جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
وهابيت در مصر
-(5 Body) 
وهابيت در مصر
Visitor 463
Category: دنياي فن آوري
مردم مصر اگر چه سني مذهب هستند، ولي به دليل حضور تاريخي اهل بيت (ع)و يا سلسله هاي شيعي حاکم بر اين کشور در ادوار گذشته و تاثير عميقي که بر آداب و رفتار و عقايد مردم گذاشته اند، به شدت به اهل بيت (ع) علاقه مندند و گاهي اوقات اين تعبير را بکار مي برند که "ما سني المذهب و شيعي الهوي " هستيم. همچنين نقش اجتماعي دو گروه صوفيه و اشراف (سادات ) را در اين کشور نبايد ناديده انگاشت. زيرا وهابيون از هر دوگروه بيزارند و در نوشته هاي خود رسماً صوفيه را منحرف مي نامند.
سلفيون در مصر زيادند و سلفي گري هم درجات مختلفي در اين کشور دارد. برخي، سلفي ها را با وهابيون اشتباه مي گيرند. بايد توجه داشت که وهابيون شاخه اي از سلفيون هستند و گاهي به دليل تفاوت افکار و عقايد ميان آنها، يکديگر را بر نمي تابند.
بنابه گزارش دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره "جماعه انصار السنه المحمديه" و "الجمعيه الشرعيه" از اين دسته هستند که اگر چه اعلام نمي کنند، ولي مروج افکار وهابي در مصر مي باشند. قابل ذکر است کليه کتابهايي که عليه شيعه و انقلاب اسلامي در مصر انتشار مي يابد با هزينه وهابي ها چاپ مي شود. عناوين مراکز انتشاراتي که اين کتابها را چاپ مي کنند، غالباً دروغين هستند. به عنوان مثال بايد از انتشارات دارالرضا للنشر و التوزيع قاهره نام برد که کتاب مهم 3 جلدي اصول مذهب شيعه، نوشته ناصر بن عبدالله القفاري را در مصر منتشر کرده است، در حالي که اين مرکز انتشاراتي، وجود خارجي ندارد.در خصوص اقدامات وهابيت در مصر، بايد يادآور شد که اهم فعاليت هاي آنها کارهاي خدماتي است به همين دليل چهرة فرهنگيشان براي مردم، تقريباً مغفول مانده است.
جماعه انصار السنه المحمديه
اين جماعت در سال 1926 توسط شيخ محمد حامد الفقي و با هدف مبارزه با بدعت ها و کارهاي جديد و خرافات ايجاد شد. در آغاز سردمداران اين جماعت در قهوه خانه "علي قاسم " قاهره دور هم جمع مي شدند. بعدها مکاني را تهيه کردند و آن را " دار انصار السنه المحمديه " ناميدند. بعد از وفات شيخ الفقي، شيخ عبدالرازق عفيفي جانشين او شد و بعد از او شيخ عبدالرحمان الوکيل رياست اين گروه را عهده دار گرديد. در دوران عبدالناصر اين گروه با الجمعيه الشرعيه ادغام شدند و در سال 1972 مجدداً از يکديگر جدا شدند و گروه انصار السنه المحمديه، مرکز فعلي را که در آن مستقر است خريداري کرد که عبارت است از يک ويلاي قديمي و تعدادي مغازه و … کم کم فعاليت اين جمعيت بالا گرفت و اکنون داراي 10 شعبه و 1500 مسجد در سراسر مصر مي باشد. سال گذشته دکتر صفوت نور الدين رئيس اين جمعيت وفات کرد، بسياري بر اين گمانند که رئيس بعدي جمعيت دکتر جمال المراکبي خواهد بود که مدت دو سال است نائب رئيس جمعيت مي باشد. برخي از اعتقادات آنها به قرار زير است :
ــ آنها خود را وهابي نمي نامند، اگر چه عبدالوهاب را از اصلاحگران دانسته و از او تقدير مي کنند.
ــ بخش اندکي از شيعه را کافر نمي شمارند، ولي آنها را هم گمراه مي دانند.
ــ صوفيه را بطور کلي قبول ندارند.
