جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
باز هم قصه ي دلدادگي
-(7 Body) 
باز هم قصه ي دلدادگي
Visitor 877
Category: دنياي فن آوري

تجلي ناز و نياز در زن و مرد

ويژگي طبيعي و فطري زن بر « ناز» است و مرد بر « نياز» و ترکيب اين دو چه زيبا و مستحکم مي‏باشد.
شهيد مطهري به بهترين وجه اين روانشناسي دقيق زن و مرد را شايسته توجه معرفي کرده و اذهان را بدان معطوف ساخته است. توجه شايسته به اين روحيه ذاتي زن و مرد و رعايت پيامدهاي آن، در استواري بنيان ازدواج کمال تأثير را دارد. استاد در بيان اين ويژگي روحي و رواني زن و مرد مي‏گويد:
« طبيعت، مرد را مظهر طلب، عشق و تقاضا آفريده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. اين يکي از تدابير حکيمانه و شاهکارهاي خلقت است که در غريزه مرد « نياز و طلب» و در غريزه زن « ناز و جلوه » قرار داده است ... مرد خريدار وصال زن است، نه خريدار رتبه او [نمي‏خواهد بنده بخرد]. منتهاي هنر زن اين بوده که توانسته مرد را در هر مقامي و هر وضعي بوده است، به آستان خود بکشاند.»(1)
آنگاه که حيا و عفاف و خويشتن‏داري زن از ميان برود و بخواهد در نقش مرد ظاهر شود، اوّل به زن مُهر باطله مي‏خورد ، بعد مرد مردانگي خود را فراموش مي‏کند، سپس اجتماع فرو مي‏پاشد.
زن توانسته مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بکشاند و مردها را به رقابت با يکديگر وا دارد و با خارج کردن خود از دسترس مرد ، وضعي رمانتيک به وجود آورد. مجنون‏ها را به دنبال ليلي‏ها بدواند و آنگاه که تن به ازدواج با مرد مي‏دهد، هديه و پيشکشي از او به عنوان نشانه صداقت دريافت دارد. زن هميشه مرد را مي‏ساخته و مرد اجتماع را. آنگاه که حيا و عفاف و خويشتن‏داري زن از ميان برود و بخواهد در نقش مرد ظاهر شود، اوّل به زن مُهر باطله مي‏خورد ، بعد مرد مردانگي خود را فراموش مي‏کند، سپس اجتماع فرو مي‏پاشد.(2)
نقش هر يک از زن و مرد در مسأله عشق ناهمگون نقش ديگري است. عارفان اين قانون را به سراسر هستي سرايت مي‏دهند. مي‏گويند قانون عشق و جذب بر سراسر موجودات و آفريده‏ها حکومت مي‏کند ، با اين تفاوت که موجودات و مخلوقات از لحاظ اين که هر آفريده‏اي وظيفه خاصي را بايد ايفا کند ، متفاوتند. سوز در يک جا و ساز در جاي ديگر قرار داده شده است. به قول فخرالدين عراقي:
عشق است که هر دم به دگر رنگ در آيد
ناز است به جايي و به يک جاي نياز است
در صورت عاشق چه در آيد همه سوز است
در کسوت معشوق چه آيد همه ساز است
قانون خلقت، جمال و غرور و بي‏نيازي را در زن و نيازمندي، طلب، عشق و تغزل را در مرد قرار داده است. ضعف زن در مقابل نيرومندي مرد به اين وسيله تعديل شده است.(3)
به حفظ و بالنده ساختن اين ويژگي فطري و طبيعي بايد توجه شود. اين که اولياي دين به زنان دستور پوشش و حفظ حريم و دوري از آميختگي و همنشيني‏هاي دوستانه بين زن و مرد داده‏اند ، نيز حفظ حريم در رفتار و گفتار را لازم شمرده‏اند، براي اين است که عرضه زن و زيبايي‏هايش در جامعه، بي‏ضابطه، ارزان و به وفور نباشد و مردها جز با پرداخت ارزش و بهاي مناسب و در چارچوب‏هاي مشروع نتوانند از زيبايي‏هاي زن بهره گيرند تا هر گاه با زني ازدواج کردند ، قدر او را بدانند و در استواري ازدواج بکوشند. حتي در دستورهاي تربيتيِ ديني، به حفظ ناز در زن و پروردن نياز در مرد توجه شده است.
ويليام جيمز فيلسوف معروف آمريکايي مي‏گويد:
حيا و خودداري ظريفانه زن غريزه نيست بلکه دختران حوّا در طول تاريخ دريافتند که عزت و احترام‏شان به اين است که به دنبال مردان نروند [و ندوند] ، خود را مبتذل نکنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند. زنان اين درس‏ها را در طول تاريخ دريافتند و به دختران خود ياد دادند.(4)
شهيد مطهري اين حالت را هماهنگ با طبيعت زن در جهت حرمت او ارزيابي کرده و مي‏گويد:
در روايات اسلامي وارد شده که مرد از زن پر تمايل تر نيست، بلکه بر عکس است لکن زن از مرد در مقابل تمايل خود، تواناتر و خوددارتر آفريده شده است. اين خصوصيت همواره به زن فرصت داده است که دنبال مرد نرود و زود تسليم او نشود و بر عکس مرد را وادار کرده است که به زن اظهار نياز کند و براي جلب رضاي او اقدام نمايد ... جنس نر همواره حالت و نقش متقاضي را داشته، نه جنس ماده و جنس ماده همواره از خود نوعي بي‏نيازي و استغنا نشان مي‏داده است ... (5)
آري، طبيعت زن را به عنوان مظهر « ناز» و مرد را به عنوان مصداق « نياز » آفريده ، در رفتار زناشويي حفظ اين روحيه، سبب شيريني و لذت زندگي است، نيز به عنوان يک نکته مهم بايد هميشه مورد توجه باشد.

پي نوشت :

1 ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص47 ـ 48.
2 ـ همان، ص234.
3 ـ همان، ص232.
4ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص47.
5 ـ همان، ص233.

منبع:فصل نامه پرسمان- بر گرفته از کتاب حقوق زن در اسلام
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image