علويه دانشور، سرکار خانم امين از جمله بانوان باتقوا و سختکوشي است که در نتيجه پيروي از آموزههاي نوراني اسلام، به مرتبهاي از کمال و فضيلت دست يافت که مؤسس حوزه علميه قم مرحوم آيتالله شيخ عبدالکريم حائري درباره او نوشتند: «اميدوارم آن بانو در جاهايي که گمان اجابت دعا ميرود مرا از دعاي خير فراموش نکند، همانطور که بنده ايشان را از دعاي خير فراموش نميکنم». وي در سال 1274 ش (برابر با 1308 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود. آثار نبوغ و تيزهوشي از دوران کودکي در سيمايش نمايان بود. از چهارسالگي به فراگرفتن قرآن پرداخت.
با اينکه در پانزده سالگي ازدواج کرد، هرگز همسرداري و تربيت فرزندان، او را از تحصيل علم بازنداشت. در بيستسالگي به تحصيل ادبيات عرب و علوم ديني پرداخت و عليرغم تمام مشکلاتي که در دوران ايشان براي تحصيل بانوان متديّن وجود داشت، در چهلسالگي به دنبال سالها تلاش شبانهروزي به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد.
کسب مقام اجتهاد
بانوي پرهيزگار، خانم نصرت امين رحمهالله ، پس از پشت سر نهادن مدارج علمي در حضور استاداني چون شيخ ابوالقاسم زفرهاي، حسين نظامالدين کچويي، سيّدابوالقاسم دهکردي، ميرزا علي آقا شيرازي، ميرسيد علي نجفآبادي، از دو شخصيت بزرگوار شيخ محمدکاظم شيرازي و شيخ عبدالکريم حائري، مؤسس حوزه علميه قم، اجازه اجتهاد دريافت کردند. در قسمتي از اجازه نامه مرحوم آيتالله شيرازي در توصيف بانو امين چنين آمده است: دختر مرحوم حاج سيدمحمدعلي امين التجّار اصفهاني که بانويي بزرگوار، شريف، اصيل، عالم و فرزانه، برگزيده زنان زمان و مايه شگفتي دورانش ميباشد از کساني است که مدت مديدي از عمرش و زمان درازي از زندگيش را صرف تحصيل علم نموده است.
خدمات فرهنگي بانو امين
بانو امين از چهل سالگي تا پايان عمر به تأليف کتاب، تدريس و پاسخگويي به پرسشهاي ديني و تأسيس مؤسسات فرهنگي مشغول بودند. در اين زمينه ميتوان به تأليف بيش از سي عنوان کتاب اشاره کرد که از جمله آنهاست يک دوره تفسير قرآن کريم در پانزده جلد تحت عنوان مخزنالعرفان.
تأسيس مدرسه علميهاي به نام مکتب فاطمه عليهاالسلام ، که با بيش از 600 تا 1000 شاگرد، در سال 1346 آغاز به کار کرد، از ديگر کارهاي مهم فرهنگي بانو امين است که در اوضاع بسيار سخت فرهنگي و سياسي جامعه صورت گرفت و زمينه تحصيل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامي را فراهم ساخت. گذشته از اين تأسيس چند دبيرستان دخترانه و تربيت شاگردان برجسته که هريک همچون ستارهاي درخشان در آسمان دانش به پرتوافکني مشغول بودند، بخشي از فعاليتهاي اين اسوه دانش و تقوا محسوب ميشود.
رحلت بانو امين
پس از يک عمر تدريس و تحقيق و تلاش فرهنگي سرانجام بانو نصرت امين معروف به «بانوي ايراني» در شب دوشنبه اوّل رمضان المبارک 1403 ق (مصادف با 23 خرداد 1362 ش) دار فاني را به سوي جهان ابدي ترک کردند. جنازه مطهر ايشان در بقعه خانوادگي خاندان امين در تخت فولاد اصفهان، به دنبال تشييع کم نظير مردم دانشدوست به خاک سپرده شد.
