جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
توصيه‏هاي اخلاقي پيامبر اکرم (ص) به جوانان
-(0 Body) 
توصيه‏هاي اخلاقي پيامبر اکرم (ص) به جوانان
Visitor 524
Category: دنياي فن آوري

فرصت جواني

جواني فرصتي ناپايدار است. پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) بر غنيمت شمردن دوران جواني، بسيار تأکيد داشت و مي‏فرمود: «اِغتَنِم خَمْسا قَبْلَ خَمْسٍ شَبابُک قَبْلَ هَرمِکَ؛ پنج چيز را قبل از پنج چيز غنيمت شمر، جواني را قبل از پيري».
زما آنچه شد و آن نيابيم باز
جواني است، چون پيري آمد فراز(اسدي طوسي)
نعمت جواني، بسيار گران‏بهاست و در قيامت نيز از اين موهبت پرسيده مي‏شود. رسول‏اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در اين مورد مي‏فرمايد:
لا تَزُولُ قَدَمَا الْعَبْدِ يَوْمَ القيامَةِ حَتَّي يُسْأَلُ عَن شَبابِهِ فيما اَبْلاه.
هنگامي که انسان در روز قيامت حاضر مي‏شود، از جواني‏اش سؤال مي‏شود که چگونه آن را سپري کرده است.
بودم جوان که گفت مرا پير و استاد
فرصت غنيمت است نبايد ز دست داد (سعدي)
جواني نعمتي زودگذر است و تباه ساختن آن، چيزي جز اندوه و پشيماني را براي دوران پس از آن، بر جاي نمي‏گذارد. از پيامبر رحمت نقل است: «تَرْکُ الْفُرَصِ عُصَصٌ؛ از دست دادن فرصت، اندوهبار است».
روزگار جواني، فرصتي جبران‏ناپذير است. از اين رو، بي‏اهميتي به گذشت ساعت‏ها و روزهاي اين دوره روا نيست، بلکه آراستن لحظه‏هاي بي‏نظير آن با تلاش و فعاليت، آينده‏اي روشن و موفقت‏آميز را به ارمغان خواهد آورد. رسول گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود:
اِنَّ للّه‏ مَلِکٌ يَنزِلُ في کُلِّ لَيْلَةٍ وَ يُنادي يا أَبْناءَ الْعِشرين! جدُّوا وَ اجْتَهدِوا.
پروردگار فرشته‏اي دارد که هر شب فرود مي‏آيد و بانگ مي‏زند، اي بيست ساله‏ها! تلاش و جديت کنيد.
جمله که بيني همه دارد عوض
وز عوضش هست ميسر غرض
آنچه ندارد عوض اي هوشيار
عمر عزيز است، غنيمت شمار (شيخ بهايي)
روزگار جواني، در حقيقت نسيم رحمتي است که بهره‏گيري و قدرداني از آن، آثار ارزنده‏اي دارد. پس بر ماست که پيام رسول اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله را از ياد نبريم که فرمود:
اِنّ لِرَبِّکُمْ في أيامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ، اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها.
در ايام زندگي‏تان، نسيم‏هاي رحمتي مي‏وزد، مراقب باشيد، خود را در معرض آن قرار دهيد.
گفت پيغمبر که نفحت‏هاي حق
اندرين ايام مي‏آرد سبَق
گوش و هُش داريد اين اوقات را
در رُباييد اين چنين نَفْحات را
نفحه آمد مر شما را ديد و رفت
هر که را مي‏خواست، جان بخشيد و رفت
نفحه ديگر رسيد، آگاه باش
تا از اين هم وانماني خواجه تاش (مولانا)
اساسا در جواني دري به سوي صاحبان آنان گشوده مي‏شود که چند صباحي بيش بر روي پاشنه نمي‏چرخد؛ چرا که از اين درب، تنها جوان است که مي‏تواند با سرعت و دقت وارد و خارج شود. بنابراين، بايد در زمان خود با وارد شدن به اين در، از ذخيره‏هاي موجود بهره گرفت. رسول گرامي روايت مي‏کند:
مَنْ فُتِحَ لَهُ بابٌ مِنَ الْخَيرِ، فَلْيَنْتَهِزْهُ، فَإِنَّهُ لا يَدري مَتَي يُغْلَقُ عَنْه.
هر کس که براي او در خير و نيکويي گشوده شد، آن را غنيمت شمارد؛ چرا که او نمي‏داند کي آن را بر او مي‏بندند.
رسول اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله بيشتر مردم را در استفاده از وقت‏هاي باارزش عمر غافل مي‏داند و روش درست بهره‏گيري از ساعت‏هاي زندگي، در نظر آن حضرت اين چنين است:
اي مردم! حقا که راه‏هاي روشني داريد، پس سوي راه‏هاي روشن خويش روي نهيد و حقا که حد و حدودي داريد، پس سوي حد و حدود خويش روي نهيد. بدانيد که مؤمن بين دو حَذَر در عمل است؛ بين اجلي که گذشته است، نمي‏داند که خداوند در آن چه مي‏کند و بين اجلي که باقي مانده است و نمي‏داند که خداوند در آن چه حکم مي‏کند. پس بايد بنده مؤمن، از نفس خويش براي خويش و از دنياي خويش براي آخرت خويش و در جواني، قبل از پيري و در زندگاني، قبل از مرگ بهره گيرد.
گُهر وقت بدين خيرگي از دست مده
آخر اين دُرّ گرانمايه بهايي دارد (پروين اعتصامي)

