جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
دزدي در کودکان و طريقه ي مواجهه با آن
-(0 Body) 
دزدي در کودکان و طريقه ي مواجهه با آن
Visitor 817
Category: دنياي فن آوري
دزدي از جمله ضد ارزش هايي ست که تمامي جوامع ،بر آن توافق همگاني دارند .درهمه ي دنيا ، دزدي صفتي نکوهيده ، ناپسند و زشت محسوب مي گردد . به همين دليل بر همگان واجب است که بلافاصله نسبت به شناسايي علل و رفع آن ، مبادرت ورزند .
دزدي از نظر لغوي ،به معناي مال و ثروت ديگري را به صورت پنهان و بدون اجازه ي مالک آن ،صاحب شدن است . دزدي به هر صورتي که انجام پذيرد ، حقوق ديگران را ضايع مي کند . اين عمل توسط کودکان به روش هاي گوناگون انجام مي پذيرد . براي نمونه دزدي از منازل ، فروشگاه ها ، وسايل نقليه و ...
به طور معمول ، کودکان از دزديدن شيريني ، مدادرنگي و پول شروع مي کنند و سپس به وسايل بزرگتر مي رسند . گر چه دزدي بين کودکان خردسال ، کاري معمول و عادي ست و تمام کودکان ، يک باريا بيشتر ، چيزي که به آنان تعلق نداشته را برداشته ، اما اين مساله ، گاهي والدين را بسيار نگران مي کند زيرا آنان مي ترسند که مبادا به قول معروف ، « تخم مرغ دزد شتر دزد گردد » بعضي اوقات اين نگراني ، تا حدي بالا مي گيرد که آنان را به مراکز مشاوره مي کشاند اما با توجه به اينکه بيشتر کودکان خردسال ، اين رفتار را انجام مي دهند ، نگران کننده نيست و بيشتر آنان در آينده ،مطيع قانون مي شوند . البته اين بدين معنا نيست که والدين ،بي تفاوت باشند ، بلکه بايد به اين رفتار توجه و آن را اصلاح نمايند .
دزدي در سنين گوناگون ، معاني متفاوتي دارد . براي نمونه کودکان زير شش سال ،ازمفهوم دزدي ، درک درستي ندارند و تصور مي کنند هرچه را بخواهند ، مي توانند بردارند . در همين زمان است که آموزش مالکيت ، به وسيله ي پدر و مادر بايد آغاز گردد . براي نمونه به او بگويند : « اين ماشين ، مال ديگري ست ، آن را به صاحبش بر گردان ! » .
وقتي کودکان به سن شش سالگي مي رسند ، مفهوم مالکيت را بهتر مي شناسند و کم کم متوجه مي گردند که دزدي ، کار نادرستي ست . زماني که کودک متوجه شد کارش اشتباه است اما دوباره آن را انجام داد ، براي اين که اين رفتار ، تبديل به عادت نشود ،بايد به او تذکر جدي داد و حتي اگر لازم شد ، تنبيه اش نمود .
در سن نوجواني ، دزدي از مجموعه مشکلات رفتاري ، خارج و به بزهکاري تبديل مي شود که به طور معمول با قوانين اجتماعي مواجه مي گردد . با توجه به اهميت اين مساله ، جهت پيشگيري از دزدي در سنين نوجواني و بزرگسالي ، بايد هر چه سريع تر علل آن را شناسايي و نسبت به رفع آن اقدام نمود .

دزدي در کودکان و طريقه ي مواجهه با آن

علل دزدي
ـ ممکن است دزدي به دليل نيازهاي مادي و اوليه باشد . عده اي از کودکان ، زندگي فقيرانه اي دارند و نيازهاي اوليه شان ارضا نمي شود .براي نمونه نياز به غذا ، لباس ، نداشتن پول توجيبي ، مدادرنگي ، وسايل مدرسه و ... که بيشتر در اين موقع ،انگيزه ي تملک ، سبب دزدي مي شود .