در رثاي بانو امين رحمهالله
به دنبال رحلت بانو امين شاعران زيادي در منقبت و رثاي آن بانوي پارسا اشعار زيباي بسياري سرودند؛ از جمله شاعري در توصيف شايستگيهاي ايشان چنين ميسرايند:
حاجيهخانم که بود، نام گراميش امين
مرغ دلش پرگشود، بهسوي خُلدِ برين
با همه مهر و وفا رفت زدار فنا
زکردگار علا بر او دو صد آفرين
عالمه عادله، طاهره فاضله
کرد چه خوش مرحله طي به ره علم و دين
شد نودوهفت سال زعمر او با کمال
داشت ورا ذوالجلال به عصر خود بيقرين
کتابها بيشمار مانده زوي يادگار
که تا به روز شمار هست زجان دلنشين
سيروسلوکش بخوان رمز علومش بدان
زِ اربعيناش بجو هزار دُرّ ثمين
در اين سراي فنا بود به صبح و مسا
«فروتن» بينوا زخرمنش خوشهچين ( حسين فروتن )
* حکايتهايي از زندگي بانو نصرت امين رحمهالله
علاقه به آموختن
بانو امين از دوران کودکي علاقه زيادي به آموختن داشتند. ايشان خود دراينباره ميگويند: «تقريبا از نه سالگي عشق خواندن و نوشتن در من پيدا شده بود. همبازيهايم به من ايراد ميگرفتند که چرا تو نميآيي بازي کني. ولي من عشقم فقط درس بود». در جاي ديگر از استاد معروفِ خانم امين، آيتالله حاج ميرسيدعلي نجفآبادي، در اين باره نقل شده است: «روزي شنيدم فرزند ايشان فوت کرده فکر کردم خانم ديگر درس را تعطيل خواهد کرد، ولي برعکس، دو روز بعد ديدم خدمتکار ايشان به سراغ من آمد و از من خواست که براي تدريس به منزل ايشان بروم و من از اين علاقه او به تحصيل سخت حيرت کردم و وقتي رفتم با کمال تعجب او را آمادهتر از هميشه ديدم».
استفاده از همه فرصتها
بانو امين در زمينه استفاده از فرصتهاي عمر خود مينويسند: «من در زمان کودکي و اوايل جواني بسيار مايل و حريص به مطالعه کتابهاي علمي و گوش دادن به مواعظ ديني بودم و هرگاه نزديکان من مشغول تفريح ميشدند، من به مطالعه علمي و گوش دادن به مواعظ ديني مشغول ميشدم و آنها بيشتر اوقات به من اعتراض ميکردند و ميگفتند: چگونه تو مشغولِ مطالعه ميشوي و تفريح را رها ميکني؟ اين کار عاقلانه نيست؛ بلکه از بطالت و کسالت است و من به جهت اشتياق شديدي که به مطالعه داشتم سخنان ناروا و استهزاهاي آنان را تحمل ميکردم و چنان خود را مييافتم که گويا از امور لهو و مزخرف دنيا اعراض دارد و به اينها انس نميگيرد؛ بلکه قلبم به چيز ديگري بستگي دارد. هرگاه از يک عالم يا واعظي چيزي از اوصاف حق تعالي ميشنيدم قلبم به سخن او ميل مفرطي مينمود. گويا سرتاپا گوش ميشدم».
برداشت عرفاني از رنجها
خانم امين به مراتب بالايي از عرفان دست يافته بودند و تمام پيشامدها و گرفتاريها را مايه امتحان و تهذيب نفس انسان ميدانستند. يکي از فرزندان ايشان ميگويد: «مرحوم والده متأسفانه در طول زندگي درد و رنج جسمي فراوان کشيدند. به ياد دارم که پادرد خيلي شديدي داشتند که بر اثر آن گاهي مواقع فريادشان به آسمان بلند ميشد... ولي يک کلمه حرفي که بوي ناشکري بدهد، هرگز از ايشان شنيده نشد. روزي به ايشان گفتم: شما که يک زن عالمه فاضله موحّده به تمام معنا هستيد، چرا بايد اين قدر زجر و درد بکشيد؟ ايشان در پاسخ فرمودند: صوفي نشود صافي تا در نکشد جامي. من بايد خالص بشوم. اينها امتحان است من بايد امتحان بدهم».