پيام متن:

1.استفاده بهينه از فرصت‏هاي زودگذر جواني.
2.حسرت و پشيماني، ثمره از دست دادن لحظه‏هاي گران‏بها.

اميدواري

اميد، مانند چراغ فروزاني است که خانه وجود آدمي را سرشار از نور و روشنايي مي‏کند. در گنجينه گفتار معصومان، نااميدي بزرگ‏ترين مصيبت و سرچشمه هلاکت شمرده شده است. وصي رسول‏اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏فرمايد: «لِلْخائِبِ الآيِس مَضَضُ الْهَلاکِ؛ براي نااميد، تلخي و درد و هلاکت است».
کوي نوميدي مرو، اُميدهاست
سوي تاريکي مرو، خورشيدهاست(مولانا )
پيامبر اسلام، اميد را رحمت الهي مي‏داند و مي‏فرمايد: «اميد و آرزو، رحمتي است براي پيروان من. اگر اميد نمي‏بود، هيچ مادري فرزند خود را شير نمي‏داد و هيچ باغباني درختي را نمي‏نشاند».
خداوند در کتاب گهربار آسماني، با تأکيد بر نااميد نشدن از رحمت الهي، انسان‏هاي اميدوار را اين‏گونه مي‏ستايد:
فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحًا وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا. (کهف: 110)
پس هر کس به لقاي پروردگار خود اميد دارد، بايد به کار شايسته بپردازد و هيچ کس را در پرستش شريک نسازد.
پروردگار مهربان، افراد اميدوار را پرنشاط و مشمول رحمت الهي مي‏بيند، آنجا که در قرآن بيان مي‏کند:
«آنان که ايمان آورده و کساني که هجرت و در راه خدا جهاد کرده‏اند، آنان به رحمت خدا اميدوارند و خداوند آمرزنده مهربان است». (بقره: 218)
با الهام از آموزه‏هاي ديني درمي‏يابيم، دنياي جوان متدين، بااميد زيباست و اراده پاک و پيشرفت او، مرهون ارج‏گذاري به اين «عطيه الهي» در قلب تپنده او خواهد بود.

پيام متن:

1.زندگي با روح لبريز از اميد، زيباست.
2.افسردگي و يأس، خودکشي روحي آدمي است.

