جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زن و جامعه ي اسلامي
-(5 Body) 
زن و جامعه ي اسلامي
Visitor 667
Category: دنياي فن آوري
جامعيت و گستردگي افق انديشه و ديدگاههاي تحليلي درباره ي کارکردهاي سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي زنان از اهميت ويژه اي برخوردار است . در نظام اسلامي برخلاف نظرات افراط گرايانه فيمينيستي ، زنان همسان مردان از تمام حقوق اجتماعي برخوردارند و فلسفه تفاوت هاي موجود حفظ ارزش و کرامت زنان است ، اما تفاوت به معني تبعيض نيست . مسئوليت پذيري بانوان در نظام آفرينش داراي ابعاد گسترده اي است، مسئوليت پذيري درتربيت فرزندان صالح و شايسته، حسن معاشرت با همسر ، تعيين سرنوشت سياسي- اجتماعي ، مشارکت عمومي ، دفاع از مملکت و ارزش هاي اسلامي و حفظ نظام و .... از آن جمله اند. الگو پذيري از سيره عملي نخبگان و انسان هاي کامل يکي از راه هاي رسيدن به کمال انساني است و سيره عملي حضرت زهرا و زينب کبري (سلام الله عليهما) برترين الگو در تمامي ابعاد زندگي فردي ، سياسي و اجتماعي زنان به شمار مي رود. اگر زن مسلمان نقش مادري و تربيتي خود را به خوبي انجام دهد نسل آينده نظام ، يک نسل سالم ، مؤمن و معتقد خواهد بود که مي تواند جامعه ديني را از گزند آفت ها و تهاجمات فرهنگي بيگانگان پاس دارد. از طرف ديگر افزايش بار علمي - فرهنگي و تبليغي بانوان و نوآوري هاي علمي و پژوهشي به عنوان نيمي از افراد جامعه بسيار حائز اهميت است چرا که موجبات گسترش و توسعه جامعه اسلامي را فراهم مي آورد . زنان در طول تاريخ نشان داده اند که براي دست يابي به اهداف والاي انساني و کمال مطلق از هيچ عملي فروگذار نگشته اند و درحد توان در خدمت خانواده ، همسر و اجتماع بوده اند.
يکي از اصلي ترين و محوري ترين ويژگي هاي روحي و اخلاقي زنان ، رعايت عفت و حجاب اسلامي است که ساير فعاليت ها بدان ارزش پيدا مي کند . بارزترين مشخصه زن مسلمان ايراني در نظام اسلامي ، پاکدامني ، عفت ، حجاب و رعايت شئونات اسلامي است که کامل کننده و متمم نقش آفريني در فعاليت هاي سياسي و اجتماعي آنان است . نظام اسلامي که با دگرگوني معجزه آسا در انديشه عملکرد زنان ، جوشش ، جنبش ، حماسه و ايثار ، فداکاري و اخلاص را در کالبد فسرده زن احيا کرد . اين قشر بزرگ اجتماع در پرتو عنايات الهي به عنصر فعال ، شجاع ، آگاه و کارآمد تبديل گشت و اين تحول شگرف انساني و ايمان بانوان بايد مايه عبرت ساير کشورهاي اسلامي قرار گيرد تا با الگوپذيري از زن مسلمان ايراني به آزادي ، استقلال و شکوفايي در تمام زمينه هاي علمي ، فني ، آموزشي ، هنري و تبليغي و غيره دست يابند .

