حجاب
حجاب در لغت به معناي پوشش، پرده، وسيله پوشش، حايل و... است. فرهنگ معين و فرهنگ عميد براي واژه حجاب، معاني زير را آوردهاند: پرده، ستر، نقابي که زنان، چهره خود را بدان پوشانند و رويبند و چادري که زنان سرتا پاي خود را بدان پوشانند. اين واژه در اصطلاح به معناي «پوشش مخصوص زنان» است.
فطري بودن پوشش
تمام کساني که زندگي بشر و تحولات آن را ارزيابي کردهاند، به اين نتيجه رسيدهاند که از آغاز پيدايش انسان، هر يک از زن و مرد کوشيده است تا پوشش مناسب خود را تهيه کند. تلاش هميشگي بشر براي تهيه پوشاک، از آن جهت که با آموزش خاصي همراه نبوده است، نشان ميدهد که تکاپوي انسان براي يافتن پوشش، از فطرت درونياش سرچشمه ميگيرد. حجاب زنان، پيشينهاي طولاني دارد. با مطالعه آثار تمدنهاي گوناگون، چنين به نظر ميرسد که حجاب زنان، از عادتهاي کهن تمدنهاي بشري بوده است. براي مثال، بر اساس نوشته دايرة المعارف لاروس، زنان يوناني در دورههاي گذشته، صورتها و اندامشان را تا روي پا ميپوشاندند.
مصونيت، نه محدوديت!
حجاب در باورها و ارزشهاي ما ريشه دارد و رعايت پوشش به ويژه در ميان بانوان، ايجاد مصونيت براي جلوگيري از عوارض منفي، مفاسد و ابتذال است. از ديدگاه اسلام، زن، شخصيتي شايسته دارد و ميتواند مدارج کمال را بپيمايد و به مراتب عالي انسانيت بار يابد. دامن زن، مدرسه بشر است و والايي مردان، بدون زنان ممکن نيست. اصلاح جامعه در گرو پارسايي، حيا و حجاب بانوان خواهد بود. جايگاه والاي اين گوهر گرانبهاي آفرينش، ميطلبد که در صدف پوشش قرار گيرد تا ارزشهايش حفظ گردد. خانم فاطمه دولان، استاد مسلمان انگليسيزبان گفته است: «حجاب باعث ميشود که زن، ارزش خود را از حد يک کالاي تجارتي يا وسيلهاي براي بهرهدهي بالا ببرد و هم خود براي خويش ارزش قائل شود و هم جامعه را وادار به احترام کند».
سابقه پوشش در ايران
پوشش در ايران، به قبل از اسلام و صدور حکم حجاب بر ميگردد. در تاريخ چنين آمده است: هنگامي که سه تن از دختران کسرا، شاه ساساني را اسير کردند و نزد خليفه دوم بردند، آن سه با پوشش و نقاب، سيماي خود را پوشانيده بودند. خليفه دستور داد حجاب از چهره برگيرند تا بدينگونه خريداران، آنان را ببينند و پول بيشتري به پايشان بريزند. دوشيزگان ايراني از برهنه کردن سر و صورت خودداري کردند و نماينده خليفه را با مشتي که بر سينهاش زدند، از خود دور ساختند. خليفه با مشاهده اين وضع، عصباني شد و خواست با تازيانه آنان را آزار دهد. در آن حال، حضرت علي عليهالسلام به خليفه فرمود: «در رفتارت با دشمن مدارا کن. از رسول اکرم صلياللهعليهوآله شنيدم که ميفرمود: بزرگ و شريف هر قومي را که خوار گرديده است، گرامي داريد».
حجاب کامل بعد از فرمان الهي
رعايت پوشش در ميان اقوام و قبيلهها، پيش از اسلام نيز وجود داشته، ولي فراگير نبوده است. از برخي روايات برميآيد که رواج پوشش کامل، پس از فرمان الهي و کلام وحي بوده است. در روايتي از يکي از همسران رسول اکرم صلياللهعليهوآله ميخوانيم که وي گفته است: «من برتر از زنان انصار نديدم. همين که آيههاي سوره نور نازل شد، يک نفر از آنان ديده نشد که همچون گذشته بيرون آيد و آنها سر خود را با روسريهاي مشکي ميپوشانيدند.» از آيههاي قرآن کريم هم برميآيد که وجوب حجاب براي بانوان، بر اساس صراحت قطعي وحي است و اينکه برخي از تحليلگران پنداشتهاند پوشش، از عادتها و رسمهاي دوره عباسي است، پذيرفتني نيست.
نشانهاي از ديانت
اسلام، حجاب را لطف و عنايتي از سوي خداوند متعالي ميداند و مسئله تحميل، محدوديت و خشونت در آن مطرح نيست. زن با رعايت حجاب، افزون بر آنکه نشانهاي از ديانت، ايمان و تقوا با خود دارد، نوعي ابهت در خويشتن به وجود ميآورد و از اين راه در مسائل اجتماعي و سياسي مشارکت ميکند. در ارزش و قدرت تأثير حجاب همين بس که استعمارگران هرگاه خواستهاند بر اختناق خود در جامعه بيفزايند و به حيلههاي خود دست يابند، کوشيدهاند اين دژ استوار را که ضامن ايمان و عفاف و عامل گسترش فضيلت در جامعه اسلامي است، از ميان بردارند يا آن را کماهميت جلوه دهند.