دانش‏جويي

علم گنجينه پربها، چراغ عقل و چشمه هميشه جوشان فضيلت و اساس هر نيکي است. علم و دانش، در اسلام جايگاهي بس والا دارد و قرآن، دانش‏جويي را امتياز آدمي برمي‏شمارد و مي‏فرمايد: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ». (زمر: 9)
پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نيز براي دانشجو منزلتي بزرگ را مژده مي‏دهد:
مَنْ کانَ في طَلَبِ العِلْمِ کانَتِ الجَنَّةُ في طَلَبِه؛ هر کس که در جست‏وجوي دانش باشد، بهشت در جست‏وجوي او برمي‏آيد».
جواني، بهار دانش‏آموزي است و زمينه فراگيري در اين دوران به قدري فراهم است که حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «مَنْ تَعَلَّمَ في شَبابِهِ کان بِمَنْزَلَةِ الرَّسْمِ في الحَجَرِ؛ فراگيري دانش در جواني، به نقشي ماند که بر سنگ ترسيم شده باشد».
رسول گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ، در کلامي پربار هوشمندان و خردمندان امت خود را چنين توصيه مي‏کند:
اَرْبَعةٌ تَلزِمُ کُلَّ ذي حِجي و عَقْلٍ مِنْ اُمَّتِي: اِسْتِماعُ العِلمِ وَ حِفظِهِ و نَشْرِهِ و العَمَلِ به.
چهار چيز است که هر باهوش و خردمندي از امت من، بايد به آن پاي‏بند باشد: شنيدن، حفظ کردن، انتشار و عمل به دانش.
حضرت علي عليه‏السلام نيز در رهمنودي گران‏بار به جوانان مي‏فرمايد:
اَولَي الاشياء اَن يَتَعَلِّمُهَا الاحاديث، اَلاَشياءَ التّي اِذا صارُوا رِجالاً احتاجُوا اِليها.
بهترين مطالبي که شايسته است جوانان ياد بگيرند، چيزهايي است که در بزرگ‏سالي مورد نيازشان باشد و بتواند در زندگي اجتماعي، از آموخته‏هاي دوران جواني خود استفاده کند.
ز دانش زنده ماني جاوداني
ز ناداني نيابي زندگاني
بود پيدا بر اهل علم اسرار
ولي پوشيده گشت از چشم اغيار (ناصر خسرو)

پيام متن:

جواني بهار دانش‏جويي است و فراگيري علم در اين ايام، مانند حک کردن نقش بر سنگي است.

کار و تلاش

جواني با کار و فعاليت مفهومي ديگر مي‏يابد. در پرتو تلاش، روحيه خودباوري در جوان افزايش مي‏يابد و آنان را براي پذيرش مسئوليت‏هاي بزرگ اجتماعي، سياسي و فرهنگي آماده مي‏سازد. پيامبر اسلام همگان را به کار متناسب با روحيه خويش فرامي‏خواند و مي‏فرمايد:
اِعْمَلوا فَکُلٌّ مُيَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ.
همه شما کار کنيد، ولي متوجه باشيد که هر کس براي کاري آفريده شده است و آن را به سهولت انجام مي‏دهد.
همچنان که سهل شد ما را حَضَر
سهل شد هم قوم ديگر را سَفَر
آن‏چنان که عاشقي بر سروري
عاشق است آن خواجه بر آهنگري
هر کسي را بهر کاري ساختند
ميل آن را در دلش انداختند( مولانا )
رسول اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله همواره نگاه تحسين برانگيزي به جوانان پرتلاش داشت. در حکايتي آمده است:
«روزي آن حضرت با ياران خود نشسته بود، جوان توانا و نيرومندي را ديد که اول صبح به کار و کوشش مشغول شده است. کساني که در محضر پيامبر بودند، سخن به کنايه گشودند و گفتند: اين جوان اگر توان خود را در راه خدا به کار مي‏انداخت، سزاوار ستايش بود! رسول‏خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در پاسخ آنان فرمود: اين سخن را نگوييد. اگر اين جوان براي معاش خود کار مي‏کند که در زندگي محتاج ديگران نباشد و از مردم بي‏نياز شود، با اين عمل در راه خدا قدم برمي‏دارد. همچنين، اگر کار مي‏کند تا زندگي والدين ضعيف يا کودکان ناتوان را تأمين کند و از مردم بي‏نيازشان گرداند، باز هم به راه خدا مي‏رود. ولي اگر کار مي‏کند تا با درآمد خود بر تهي‏دستان مباهات کند و بر ثروت و دارايي خود بيفزايد، او به راه شيطان رفته و از صراط حق منحرف شده است».
از سوي ديگر جواني که به کار و کوشش اشتياق نشان نمي‏دهد و همواره به بيکاري روزها را مي‏گذراند، نزد خدا جايگاهي ندارد؛ چرا که: «اِنّ اللّه‏َ يُبغِضُ الشّابَ الفارِغَ؛ خداوند جوان بيکار را دوست نمي‏دارد».
حضرت موسي بن عمران، از خداوند پرسيد: پروردگارا، کدام يک از بندگانت نزد تو بيشتر مورد بغض و خشم است؟ فرمود: آن که شب‏ها چون مرداري در بستر مي‏خوابد و روزها را به بيهودگي و تنبلي مي‏گذراند.
تن‏آسايي و تنبلي دور کن
بکوش و ز رنج تنت سور کن
که اندر جهان گنج بي‏رنج نيست
کسي را که کاهل بود گنج نيست( فردوسي )
حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله يکي از ياران خود را ديد، پرسش‏هايي از وي کرد و او همه را پاسخ داد. سپس پرسيد: شغلت چيست؟ گفت: بيکارم! حضرت فرمود: «سَقَطَ مِن عَيني؛ از چشم من افتادي».
گفت پيغمبر که بر رزق اي فتي
در فرو بسته است و بر در قفل‏ها
جنبش و آمد شدِ ما و اکتساب
هست مفتاحي بر آن قفل و حجاب
بي‏کليد اين در گشادن راه نيست
بي‏طلب نان سنت اللّه‏ نيست ( مولوي)