سخناني از بانو امين رحمهالله
بيداري از خواب غفلت
بانو امين در وصيتنامه خود مينويسد: «اي اولادان و خويشان و اقوام من، عمده غرض اين جانب گنهکار توصيه به حق است. توصيه ميکنم شما را که تقوا را شعار خود گردانيد و از نافرماني حقتعالي و متابعت هواي نفساني خودداري کنيد و بدانيد راه پرخطري در پيش داريد. قدري از خواب غفلت بيدار شويد و خانه خود را از غير خدا خالي گردانيد و به تمام قوا روي خود را به طرف آن معبود يگانه قرار دهيد و حتيالامکان محبت غيرخدا را از دل بيرون کنيد؛ زيرا که يگانه ملجأ و پناهدهنده ما اوست و قلب خود را از اوصاف ذميمه و صفات نکوهيده تخليه کنيد و خود را آراسته گردانيد به صفات نيکو».
اصول سعادت
بانو امين در وصيتنامه خود مينويسد: «بدانيد که اصول سعادت از سه چيز تحققپذير است. اوّل ايمان کامل، دوم اخلاق و صفات نيکو، سوم اعمال خوب که مطابق باشد با دستورات شرع اسلام و در تمام حالات در خوشي و غم، در صحت و مرض، [و] در نعمت و بلا، به دل و زبان شکرگزار حق و گوياي ذکر او باشيد و در هر حال مراقب حال خود باشيد و احکام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم داريد. راضي نشويد ساعتي از عمر شما بيهوده و يا در گناه صرف شود و مرتکب نافرماني حق تعالي گرديد».
توصيه به محبت خدا
بانو امين در وصيتنامه خود مينويسد: «نيز توصيه ميکنم شما را که در تحصيل معرفت و شناسايي حق تعالي کوشش کنيد و محبت آن يگانه معبود را در قلب خود بپرورانيد؛ زيرا يگانه چيزي که باعث سعادت و رستگاري است، معرفت به خداي تعالي و دوستي و محبت آن خرد ازلي است و تمام بدخبتيها و بلاها ناشي از جهل و فقدان معرفت است. باز توصيه ميکنم شما را که پيشوايان دين و پيغمبراکرم صلياللهعليهوآلهوسلم و علي عليهالسلام و زهرا عليهاالسلام و ائمه را به دل و زبان خود دوست بداريد و نيز از علمايي که مروج دينند متابعت نماييد و اطاعت خدا و اطاعت اولياي خدا را بر خود فرض و واجب گردانيد و اعمال و افعال آنان را سرمشق خود قرار دهيد و به همان رويه عمل کنيد تا سعادتمند و رستگار شويد».
توصيه به رعايت رضاي خدا
بانو امين مينويسد: «نيز توصيه ميکنم شما را که در تمام اعمال نيّت خود را خالص گردانيد و در هر کاري اوّل فکر کنيد آيا رضاي حق تعالي در آن هست يا نه. اگر مطابق رضا و دستور پيامبران است بدان عمل کنيد و الاّ آن را ترک کنيد».
تعريف زندگي
بانو امين در توصيف زندگي مينويسند: «بدان که زندگي عبارت از مجموعه افکار و احساساتي است که انسان را به جاده سعادت يا شقاوت ميکشاند. پس از مراقبت کامل اگر ديدي فکر تو مصروف در امور نفساني و خيالات شيطاني است و پرهاي عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شده که قداست پرواز کردن به عالم معقولات به کلي از وي مسلوب گرديده، بدان که تو در آب و گل طبيعت غوطهوري و در عداد سفها و بهما به شمار خواهي رفت».
