همه ي ما دوست داريم کودکاني خلّاق و موفّق داشته باشيم. براي رسيدن به اين هدف ، بايد به رشد و شکوفايي خلاقيّ ت در کودکانمان، کمک کنيم و موانع خلاقيّت را بشناسيم .
موانع خلاقيّت به دو دسته کلي تقسيم ميشود: موانع بيروني و موان..ع دروني
موانع بيروني: موانعي، که براي رشد خلاقيّت، در جامعه است و باورهاي تاريخي يک کشور، که اين موانع را ميتوان در چهارچوب استعمار و استثمار دانست . سياستي که در تاريخ حاکم بوده، و فرصت خلاقيّت را فقط به بعضي افراد ميداده و هميشه آنها حاکم و بقيه رعيت بودهاند .
هرگز کودک را تحقير نکنيم . کودکي که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقيّت نميزند .
ما در اينجا به بررسي موانع دروني خلاقيّت ميپردازيم .
1- عدم شناخت خود وعدم اعتماد به نفس: اگر فرد، استعدادهاي خود را به خوبي نشناسد، احساس مي کند که بسياري از کارهاي خلاقانه را نميتواند انجام دهد. اوست که با گفتن «نميتوانم»، «نميشود»، «تحقير ميشويم» در راه انجام فعّاليت خلاقانه سد درست ميکند .
2- ترس از انگشتنما شدن
3- تمايل به همرنگي با جماعت
4- توجيه عمل به جاي توضيح علت: توجيه ، راه زيبايي عقل و فکر را مسدود و راه وهم و خيال را باز ميکند .
5- تنبلي ذهني و عدم تمرکز
6- اضطراب: جريان فکر را به يک نقطهي ثابت ميدوزد و از حرکت باز ميدارد .
7- تحقير: تحقير باعث ميشود جرأت و جسارت براي خلاقيّت از کودک سلب شود و شخصيت کودک بر اثراين تحقير از بين ميرود .
اولين قدم براي ظهور خلاقيّت، مبارزه با موانع آن است. بايد به کودک خود، آموزشهاي لازم را بدهيم :
1- به او کمک کنيم تا استعدادهاي خود را به خوبي بشناسد و اين استعدادها را کوچک نشمارد. براي افزايش اعتماد به نفس در او، تلاش کنيم .
2- به او بياموزيم، براي ارائه حرف جديد و طرح نو، از سرزنش افراد ولو نزديکترين آنها، نهراسد .
3- براي جماعت تا زماني ارزش قائل باشد که براساس ارزش و عقل حرکت ميکنند و تمايل کودک به يکرنگي بخاطر ارزشمداري باشد، و خود نيز اين نکته را رعايت کنيم .
4- به کودک بياموزيم اگر در انجام عملي خطايي کرد، کار خود را توجيه نکند فقط دليل رفتار خود را بگويد .
5- براي بدست آوردن حضور ذهن در کودک از دستورالعملهاي ديني که در کتب اخلاقي گفته شده، استفاده نمائ.يم
منابع :
1- خسرو اميرحسيني - کتاب خلاقيّت و نوآوري
2- محسن کاظمي - کتاب موفقيّت و خلاقيّ