|
جامع علم و عمل
-(2 Body)
|
جامع علم و عمل
Visitor
494
Category:
دنياي فن آوري
علي بن الحسين موسوي پدرش شريف ابواحمد حسن نقيب طالبيان در بغداد و فرزند موسي بن محمد بن موسي بن ابراهيم ابن موسي الکاظم صلوات الله عليه بنابراين جد ششم سيد مرتضي امام هفتم(ع) است .پدر نام فرزندش را علي گذاشت و لقبش مرتضي که به سيد مرتضي معروف بود و بعدها به القابي چون علم الهدي و ذوالمجدين ابوالثمانين نيز ملقب گشت. درباره لقب دادن او به علم الهدي داستانهاي مختلف نقل نمودهاند و مشهورترين آنها داستاني است که شهيد اول در کتاب اربعين ذکر نموده است: محمد بن حسين وزير قادر عباسي بود. او در سال 420 بيمار شد و بيماري او بطول انجاميد تا اينکه حضرت اميرالمؤمنين(ع) را در خواب ديد که به او ميفرمايد: به علم الهدي بگو براي تو دعائي بخواند تا اينکه شفا يابي. محمد وزير ميگويد که از آنحضرت پرسيدم علم الهدي کيست؟ فرمود علي بن الحسين الموسوي. وزير از خواب بيدار شد، فورا نامهاي به سيد مرتضي نوشت و در آن نامه او را ابن لقب معرفي کرد. سيد در جواب وزير چنين نوشت: الله الله في امري فان قبولي في هذا اللقب شناعة علي واي بر من اگر اين لقب را براي خود بپذيرم، چه من اين قابليت را در خود نميبينم و قبول کردن من اين لقب را ننگ استبراي من. وزير بعرض رسانيد که: بخدا قسم من چيزي جز آنچه اميرالمؤمنين(ع) درباره شما فرموده بود نگفتهام. و اما وجه لقب دادن سيد مرتضي به ابو الثمانين: نوشتهاند که در کتابخانه سيد هشتاد هزار کتاب بود و هشتاد کتاب نيز تاليف و تصنيف خود او بود و هشتاد و يک سال هم عمر کرد. ولادتش در ماه رجب سال 355 هجري قمري در بغداد بوده است. دانشمندان اهل سنت او را مجدد مذهب جعفري در راس قرن چهارم هجري شمردهاند. مقام علمي و عملي سيد مرتضي شايد يکي از بزرگترين افتخارات شيعيان اين است که تمام فرق و مذاهب مسلمين و غير مسلمين در مقابل شخصيت علمي علماي شيعه سر تعظيم فرود آورده و در وصف آنان اظهار عجز نمودهاند. ما را بسي افتخار است که بزرگانمان زبانزد خاص و عام بوده و مورد احترام و تقدير بيش از حد دانشمندان مسلمين و غير مسلمانان بودهاند. در اينجا نکتهاي به نظر ميرسد که بايد ذکر کنيم: درست است که بزرگان ما مايه افتخار و سربلندي ما هستند، ولي بايد آنان نيز به وجود پيروان خود افتخار کنند. بايد ما در عمل و در تحصيل علم بکوشيم راه آنان را رفته و رهنمودهاي علمي و اخلاقي آنان را در زندگي مد نظر خود قرار داده تا اينکه ما هم مورد مباهات و افتخار آنان باشيم. ميگويند پدر سيد مرتضي روزي از او سؤال کرد: ميل داري به چه مقامي برسي؟ سيد مرتضي که کودکي بود در جواب پدر گفت: من ميخواهم به درجه و مقام شما برسم. پدر در جوابش گفت: اگر همتت همين مقدار استبجائي نميرسي . تو بايد کوشش کني که همچنان جدت اميرالمؤمنين(ع) بشوي، در آنصورت به مقام بلندي خواهي رسيد. آري، انسان بايد از نعمتها و امکاناتي که خداوند بزرگ براي او فراهم آورده بيشترين استفاده را بکند و در پي تحصيل علم و دانش باشد که پيامبر اکرم(ص) فرموده است، زگهواره تا گور دانش بجوي. و علي(ع) ميفرمايد: اتزعم انک جرم صغير و فيک انطوي العالم الاکبر آيا ميپنداري که مخلوق کوچک و بي ارزشي هستي در حالي که در وجود تو دنياي بزرگ نهفته است. برادران، خواهران از زندگي زودگذر خود بهترين استفاده را بکنيد و اوقات گرانبها را بيهوده صرف نکنيد و همچون پاسداران بزرگ اسلام از اسلام عزيز پاسداري کنيد تا اينکه در دنيا و آخرت سرافراز باشيد. بيجهت نيست که اميرالمؤمنين، سيد مرتضي را علم الهدي لقب ميدهد، و در 27 سالگي اين عالم بزرگوار مرجع فقهي و کلامي شمرده ميشود و از آن پس علماي طوائف مختلف مسملين از کشورهاي مختلف بوسيله نامهها به او رجوع ميکنند. مگر ميتوان در مقام علمي و ادبي او بحث کرد. بيشک او يک از بزرگترين و برجستهترين دانشمندان شيعه محسوب ميشود چنانکه از تاليفات بسيار او در علوم مختلف بدست ميآيد: سيد مرتضي در کلام، فقه، اصول، تفسير، فلسفه، هيئت، ادبيات (نحو، صرف، لغت، معاني، شعر، محسنات لفظي، يگانه عصر خود بود. او زعيم علمي و رئيس اماميه و دانشمندان فرزانه زمان خود بود. علامه حلي دربارهاش ميگويد: شيعيان از کتابهايش تا اين زمان (که سال 693 هجري است) استفاده کردهاند. او رکن تشيع و استاد بزرگ اين طايفه است. خداوند جزاي خيرش دهد. پيش از آنکه سيد مرتضي به زعامت و رهبري شيعيان برسد، سؤالات زيادي از او ميشد که گاهي بر اساس اخذ راي و گاهي براي امتحان و اختبار سيد مطرح ميشد، و در مقام جواب هيچوقت عاجز نشده و بيدرنگ به سؤالات علمي و ادبي پاسخ ميداد، و اين پاسخها را گاهي خود سيد، و گاهي شاگردان وي برشته تحرير درميآورند که اين پاسخها جز کتب سيد محسوب ميشود مانند: المسائل الموصليه، المسائل الطرابلسيه، مسائل اهل مصر، المسائل الجرجانيه، المسائل الديلميه و مسائل ديگر. خلاصه سيد مرتضي را ميتوان به يک کتابخانهاي که جامع علوم و معارف گوناگون ميباشد و يا به يک دانشگاهي که که از دانشکدههاي علمي بسيار تشکيل شده و يا به يک باغ پهناوري که پرورشگاه انواع درختان باثمر و گلهاي خوشبوي رنگارنگ است تشبيه کرد. آري، او در حالي که درياي بيکراني بود از فقه و اصول و تفسير و کلام و ديگر معارف قرآني و اسلامي، در بلاغت و فصاحت و ادبيات عرب آنچنان مهارتي داشت که از سخنان روزمرهاش شعر ميباريد و از نوشتههايش هنرهاي ادبي و محسنات لفظي ولي کوشش خود را همواره به فقه و کلام اختصاص ميداد و به ادبيات نيز عنايتخاصي مبذول ميداشت. نوشتهاند که سيد مرتضي مجالس ادبي و انجمنهاي نقد شعر داشت. کتاب الغرروالدرر معروف به امالي سيد مرتضي از بهترين کتابهاي ادبي اسلام است و ديوان شعر سيد به چند جلد ميرسد. نوشتهاند شيخ مفيد (استاد سيد مرتضي) گاهي در مجلس درس سيد حاضر ميشد و با اينکه سيد ميخواست استاد