خلاصه اي از پيام ها ، سخنراني ها و مصاحبه هاي شهيد علامه سيد عارف حسين الحسيني
انقلاب اسلامي آغازي بر بيداري مسلمانان بود
مصاحبه شهيد با راديو زاهدان به مناسبت دهه فجرانقلاب اسلامي
مستحضريد كه كفر جهاني ، جهان اسلام را محاصره و به اين منظور لشكركشي كرده است. جناب عالي آينده يك انقلاب همگاني و فراگير را چگونه مي بينيد؟
بسم الله الرحمن الرحيم. اين يك واقعيتي است كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بين مسلمان ها ، نوعي بيداري و اسلام خواهي آغاز شده است. امروز هر چه به تبليغات دشمن اسلام عليه اسلام افزوده مي شود ، به همان اندازه اسلام خواهي نيز در بين مسلمانان بيشتر مي گردد. ما خود داريم مي بينيم كه بعد از آتاتورك كه شعائر اسلامي كلا ممنوع شده بود ، امروز در تركيه سخن از شعائر اسلامي به ميان آمده است. در آنجا دانشجويان دختر در دانشگاه ها مطالبه حجاب مي كنند. همين حالت در اندونزي ، مالزي و تونس وجود دارد. در اين كشورها جوان ها براي اجراي نظام اسلامي به دار آويخته مي شوند. كشور مغرب همين حالت را دارد. در مصر هزاران جوان براي مطالبه نظام اسلامي در زندان به سر مي برند. كويت با همين مسئله روبرو است و جوان هاي كويتي خواهان نظامي اسلامي اند و در زندان به جوان هاي كويتي خواهان نظامي اسلامي اند ودر زندان به سر مي برند ، لذا ما احساس مي كنيم درست است كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، دشمنان اسلام ، به ويژه امريكا ، تبليغات وسيعي را عليه اسلام به راه انداخته اند وتوطئه مي كنند ، اما از سوي ديگر اسلام خواهي در جوان ها بيشتر شده است ، لذا نبايد مايوس شويم ، بلكه بايد اين را به فال نيك بگيريم. ما در پاكستان نيز همين وضع را مشاهده مي كنيم، همچنين در كشمير و هندوستان و اميدواريم كه مثل جمهوري اسلامي ايران ، روزي از كشورهائي چون پاكستان ، مصر، مغرب و تونس نيز استعمار بيرون رانده شود.
حضرت امام خميني از آغاز انقلاب سخن از صدور انقلاب به ميان آوردند و دشمنان اسلام در اين كلام امام تحريفاتي را انجام دادند و آن را به صورت يك امر خطرناك جلوه دادند. از نگاه شما صدور انقلاب به چه معناست؟ آيا انقلاب تا به حال صادر شده است ؟ و اگر شده ، به چه صورت بوده است؟
حقيقت امر اين است كه دشمنان اسلام از انقلاب اسلامي در هراس هستند و لذا جهت بدنام كردن اين انقلاب ، حيله هايي را به كار مي برند. اين هم يكي از حيله هاي آنان است. حضرت امام(ره) و مسئولين ديگر جمهوري اسلامي ايران اگر مي گويند انقلاب ما منحصر به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران نخواهد ماند، مراد اين نيست كه آنان با زور و جنگ ، ديگران را وادار به انقلاب مي كنند، بلكه مراد اين است كه انقلاب اسلامي ايران يك سري اصول و تجربيات دارد و ديگران مي توانند با استفاده از آنها در كشور هاي اسلامي انقلاب و در مقابل استعمار و استكبار جهاني قد علم كنند و آزادي خود را حاصل و نظام اسلامي را عملي نمايند.
براي تاسيس كشور پاكستان هر دو فرقه اسلامي مبارزه كردند و بديهي است كه بدون وحدت و همدلي بين شيعه و سني ، نظام اسلامي در پاكستان داوم نخواهد آورد. آيا وحدت دو فرقه اسلامي با عمل به مسائل فقهي خود به راحتي ممكن است؟
عرض من همين است كه وحدت شيعه و سني در تشكيل پاكستان نقش داشت، لذا حفظ و بقاي پاكستان نيز نيازمند وحدت اين دو فرقه است. اگر شيعه و سني ، با هم پاكستان را تاسيس كردند ، اكنون نيز امكان وحدت وجود دارد و آنها در عين داشتن اختلافات ، داراي وجوه مشترك فراوان هستند. آنها مي توانند هر كدام به عقيده خود عمل كنند ، از توهين به مقدسات يكديگر بپرهيزند و احساسات همديگر را جريحه دار نكنند و بدانند كه دشمن ما ، مشترك است و آن كفر است. در اسلام ما مشتركات فراواني داريم، لذا براي صيانت از اين مشتركات ، بايد در مقابل دشمنان ، يد واحده و در يك صف در كنار هم ، دژ محكمي را تشكيل بدهيم و با كفر مقابله كنيم. اما اگر خداي نخواسته به نام شيعه ، سني ، بريلوي ، ديوبندي و... درگير مسائل فرقه اي شديم ، آنگاه دشمن فرصت پيدا خواهد كرد از اين اختلافات سوءاستفاده كند و هيچ يك از فرقه هاي اسلامي از صدمات تجاوز آنها مصون نخواهند ماند و اين وضعيت ، فقط به سود دشمنان اسلام خواهد بود.
