چرا استرس شغلي ديگران ميتواند کار شما را تحت تاثير قرار دهد
-(1 Body)
|
چرا استرس شغلي ديگران ميتواند کار شما را تحت تاثير قرار دهد
Visitor
779
Category:
دنياي فن آوري
آيا اين موضوع که اکثر ما صبح روزهاي کاري دلمان نميخواهد که در سر کار حاضر شويم. تعجبآور است؟ در طول دههي گذشته کيفيت زندگي کاري ما به طور چشمگيري دچار نزول شده است - ما در قبال کار زياد، حقالزحمهي کمي دريافت ميکنيم. حدود 40% از کارمندان اذعان داشتند که حتي بخش اعظمي از وقتهاي آزاد زندگي شخصي خود را نيز مشغول مسائل تجاري و سر و سامان دادن به آنها هستند. امروزه آمريکاييها سالانه يک ماه بيشتر از ژاپنيها و سه ماه بيشتر از آلمانيها کار ميکنند واسترس شغلي در آمريکا بسيار شايع شده است. وجود استرس شغلي در سطوح بالا ميتواند به قيمت از دست دادن شغلتان تمام شود. استرسهاي شديد عواقب زيانباري از جمله کارگريزي، گردش شغلي (تغيير شغل)، بيماريهاي متعدد، جريمههاي قانوني و . . . در پي دارند. زيانهاي ناشي از استرس براي آمريکاييها روزانه در حدود 300 ميليون دلار ميباشد که اين بيانگر عدم وجود امنيت شغلي ميباشد که برکنارييهاي ادواري و ساختاري که در نتيجهي ورشکستگيهاي صنفي حاصل ميشود، از عوامل عمدهي آن هستند . خبر خوشحالکننده اين است که شما ميتوانيد از خود و شغلتان در برابر اثرپذيري از استرس مراقبت کنيد. شما ميتوانيد فرمول سادهاي را که مديران و کارگران موفقترين و پرقدرتترين شرکتهاي آمريکايي به کار ميگيرند، رعايت کنيد : "ابتدا کاري درست را آغاز کنيد و سپس در پي درست انجام دادن آن کار باشيد ." انجام کار درست به معناي اينست که بدانيد چه انتظاري از زندگي کاريتان داريد و بعد شرکتي را انتخاب کنيد که با اهدافتان سازگار باشد. براي دانستن آن نياز داريد تا اين 3 پرسش را در مورد خود و شرکتي که ميخواهيد براي آن کار کنيد، پاسخ دهيد . 1- ارزشهاي شما چقدر است؟ آيا با ارزشهاي شرکت مورد نظر همخواني دارد؟ 2- هدفتان براي آينده چيست؟ آيا هدفهايتان با اهداف شرکت مورد نظر هم سوئي دارد؟ 3- از چه راهي ميخواهيد به اهدافتان برسيد؟ آيا شرکت شما را در رسيدن به اهدافتان ياري خواهد کرد و آيا شما به شرکت در رسيدن به اهدافش ياري خواهيد رساند؟ زماني که شما اندکي در مورد اهداف و ارزشهايتان تأمل ميکنيد، ديگر شغلي را فقط به دليل پرداختهاي گزاف قبول نخواهيد کرد . پرورش حسن رضايت در خود و پي بردن به مفهوم و معنا در زندگي کاريتان، استرس شغلي را از شما دور خواهد کرد. نتيجهي انتخاب شرکتي که دقيقاً مطابق با ارزشهاي شما باشد، دستيابي به امنيت بالاي شغلي ميباشد . کار کردن در شرکتي که ميخواهد متفاوت با ديگر شرکتها رفتار کند و هدفش تنها تأمين اهداف مالي نيست ميتواند شرايط خيلي متفاوتي را هم براي شما و هم براي خود شرکت فراهم کند. شرکت هوايي جنوب غربي آمريکا که جزء پرسودترين شرکتها ميباشد، داراي کمترين آمار در زمينهي مشکلات کاري کارگران و تغييرات شغلي آنها ميباشد . آنها هرگز يک کارگر مجرد را بيرون نميکنند. فرهنگي آرماني بر اين شرکت حاکم است. به گونهاي که افراد زيادي آرزو دارند روزي در آنجا کار کنند و معتقدند حتي از دست دادن يک سري از مزاياي فعلي، در قبال انتقال به آن، ارزشمند خواهد بود . و درست انجام دادن کارها به اين معناست که : 1- بخشي از دقت خود را براي پيشگيري از وقوع استرس اختصاص دهيد . 