ـ گاهي والدين به طور ناآگاهانه عادت هاي دزدي کودک را تقويت مي کنند ،براي نمونه دزدي او را ناديده مي گيرند .
ـ برخي مواقع ، کودکان از هم سن و سال هاي خود ياد مي گيرند که دزدي کنند يا براي اينکه در جمع آنان پذيرفته و مقبول واقع شوند ، دست به اين عمل مي زنند . به همين دليل ، پدر و مادر بايد نسبت به دوستان فرزنداشان ، شناخت و آگاهي لازم را داشته باشند .
ـ گاه ،ناکامي ها و مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفتن کودک در خانواده ، باعث دزدي مي شود که به طور معمول با لجبازي و دروغگويي همراه است . در واقع ، جبران احساس حسادت ، احساس ناامني از رفتار خشونت آميز والدين ، وجود نامادري و ناپدري ،انتقام گرفتن از آنان ( با بردن آبروي شان ) و آرزوي به دست آوردن چيزهاي پر زرق و برق ، موجب دزدي مي شود .
ـ بعضي وقت ها کودک ، دزدي را از پدر و مادر خود تقليد مي کند . به عنوان نمونه پدري که وسايل اداره را براي مصارف شخصي به منزل مي آورد ، دزدي را به فرزندش مي آموزد .
ـ در برخي موارد علت دزدي ، ندانستن خوبي و بدي ست . در اينجا بايد مالکيت را به او ياد دهيم و چنان چه وسيله ي برادرش را برداشت . به او بگوييم : « اين شي مال برادرت است و ناراحت مي شود ؛ بايد از او اجازه بگيري ! » و براي موثرترشدن اين امر ، بايد وسايل کودک را به زور از او نگيريم و به طور حتم براي برداشتن آن ،از کودک اجازه بگيريم . براي نمونه به او بگوييم : « اجازه مي دهي عروسکت را براي چند دقيقه به دختر عمه ات بدهم تا بازي کند ؟»
با دزدي کودکان چگونه بايد برخورد کرد ؟
ـ در وهله ي اول ،درمقابل دزدي کودک ،واکنش نشان ندهيد و خونسرد باشيد .
ـ سپس کودک را صدا بزنيد و از او بپرسيد که آن شيء را از کجا آورده است ؟
اگر کودک مسئوليت عملش را بپذيرد ، يک قدم جلوتر از زماني هستيد که کودک مسئوليت عملش را نپذيرد .
ـ در صورت پذيرش دزدي ، بايد با او گفتگو کنيد ؛ در اين مورد که چرا دزدي ، اشتباه است و از نظر اخلاقي و ارزش هاي اجتماعي ، زشتي هاي آن را برايش تشريح کنيد . سپس از او بپرسيد حال با اين اطلاعات ، نسبت به عملش چه احساسي دارد ؟ اگر اظهار ندامت و پشيماني کرد ، بايد او را به خاطر صداقتش تشويق کنيد اما از کار او چشم پوشي نکنيد زيرا ممکن است رفتارش تبديل به عادت شود .
ـ در مرحله ي بعد ،بايستي ، کودک شيء دزديده شده را به صاحبش برگرداند و از او عذرخواهي کند ، اگر آن شيء خوردني بود يا آن را خراب کرده بود ، بايد پولش را بپردازد . اگر پول نداشت ، از پول توجيبي اش پرداخت کنيد ، و گرنه بعد از پرداخت پول توسط خودتان ، از کودک بخواهيد در ازاي آن ، در کارهاي روزمره به شما کمک کند تا اين پول ، جبران شود .
ـ در مورد پيامدهاي دزدي ، به کودک هشدار دهيد و چنان چه دزدي تکرار شد ، به طور حتم تنبيه را اعمال نماييد .
ـ چنان چه دزدي تکرار شد ، عواقب اجتماعي و مجازات هاي قانوني آن را براي کودک تشريح کنيد .
منبع:نشريه شادکامي،شماره 71.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image