زن در اسلام

زنان از منظر آيات آسماني قرآن کريم شخصيت والايي دارند. قرآن بارها به اين ويژگي هاي او اشاره مي کند خداوند مي فرمايد :
«ان المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات و القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين والصابرات والخاشعين و الخاشعات و المتصدقين و المتصدقات و الصائمين و الصائمات و الحافظين فروجهم و الحافظات و الذاکرين الله کثيرا والذاکرات اعدالله لهم مغفرة و اجرا عظيما ؛ به يقين ، مردان مسلمان و زنان مسلمان ، مردان با ايمان و زنان با ايمان ، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا ، مردان راستگو ، و زنان راستگو مردان صابر و شکيبا ، و زنان صابر و شکيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع ، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده ، مردان روزه دار و زنان روزه دار ، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مرداني که بسيار به ياد خدا هستند و زناني که بسيار ياد خدا مي کنند، خداوند براي همه آنان مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است.» (1) دراين آيه ، خداوند همه اوصافي را که براي مردان ذکر کرده براي زنان نيز ذکر کرده است و اين خود دليلي است بر اين که اسلام جنسيت را ملاک برتري نمي داند ، بلکه برتري در اين است که انسان (چه زن و مرد) مطيع خدا و پايبند به فرامين او باشد.
خداوند در آيه ديگري مي فرمايد :
«وعد الله المؤمنين و المؤمنات جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و مساکن طيبة في جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذالک هو الفوز العظيم ؛ خداوند براي مردان و زنان با ايمان ، باغ هايي از بهشت وعده داده که نهرها از زير درختانش جاري است ؛ جاودانه در آن خواهند ماند .»(2) در اين آيه ، خداوند پاداش زن و مرد را به طور يکسان ذکر نموده ؛ که خود دليلي بر آن است که مرد هيچ فضيلتي بر زن ندارد و گرنه مردان مي بايستي پاداش بيشتر و ويژه دريافت مي کردند. نيز در قرآن آمده است :
«.... اني لا اضيع عمل عامل منکم من ذکر او انثي بعضکم من بعض ؛ من حق هيچ عمل کننده اي از شما را مرد باشد يا زن ضايع نخواهم کرد ؛ شما همنوع و از جنس يکديگريد .» (3) خدا در اين آيه ، به عمل صالح مرد و زن اشاره مي کند و آن را باعث فلاح ، پيروزي و ملاک برتري مي داند، چه از ناحيه مرد باشد چه از زن . و نيز هر دو را هم نوع و به يکديگر وابسته مي داند ، يعني همان اندازه که زن به مرد وابسته است مرد نيز به زن وابستگي دارد. در جاي ديگر ، قرآن به حيات طيبه زن و مرد اشاره مي کند و مي گويد:
«من عمل صالحا من ذکر او انثي و هو مؤمن فلنحيينه حيات طيبة و لنجزينهم اجرهم باحسن ماکانوا يعملون ؛ هر کس کار شايسته اي انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن در حالي که مؤمن است او را به حياتي پاک زنده مي داريم ؛ پاداش آنها را به بهترين اعمالي که انجام مي دادند ، خواهيم داد.» (4)
نيز در آيه ديگر مي فرمايد:
«و من يعمل من الصالحات من ذکر او انثي و هو مؤمن فاولئک يدخلون الجنة و لا يظلمون نقيرا؛ و کسي که چيزي از اعمال صالحه را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن ، در حالي که ايمان داشته باشد، چنان کساني داخل بهشت مي شوند و کمترين ستمي به آنها نخواهد شد .» (5) در اين آيه ، همانند آيات قبل ، به عمل زن و مرد و پاداش آنها اشاره شده است . علاوه بر اين ، قرآن بر اين نکته تأکيد دارد که در اسلام کمترين ستمي به زنان نخواهد شد و اين خود شاهدي است که مکتب اسلام هيچ موقع در مورد زن کمترين ستمي را روا نداشته و شخصيت او را همانند مرد محترم مي شمارد همچنين دهها آيه ديگر در قرآن زن و مرد را يکسان مورد خطاب قرار داده و هيچ گاه مرد را بر زن فضيلت نداده است .
در تعدادي از آيات ، زن باعث آرامش مرد دانسته شده و بين آنها مودت و رحمت قرار داده شده و همه اينها آيات خداوند معرفي شده است . قرآن دراين باره مي گويد :
«و من آياته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا اليها و جعل بينکم مودة و رحمة ان في ذالک لأيات لقوم يتفکرون ؛ و از نشانه هاي او اين که همسراني از جنس خودتان براي شما آفريد تا در کنار آنان آرامش يابيد ، و در ميان تان مودت و رحمت قرار داد ؛ در اين نشانه هايي است براي گروهي که تفکر مي کنند.» (6) از بررسي و دقت در اين آيات روشن مي شود که اسلام همان اندازه اي که به مرد اهميت داده ، به زن نيز اهميت داده است و هر دو تا را بر اساس ايمان و عمل به طور يکسان پاداش مي دهد و هيچ گاه آنها را مورد ستم قرار نداده و کوچک شان نشمرده است.
نيز آمده است :
«... هن لباس لکم و انتم لباس لهن ؛ ... زنان لباس شما و شما لباس آنها هستيد .» (7) در اين آيه ، وابستگي زن و مرد به يکديگر مطرح شده است ؛ يعني همان اندازه اي که زن به مرد وابسته است، مرد نيز به همان اندازه به او وابسته است . اين آيه دقيقا خط بطلاني است براي کساني که صرفا زن را مستقل نمي دانند و او را وابسته به مرد مي دانند .

