جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ارزيابي مقوله ي «حجاب کودکان»
-(2 Body) 
ارزيابي مقوله ي «حجاب کودکان»
Visitor 637
Category: دنياي فن آوري
برخورداري از آرامش رواني و آشنايي با دغدغه هاي دين درباره ي مسئله اي مانند «عفاف و حجاب»، امري است که نمي توان پس از سپري کردن دوران شکل گيري شخصيت فرد(کودکي) در فرد نهادينه کرد. در روش هاي تعليم و تربيت، مهم ترين و کليدي ترين عامل بحث «الگوسازي» است . هر سن و هر جنس، الگوي خاص خود را مي طلبد و در اين ميان، مهم ترين عامل دوران کودکي است. تربيت دوران کودکي با بهره گيري از الگوهاي خاص و ويژه ي اين دوران همراه است و طبيعي است که الگوهاي دوران کودکي، به طور عمده از مؤلفه هاي عاطفي به جاي گزاره هاي عقلاني بهره مي برند. لذا با جايگزيني گزاره هاي واقع گرايانه ي بزرگ سالان، رمز و رازهاي موجود در خيال پردازي هاي کودکانه، تحت الشعاع قرار مي گيرند.
استفاده از نماد حيوانات به صورت فانتزي در انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي به کودکان، همواره مدنظر بوده است؛ به گونه اي که امروزه بيشترين حجم توليدات فرهنگي مربوط به کودکان در زمينه ي انيميشن،کتاب، داستان و اسباب بازي، به استفاده از نمادگرايي از حيوانات محدود مي شود. در اين ميان، دختربچه ها انحصاراً به عروسک علاقه مند هستند. اين علاقه نشئت گرفته از عاطفه ي ويژه ي دختربچه ها و همچنين به دليل قدرت برتر عروسک در ايجاد حس همزادپنداري و تفاهم خيالي با کودک است. عروسک، بالاترين نقش تربيتي را به ويژه در شکل دهي و پايه ريزي شخصيت دختران دارد. بنابراين از اين منظر، نقش عروسک در قالب تهاجم فرهنگي ظهور و بروز پيدا مي کند.
نيره اسلاملو، دبير کانون تحقيقات خيبر که مطالعات و پژوهش هاي زيادي را درباره ي حجاب و ضرورت رعايت آن در جامعه انجام داده است، مي گويد: « مسئولان فرهنگي که در مدرسه ها به ويژه دوره ي ابتدايي مستقر هستند، بايد از کودکي فلسفه ي حجاب، ضرورت و فوايد فردي و اجتماعي آن را آموزش دهند تا در سنين بالاتر که اخلاق و رفتار در وجود فرد نهادينه شده است، با راهکارهاي جبري و قهري به تحميل آن ها نپردازند. مشاهده مي کنيم که والدين جوان، علاقه ي بسياري به شيک پوشي کودک خود دارند و چنانچه با نگاهي جامع به اين امر توجه شود، درمي يابيم که با همه گير شدن اين امر، مسئله ي بي حجابي در کودکان،کم کم به حاشيه مي رود. اين امر از کجا نشئت مي گيرد ؟ دروني نشدن تعاليم دين و قرآن در اخلاق و منش والدين، انتقال نامناسب آموزه ها به فرزند، بي توجهي به وسايل و ابزارهاي در اختيار کودک مانند عروسک هاي گوناگون، آموزش هاي رسانه اي و القاي مفاهيم متناقض جامعه يا...»
حجت الاسلام والمسلمين هادي زين العابدين، استاد حوزه ي علميه ي قم و يکي از پژوهشگران برجسته ي قرآني، برخورد تدريجي با بدحجابي و پرهيز از رفتارهاي دفعي را يکي از مهم ترين وظايف ديني و اجتماعي مي داند و تأکيد مي کند: « معمولاً بزرگ ترين مشکلات با جزئي ترين راه حل ها برطرف مي شود.»
وي مي افزايد : « اسباب بازي کودکان از جمله مواردي هستند که خصوصاً در زمينه ي حجاب و عفاف مورد بي توجهي قرار گرفته اند و استفاده ي کودکان از عروسک هاي خارجي با عنوان باربي و از طرف ديگر، تبديل شدن اين عروسک ها به الگوهاي ظاهري رفتار و عمل کودکان، خطري جدي را براي آينده ي آن ها به همراه خواهد داشت. بنابراين مي توان اين گونه نتيجه گيري کرد که با وجود لزوم آزادي عمل کودک در انتخاب لباس و استفاده کردن از اسباب بازي هاي متنوع، بايد ذائقه ي او را در راستاي تعالي پرورش داد، نه اين که از اوان کودکي، فرزند با نوعي از برخورد پدر و مادر روبه رو شود که رعايت حجاب را در درجه هاي کم اهميت قرار دهد.»
منبع: مجله آموزش قرآن 21
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image