اين گروه با الجمعيه الشرعيه از دير باز بر سر مساله اثبات يا تاويل (قرآن ) مشکل دارند و تلاششان بر اين است به شکل صوري هم که شده با يکديگر رفت و آمد داشته باشند، زيرا هر دوي آنها از يک آبشخور سرچشمه مي گيرند. پيروان اين گروه ريش بلند مي گذارند و لباس کوتاه مي پوشند و آنرا سنت پيامبر مي دانند.اين گروه ماهنامه التوحيد را منتشر مي کند. همچنين با اعتراف به دريافت کمک از عربستان، کويت و امارات، آنها را تبرعاتي مي دانند که صرف امور خيريه و اتيام مي کنند. التوحيد ماهنامه ايست اسلامي ـ فرهنگي که از سوي جماعه انصار السنه المحمديه، مدت 31 سال است در 74 صفحه و به قيمت يک جنيه، در قطع وزيري در مصر و ساير کشورهاي عربي، منتشر مي شود. رئيس هيات مديره اين نشريه محمد صفوت نور الدين و سردبيرش جمال سعد حاتم است.اين نشريه آگهي تجارت چاپ نمي کند، تيراژ آن معلوم نيست و داراي صفحه آرايي زيبايي است. در مرکز اين جمعيت هر شب بعد از نماز مغرب سخنراني ديني برگزار مي شود.هدف اين جمعيت تبليغ اسلام از طريق سلفي گري در مصر است. محتواي مقالات موجود در نشريه نيز بيانگر نزديکي ايشان به وهابيون است اگر چه به صراحت چيزي در اين باره نگفته اند. عنوان يکي از مقالات اين شماره (ش 7 سال 31، رجب 1422 ) التوسل بين اهل السنه و مخالفيهم مي باشد که در ضمن آن توسل به غير خدا را مصداق شرکت و بدعت دانسته است.
الجمعيه الشرعيه
اين جمعيت در محرم سال 1331 برابر با 1912 ميلادي توسط شيخ محمود خطاب السبکي در قاهره تاسيس شد. اين جمعيت اکنون در دو بخش نظري و عملي فعاليت دارد. بخش نظري آن شامل اعزام مبلغ و هفته هاي تبليغي، برنامه هاي وعظ و خطابه و تعليم و تحفيظ قرآن مي باشد. بخش عملي شامل طرح هاي احسان و نيکوکاري (سرپرستي اطفال يتيم، ايجاد تسهيلات و جهيزيه براي ازدواج دختران يتيم، سرپرستي مسلمانان معلول، درمان بيماران کليوي نيازمند و دفن و کفن مسلمانان بي بضاعت )، تربيت اسلامي، طرح اشتغال زنان يتيم دار و مراکز آموزش حرفه اي براي ايتام مي باشد.
جمعيه الشرعيه ادعا مي کند که درسراسر مصر بيش از 5000 مسجد و حدود 500 مدرسه، مؤسسه خيريه و درمانگاه در اختيار دارد. اين جمعيت نشريه التبيان را با سردبيري دکتر محمد المختار المهدي امام جمعيت ياد شده منتشر مي کند.صفحه آرايي، کاغذ و چاپ اين گاهنامه رنگي خوب است. آگهي تجاري چاپ نمي کند و تيراژ و قيمت آن معلوم نيست و تاکنون 15 شماره از آن منتشر شده است.تقريباً نوشته هاي اين نشريه خالي از مسائل سياسي است و کاملاً ديني و تا اندازه اي رنگ سلفي دارد. عناوين برخي از مقالات اين شماره به قرار زير است:
ــ من اسباب غضب الله علي اليهود.
ــ الامام البخاري و کتابه الادب المفرد.
ـــ ظاهره الهدايه، دلالتها علي الخالق و اثرها علي المخلوق.
ــ مقاصد الطهاره.
ــ من فتاوي الائمه.
ــ الاستنساخ بين العلم …. و الشرع … و الخيال.
ــ هجرة عزة و دعوة و رجولة.
ــ البطاله بين داء الواقع ودواء الاسلام.
ــ من بطولات الهجره.
ــ براءة الله من التجار المحتکرين.
ــ موسي بن نصير.
ــ اسماء بنت عميس.
ــ القضيه العراقيه بين المؤامره و الخيانه.
منبع:خبرگزاري فارس
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image