نويسنده: شهين خشاوي
بسم الله الرحمن الرحيم
“اِنّا اَعْطَيَّْناکَ الْکَوثَر- فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَر- اِنَّ شانِئَکَ هُو الاَبتَرْ”
“ما تو را کوثر بخشيديم، پس تو هم براي خدا به نماز و قرباني بپرداز، که محققاً دشمن بدگوي تو مقطوعالنسل است.”
خداوند تبارک و تعالي- موهبتي به بشريت عطا فرموده که بتواند حقيقت ذاتي و فطرت خويش را در کمال انسانيت فعليت بخشيده و در جلوه گاه شخصيت حقيقي متبلور سازد.
احکام و قوانيني که اسلام براي رشد و تعالي انسانها ارائه داده است، در زندگاني کوتاه ولي پربار بانوي نمونه اسلام، حضرت فاطمه زهرا (ع)متجلي شد.
جامعه اسلامي براي نيل به اهداف بلند الهي راهي جز تمسک به الگوهاي مکتبي و معصومين- عليهمالسلام- ندارد. حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، آخرين بانوي برجسته عالم، در مکتب خاتم انبياء و مرسلين، محمد (ص)، در دوران ظهور و تبليغ اسلام و مبارزه و سياست آن گونه که اسلام ميخواست تعليم و پرورش يافت. آن بانوي بزرگوار که خداوند براي تعالي بخشيدن به مقام و منزلت زن، او (ع)را به عنوان وارث تمام مفاخر خاندان نبوت و تداوم بخش نسل آن برگزيد.
حضرت زهرا (ع)در تمام ابعاد انساني، ايمان، اخلاق، زهد و تقوي، شهامت و شجاعت و... نمونه و اسوه هستند و در نقشهاي، فرزند، مادر، همسر، و... ملکه ايثار و فداکاري و مهر و محبت است. اما گذشته از آن اقيانوس فضايل و کرامات، بايد شأن و منزلت آن حضرت را در قيام شکوهمندش در دفاع از ولايت و امامت و مبارزاتش و سخنان بليغ و فصيح او در مسجد النبي و بستر شهادت يافت.
اندکي پس از رحلت پيامبر اکرم (ص)فاجعهاي بزرگ و سرنوشت ساز براي اسلام رخ داد. انقلابي که پيامبر اکرم (ص) به تنهايي در دنيا به پا کرد و جاهليت بشر را در زير گامهاي رسالت خود خُرد نمود، به يکباره طي کودتايي تفکرات جاهليت و تعصبات قومي و قبيلهاي در کسوت اسلام از سقيفه بني ساعده به در آمده و خلافت الهي مولي الموحدين علي (ع)را غضب و حکومت الهي را از مسير و جايگاه اصليش منحرف ساخت. حضرت فاطمهي زهرا (ع)نخستين فردي است که در زير لواي “ولايت و امامت” حضرت علي (ع)در ايفاي وظيفه خود نسبت به خدا و رسولش و اسلام و مسلمانان در قبال اين انحراف عميق به پاخاست و طي مراحل قيام شکوهمندش، براي نجات بشريت از “حريم ولايت و امامت” دفاع و در حاکميت “مکتب تشيع” جان خويش را نثار کرد.
متن کتاب "زندگاني سياسي حضرت فاطمه زهرا"/س