پيام متن:

1.توصيه اسلام، به کار و تلاش متناسب با انگيزه و توان جوانان.
2.نگاه تحسين برانگيز پيامبر بر جوانان شاغل و بي‏توجهي ايشان به جوانان گريزان از کار و فعاليت.

انس با خدا

دل آدمي، حريم خداست و غيراز او زيبنده اين جاي‏گزيني نيست. امام صادق عليه‏السلام مي‏فرمايد: «اَلقَلْبُ حَرمُ اللّه‏ِ فَلا تُسْکِنْ حَرَمَ اللّه‏ِ غَيرَ اللّه‏ِ؛ دل آدمي حريم خداست، غير خدا را در حريم اللّه‏ جاي مده».
پس رواق خانه دل را بايد با ياد محبوب آراست. آنچه بيش از هر چيز براي جوان واجب است، جهت دادن درست به فطرت‏هاست. اگر دل جوان به وحدانيت پروردگار ايمان آورد، نور الهي بر خانه دل او مي‏تابد و آن را درخشان و آسماني مي‏سازد. بي‏گمان براي خلوت و انس با خدا، جواني بهترين لحظه‏هاست:
جوانا ره طاعت امروز گير
که فردا جواني نيايد ز پير
فراغ دلت هست و نيروي تن
چو ميدان فراخ است گويي بزن (سعدي)
اوج بندگي و طاعت، در دوستي با خداست. پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از آرزو و دعاي داوود چنين حکايت مي‏کند:
خداوندا! من از تو، دوستي تو را و دوستي کسي که تو را دوست دارد و کاري که مرا به دوستي تو مي‏رساند، مي‏خواهم.
خداوندا! دوستي خودت را براي من، از وجودم، خانواده‏ام و از نعمت‏هايي چون آب خنک محبوب‏تر قرار ده.
درِ دوستي اگر گشوده شود، محبت دو سويه شکل مي‏گيرد و چه زيبا منادي رحمت و مودت، در کلامي از خالق مهربان، در اين‏باره مي‏فرمايد:
چون بنده‏اي ديدار مرا دوست بدارد، ديدارش را دوست مي‏دارم. اگر در خلوت يادم کند، در خلوت يادش مي‏کنم. چون در ميان گروهي يادم کند، در ميان گروهي بهتر يادش مي‏کنم. چون يک وجب نزديک‏تر شود، يک ذراع به او نزديک مي‏شوم و چون يک ذراع به من نزديک شود، يک باع (به اندازه دو بازوي انسان) به او نزديک مي‏شوم.
نشانه دوستي و محبت، ياد محبوب است، به گونه‏اي که همواره و در همه حال، نام و ذکر او در وجود آدمي نقش مي‏بندد: «عَلاقَةُ حُبِّ اللّه‏ِ تَعالي حُبُّ ذِکْرِ اللّه‏؛ نشانه دوستي خداي متعال، دوستي ذکر و ياد خداست».
حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مردمان را بر مناجات و خلوت با خدا فرا مي‏خواند. خود بدان مأنوس بود و ديگران را نيز همواره به اين خلوت عطرآگين رهنمون مي‏ساخت:
گفت پيغمبر که چون کوبي دري
عاقبت زان در برون آيد سري
چون نشيني بر سر کوي کسي
عاقبت بيني تو هم روي کسي ( مولوي)
از پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نقل است:
اِذا اَحَبَّ اَحَدُکُمْ اَنْ يَحدِثَ رَبَّهُ فَلْيَقْرَءِ القُرآنَ.
چون کسي از شما دوست بدارد که با پروردگارش سخن بگويد، قرآن بخواند.
جواني که روزهايش را با ذکر نام خدا مي‏گذراند و لذت مناجات و سخن با خدا را بر لذت‏هاي زودگذر ترجيح مي‏دهد، افزون بر تأثير روحاني، از پاداش بسياري نيز بهره‏مند خواهد شد. پيامبر مهرباني مي‏فرمايد:
ما مِن شابٍّ يَدَعُ لِلّه الدُّنيا وَ لَهْوَها و اَهرَمَ شَبابَهُ فِي طاعَةِ اللّه‏ِ اِلاّ اَعْطاهُ اللّه‏ اَجْرَ اِثْنَيْنِ و سَبعينَ صِدِّيقا.
جواني که به خاطر خدا از دنيا و سرگرمي‏هاي آن رو بگرداند و جواني خويش را در طاعت پروردگار به پيري رساند، خداوند به او پاداش هفتاد و دو صديق عطا فرمايد.
همچنين، در روايتي از رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏خوانيم:
سَبْعَة يُظَلِّلُهُمُ اللّه‏ُ في ظِلِّه يومٌ لاظِلَّ اِلاّظِلُّهُ... شابٌّ نَشَأَ في عِبادَةِ اللّه‏ِ.
خداوند در رستاخيز هفت نفر را در زير سايه خود قرار خواهد داد... جواني که جواني‏اش را در عبادت خدا بگذراند.

