جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
صدفي براي گوهر
-(2 Body) 
صدفي براي گوهر
Visitor 523
Category: دنياي فن آوري

حجاب

حجاب در لغت به معناي پوشش، پرده، وسيله پوشش، حايل و... است. فرهنگ معين و فرهنگ عميد براي واژه حجاب، معاني زير را آورده‏اند: پرده، ستر، نقابي که زنان، چهره خود را بدان پوشانند و روي‏بند و چادري که زنان سرتا پاي خود را بدان پوشانند. اين واژه در اصطلاح به معناي «پوشش مخصوص زنان» است.

فطري بودن پوشش

تمام کساني که زندگي بشر و تحولات آن را ارزيابي کرده‏اند، به اين نتيجه رسيده‏اند که از آغاز پيدايش انسان، هر يک از زن و مرد کوشيده است تا پوشش مناسب خود را تهيه کند. تلاش هميشگي بشر براي تهيه پوشاک، از آن جهت که با آموزش خاصي همراه نبوده است، نشان مي‏دهد که تکاپوي انسان براي يافتن پوشش، از فطرت دروني‏اش سرچشمه مي‏گيرد. حجاب زنان، پيشينه‏اي طولاني دارد. با مطالعه آثار تمدن‏هاي گوناگون، چنين به نظر مي‏رسد که حجاب زنان، از عادت‏هاي کهن تمدن‏هاي بشري بوده است. براي مثال، بر اساس نوشته دايرة المعارف لاروس، زنان يوناني در دوره‏هاي گذشته، صورت‏ها و اندامشان را تا روي پا مي‏پوشاندند.

مصونيت، نه محدوديت!

حجاب در باورها و ارزش‏هاي ما ريشه دارد و رعايت پوشش به ويژه در ميان بانوان، ايجاد مصونيت براي جلوگيري از عوارض منفي، مفاسد و ابتذال است. از ديدگاه اسلام، زن، شخصيتي شايسته دارد و مي‏تواند مدارج کمال را بپيمايد و به مراتب عالي انسانيت بار يابد. دامن زن، مدرسه بشر است و والايي مردان، بدون زنان ممکن نيست. اصلاح جامعه در گرو پارسايي، حيا و حجاب بانوان خواهد بود. جايگاه والاي اين گوهر گران‏بهاي آفرينش، مي‏طلبد که در صدف پوشش قرار گيرد تا ارزش‏هايش حفظ گردد. خانم فاطمه دولان، استاد مسلمان انگليسي‏زبان گفته است: «حجاب باعث مي‏شود که زن، ارزش خود را از حد يک کالاي تجارتي يا وسيله‏اي براي بهره‏دهي بالا ببرد و هم خود براي خويش ارزش قائل شود و هم جامعه را وادار به احترام کند».

سابقه پوشش در ايران

پوشش در ايران، به قبل از اسلام و صدور حکم حجاب بر مي‏گردد. در تاريخ چنين آمده است: هنگامي که سه تن از دختران کسرا، شاه ساساني را اسير کردند و نزد خليفه دوم بردند، آن سه با پوشش و نقاب، سيماي خود را پوشانيده بودند. خليفه دستور داد حجاب از چهره برگيرند تا بدين‏گونه خريداران، آنان را ببينند و پول بيشتري به پايشان بريزند. دوشيزگان ايراني از برهنه کردن سر و صورت خودداري کردند و نماينده خليفه را با مشتي که بر سينه‏اش زدند، از خود دور ساختند. خليفه با مشاهده اين وضع، عصباني شد و خواست با تازيانه آنان را آزار دهد. در آن حال، حضرت علي عليه‏السلام به خليفه فرمود: «در رفتارت با دشمن مدارا کن. از رسول اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم که مي‏فرمود: بزرگ و شريف هر قومي را که خوار گرديده است، گرامي داريد».

حجاب کامل بعد از فرمان الهي

رعايت پوشش در ميان اقوام و قبيله‏ها، پيش از اسلام نيز وجود داشته، ولي فراگير نبوده است. از برخي روايات برمي‏آيد که رواج پوشش کامل، پس از فرمان الهي و کلام وحي بوده است. در روايتي از يکي از همسران رسول اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏خوانيم که وي گفته است: «من برتر از زنان انصار نديدم. همين که آيه‏هاي سوره نور نازل شد، يک نفر از آنان ديده نشد که همچون گذشته بيرون آيد و آنها سر خود را با روسري‏هاي مشکي مي‏پوشانيدند.» از آيه‏هاي قرآن کريم هم برمي‏آيد که وجوب حجاب براي بانوان، بر اساس صراحت قطعي وحي است و اينکه برخي از تحليلگران پنداشته‏اند پوشش، از عادت‏ها و رسم‏هاي دوره عباسي است، پذيرفتني نيست.

نشانه‏اي از ديانت

اسلام، حجاب را لطف و عنايتي از سوي خداوند متعالي مي‏داند و مسئله تحميل، محدوديت و خشونت در آن مطرح نيست. زن با رعايت حجاب، افزون بر آنکه نشانه‏اي از ديانت، ايمان و تقوا با خود دارد، نوعي ابهت در خويشتن به وجود مي‏آورد و از اين راه در مسائل اجتماعي و سياسي مشارکت مي‏کند. در ارزش و قدرت تأثير حجاب همين بس که استعمارگران هرگاه خواسته‏اند بر اختناق خود در جامعه بيفزايند و به حيله‏هاي خود دست يابند، کوشيده‏اند اين دژ استوار را که ضامن ايمان و عفاف و عامل گسترش فضيلت در جامعه اسلامي است، از ميان بردارند يا آن را کم‏اهميت جلوه دهند.