زن از ديدگاه امام

امام خميني (رحمة الله عليه) با استفاده از روش شناسي فقه پويا نگرشي کاملاً متفاوت و مترقي نسبت به زن را در جامعه ايران ارائه کردند و زمينه مشارکت سياسي زنان را در عرصه مبارزات ضد رژيم قبل از پيروزي و تثبيت نظام جمهوري اسلامي فراهم آوردند. با مروري هر چند اجمالي بر آثار و انديشه ها و سيره عملي حضرت امام خميني (ره) مي توان ديدگاههاي ايشان در مورد زنان را ذيل سه مقوله جاي داد :
- تبيين الگوي مطلوب زن مسلمان ؛ تأکيد ايشان در اين زمنيه بر محور تبيين شخصيت الگويي بانوي بزرگ اسلام حضرت زهرا (سلام الله عليه) و حضرت زينب (سلام الله عليه) استوار بود. در اين الگوسازي ها به نقش اجتماعي زن مسلمان تأکيد مي شود که ضمن رعايت قوانين و قواعد اسلامي در اجتماع حضوري مؤثر و تعيين کننده دارد .
- توصيف وضعيت عيني و اجتماعي و فرهنگي زمان پيش و پس از انقلاب اسلامي ؛ انديشه هاي ايشان در اين بخش بر آسيب شناسي وضعيت اجتماعي - فرهنگي زنان پيش از انقلاب اسلامي و نيز تبيين جايگاه و نقش ارزشمند زنان مسلمان در نهضت هاي اسلامي معاصر به ويژه انقلاب اسلامي ايران و در جوامع اسلامي متمرکز مي شود.
- ارائه راهبردها و رهنمودهاي اجتماعي ، سياسي و فرهنگي مربوط به مسئله زنان در راستاي موضع گيري خويش نسبت به آنها در برهه هاي مختلف نهضت اسلامي . نقش زنان در انديشه اجتماعي - سياسي حضرت امام خميني را مي توان در فرايند حرکت سياسي يعني مراحل پيدايش و پيروزي حرکت اسلامي ، استمرار و تداوم انقلاب اسلامي ، شناسايي و تبيين کرد.
خاستگاه دروني نقش سياسي زنان مسلمان در شکل گيري نهضت اسلامي ، وامدار اصولي مانند اصل آزادي فعاليت سياسي ، مجاهدت انساني ، ايثار و فداکاري ، شجاعت ، صلابت ، حماسه ، همت والا و مقاومت و جانبازي ، قدرت و تعهد عفت و عصمت و تحول روحاني آنان ، وحدت کلمه و همياري ايشان با مردان در جريان نهضت و شهادت طلبي آنان است .
نقش زنان مسلمان در پيشگامي و راهبري نهضت اسلامي به ويژه در هماهنگي و دوشادوشي با مردان در جريان شکل گيري نهضت و به ويژه در تحولات فرهنگي - اجتماعي فراگير جامعه در پيروزي نهضت و فرآيند تداوم و استمرار انقلاب اسلامي در چارچوب حکومت اسلامي نيز ، سهم بسزايي دارد. زن و مرد هر کدام يک عنصر از سيستم کلان جامعه است و زنان و مردان مجموعه هاي بزرگتر زير مجموعه آن سيستم کلان هستند. آنها با ويژگي هاي خاصي چون شعور ، عاطفه ، اراده و عملکرد زنانه نقش اجتماعي ، فرهنگي ،سياسي و اقتصادي متناسب با عناصر ياد شده بر عهده مي گيرند. تأييد اين مدعا را در بيانات ايشان اين گونه مي يابيم «از نظر حقوق انساني ، تفاوتي بين زن و مرد نيست ، زيرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خويش را همچون مرد دارد.» (8)
در انديشه امام خميني (ره) زن مسلمان نه تنها قادر به اجراي نقش سياسي و فرهنگي در جامعه اسلامي است بلکه به خوبي مي تواند و مي بايست در عرصه هاي مختلف نيز به گونه اي مؤثر نقش آفرين باشد. نقش زنان مسلمان را مي توان همچون يک مدل فرهنگي برآمده از انديشه ديني و فرهنگ جامعه دينداران و مرتبط با پايگاه معيني دانست که جامعه اسلامي براي زن مسلمان مي پذيرد و در نتيجه در برگيرنده طرز تلقي ها ، ارزش ها و رفتارهايي است که جامعه اسلامي براي زن يا زنان مسلماني که آن پايگاه معين را احراز کرده اند تعريف مي کند.

پي نوشت :

1- احزاب ، آيه 34 .
2- توبه ، آيه 72 .
3- آل عمران ، آيه 195 .
4-نحل ، آيه 97 .
5- نساء ، آيه 124 .
6-روم ، آيه 21 .
7- بقره ، آيه 187 .
8- صحيفه ي امام ، تاريخ 16 / 8 / 57، ج 4 ، ص 364 .

منبع: ماهنامه پيام زن شماره 195
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image