پيام متن:

1.آرامش حقيقي در پرتو انس و ياد خداست.
2.ذکر و ياد خدا، توجه و عنايت الهي به بنده خوب خود را به همراه دارد.
3. جوان عابد در دنيا و آخرت، در سايه رحمت خداوند قرار دارد.

گناه گريزي

سعادت جوان، در گرو گريز از گناه و حفظ حريم پاک جواني است. سلامت دوران جواني بيش از هر چيز، با پرهيز از زشتي‏هاي گناهان فراهم مي‏شود. پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله با زشت خواندن گناه، به تمثيل آن پرداخته و فرموده است:
عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمِي من الطَّعامِ مخافَةَ الدّاءِ کَيْفَ لا يَحتمي مَنَ الذُّنُوب مَخافَةَ النّارِ.
در شگفتم از کسي که از بيم درد، از غذا پرهيز مي‏کند؛ پس چگونه است که از ترس آتش، از گناهان نمي‏پرهيزد.
ترک گناه و مبارزه با نفس، جوان را فرشته‏خو مي‏سازد؛ چنان‏که رسول اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در کلامي راهگشا فرمود که خداوند خطاب به جوان گريزان از شهوت‏هاي نفس مي‏فرمايد:
يَقُولُ اللّه‏ُ: اَيُّها الشّابُّ التّارِکُ شَهْوَتَهُ فِيَّ المُبْتَذِل شَبابَهُ! اَنْتَ عِنْدي کَبَعضِ ملائِکتي.
اي جواني که شهوت‏هاي خود را در راه من ترک گفته‏اي؛ آن شهوت‏هايي که جواني را به ابتذال مي‏کشاند، بدان که تو در پيشگاه من، همانند بعضي از فرشتگانم هستي.
حساب‏رسي و دقت در رفتار، آدمي را در کنترل نفس و دوري از گناه، ياري مي‏دهد. رسول گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏فرمايد:
حاسِبُوا اَنفُسَکُم قَبْلَ اَن تُحاسَبُوا وَزِنوها قَبْل أنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرضِ الأَکْبَرِ.
پيش از آنکه به حساب شما برسند، خود به حساب خويش برسيد و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گيريد، خويشتن را بسنجيد و خود را براي بزرگ‏ترين امتحان آماده سازيد.
زان روز بترس کاندرو پيدا
آيد همه کارهاي پنهاني
زان روز که هول او بريزاند
نور از مه و زآفتاب رخشاني( ناصر خسرو )
آدمي همواره در محضر خداست و از سوي ديگر، اعمال او بر پيامبر و ائمه عليهم‏السلام عرضه مي‏شود. پيامبر در هشداري به اباذر، فرمود:
يا اباذر! لا تَنْظُرْ اِلَي صِغَرِ الخَطيئَةِ ولکِنْ اُنْظُرْ اِلَي مَن عَصَيْتَ.
اي اباذر، به کوچکي گناه نگاه مکن، بلکه به آن کسي بنگر که او را نافرماني کرده‏اي.
مرد بيماري از مقابل پيامبر و اصحابش گذشت. بعضي از ياران، آن مرد را ديوانه خطاب کردند! رسول گرامي اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ضمن اشاره به بيمار بودن آن رهگذر، چنين فرمود: «ديوانه آن مرد و زني است که جواني خويش را در غير فرمان‏برداري خدا، هدر داده باشد».
آن حضرت با زشت شمردن گناه، همواره جوانان را از نافرماني خدا بازمي‏داشت و مي‏فرمود:
مَنْ صَبَر عن مَعصيةِ اللّه‏ِ فَهُوَ کالمُجاهِدِ في سَبيل اللّه‏.
کسي که در برابر معصيت صبر کند، مانند مجاهد در راه خداست.
ايشان در کلامي ديگر مي‏فرمايد:
هر کس کار زشت يا موقعيتي که به آن تمايل دارد، براي او پيش بيايد و از ترس خدا از آن دوري گزيند، خداوند آتش را بر او حرام مي‏گرداند و او را از ترس بزرگ ايمن مي‏دارد و به وعده‏اي که کتاب خدا به او داده، عمل خواهد کرد؛ آنجا که فرموده است: «و لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانٍ؛ کسي که از مقام پروردگارش بترسد، دو بهشت دارد».
ترک شهوت‏ها و لذت‏ها سخاست
هر که در شهوت فرو شد، برنخاست
اين سخا شاخي است از سرو بهشت
وايِ او کز کف چنين شاخي بِهشت
عروة‏الوثقي است اين ترک هوا
برکشد اين شاخ جان را بر سما (مولوي)

پيام متن:

1.جوان تارک شهوت‏ها، در رديف فرشتگان الهي است.
2.بررسي و دقت در اعمال، يکي از عوامل ترک گناه است.

