تربيت در مكتب علوى
تربيت، يكى از حياتىترين عناصر انساني است كه تمام خوبىها و زشتىها، سعادتها و شقاوتها به مصاديق آن برمىگردد. مهم اين است كه آدمى، راه صحيح را باز شناسد و طريقت آن را اراده نمايد. اميرمؤمنان على(ع) به اين نكتهى مهم، چنين رهنمود داده است: «اى مردم، كسى كه راه آشكار را بپيمايد به آب درآيد و آن كه بيراهه را پيش گيرد، در بيابان بىنشان افتد.» [1] على(ع) نسبت به گم شدگان و متحيّران خطاب مىكند: «پس كجا مىرويد؟ و كى باز مىگرديد؟ كه علامتها برپاست و دليلها هويد است، و نشانهها برجاست. گمراهى تا كجا؟ سرگشتگى تا كى و چرا؟ خاندان پيامبرتان ميان شماست كه زمامداران حق و يقيناند و پيشوايان دينند. با ذكر جميل و گفتار راست قرينند. پس همچون قرآن، نيك حرمت آنان را در دل بداريد و چون شتران تشنه كه به آبشخور روند، به آنان روى آريد.» [2]
امام على(ع) در سخنان گهربار خود از مبانى، عوامل و موانع، اصول، روشها و تربيت سخن گفته است. كه به اختصار بدآنها خواهيم پرداخت.
الف: عوامل و موانع تربيت
امام(ع) درباب موانع تربيت، دنياپرستى و وابستگى به دنيا را مهمترين مانع تربيت آدمى قلمداد مىكند؛ زيرا دنيا و آخرت دشمن و دو راه مخالفند. [3] و به همين دليل رسول خدا(ص)، دنيا را خوار و كوچك شمرد. [4] على(ع) نيز به دنيا خطاب مىكرد كه «اى دنيا، از من دور شو كه مهارت بر دوشت نهاده است گسسته، و من از چنگالت به دورى جستهام و از ريسمآنهايت رسته و از لغزشگاههايت دورى گزيدهام». [5] «اى دنيا، اى دنيا، از من دور شو، با خودنمايى فرا راه من آمدهاى؟ يا شيفتهام شدهاى؟ هرگز آن زمان كه تو در دل من جاى گيرى فرا نرسد. هرگز، دور شو، ديگرى را فريب ده، مرا به تو نيازى نيست، تو را سه طلاقه كردهام كه بازگشتى در آن نيست.» [6] اما آنچه در اين بحث مهم است، تبيين چيستى دنياست:
چيست دنيا؟ از خدا غافل بُدن نى قماش و نقره و ميزان و زن
مال را كز بهر حق باشى حَمول نِعمَ مالٌ صالحٌ خواندش رسول
آب در كشتى هلاكِ كشتى است آب اندر زيرِ كشتى پُشتى است[7]