جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آيا روش تربيتي ما صحيح است؟
-(0 Body) 
آيا روش تربيتي ما صحيح است؟
Visitor 464
Category: دنياي فن آوري
من با مسئوليت و سازندگى شروع كردم؛ چون مى ديدم ما امروز بيش از هر وقت ديگر، نيازمند اين مسأله هستيم.
ما در سازندگى و تربيت افراد، از روشى سرشار و غنى خودمان بهره نمى بريم و با شعارها و تلقين ها و دردها و رنج ها و محروميت ها، استعدادها را داغ مى كنيم و از ديگران سرمشق مى گيريم، در حالى كه ما در هدف و در راه و در روش، در هيچ كدام با آن ها همانندى و هماهنگى نداريم. ما در راهى مى رويم كه به هدف ما نمى رسد و در نتيجه طعمه ى آن ها مى شويم و نردبان مقاصدشان.
ما در روش تربيتى دو اشکال اساسى داريم:
يک- اين كه شناخت ها و آگاهى ها را بسته بندى مى كنيم و از ديده هاى خودمان مى گوييم و يافته ها را صادراتى مى فرستيم.
از روش هايى كه ما را به شناخت ها رسانده اند حرفى نمى زنيم و ديد نمى دهيم.
ما بر قله ها عروج كرده ايم و از ديدگاه ها و منظره هاى زيبا حرف مى زنيم و اين پايينى ها فقط با گوش خودشان كار مى كنند. آن ها چشم هاشان در تاريکى است و پاهاشان در شهوت عروج، اما ما از راه... تا قله نشانى نمى دهيم و آن ها را سرگرم مى كنيم.
دو- دردناك تر اين كه، اين بسته بندى ها را لااقل زمينه سازى هم نمى نماييم. كاسه ها را پاك نكرده، از شير سرشار مى سازيم و در نتيجه مسموميت مى آفرينيم و نه تنها صاحب كاسه كه هر مهمان محتاجى را به رختخواب مى سپاريم و به مرگ مى دهيم.
اگر ما ا ستعدادها را با كليدها و روش ها و ملاك ها آشنا كنيم و آرمان هايى بزرگ تر از آزادى و عدالت و آگاهى و عرفان و رفاه و تکامل نشان بدهيم و از راه رسيدن به آن حرفى بياوريم، نه به بن بست مى رسيم و نه طعمه مى شويم و نه دركشاكش مكتب ها، بر سر چند راهى انتخاب، حيران مى مانيم. ما مكتبى را مى خواهيم كه بالاتر از تكامل بهره بياورد و راه هم نشان بدهد و به تلقين و رياضت و شعار اكتفا نكند.
استعدادهاى تكامل يافته، تازه، راه و جهت مى خواهند... راهى نه به بن بست نشسته و جهتى نه پست تر و يا برابر، بل برتر و عالى تر.
ما مكتبى را مى خواهيم كه انسان را زيادكند، نه فقط علم و عقل و ثروت و... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافته اش جهت بدهد و آن ها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش.
و همين است كه بلال ها و ابوذرهاى تاريخ، با درك اين ملاك ها و رسيدن به اين آرمان ها زندگى و مرگ و جامعه و حكومت خويش را نقد مى زدند و حتى به عدالت و فتوحات و غنايم عمر هم قانع نمى شدند، كه عمر هدف عظيم حكومتى اسلام را تا سر حد رفاه و استعمار و فتوحات، تنزل داده و آن را مسخ كرده بود؛ و جامعه ى انسانى را در حد يك دامپرورى بزرگ و مرفه درآورده بود.
با اين ملاک رشد و زياد شدن انسان، تمام سوال هاي: چرا زنده باشم؟ درزندگى دنبال چه باشم؟ و چرا خود را زياد كنم؟ و... همه حل مى شوند... چون هنگامى كه انسان نيازهاى عظيم دارد و وقت كم، چاره اى جز اين نيست که خودش را زيادكند و رشد بدهد و زندگى و مرگش را در اين راه بگذارد و جلودار راه باشد و پيشواى راه رفته ها.(1)
اين را هم بگويم كه براى حركت و سازندگى، تنها اين شناخت ها و آگاهى ها كافى نيستند و حتى عشق و طلب هم كافى نيست، كه ورزيدگى و تمرين ضرورى است. من كسانى را مى شناسم كه از عشق و آگاهى برخوردارند و راستى مى خواهند كه گامى بردارند و بارى را به دوش بگيرند... اما بازويشان توانايى ندارد و ورزيده نيست...
اين ها اگر بخواهند به زور بارى را بردارند كمر خود را مى شكنند و پاى خود را زير بار له مى كنند. يا از دست مى روند و يا مأيوس و خسته مى شوند... جوجه هايى كه شور پرواز دارند اما بالشان نيست، ناچار طعمه ى كلاغ مى شوند و بازيچه ى بچه ها و هديه ى مرگ.
آن ها كه مى خواهند وزنه هاى سنگين را بردارند، بايد از وزنه هاى كوچك شروع كنند و ورزيدگى هايى بدست بياورند... تا آماده ى بزرگ ترها شوند.
پس از رسيدن به آگاهى و طلب، آن ها كه مى خواهند حركت هايى و كارهايى داشته باشند، بايد از گام هاى كوچك و پروازهاى كوتاه استفاده ببرند و تمرين كنند و آماده بشوند... آن وقت نه پروازهاى بزرگ مغرورشان مى كند و نه گام هاى بلند به نخوتشان مى كشاند و نه بارهاى سنگين كمرشان را مى شكند.
اگر مى بينى كه با آگاهى ها و عشق ها باز هم مانده اى و قدرت پروازت نيست به تمرين رو بياور و عشق و طلب را در اين راه رهبرى كن تا به آن خواسته ها برسى و به آن مقصدها دست بيابى.

پي نوشت :

1- واجعلنا للمتقين اماماً. فرقان، 74.

منبع: کتاب مسئوليت وسازندگي
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image