توبه، راهي به نور

افسار گناه، آدمي را به خواري و زنگار آن، دل را به تباهي مي‏کشاند و رهايي از اين تسليم، در گرو بازگشتي مطمئن به سوي جاده نور و سلامت است. روزي حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله به ياران خود فرمود: آيا شما را از درد و درمان‏تان آگاه نکنم؟ گفتند: چرا يا رسول اللّه‏! ايشان فرمود: دردتان گناه است و درمان‏تان استغفار.
پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله طلب آمرزش از خدا را، وسيله رهايي از آسيب‏هاي نافرماني و رنج‏هاي گناه مي‏داند و جلاي دل را در گرو استغفار برمي‏شمارد و مي‏فرمايد:
اِنَّ لِلقُلوبِ صَدْأٌ کَمَصْدَأ النُّحُاسِ فاجْلُوها بالِأِستغفار.
دل‏ها نيز مانند مس زنگ مي‏گيرد، پس آن را با استغفار جلا دهيد.
بايد به سرعت از مسير خلاف حق بازگشت و سر به آستان رحمت او ساييد، در عين حال خداوند نيز همگان را اين‏گونه به سوي خويش فرا مي‏خواند:
أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللّهِ. (حديد: 16)
آيا وقت آن نرسيده است که مؤمنان دل‏هايشان به ياد خدا خاشع گردد.
تو که مي‏گويي که فردا، اين بدان
که به هر روزي که مي‏آيد زمان
آن درختِ بَد جوان‏تر مي‏شود
وين کَننده پير و مضطر مي‏شود
او جوان‏تر مي‏شود تو پيرتر
زود باش و روزگار خود مبر
سال بيگه گشت و وقت کشت ني
جز سيه‏رويي فعلِ زشت ني ( مولوي)
هرچند توبه براي همه پسنديده است، تأکيد آن به جوانان بيش از ديگران است. از پيامبر خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نقل است: «اَلتَّوبةُ حَسَنٌ ولکِنَّ في الشَّبابِ اَحْسَنُ؛ توبه نيکوست، ولي در جواني نيکوتر است».
رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از علاقه شديد خود به جوان پشيمان از گناه ياد مي‏کند و مي‏فرمايد:
«ما فِي الدُّنيا شَيْ‏ءٌ اَحَبُ اِلَي اللّه‏ِ عَزَّوجَلَّ مِنْ شابٍّ تائبٍ؛ هيچ چيز در دنيا نزد پروردگار، دوست داشتني‏تر از جوان توبه‏کار نيست.»
پروردگار توبه‏پذير، آدميان را به ترک گناه و دوري از نافرماني از خود، فراخوانده است. در اين ميان جوانان، مخاطبان اصلي اين پيغام الهي‏اند:
يَابْنَ آدَمَ! اِجْتَنِبْ ما حَرَّمْتُ عَلَيْکَ تکُنْ مِنْ أوْرَعِ النّاسِ.
اي پسر آدم! از آنچه بر تو حرام کرده‏ام، دوري کن، تا از پارساترين مردم باشي.