توصيف علم و عالم
بانو مجتهده نصرت امين در زمينه علم و عالم مينويسند: «علم نور است و خاصيت نور آن است که محل را روشن کند و موجودات را واضح نشان دهد. خلاصه عالِم کسي است که در قلب وي نوري پديد گردد که او را رهبري نمايد به جاده سعادت و رستگاري و با آن نور حق و باطل را از هم تمييز دهد».
اولين گام در تهذيب
درباره چگونگي تهذيب بانو امين ميگويند: «اوّل چيزي که بايستي متذکر شويم و در اطراف آن کنجکاوي نماييم اين است که آيا ما کي هستيم و از کجا آمدهايم خدا رحمت کند کسي را که بداند از کجا آمده و در کجا نشوونما ميکند و به کجا بازگشت مينمايد. زيرا کسي که خود را شناخت البته مبدأ و منتها و خط سير و نقطه قرارگاه وجود خود را هم ميشناسد و ميداند که در نردبان ترقي و تکامل حائز چه مقام و مرتبهاي گشته و در چه پلهاي از درجات و مراتب صعود به سوي حقتعالي سير مينمايد».
تعريف عقل و انواع آن
بانو امين در بيان مفهوم و اقسام عقل مينويسند: «عقل دو گونه است: عقل معاش و عقل معاد. عقل معاش بر قوهاي از قواي نفس انساني اطلاق ميشود که با اين صفت انسان موصوف به حسن تدبير ميشود، به طوري که در تنظيم امور معاش و تدبير امور منزل و سياست مُدُن صاحب رأي و نظر ميگردد و عقل معاد بر قوّهاي اطلاق ميشود که انسان بهوسيله آن تخليه نفس از صفات مذمومه و آراستگي به صفات ممدوحه و اکتساب بهمعارف حقه از جمله معاد و به جا آوردن اعمال صالح و ترک افعال ناپسند و نهايتا تحصيل قرب اليالله مييابد».
معرفي آثار علمي بانو امين رحمهالله
اربعين الهاشميه
کتاب اربعين الهاشميه اولين اثر قلمي بانو امين است. وي اين کتاب را در سال 1315 ش در پنجاهسالگي به نگارش درآوردند. ايشان در آن به شرح و توضيح چهل حديث از احاديث گرانقدر اهلبيت عليهمالسلام ميپردازند. به دنبال چاپ اين اثر بود که آن بانوي پرهيزگار دانشدوست به کسب درجه اجتهاد نائل شدند. موضوعات و محورهاي اصلي مباحث اين اثر عبارتند از: روش دعوت به ايمان، روش تزکيه، تشويق به عبادات، روش اسوه و الگوسازي در احاديث، روش موعظه و انذار، روش تعليم حکمت، روش فريضهسازي، مداومت و محافظت بر عمل، روش انذار، و قهر و مهر و... وي اين کار را با هدف نشر احاديث معصومين عليهالسلام و نيل به ثواب و برکات حفظ سخنان آنها انجام دادند؛ چون پيامبر اکرم صلياللهعليهوآلهوسلم فرمودند: «هرکس چهل حديث از احاديث ما را که مورد نياز دين مردم است حفظ کند، خداوند در روز قيامت او را فقيه و عالم محشور ميکند». اين کتاب را يکي از شاگردان بانو امين به نام خانم زينتالسادات همايوني به فارسي ترجمه کردهاند.
کتاب سير و سلوک
اين اثر همانگونه که از نام آن معلوم است به راهوروش سير الي اللّه ميپردازد. کتاب در سيصد صفحه تنظيم و منتشر شده است. بانو امين در اين کتاب اولين گام در راه طي مدارج و مراحل کمال انساني را اين گونه بيان ميکند: «کسي که مايل به پيمودن راه حق گردد و اشتياق رسيدن به جوار الهي در سر او نمودار شود، نخست بايستي مجاهده تام با نفس خود نمايد و وي را از خودسري و شهوتراني و لوازم طبيعت و هرچه مهيج شهوت گردد باز دارد و از حظوظ دنيا قناعت کند به قدر ضرورت و ناچاري، و ريسمان اطاعت و انقياد و بندگي پروردگار را در گردن خود بياويزد». اين کتاب اولين بار در سال 1323 به چاپ رسيد.
