جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خانواده و تربيت كودك ونوجوان( 1)
-(0 Body) 
خانواده و تربيت كودك ونوجوان( 1)
Visitor 464
Category: دنياي فن آوري

مقدمه

اهميت خانواده به عنوان يك واحد اجتماعى، مسأله‏اى غير قابل ترديد است. تأثير خانواده در كودك از نظر فرهنگى، اجتماعى، اخلاقى و عاطفى بسيار مهم و باارزش است؛ زيرا طفل، مبانى زندگى را در آنجا فرا مى‏گيرد و خوب و بد را از آنجا مى‏آموزد. از اين‏رو، خانواده‏اى كه آرامش روحى بر آن حكمفرماست، بهترين آموزشگاه براى كودكى است كه بايد در آينده به جرگه عظيم اجتماع بپيوندد. بيشتر «بايدها» و «نبايدها» «خوبيها» و «زشتيها» و روحيات كودك در خانواده پايه‏گذارى مى‏شود.
آشنايى با روشهاى تربيت كودك از ضروريات زندگى خانواده‏هاست. بر هر پدر و مادرى لازم است كه قبل از تولد فرزندشان، اصول اوليه تربيتى را فرا گرفته، خود را براى رسالت سنگين تربيت فرزند، با استفاده از شيوه‏هاى صحيح تربيتى و كاربرد آن در مقاطع مختلف سنى، آماده كنند.

تربيت چيست؟

استاد شهيد مطهرى در زمينه تعريف تربيت مى‏گويد:
«تربيت عبارت است از پرورش دادن، يعنى به فعليت در آوردن استعدادهاى درونى‏اى كه در يك شى‏ء هست. و لهذا تربيت فقط در مورد جاندارها صادق است.»(1)
پس، تربيت، يك عمل عمدى، آگاهانه و داراى هدف است كه به منظور رشد دادن، ساختن، دگرگون كردن و نيز شكفتگى استعدادهاى مادرزادى انجام مى‏شود.
كودك، يكى از افرادى است كه تحت تربيت پدر و مادر خويش قرار مى‏گيرد و بسيارى از روحيات فرهنگى ـ اجتماعى او با نظارت پيگير و مداوم آنها حاصل مى‏شود. اين خانواده است كه او را صالح يا فاسد بار مى‏آورد، و عامل شكل‏گيرى نوع جهان‏بينى كودك، شخصيت و مسايل روحى و روانى او و محدوده تأثيرگذارى آنها مى‏شود. او دين، شرافت، اعتماد به نفس، صدق و صفا، نوع‏دوستى، همدلى با ديگران، احترام به قانون، احساس مسؤوليت و تعاون را از پدر و مادر مى‏آموزد.
كودك همان گونه كه از نظر جسم، آسيب‏پذير است و در برابر كمترين و كوچكترين حادثه‏اى واكنش، نشان داده و بيمار مى‏شود، از نظر اخلاقى و روانى هم به همان اندازه يا بيشتر، آسيب‏پذير است. او بسيارى از حالات و رفتارهاى فردى و اجتماعى خود را از بزرگترها تقليد مى‏كند و در نظم، احترام به قانون، پاى‏بندى به مذهب، ادب، خشونت، بى‏بند و بارى، ناسازگارى و ... از اطرافيان خود شكل مى‏گيرد.
اگر والدين و مربيان ما همان قدر كه به شكستگى دست و پا يا ناراحتى چشم و گوش فرزند خود اهميت داده و سرمايه‏گذارى مى‏كنند، براى تربيت روحى و اخلاقى او سرمايه‏گذارى مى‏كردند و از دروغگويى، بى‏ادبى و بى‏علاقگى او به مذهب و ديگر بيماريهاى روانى رنج مى‏بردند، و براى درمان آنها به اهلش مراجعه مى‏كردند، جوانان ما در سطح بالايى از اخلاق و تربيت قرار داشتند، زيرا تأثيرپذيرى كودك از اقدامات و ارشادهاى مربيان بسيار سريع است.
امير مؤمنان على عليه‏السلام براى فرزندش امام حسن مجتبى(ع) چنين نوشت:
«و انما قلبُ الحَدَثِ كلأرضِ الخالية، ما القِى فيها قَبِلَته فَبادَرُتكَ بالاَدب قَبلَ اَن يَقسُوَ قَلبُكَ و يَشّتَغِلَ لُبّك»(2)
ذهن كودك همانند زمين خالى است كه هر بذرى در آن قرار داده شود، مى‏پذيرد و ثمر مى‏دهد. پس من پيش از آنكه ذهن تو، به واسطه چيزهاى ديگر (دوستان و محيط و ...) شكل گيرد و سخت شود، و فكرت مشغول و سرگرم گردد، اقدام به تربيت تو نمودم.
آن حضرت در اين كلام حكيمانه، رسالت تربيتى پدر و مادر را يادآور شده‏اند. پدر و مادر بايد قبل از اينكه كودك، تحت تأثير محيط و شرايط آن قرار گيرد، فرزندشان را دريابند و با بر آوردن نيازهاى روحى و عاطفى او و جهت دادن به آنها، او را در مسير مستقيم الهى قرار دهند.