خود را بجاي خود بنشاند ولي استاد نميپذيرفت و از سيد ميخواست که درسش را ادامه دهد و از سخنانش لذت ميبرد و براي اينکه از مقام علمي او تجليل کند با اينکه خود رهبر شيعيان بود، همچو شاگرد در محضر او مينشست. در کتاب شافي نوشته است: سيد مرتضي کتابي را که تاليف ميکرد، هنوز پايان نيافته بود که بين مردم منتشر ميشد بطوري که گاه از دست او خارج شده و ديگر نميتوانست در آن تجديد نظر کند. اينقدر سيد مرتضي به علم و طلاب علوم علاقه داشت که براي شاگردانش شهريهاي تعيين کرده بود و ماهيانه به آنها پول ميپرداخت و شايد ايشان اولين کسي باشد که براي طلاب حوزه علميه حقوق تعيين نموده. مجلس درسش بسيار با شکوه و عظمتبود چرا که او بر علوم مختلف تسلط داشت و آنها را تدريس مينمود. شيخ بهائي در کشکول نوشته است: در يکي از سالهاي زمان سيد، قحطي شديدي منطقه را فرا گرفته بود. يک نفر يهودي که ميخواستخود را از مرگ نجات دهد، به مجلس سيد آمد و از او درخواست نمود که در علم نجوم براي او درس بگويد. سيد براي او درسي بنا گذاشت و روزانه به او حقوقي ميداد. اخلاق و رفتار سيد چنان آن يهودي را مجذوب خود کرد که بالاخره پس از چند ماه بشرف اسلام مشرف شد. ابن خلکان در تاريخ خود به نقل از ابن بسام دانشمند بزرگ اهل تسنن ميگويد: شريف (سيد مرتضي) امام ائمه عراق در اختلاف و اتحاد بود. علماء بسوي او شتافتند و دانشمندان از محضرش استفاده کردند. اخبار او منتشر و اشعارش مشهور و فضائلش بسيار است. در دين و احکام مسلمين تاليفات و تصنيفات فراوان دارد. تاليفات سيد مرتضي: براي سيد مرتضي حدود هشتاد جلد کتاب علمي و ادبي ذکر کردهاند که به برخي از آنها اشاره ميکنيم: در فقه و اصول: 1- الانتصار: مشتمل بر بيش از 319 مسئله فقهي است. اين کتاب از قديميترين کتب فقهي شيعه است که متعرض مسائل خلافي شده و فقه شيعه را بر اساسي محکم بنا نهاده است. 2- الذريعة الي اصول الشيعه: با اينکه بعضي از علماي قبل از سيد همچون ابن جنيد و شيخ مفيد در اصول و فقه تاليفاتي دارند ولي بسيار مختصر است و اولين کسي که اصول فقه را بطور تفسيل نوشته از علماي شيعه سيد مرتضي است که گذشته از اينک در اين کتاب راجع به ابواب مختلف اصول (خطاب، امر و نهي، عموم و خصوص، مطلق و مقيد، مجمل و مبين، نسخ، اخبار، افعال، اجماع، قياس، حظرواباحه) بحث ميکند آراء دانشمندان عامه را نقل کرده و با دليل و برهان نقد ميکند. شيخ طوسي که استاد بزرگ فقه و اصول است، در کتاب عده الاصول خود که يکي از مهمترين منابع اصول شيعه است، نظرات و استدلالات سيد را ذکر کرده و در بعضي از موارد مطالب سيد را عينا اقتباس کرده و خود به اين معني اعتراف ميکند. 3- شرح مسائل الخلاف في اصول الفقه 4- المصباح في الفقه 5- المختصر في الاصول. 6- الناصريات: مشتمل بر 207 مسئله فقهي است. 7- مسائل اصول الفقه 8- مسائل الانفرادات في الفقه. 9- المسائل الرسية الاولي. 