روش خوشبختي
بانو امين اين کتاب را در سال 1331 ش نگاشتهاند. مجموعه مباحث اين اثر بر مبناي اخلاق اسلامي و با هدف تبيين شيوههاي درست نيل به کمال مطلوب و سعادت واقعي نوشته شده است. مؤلف راه خوشبختيِ حقيقي را ترسيم کرده و بخشي از انديشههاي غلطي را که درباره خوشبختي انسان مطرح شده نقد و بررسي کردهاند. در اين اثر ارزشمند ابتدا به بيان ارکان خوشبختي ـ که عبارت از آسايش بدن و آرامش فکر است ـ پرداخته شده، آن گاه ارکان ايمان مورد بررسي قرار گرفته است. گفتني است که بسياري از مباحث اين اثر جنبه اجتماعي دارد و با توجه به دوران حاکميت طاغوت و وضع بد فرهنگي ناشي از آن به نگارش درآمده است.
نفحات رحمانيّه
از آنجا که بانوي پرهيزگار، خانم نصرت امين رحمهالله ، همواره در طول زندگيِ بابرکتش مشغول جهاد نفس بودند و با اسلحه علم و عمل با خواهشهاي نفساني مبارزه ميکردند، خداوند متعال نيز حجابها را از برابر قلب او برطرف ساخته او را با حقايق نهان عالم آشنا ساخت. در حقيقت نفحات رحمانيّه حکايتي از يافتههاي عرفاني و واردات قلبي ايشان است. ايشان خود در نفحه دهم کتاب دراينباره مينويسند: «در اوايل امر در کيفيت معيت حق سبحان نسبت به موجودات يعني در معناي (هُوَ مَعَکُم اَيْنَما کُنْتُم؛ هرکجا باشيد خدا با شماست) فکر ميکردم و اين تفکر مدت زماني مرا به خود مشغول کرده بود و کسي را که از او سؤال کنم پيدا نميکردم و نيز به طرد اين فکر از ذهن خود قادر نبودم. تا اين که پروردگار عالم مرا منّت نهاده و قلبم را به نور ايمان گشود و شرح صدري بخشيد و فيالجمله به اندازه سعه قلب خويش و شرح صدرم کيفيت معيت حق متعال را با مخلوقات دريافتم».
تفسير مخزنالعرفان
يکي ديگر از آثار خانم مجتهده امين تفسير مخزن العرفان که مشتمل بر پانزده جلد ميباشد و تفسير جامعي از قرآن کريم است. نقل ميکنند بانو امين پس از تفسير دو جزء اوّل قرآن از بيم آن که شايد براي تمام کردن تفسير کل قرآن عمرش وفا نکند به تفسير جزء سيم ميپردازند. بعد از آن به تدريج اين کار را دنبال ميکنند تا سرانجام در اواخر عمر پربرکتشان آن را کامل ميکنند. روش ايشان در تفسير آن است که از همان آغاز عين آيات را ميآورند، آن گاه ترجمه و توضيح آن را بيان ميکنند، سپس به همراه توضيح چگونگي شأن نزول آيات، به نقل اقوال مفسران و احاديث معصومين عليهالسلام ميپردازند. در پايان نيز نظريه و برداشت خودشان را عرضه ميکنند بهطور کلي ميتوان شيوه بانو امين را در تفسير قرآن همانند روش صدرالمتألهين، فلسفي و عرفاني دانست.