و سخن و پيام آخر؟
پيام من به امت اسلام اين است كه امروز مسئله اسلام و كفر به يك نقطه حساس رسيده است. انقلاب اسلامي در ايران به پيروزي رسيده است و دشمنان اسلام براي ناكام يا محدود كردن آن توطئه هاي فراواني از قبيل تحريم اقتصادي ، مسلط كردن جنگ ، اقدامات سياسي و.. انجام دادند ، لذا چون اين يك مسئله اسلامي است ، همه مسلمين وظيفه دارند انقلاب اسلامي را تنها نگذارند. همه مقدرات مسلمان ها وابسته به اين انقلاب است ، لذا اگر صدمه اي به اين انقلاب وارد شود، آن گاه هيچ نهضت و مسلماني از آثار سوء آن مصون نخواهد ماند. مسلمان ، چه پاكستاني باشد چه عرب يا مسلمان كشورهاي ديگر ، همه موظفند صيانت از اين انقلاب را وظيفه شرعي خود بدانند. مسلمان ها بايد بيدار شوند و هوشيار باشند و آيه شريفه «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» را هميشه مد نظر خود داشته باشند.
انقلاب ايران انديشه جدائي دين از سياست را بي اثر كرد
آخرين مصاحبه شهيد در شهر پاراچنار در سال 1988، چند روز قبل از شهادتش
مردم مي گويند علما بايد از سياست دور باشند. شما خودتان رهبر يك حزب سياسي و ديني هستيد. نظرتان در اين باره چيست؟
به عقيده ما سياست جزئي از دين است و از اين جدا نيست. كساني كه معقتدند كه دين از سياست جداست سخنشان درست نيست. همان گونه كه رهبر عظيم الشان ما ، حضرت امام خميني فرموده است اين توطئه استكباري است، اين ترفندهاي استكباري است كه علما بايد از سياست بركنار باشند ، اين تبليغات استكبار است. شما بايد بپرسيد كه اگر افراد متدين و مخلص در سياست وارد نشوند ، پس چه كساني بايد وارد شوند؟ افرادي كه حاميان امريكا يا شوروي يا اسير خواهش هاي نفساني هستند؟ نتيجه سياست اين افراد چه خواهد بود؟ لذا به عقيده ما سياست از دين جدا نيست. الحمدالله بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران اين شايعات بي اثر شدند. الان اگر كسي در كشورهاي اسلامي عقيده جدائي سياست از دين را داشته باشد ، مردم به سخنان او اعتماد نخواهند كرد.
درباره انتخابات آتي پاكستان چه برنامه اي داريد؟ آيا نهضت شما با ديگران جبهه مشتركي را تاسيس خواهد كرد يا در ديگران ادغام خواهيد شد؟
شما بايد بدانيد كه نهضت ما يك سازمان ديني است و منزل و مقصود ما اسلام است. راجع به انتخابات ما مي توانيم با هر حزب سياسي ائتلاف كنيم. البته تا حالا هيچ تصميمي درباره اين موضوع نگرفته ايم. در انتخابات ائتلاف ما با حزب هاي ديگر ممكن است ، ولي ادغام ما در احزاب ديگر امكان ندارد ، چون نهضت ما مستقل و داراي اساس نامه مستقلي است. ما اهداف و اغراض ديگري داريم و بحمدالله در همه ايالت ها همراه با مناطق شمالي و كشمير نمايندگي داريم و مي توانيم ادعا كنيم كه حزب ما يك حزب فراگير است و در همه جا صدها هزار نفر حامي نهضت ما هستند.
نهضت جعفري شما نماينده يك فقه خاص است. آيا در انتخابات اميد آن هست كه ديگران نيز به شما راي دهند؟
مسئله مهم در اين مورد اساس نامه نهضت است. درست است كه اسم نهضت ما «نهضت اجراي فقه جعفري» است كه مختص به يك فقه است، اما اساس نامه ما براي تمام كشور است. در اساس نامه ما سخن از اسلام است ، سخن از پاكستان است و در آن حقوق شهروندان مراعات شده است. من احساس مي كنم كه با رويت اساس نامه ما ، همه مردم اعم از شيعه و سني و غير مسلمان نيز به ما راي خواهند داد ، چون آنان خواهند ديد كه مسائلشان را مي توان از جايگاه «نهضت اجراي فقه جعفري» حل نمود. آنان حتما به نهضت ما راي خواهند داد.
