در ميان توانايي هاي مختلف انسان بدون ترديد خلاقيت سازنده ترين و بنيادي ترين آنهاست. دستيابي به قانون مندي هايي كه به شناخت و تغيير جهان منجر شده بدون استفاده از نيروي خلاق انسان ها امكان پذير نبوده است. همه آثار پر ارزش اصيل و ماندني فرهنگ بشري كه زندگي انسان را معنا بخشيده ،ريشه در خلاقيت داشته است و اين همه را تاريخ علم و هنر به روشني نشان مي دهد. با توجه به نقش اساسي خلاقيت در زندگي ضروري است كه اين توانايي ارزشمند را در كودكان پرورش دهيم.متاسفانه نظام آموزشي _تربيتي ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها اين توانايي را در كودكان و نوجوانان پرورش نمي دهند، بلكه باشيوه هاي نامناسبي كه به كارمي برد ، آنرا سركوب مي كند .
در پرورش خلاقيت كودكان چند نكته مهم را بايد در نظر گرفت :
نخست : توجه به نقش آموزش در خلاقيت است . تحقيقات روانشناسي و تجربيات انجام شده ، تا حدودي نشان داده اند كه مي توان خلاقيت را پرورش داد . اعتقاد به امكان پرورش خلاقيت و ساير خصوصيت هاي فرد نگرش ما را نسبت به توانايي هاي عظيم انساني ، در جهت مثبت تغيير مي دهد و ما را به جستجوي شيوه هاي مناسب براي رشد و شكوفايي آنها وا مي دارد .
نكته دوم : آگاهي از روند شكل گيري و رشد خلاقيت در كودكان ،شناخت عوامل تقويت كننده و بازدارنده آن و فراهم ساختن محيط و امكانات مناسبي براي پرورش اين توانايي است . بايد كودكان را تشويق كنيم كه خود به فعاليت ، تجربه مستقيم ، مشاهده و تفكر بپردازند و از عادت دادن آن ها به حفظ كردن و تكرار مطالب و نيز تحميل افكار، راه حل ها و تجربيات خود به آن ها بپرهيزيم . بگذاريم خود تجربه كنند و بياموزند و اين اصل را بپذيريم كه خلاقيت در آزادي شكوفا مي شود.
نكته سوم: اينكه پرورش خلاقيت همچون ساير خصوصيات انساني بايد از همان سال هاي نخست زندگي آغاز گردد. خلاقيت تدريجا شكل مي گيرد و رشد مي يابد. اوج خلاقيت كودكان تا سنين 6-7 سالگي است . بنابراين اگر كودكان را با شيوه هاي كار خلاق آشنا نسازيم نمي توانيم از آن ها انتظار داشته باشيم كه در آينده افرادي نوآور و مبتكر باشند.
و
آخرين موضوع اينكه فكر نكنيم پرورش خلاقيت كودكان نياز به امكانات خاص ، هزينه هاي گزاف وشيوه هاي پيچيده دارد. ما به عنوان پدر، مادر و معلم ، نبايد به صورت منفعل در انتظار ايجاد محيط وشرايط مناسب باشيم كه خلاقيت كودكمان را بارور سازد بلكه خود بايد شيوه هاي عملي ، ساده و درستي را در اين زمينه به كار گيريم . البته اين كار ، خود نياز به خلاقيت دارد ، مي توان نمونه هايي از فعاليت هايي را كه براي پرورش خلاقيت كودكان مناسب است ،ارائه داد.
قصه گويي، نمايش هاي خلاق و آزاد، تشويق كودكان به سوال كردن، پاسخ مناسب دادن به سوال هاي آنها، كارهاي دستي، كلاژ، استفاده از اسباب بازي هايي كه كودك بايد با آنها اشيايي را بسازد، فراهم ساختن امكان مشاهده ي نزديك و مسقيم براي كودكان از طريق آشنايي آن ها با طبيعت ، زيرا هيچ چيز براي كودكان آموزنده تر و جالبتر از تماشاي طبيعت نيست، تشويق آنها به جمع آوري مجموعه هايي از گل ها، برگ ها،سنگ ها،تصاوير حيوانات، اشياء و غيره كه مشاهده و دقت كودكان را تقويت مي كند، فيلم هاي مناسب و ساير فعاليت هايي كه هر يك از ما مي توانيم با اندکي دقت و توجه آنها را مشخص سازيم و امكانش را براي كودكمان فراهم سازيم .