خنجر گناه، چشم دل را کور مي‏کند و اين کوردلي، به ناپاکي جسم و روح مي‏انجامد؛ همان‏گونه که پيامبر فرمود: «اِذا خَبَثَ الْقَلبُ خَبَثَ الْجَسَدُ؛ هرگاه دل آدمي ناپاک شد، جسم نيز ناپاک مي‏شود».
جواني از انصار، با عبداللّه‏ بن عباس آمد و شد صميمانه داشت. ابن عباس به دليل تکريم بسيار اين جوان، مورد گلايه شخصي قرار گرفت. آن فرد از جوان بدگويي کرد که او شب‏ها به قبرستان مي‏رود و نبش قبر مي‏کند!
ابن عباس شبي را در تعقيب جوان، راهي قبرستان شد و از دور او را نظاره مي‏کرد. تا آنکه ديد جوان وارد قبري که حفر کرده بود، شد و به ضجه و ناله پرداخت. آن جوان با خداي خود نجوا مي‏کرد و با صداي بلند از حوادث پس از مرگ، همچون تنهايي در قبر، رسوايي قيامت و عذاب دوزخ مي‏گفت و به شدت مي‏گريست. جوان پس از اين سخنان، از قبر خارج شد و بي‏درنگ ابن عباس به سوي او رفت و وي را در آغوش کشيد و گفت: چه قبر کن خوبي هستي! گناهان خود را به خوبي نبش کردي و در پيشگاه خدا بدان اعتراف نمودي. امام سجاد عليه‏السلام آن‏گاه که سر به سجده مي‏گذارد، چگونگي مناجات با خدا را به بندگان تائب مي‏آموزد:
عُبَيْدُکَ بِفِنَائِکَ، مِسْکينُکَ بِفِنائکَ، فَقيرُکَ بِفِنائِکَ سائِلُکَ بِفِنائِکَ.
بنده تو در آستانه توست، تهي دست تو در آستانه توست، گداي تو در آستانه توست، خواهنده از تو، در آستانه توست.
اين امام بزرگوار در سخني ديگر مي‏فرمايد:
اي که مي‏پذيري، درماندگاني را که در تاريکي دعا مي‏کنند! اي زداينده سختي و بيماري و گزند، مهمانان تو همگي گرد خانه تو خوابيده‏اند و تو نمي‏خوابي! اي يکتاي بي‏مانند، تو را مي‏خوانم چنان که فرموده‏اي! الها و سرورا، تو را اطاعت کردم بنابر دستورها و براي توست که حجت خود را ظاهر سازي؛ مگر اينکه بر ما رحم کني و عفو نمايي. پس فرمود: الها و سرورا! نيکي‏ها تو را خشنود مي‏سازد و گناهان، ضرري به تو نمي‏زند. پس مرا ببخش و از من درگذر، از آن چيزهايي که به تو ضرر نزده است.

پيام متن:

1.دعوت پروردگار به ترک گناه و دوري از نافرماني.
2.شتاب در بازگشت به سوي خدا، به ويژه در دوران جواني.
3.خداوند، جوان توبه‏کار را دوست دارد.
منبع:ماهنامه طوبي
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image