اخلاق
کتاب اخلاق بانو امين اقتباسي است از تَهْذيبُ الاَخْلاقِ وَ تَطْهيرُ الاَعراقِ اِبنِ مُسْکُويَه. توضيح آنکه مؤلف پس از ترجمه اين کتاب ديدگاههاي خود را بههمراه توضيحاتي که در نظر داشتهاند بيان ميکنند. اين اثر که بهترين کتاب اخلاقي تا قرن پنجم محسوب ميشود، مشتمل بر هفت مقاله اخلاقي است. مباحث اين کتاب علاوه بر جنبه اخلاقي از اهميت و ارزش علمي بيشتري برخوردار است. مجموعه مطالب اين کتاب در 362 صفحه تنظيم و در تاريخ 19 رجب 1368 ق چاپ شده است.
جامع الشِتات
محتواي کتاب ارزشمند جامع الشتات بانو امين عبارت است از پاسخهاي مبسوط، و در عين حال متقن بانو نصرت امين رحمهالله به بخشي از سؤالهاي عميق فقهي و علمي و اعتقادي شماري از استادان و علماي فرزانه حوزوي که از جمله آنانند: سيدمحمد علي قاضي طباطبايي و شيخ محمد طه هنداوي نجفيزاده. به دنبال منتشر شدن اين پاسخها توانمنديهاي علمي و مهارتهاي بانو امين رحمهالله بيش از پيش براي علما و فضلا معلوم گشت. اين مطالب را که در قالب پرسش و پاسخ تنظيم شده است در طول زمان عالم پرهيزگار شيخ مرتضي مظاهري نجفي جمعآوري و چاپ کردهاند.
معاد يا آخرين سير بشر
در کتاب معاد يا آخرين سير بشر بانو نصرت امين رحمهالله مباحث مربوط به معاد و سير تکامل انسان را در قالب نه مقاله علمي بررسي ميکنند. ايشان در مجموعه مطالب اين اثر کوشش مينمايند تا ثابت کنند غير از اين نشئه دنيوي، نشئه ديگري نيز براي انسان در پيش است و آدمي پس از پشت سر نهادن اين عوامل در نهايت به عالم آخرت ميرسد که در آنجا از تمام اعمال و رفتار گذشته او سؤال خواهد شد و او بايد در مقابل کردارش پاسخگو باشد. عناوين مقالات اين کتاب عبارتند از: سير بشر از عالم علوي به سفلي و از سفلي به علوي؛ هرداني قائم به مافوق خود است؛ انسان مجموعه عالم وجود است؛ انسان در عالم برزخ؛ سؤال قبر؛ انسان در نشئه قيامت؛ صراط؛ ميزان؛ حساب؛ بهشت و جهنم، مجموعه اين مباحث در 212 صفحه تنظيم، و در سال 1369 چاپ و منتشر شده است.
مَخْزَنُ اللآلي في فَضائِلِ مُولي المَوالي
کتاب ارزشمند مخزناللآلي في فضائل مولي الموالي تأليف ديگر بانوامين است همانگونه که از عنوان آن مشخص ميشود به معرفي قسمتي از فضايل و مناقب مولاي متقيان علي بن ابيطالب عليهالسلام اختصاص داده شده است. مؤلف محترم، مباحث کتاب را در يک مقدمه و پنج باب و يک خاتمه تنظيم نمودهاند.
بانو امين در کلام بزرگان
مقام معظم رهبري
مقام معظم رهبري حضرت آيتالله خامنهاي(دامتبرکاته) درباره نکوداشت و تجليل از بانوامين ميفرمايند: «تجليل از بانوي بزرگوار اصفهاني [خانم امين] و ارائه شخصيت عرفاني و فقهي و فلسفي برجسته يک زن در کشور ما، کاري سودمند و در جهت احياي ارزشهاي اسلامي در زنان به نظر ميرسد».
علامه محمدتقي جعفري
استاد علامه محمدتقي جعفري رحمهالله ميگويند: «با توجه به آثار قلمي که از خانم امين در دسترس ما قرار گرفته است، به طور قطع ميتوان ايشان را يکي از علماي برجسته عالم تشيع معرفي نمود و روش علمي ايشان هم کاملاً قابل مقايسه با ساير دانشمندان بوده، بلکه با نظر به مقامات عاليه روحي که ايشان [به درک آن] موفق شدهاند، بايد ايشان را از گروه و نخبهاي از دانشمندان به شمار آورد».