10- جمل العلم و العمل. در تفسير و علوم قرآن: 1- کتاب الصرفه: دراعجاز قرآن. 2- المحکم و المتشابه: در اين کتاب از ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، عامي که از آن اراده خاص شده، تحريف در قرآئات، فرق بين رخصت و عزيمت و مطالب ديگر بحثشده است. 3- تفسير سوره حمد و بعضي از سوره بقره. 4- تفسير آيه قل تعالوا اتل ما حرم الله. 5- الموضح عن جهة اعجاز القرآن. 6- رسالهاي در تحقيق معاني و لقد کرمنا بني آدم. در علم کلام: 1- انقاد البشر من الجبر و القدر: مسئله قضا و قدر را بررسي کرده و در بحثخود با آيات قرآن کريم استدلال نموده است. 2-تنزيه الانبياء و الائمة: مهمترين بحث اين کتاب درباره عصمت انبياء و ائمه. و اينکه آنان مرتکب هيچ گناه کبيره و صغيرهاي نميشوند ميباشد. اين کتاب 189 صفحه است. 3- احکام اهل الاخرة: رساله مختصري است در آراء متکلمين در مسئله آخرت. 4- المسائل المتباينات. 5- تقريب الاصول في الرد علي يحيي بن عيد. در اعتقادات و جهان بيني اسلام: 1- الشافي في الامة: 300 صفحه در دو جلد، بحثي مفصل درباره امامت و سياست رهبري اسلام. در اين کتاب فرق بين زيديه و اماميه، و تکذيب اتهامات بر شيعه در باب اعتقاد به زيادتي علم امام بر پيغمبر، و راي اماميه در بداء و فرق بين اجماع نزد اماميه و ديگران، و عدم وجوب علم امام به بواطني که آگاهي بر آن واجب نيست و مطالب ديگر. 2-الاصول الاعتقادية: درباره صفات خدا، نبوت، امامت، بعث، وعد و وعيد، شفاعت، عذاب قبر، فناء عالم، ميزان، صراط، بهشت و جهنم. 3- المقنع في الغيبة: بحثي مفصل در غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف. 4- الملخص في اصول الدين: رسالهاي مختصر در اصول دين اسلام. در ادبيات: 1-غرر الفوائد و درر القلائد يا امالي المرتضي: در دو جلد و بيش از 1200 صفحه در بيروت به چاپ رسيده است. مشتمل بر مطالب ادبي و علمي بسيار جالب و ارزنده که سيد مرتضي در مجالس ادبي خويش بر شاگردانش املاء کرده است. 2- ديوان المرتضي: شيخ محمد سماوي اشعار سيد مرتضي را در 6 جلد جمعآوري کرده و آن را ادب المرتضي ناميده است. شيخ حسن جواهر نيز اشعار سيد را در سه مجلد جمعآوري کرده و به چاپ رسانيده است. افراد ديگري نيز اشعار آن بزرگوار را تحت نام ديوان السيد المرتضي جمع آوري کردهاند. 3- شرح قصيدة السيد الحميري: قصيده بائيه حميري در مدح و منقبتحضرت اميرالمؤمين(ع) است که سيد مرتضي آن را شرح نموده است. 4- الشهاب في الشيب و الشباب. 5- طيف الخيال. وفات سيد مرتضي: پس از 81 سال که از عمر گرانبهايش در خدمتبيشائبه به اسلام و مسلمين ذشتبالاخره در 25 ماه ربيع الاول از سال 436 هجري قمري زندگي جاويدان خود را در جوار حضرت حق تعالي آغاز نمود. خداوند بر درجات عاليهاش بيفزايد و ما را در پيروي از راهش و استفاده از آثار علمي بيشمارش هدايت فرمايد.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام ش 5 الف
|
|
|