال بسط سخن نيست. براي اينکه از آن محتواهاي سودمند و کاربردي بي‏بهره نباشيم، در اينجا فهرستي از نکات ديگر که در آيين دوستي بايد به کار بست، مي‏آوريم که برگرفته از احاديث اين موضوع است:
* از هر چيز، تازه‏اش را انتخاب کن و از دوست، قديمي‏اش را.
* از نشانه‏هاي بزرگواري انسان، حفظ دوستان قديمي است.
* بهترين دوستان، آنانند که در نصيحت و خيرخواهي، سازشکاري و مصانعه نمي‏کنند، عيبهايتان را به شما مي‏گويند، در کارهاي اخروي کمک‏کار شمايند، شما را از گناهان باز مي‏دارند، و از لغزشهاي شما چشم مي‏پوشند.
* دوست خود را خيلي عتاب و سرزنش نکنيد که «کينه» مي‏آورد.
* بدترين دوستان، آنانند که دوستي آنان، شما را به تکلف و رنج و زحمت بيندازد.
* دوست واقعي کسي است که عيب دوست خود را در نهان به خودش بگويد، نه در آشکارا و نزد ديگران.
* هرگاه با کسي دوست شديد، از نامش، نام پدرش، نام قبيله و شهر و ديارش بپرسيد، که اين گونه کسب شناختها نشانه صدق در دوستي است.
* هرگاه به دوستي علاقه و محبت داشتيد، آن را ابراز کنيد و به او بگوييد، که موجب افزايش محبت و علاقه‏مندي مي‏شود.
* آنچه از دوست مي‏رسد تحمل کنيد، تحمل و بردباري، عيبها را مي‏پوشاند.
* برادران و دوستانتان را نسبت به هر خطا مؤاخذه و محاسبه نکنيد، که دوستانتان کاهش مي‏يابند.
* خداوند، تداوم دوستيها را دوست مي‏دارد. پس بر دوستيهاي خود، استمرار بخشيد.
* با کساني که صرفا از روي طمع يا ترس يا تمايلات يا براي خوردن و نوشيدن با شما دوست مي‏شوند، دوستي نکنيد. در پي يافتن دوستانِ باتقوا باشيد!
* محبت و دوستي خود را بيجا و بي‏مورد صرف نکنيد، که اين گونه دوستيها در معرض گسستن است.
پايان اين نوشته را با حديث جالبي از اميرالمؤمنين(ع) قرار مي‏دهيم که ما را به مراعاتِ حقوق دوستان و برادران ديني فرا مي‏خواند و از زير پا گذاشتن حقوق آنان به بهانه دوستي و خودماني بودن، نهي مي‏کند. علي(ع) مي‏فرمايد: «حق برادر ديني خود را با اتکّاءِ به رابطه‏اي که ميان تو و او است، ضايع مکن، چرا که هرگز، کسي که حقش را ضايع و تباه کرده‏اي، برادر تو نيست:
«لا تُضيعَنَّ حَقَّ اَخيک اِتکّالاً عَلي ما بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ، فانّه لَيْسَ لَکَ بِاَخٍ مَنْ اَضَعْتَ حَقَّهُ»(8)
قدر دوستيها و پيوندهاي عاطفي و دوستانه را بدانيم،
از دوستان صادق و وفادار و پاک و پرهيزکار، دست برنداريم،
چراغ محبت را در دلهاي خويش، روشن و شعله‏ور نگاه داريم،
از زخم زبان و کلمات تحقيرآميز و برخورد دشمني‏برانگيز با دوستان برحذر باشيم،
«آيين دوستي» را بشناسيم و به کار بنديم.ادامه دارد.

پي نوشت:

1ـ نهج‏البلاغه، فيض‏الاسلام، حکمت11.
2ـ شرح نهج‏البلاغه، ابن ابي‏الحديد، ج20، کلام 546.
3ـ ميزان الحکمه، ج9، ص50.
4ـ بحارالانوار، ج44، ص139.
5ـ ميزان الحکمه، ج5، ص310.
6ـ همان، ص313.
7ـ همان، ج1، ص55.
8ـ نهج‏البلاغه، نامه 31.

منبع: پيام زن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image