آيتالله شيخ محمدرضا نجفي اصفهاني
آيتالله شيخ محمدرضا نجفي اصفهاني رحمهالله در اجازه نامه اجتهادي که به بانو امين نوشتهاند ايشان را اينگونه توصيف ميکنند: «اما سيده دانشمند و شريف، گوهر گرانقدر مستور، ميوه درختي که اصلش ثابت و شاخههايش در آسمان است، گل سرسبد باغ فرزندان زهراي اطهر عليهاالسلام ، صاحب مفاخر و مناقب بزرگ، بانوي خاندان ابيطالب که راه آبا و اجداد گرامياش را پيروي کرده و مکارم اخلاق و بزرگواريها را در خود جمع نموده و همو که حسب و نسب و بزرگواري و شرافت را در اعلي درجاتش به خود اختصاص داده، بانوي فرزانه حکيم، عارف کامل، صاحب فضايل، سيده مشايخ، بانوي گرانقدر، واصل به رحمت الهي، صاحب شرفِ عالي، کسي که غرفههاي بهشتي از جوار جدّش نور گرفته و خدا شرابهاي خالص بهشتي را شربت صبح و شامش قرار داده است...».
دکتر احمد بهشتي
دکتر احمد بهشتي درباره بانو امين مينويسند: «او زني است داراي انديشههاي بکر و ارزنده و اغلب آنها را از استاد فرا نگرفته؛ بلکه بر اثر صفاي باطن و تهذيب روحي و اخلاقي بهوسيله الهامات الهي بهدست آورده است. معالوصف معتقد است که انسان بايد ابتدا نزد اساتيد دانشمند تحصيل کند، سپس از راه عمل يعني اداي واجبات و ترک محرمات مدارج کمال را بپيمايد».
صاحب کتاب گنجينه دانشمندان
صاحب کتاب گنجينه دانشمندان در معرفي بانو امين مينويسند: «سيده جليله اصيله عالمه عارفه فاضله کامله فقيهه حکيمه، بانو آمنه بيگم (نصرت امين) از نوادر روزگار و در فضل و کمال و علوم عربيه و ادبيه و مراتب معقول و منقول و بيان، از مفاخر زمان و مُشارِ بالبنان [است [و عمر عزيز او در تحصيل علوم شرعيه ادبيه و فقهيه و اصوليه و تکميل معارف حقه اسلاميه معقولاً و منقولاً صرف [شده] تا اينکه به ذروه اجتهاد ارتقا يافته و داراي قوه استنباط گرديده است».
سپيده کاشاني
شاعرِ گرانقدرِ معاصر، خانم سپيده کاشاني، در سوگ بانو امين چنين سرودهاند:
بانگ رحيل خاک وطن را فرا گرفت
اسلام شد به ماتم و رنگ عزا گرفت
آيات را، نماز بخوانيم دوستان
زيرا خسوف هجر رخ ماه ما گرفت
رخشنده اخترش بشد از کهکشان علم
در عرش جا به بارگه انبيا گرفت
ميرفت و داغ لاله فراوان به سينه داشت
زين خاکدان که مرتبه نينوا گرفت
گلچين زشاخه چيد بسي گل در اين ديار
فقدان اين گل از چه چمن را فرا گرفت
فخر زنان، «امينه» ما، درس عاشقي
از مکتب امين خدا مصطفي گرفت
آن مرجع فضيلت و تقوا به راه علم
بر راهوار عشق مدد از خدا گرفت
بانويِ بانوان جهان شد شفيع او
واندر کنار کوثر ميعاد جا گرفت
جاويد، خانه باد مبارک بر او که خاک
از آن گلِ معطرِ عصمت صفا گرفت
منبع:http://hawzah.net