عوامل مؤثر در تربيت كودك

از آنجا كه بسيارى از رفتارها و كردارهاى فردى و اجتماعى انسانها به تأثيرگذارى عوامل گوناگونى مستند بوده، آن عوامل در تكوين شخصيت آدمى مؤثرند، مناسب است كه مورد توجه و بررسى قرار گيرند:

الف ـ پدر و مادر

والدين، نخستين كسانى هستند كه كودك از آنها شكل مى‏گيرد و بسيارى از روحيات و غرايز او در اثر تماس با آنها به وجود مى‏آيد. آنها از آن جهت كه بسيارى از ويژگيها و صفات را از خود و اجدادشان به كودكان منتقل مى‏كنند، عامل وراثتند و از آن جهت كه در تماس هميشگى با فرزند خويش هستند و اعمال و رفتار او را زير نظر دارند و او نيز آنها را الگوى خويش قرار مى‏دهد، يك عامل محيطى براى تربيت به حساب مى‏آيند. پس پدر و مادر (خانواده) اولين بذر رشد فردى و شخصيت آدمى را مى‏كارند، زيرا كودك در بيشتر حالات خود، مقلد پدر و مادر خواهد بود. مهمترين و سنگين‏ترين رسالت تربيت به عهده اين عامل است كه با بهره‏گيرى از ابزار مختلف، در اين ميدان وسيع، قدم برمى‏دارد و نيازهاى روحى، عاطفى، اخلاقى و اجتماعى كودك را تأمين مى‏كند.
پدر و مادر، اگر خود داراى ثبات نظر، آرامش روحى و دوستى باشند و هر گونه كينه و خشونت را از خود دور سازند، در ايجاد آرامش روحى فرزند و دلبستگى او به خانه و خانواده، كمك كرده‏اند. بسيارى از كودكان منحرف و كسانى كه در بزرگسالى به جرمهاى سنگين رو مى‏آورند، به خاطر نبود آرامش در خانواده آنهاست.

ب ـ مدرسه

چهره و حركات معلم، طرز فكر و چگونگى برخورد او، اثرى مستقيم در تربيت كودك دارد. معلم از آن جهت كه مسؤوليت رشد فكرى و روحى دانش‏آموز را بر عهده دارد و انجام اين رسالت با بارور كردن انديشه انسانى و تربيتى او امكان‏پذير است، بايد پدر و مادر از تفكر معلم و جو حاكم بر محيط درسى فرزند خود باخبر بوده، در تربيت فرزندشان با مدرسه همكارى و همفكرى نمايند.

ج ـ محيط و اجتماع

محيط زندگى كودك، به سادگى و آسانى در كودك تأثير گذارده و به طور مستقيم و غير مستقيم غرايز و عاداتى را در او مى‏پروراند. افراد به عنوان همدرس، دوست، همبازى و ... تأثير مستقيم بر انديشه و رفتار كودك دارند و وسايل ارتباط جمعى مانند راديو و تلويزيون، سينما، مجلات و كتابهاى درسى تأثير غير مستقيم. قوانين و مقررات عرفى، اجتماعى و قبيله‏اى نيز در طرز تفكر، اخلاق، بيدارى و خمودى كودك اثر گذاشته، به غرايز او شكل مى‏دهند.
در قسمت بعد به بررسى نيازهاى روانى كودك خواهيم پرداخت.
ادامه دارد....

پي نوشت :

1ـ تعليم و تربيت در اسلام، مرتضى مطهرى، ص33، انتشارات الزهرا.
2ـ نهج‏البلاغه، صبحى صالح، ص393.

منبع: www.hawzah.net
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image