2- در برنامهريزيهاي خود، وقتي را براي بررسي مسير حرکتتان در جهت اهدافتان مشخص کنيد . 3- بين کار و زندگي شخصيتان تعادل ايجاد کنيد . اکثر مديران موفق در دنياي کاري، تمام وقت خود را به کسب و کار اختصاص نميدهند. آنها بخشي از وقت خود را خارج از محيط کاري به سر ميبرند . تايائو کوباياشي، مدير اجرايي Fujitsu هر روز يک ساعت براي تقويت آرامش فکري خود به باغ ميرود. اگر مديران برخي شرکتهاي بزرگ با استفاده از اين روشها به سودمنديهايي دست مييابند آيا انجام دادن آنها براي شما مفيد نخواهد بود؟ علاوه بر اختصاص زماني براي دور شدن از محدودهي کاري، اين مديران در برنامههاي خود، بخشي را به بررسي و ارزيابي پيشرفتشان در راستاي اهدافشان تخصيص ميدهند. براي مثال بيل گيتس به طور منظم روزي را به عنوان "روز تفکر" براي خود مشخص ميکند . وي سعي ميکند در اين روزها خارج از محيط کارياش باشد، تا از نظر فکري آرامش داشته باشد و بتواند موقعيت نسبي خود را نسبت به مقصدي که در نظر دارد، ارزيابي کند. وي اين روزها را جزو مهمترين بخش برنامههاي خود محسوب ميکند . در نهايت، مديران خوب نه فقط براي خود بلکه براي کارمندانشان نيز، تعادلي، بين زندگي کاري و شخصيشان ايجاد ميکنند. از آنجا که آمريکاييها جزو مللي هستند که بسيار سخت کار ميکنند، نياز به تخصيص ساعات فراغت براي آنها ضروريتر است . براي مثال شرکت هوايي جنوب غربي آمريکا براي ياري رساندن به کارمندانشان و مبارزه با ناراحتيهاي اعضاي خانوادههايشان به طور مداوم کارتها و بليطهاي مجاني براي آنها ميفرستند تا کساني که تمايل دارند، به اين مسافرتها بروند. جان وودون موفقترين مربي بسکتبال تاريخ، هميشه به بازيکنانش يادآورميشد که "بسکتبال فقط جزئي از زندگي شماست و نه همهي آن" مک کولب صاحب شرکت NFLS Minnesota هرگز کارهاي خود را به خانه نميبرد . وقتي در خانه بود تمام حواسش به زندگياش بود . وقتي شب هنگام يکي از کارمندانش به وي زنگ ميزد تا حادثهي مهمي در ارتباط با کار به وي اطلاع دهد، او فقط از سلامت افراد خبر ميگرفت و سپس دوباره به رختخواب برميگشت و معتقد بود که در اين وقت شب او نميتواند کاري در اين ارتباط انجام دهد . انجام کارهاي درست، موجب ميشود تا شما شانس بالاتري براي انتخاب شرکتي مناسب براي کار کردن داشته باشيد . چنين شرکتي هرگز شما را به دلايل واهي از کار برکنار نخواهد کرد و انجام دادن درست کارها استرس را از شما دور خواهد کرد و موجب خواهد شد که هميشه در مسير صحيح قرار داشته باشيد. بهترين شرکتها و مديران ابتدا کار درست را آغاز ميکنند و در پي درست انجام دادن آن کارها هستند . منبع:روزنامه تفاهم
|
|
|