جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
زندگي نامه ي قاضى عبدالعزيز حلبى (ابن البراج)
-(1 Body) 
زندگي نامه ي قاضى عبدالعزيز حلبى (ابن البراج)
Visitor 526
Category: دنياي فن آوري
قـاضـى عـبدالعزيز حلبى معروف به ابن البراج شاگرد سيد مرتضى و شيخ طوسى است از طـرف شـيخ طوسى به بلاد شام كه وطنش بود فرستاده شد بيست سال درطرابلس شام , قاضى بـود در سـال 481 درگـذشـتـه اسـت كـتـابهاى فقهى او كه بيشتر نام برده مى شود, يكى به نام المهذب است و ديگرى به نام جواهر 1 .

ابن براج و عصر زندگانى او:

شيخ ابوالقاسم عبدالعزيز بن نحرير بن عبدالعزيز بن البراج , در مصر تولديافت و در آن منطقه رشد و نـمـا كـرد تـحـصيلات خود را ابتدا در زادگاه خويش , سپس در بغداد ادامه داد تا اينكه يكى از فقهاى نامدار و وجهه و اعتبار شيعه در عصر خويش گرديد او از علم وسيع و اطلاعات شايسته در زمـيـنـه فـقـه و عـلـوم اسـلامى برخورداربوده است و تاليفات فراوان او نشان دهنده اين وسعت اطـلاعات و معلومات مى باشداو در سال 429 ه ق به جمع شاگردان علم الهدى پيوست و يكى از خـواص شـاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزايى برخوردار شد تا اينكه سـيـدبـه رحـمت ايزدى شتافت , او ملازمت شيخ الطائفه را داشت , تا اينكه نمايندگى شيخ رادر حـدود شـام پـذيـرفت و خود يكى از مردان فقه و فقاهت معروف آن ديار گرديد اواز سوى جلال الـمـلـك در سـال 438 قـضـاوت مـنطقه طرابلس را پذيرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمين پرداخت .

گفتار ارباب تراجم در باب او:

صـاحب ريحانة الادب درباره او گويد: شيخ عبدالعزيز بن براج شامى حلبى طرابلسى , مكنى به ابـوالـقـاسم , ملقب به قاضى , موضوف به عزالدين و عزالمؤمنين , ازاكابر فقهاى اماميه اواخر قرن پـنـجـم هجرت , از وجوه و اعيان ايشان و از تلامذه سيدمرتضى علم الهدى بود ماهى هشت دينار (طـلاى مـسكوك هيجده نخود) از طرف سيد شهريه داشت به جهت تلمذ و انسى كه با او داشته اسـت , او را خـلـيـفـة الـمـرتضى گفته اند ابن براج از اساتيد معظم خود, سيد مرتضى و ابوالفتح كـراجكى روايت كرده است و از راويان او شيخ عبدالجبار مفيد رازى است كه در ولايت رى , فقيه اماميه بوده است و جمعى از اكابر وقت نيز از او روايت مى كنند قضاوت او در طرابلس بيست يا سى سال ادامه داشته , به همين جهت به لقب قاضى شهرت يافته است 2 .
صـاحـب مـعـجـم رجال الحديث , ضمن بازگويى سخن شيخ منتجب الدين رازى در الفهرست و بـازشمارى كتابهاى او, سپس نقل نظر ابن شهرآشوب و اخيرا بازگويى نظر سيد مصطفى تفرشى در رجال خويش كه همه او را به عنوان آبروى شيعه و فقيه آنان ستوده اند, مطلب جديدى در مورد او ارائه نداده است 3 .

تاليفات:

او تـالـيـفـات مـتـعدد و نوشته هاى پربارى در فروع فقهى دارد كه از آن ميان مى توان : الجواهر ـ المعالم ـ المنهاج ـ الكامل ـ روضة النفس في احكام العبادات ـالمقرب ـ المهذب ـ الموجز ـ حسن التصريف ـ شرح جمل سيد مرتضى و را نام برد.
1 ـ جواهر الفقه : اين كتاب در چند مجلد به نام جوامع الفقه در ايران چاپ شده است و اخيرا از سوى كتابخانه آية اللّه العظمى مرعشى نجفى (ره ) تجديد طبع گرديده است .
2 ـ روضة النفس در احكام عبادات .
3 ـ شرحى بر جمل العلم و العمل علم الهدى (استاد خويش ).
4 ـ عماد المحتاج في مناسك الحج .
5 ـ الكامل .
6 ـ المعالم .
7 ـ المعتمد.
8 ـ المنهاج .
9 ـ الموجز 4 .

وفات:

او پـس از تلاش فراوان و مجاهدت خستگى ناپذير در راه تبليغ و اجراى احكام اسلام , شب جمعه 9 شعبان 481 ه ق در هشتاد سالگى در طرابلس درگذشت وبا شكوه و احترام لازم مدفون گرديد.

پي نوشت:

1- آشنايى با علوم اسلامى , ص 297 .
2- ريحانة الادب , ج 7 , ص 408 , چاپ اقبال تهران . 3- معجم رجال الحديث , ج 10 , ص 38 , تحت كد معرفى 6571 . 4- روضات الجنات , ج 1 , ص 575 .

منبع:فقهاى نامدار شيعه
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image