مقايسه زن و مرد در زمينه ي هنري
در قسمت قبل به ويژگي هاي زنان و مردان از لحاظ قدرت پرداختيم . اينک در ادامه مي خوانيم ...
اضطراب و اعتماد به نفس
بسياري از مطالعات نشان مي دهند که دختران مضطرب تر و هراسناک تر از پسران مي باشند. در جريان امتحانات ، دختران بيشتر درس مي خوانند ولي پسرها بيشتر نتيجه مي گيرند. پسرها در مواقع امتحان آرام هستند، بازي مي کنند ؛ سوت مي زنند و شب امتحان را اکثراً مي خوابند. در حالي که دختران نخوابيده اند و درس خوانده اند، با اين حال پسرها موفق ترند . پسرها در جلسه امتحان از روحيه بهتري برخوردارند. بسياري از دخترها در هنگام امتحان واکنش هاي فيزيولوژيک و اضطراب را بيشتر نشان مي دهند و دستشان دچار تعريق و يا سرد شدگي شديد مي شود.
از ديد هنر، زن جنس برتر است. تمام آن چه که زنان در هر قشر و طبقه اي که باشند انجام مي دهند هنر است اما چون در شمار هنرهاي رسمي و جدي که در نمايشگاه قابل ارايه باشند، نيستند جامعه انساني کمتر به آنها توجه مي کند.
تپش
قلب بالاتري دارند. دهانشان بيشتر خشک مي شود ولي اين علايم در پسران بسيار کمتر است . شايد يکي از علل آن باورهاي قالبي باشد که گفته مي شود مردان نبايد بترسند و اضطراب خويش را آشکار سازند و بنابراين مردان کمتر اضطراب خود را نشان مي دهند. گرچه اين موضوع ادعايي بيش نيست ولي قابل تعمق است.
در زمينه اعتماد به نفس نيز پژوهشگران دست به آزمايش هايي زده اند. براي مثال محققاني مانند مدنيک و توماس امتحاني از يک درس در بين عده اي دختر و پسر به عمل آوردند و قبل از تصحيح اوراق امتحاني نظرات امتحان دهندگان را جويا شدند. نتيجه نشان داد دختران در قياس با پسران نمرات کمتري را براي خود محک زده و از اعتماد به نفس کمتري برخوردارند که البته اين موضوع رابطه مستقيم با مسايل اجتماعي دارد. در بسياري از مواقع خانم ها توانمندي هاي حقيقي خويش را ارايه نمي دهند تا مبادا موجبات آزردگي ديگران را فراهم آورند. بنابراين نتايج به دست آمده در اين مورد چندان قابل اعتماد نيستند.
مقايسه زن و مرد در هنر
از مهمترين عواملي که در راه خلق يک اثر هنري لازم است وجود يک استعداد هنري قابل تشخيص است. اگر کسي استعداد هنري نداشته باشد، نمي توان او را هنرمند کرد. از ديگر لوازم هنر، خيالپردازي است و علاوه بر داشتن استعداد هنري و خيال پردازي ، صبر و شکيبايي هم لازم است. گفته شده سرخوردگي نقطه آغاز هنر است، اکثر هنرمندان پس از دوره سرخوردگي به توفيق رسيده اند.
در تاريخ ادبياتِ
هنريک حقيقت انکار ناپذير آن است که سرخوردگي هاي عاشقانه عامل اصلي توفيق هنرمندان بوده است. البته امکانات مالي و اعتدال عاطفي نيز مؤثر بوده است. هيچ هنرمندي در ميان قحطي زدگان به توفيق نرسيده است. ديگر توفيق هنر، اعتدال در عاطفه است. آنها که به شدت عاطفي اند و يا کاملاً خشک و منطقي هستند در هنر کمتر از مردم معتدل توفيق دارند.
بسياري از مطالعات نشان مي دهند که دختران مضطرب تر و هراسناک تر از پسران مي باشند. در جريان امتحانات ، دختران بيشتر درس مي خوانند ولي پسرها بيشتر نتيجه مي گيرند. پسرها در مواقع امتحان آرام هستند، بازي مي کنند ؛ سوت مي زنند و شب امتحان را اکثراً مي خوابند. در حالي که دختران نخوابيده اند و درس خوانده اند، با اين حال پسرها موفق ترند . پسرها در جلسه امتحان از روحيه بهتري برخوردارند.
در يک کلام مي توان گفت از ديد هنر، زن جنس برتر است. تمام آن چه که زنان در هر قشر و طبقه اي که باشند انجام مي دهند هنر است اما چون در شمار هنرهاي رسمي و جدي که در نمايشگاه قابل ارايه باشند، نيستند جامعه انساني کمتر به آنها توجه مي کند. زنان در عرصه پرورش کودک و گرداندن زندگي و انواع کارهاي ظريف از مردان جلوترند. اصلاً يک هنر شاخص و مهم زنان، زندگي با مردان است و هنر شاخص تر مردان ، اداره کردن زنهاست. زندگي سالم و شاد و رو به ترقي و پيشرفت ، اغلب مديون زنان يک سرزمين است. زنان در هنرهاي نمايشي توفيق بيشتري از مردان به دست مي آورند و اين برخلاف تصور عامه هيچ ارتباطي با زيبايي آنها ندارد.
ادامه دارد ...
در قسمت بعد به عوامل مؤثر در تفويت تفاوت هاي بين زن و مرد مي پردازيم.
منبع: مقدمه اي بر روان شناسي ازدواج/خ