تلاش استعمارگران
در فرهنگ کشورهاي اسلامي و به ويژه ايران، حجاب از جايگاه بلندي برخوردار است و دشمنان همواره تلاش کردهاند ميان حجاب و اصل دين جدايي به وجود آورند. بر همين اساس، استعمارگران در ايران، رضاخان، در افغانستان، امان اللّه خان و در ترکيه، کمال آتاتورک را برگزيدند تا در اين کشورها به اسلامزدايي بپردازند و فرهنگ وارداتي غرب را جايگزين کنند. رضاخان با حمايت بريتانيا، در هفدهم دي ماه 1314 خورشيدي، کشف حجاب را رسمي و اجباري کرد و فرزندش اين روز را جشن گرفت. اين دو نماد استبداد، همه امکانات کشور را براي گسترش فرهنگ بيحجابي و ابتذال در ايران به کار گرفتند. قيام گوهرشاد با حضور اقشار مردم مشهد به رهبري عالمان و نيز اعتراض شيخ محمدتقي بافقي در قم، از جمله ايستادگيهاي ملت در برابر اين حرکت بود.
توطئه کشف حجاب
بيترديد، از پليدترين ترفندهاي دشمنان اسلام، توطئه کشف حجاب است که در تاريخ معاصر ميهن ما به شکل رسمي و قانوني اتفاق افتاد. رهبر کبير انقلاب در اين باره فرمود: «زن در دو مرحله مظلوم بوده است: يکي در جاهليت که اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلوميتي که داشت، بيرون کشيد و يک موقع هم زن در ايران مظلوم شد و آن دوره شاه سابق بود».
واکنش امام خميني رحمهالله به کشف حجاب
امام خميني رحمهالله که در زمان کشف حجاب به حاج آقا روحاللّه خميني معروف بود، به همراه تني چند از فضلاي حوزه علميه قم، به رئيس حوزه علميه قم، آيت اللّه شيخ عبدالکريم حائري يزدي گفتند: «چارهاي جز اين نيست که در تلگراف رسمي به کشف حجاب اعتراض شود؛ چون حجاب از ضروريات دين اسلام است و ما بايد از آن دفاع کنيم. اگر طاغوت قبول نکرد، دست کم از حوزه و مرجعيت شيعه رفع تکليف ميشود و اين اعتراض در تاريخ ميماند.» آيت اللّه حائرييزدي در تلگراف مختصري خطاب به رضاشاه نوشت: «حجاب از مسلّمات دين اسلام است و کشف آن براي زنان نبايد اجباري و الزامي باشد» که با پاسخ اهانتآميزمحمدعلي فروغي، نخستوزير وقت و واکنش تند رضاخان روبهرو گرديد.
ضرورت حجاب
در احاديث و روايات گوناگون بر ضرورت حجاب تأکيد شده است. حضرت علي عليهالسلام ميفرمايد: «در آخرالزمان و نزديک قيامت که بدترين زمانهاست، زناني ظاهر ميشوند که بيحجاب و نامناسب از خانه بيرون ميآيند. آنان به احکام الهي و دستورهاي اسلامي پايبند نيستند، بلکه داخل در فتنهها ميگردند و زناني خوشگذران و شهوتران هستند. اينگونه زنان براي هميشه در دوزخ خواهند سوخت».
مظهر عفاف
فاطمه عليهاالسلام ، مظهر عفاف و پارسايي و سرمشق و سرور تمامي زنان عالم است. روزي رسول اکرم صلياللهعليهوآله از صحابه پرسيد: چه چيزي براي زنان از همه بهتر است؟ ياران ندانستند. پس علي عليهالسلام از فاطمه عليهاالسلام پرسيد و آن حضرت پاسخ داد: «از همه چيز بهتر اين است که نه مردان بيگانه را ببينند و نه مردان بيگانه، آنها را».
اسوه عفت و پاکدامني، اولين روز تولد را با پوششي بهشتي آغاز کرد. در رواياتي آمده است که هنگام تولد، لباسي از بهشت براي آن حضرت آورده شد و جسمش پوشش کامل يافت تا زمينه تعالي روحش باشد. زهراي پاک، اين برترين الگوي زن و عاليترين چهره بشريت، گو اينکه فريادگري بر ضد ظلم را پيشه داشت و ستم بر امام خويش را برنميتابيد، از محدوده خانه پا بيرون نهاد و در اجتماع حضور يافت و با بليغترين جملهها از حق و حقيقت دفاع کرد و اين همه در نهايت آزرم، حيا و عفاف بود.
ريشههاي بيحجابي
هويت و شخصيت زن، در گرو منش و روش زندگي اوست و حجاب، پوشش والاي زن مسلمان به شمار ميآيد. در اين ميان، بيحجابي، پديدهاي شوم است که براي يافتن عوامل و علل آن، بايد با نگاهي جامعه شناختي، مسائل و زمينههاي آن را بکاويم. از عوامل بدحجابي و بيحجابي ميتوان تلاش استعمار در زدودن پوشش، دگرگوني ارزشها، الگوهاي ناهنجار و خلأهاي دروني را نام برد؛ زيرا فرهنگستيزان براي زدودن ارزشها در جوامع اسلامي، تلاشهاي فراواني به کار گرفتهاند. قهرمانسازي و الگوآفريني کاذب براي زن در راه از بين بردن هويت او از برنامههاي پردامنه استعمار به شمار ميآيد.
منبع: ماهنامه گلبرگ/س