تلاش استعمارگران

در فرهنگ کشورهاي اسلامي و به ويژه ايران، حجاب از جايگاه بلندي برخوردار است و دشمنان همواره تلاش کرده‏اند ميان حجاب و اصل دين جدايي به وجود آورند. بر همين اساس، استعمارگران در ايران، رضاخان، در افغانستان، امان اللّه‏ خان و در ترکيه، کمال آتاتورک را برگزيدند تا در اين کشورها به اسلام‏زدايي بپردازند و فرهنگ وارداتي غرب را جاي‏گزين کنند. رضاخان با حمايت بريتانيا، در هفدهم دي ماه 1314 خورشيدي، کشف حجاب را رسمي و اجباري کرد و فرزندش اين روز را جشن گرفت. اين دو نماد استبداد، همه امکانات کشور را براي گسترش فرهنگ بي‏حجابي و ابتذال در ايران به کار گرفتند. قيام گوهرشاد با حضور اقشار مردم مشهد به رهبري عالمان و نيز اعتراض شيخ محمدتقي بافقي در قم، از جمله ايستادگي‏هاي ملت در برابر اين حرکت بود.

توطئه کشف حجاب

بي‏ترديد، از پليدترين ترفندهاي دشمنان اسلام، توطئه کشف حجاب است که در تاريخ معاصر ميهن ما به شکل رسمي و قانوني اتفاق افتاد. رهبر کبير انقلاب در اين باره فرمود: «زن در دو مرحله مظلوم بوده است: يکي در جاهليت که اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلوميتي که داشت، بيرون کشيد و يک موقع هم زن در ايران مظلوم شد و آن دوره شاه سابق بود».

واکنش امام خميني رحمه‏الله به کشف حجاب

امام خميني رحمه‏الله که در زمان کشف حجاب به حاج آقا روح‏اللّه‏ خميني معروف بود، به همراه تني چند از فضلاي حوزه علميه قم، به رئيس حوزه علميه قم، آيت اللّه‏ شيخ عبدالکريم حائري يزدي گفتند: «چاره‏اي جز اين نيست که در تلگراف رسمي به کشف حجاب اعتراض شود؛ چون حجاب از ضروريات دين اسلام است و ما بايد از آن دفاع کنيم. اگر طاغوت قبول نکرد، دست کم از حوزه و مرجعيت شيعه رفع تکليف مي‏شود و اين اعتراض در تاريخ مي‏ماند.» آيت اللّه‏ حائري‏يزدي در تلگراف مختصري خطاب به رضاشاه نوشت: «حجاب از مسلّمات دين اسلام است و کشف آن براي زنان نبايد اجباري و الزامي باشد» که با پاسخ اهانت‏آميزمحمدعلي فروغي، نخست‏وزير وقت و واکنش تند رضاخان روبه‏رو گرديد.

ضرورت حجاب

در احاديث و روايات گوناگون بر ضرورت حجاب تأکيد شده است. حضرت علي عليه‏السلام مي‏فرمايد: «در آخرالزمان و نزديک قيامت که بدترين زمان‏هاست، زناني ظاهر مي‏شوند که بي‏حجاب و نامناسب از خانه بيرون مي‏آيند. آنان به احکام الهي و دستورهاي اسلامي پاي‏بند نيستند، بلکه داخل در فتنه‏ها مي‏گردند و زناني خوش‏گذران و شهوت‏ران هستند. اين‏گونه زنان براي هميشه در دوزخ خواهند سوخت».

مظهر عفاف

فاطمه عليهاالسلام ، مظهر عفاف و پارسايي و سرمشق و سرور تمامي زنان عالم است. روزي رسول اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله از صحابه پرسيد: چه چيزي براي زنان از همه بهتر است؟ ياران ندانستند. پس علي عليه‏السلام از فاطمه عليهاالسلام پرسيد و آن حضرت پاسخ داد: «از همه چيز بهتر اين است که نه مردان بيگانه را ببينند و نه مردان بيگانه، آنها را».
اسوه عفت و پاکدامني، اولين روز تولد را با پوششي بهشتي آغاز کرد. در رواياتي آمده است که هنگام تولد، لباسي از بهشت براي آن حضرت آورده شد و جسمش پوشش کامل يافت تا زمينه تعالي روحش باشد. زهراي پاک، اين برترين الگوي زن و عالي‏ترين چهره بشريت، گو اينکه فريادگري بر ضد ظلم را پيشه داشت و ستم بر امام خويش را برنمي‏تابيد، از محدوده خانه پا بيرون نهاد و در اجتماع حضور يافت و با بليغ‏ترين جمله‏ها از حق و حقيقت دفاع کرد و اين همه در نهايت آزرم، حيا و عفاف بود.

ريشه‏هاي بي‏حجابي

هويت و شخصيت زن، در گرو منش و روش زندگي اوست و حجاب، پوشش والاي زن مسلمان به شمار مي‏آيد. در اين ميان، بي‏حجابي، پديده‏اي شوم است که براي يافتن عوامل و علل آن، بايد با نگاهي جامعه شناختي، مسائل و زمينه‏هاي آن را بکاويم. از عوامل بدحجابي و بي‏حجابي مي‏توان تلاش استعمار در زدودن پوشش، دگرگوني ارزش‏ها، الگوهاي ناهنجار و خلأهاي دروني را نام برد؛ زيرا فرهنگ‏ستيزان براي زدودن ارزش‏ها در جوامع اسلامي، تلاش‏هاي فراواني به کار گرفته‏اند. قهرمان‏سازي و الگوآفريني کاذب براي زن در راه از بين بردن هويت او از برنامه‏هاي پردامنه استعمار به شمار مي‏آيد.
منبع: ماهنامه گلبرگ
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image