نظر شما در باره اوضاع فعلي ايالت سند چيست؟
متاسفانه دولت نظامي تاثيرات منفي زيادي روي كل كشور و ملت گذاشته است. در كشور فرقه گرائي و تعصب قبيله اي بيشتر شده است. در خود ايالت سند سازمان هاي تجزيه طلب تشكيل و تقويت شده اند. تعصب نيز بيشتر شده است. گاهي به نام پشتون و مهاجر(مراد مهاجرين مقيدي است كه بعد از استقلال كشور به پاكستان مهاجرت كردند) و گاهي به نام سندهي و مهاجر ، برادر ، برادر را مي كشد. به عقيده ما اين يكي از آثار دولت نظامي است. اگر در پاكستان ، انتخابات منصفانه و با حضور احزاب سياسي برگزار و دولتي تشكيل شود كه واقعا نماينده مردم باشد ، مي توانيم اميدوار باشيم كه ان شاءالله فرقه گرائي و تعصب منطقه اي از بين مي رود و يا به حداقل خود مي رسد. البته دست اغيار را نيز نمي توانيم در اين قضايا رد كنيم ، ولي بيشتر نتيجه دولت نظامي است.
نظر شما درباره جنگ پاراچنار چيست و چه كسي را مقصر مي دانيد؟
شيعه و سني هيچ كدامشان مقصر نيستند. البته افرادي بودند كه به حكم دولت و براي خشنود كردن او ، كارهايي را انجام دادند. البته آنچه مهم است دست دولت در اين قضاياست و ما همه مسئوليت را به گردن دولت مي اندازيم. شيعه و سني بايد با هم اين مسئوليت را به گردن دولت بيندازند و مطالبه كنند كه كساني كه در اين وقايع دست داشتند از مناصب دولتي بر كنار و محاكمه شوند.
نظر شما درباره زائران ايراني كه بيش از چهارصد نفرشان در حج به شهادت رسيدند ، چيست؟
ما معتقديم آمريكا در اين قضيه هم دست دارد، چون جنگ ايران و عراق براي آمريكا حائز اهميت است و احساس آمريكا اين است كه با پيروزي ايران در اين جنگ ، منافعش در آسيا و به ويژه در كشورهاي عربي در خطر است ، لذا وقتي امريكا ديد پيروزي ايران در اين جنگ حتمي و شكست صدام نزديك است ، احساس كرد كه خود بايد وارد جنگ شود و براي اين كار دنبال بهانه اي بود.
مطلب دوم اينكه آمريكا از هر روشي استفاده مي كند تا مردم مسلمان جهان را نسبت به انقلاب اسلامي بدبين كند. مسئله اين بود كه آمريكا چگونه وارد خليج فارس و با ايران وارد جنگ شود ، لذا شايع كرد كه تردد كشتي ها در خليج ناممكن شده است و هواپيماها با موشك بمباران مي شوند و برقراري امنيت در خليج فارس ضروري است. كشورهاي عضو ناتو به اين منظور ناوگان جنگي به خليج فارس فرستادند. شما مي دانيد كه اين موفقيت ها را بيشتر كشور كويت براي اينها فراهم كرد. كويت از آمريكا خواست پرچم آمريكا ، روي كشتي ها نصب شود و با اين بهانه ، آمريكا وارد خليج فارس شد. البته اوضاع و امنيت خليج با آمدن آمريكا بدتر شد.
نكته مهم اينكه اينها خودشان امنيت نداشتند. وقتي خود آمريكا نتواند براي خود امنيت داشته باشد ، براي ديگران چگونه امنيت را به وجود خواهد آورد؟ شما خودتان شنيده ايد كه ناوگان آنها مورد حمله قرار گرفت، هلي كوپتر هاي آمريكا مورد اصابت قرار گرفتند ، بنابراين وقتي ناوگان آمريكا امنيت نداشته باشد ، چگونه در خليج براي ديگران امنيت را به ارمغان مي آورد؟ از طرف ديگر امريكا فكر مي كرد حمله اش به ايران ممكن است در كشورهاي اسلامي عكس العمل سختي داشته باشد و منافعش در خطر بيفتد ، لذا توسط عربستان سعودي ، حجاج ايراني ، يعني كساني را كه شعار الله اكبر ، مرگ بر روسيه ، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل مي دادند، مورد حمله قرار داد. البته اين حمله توسط پليس عربستان صورت گرفت و پليس تيراندازي كرد. اول مي گفتند ما تيراندازي نكرده ايم ، ولي در كنفرانسي كه در مكه برگزار شد، اعتراف به تيراندازي كردند. آنها اين حمله را توجيه مي كردند و مي گفتند چون مكه مكاني مقدس و محترم براي همه مسلمين است ، به حجاج ايراني حمله و مسلمانان بي گناه را قتل عام كرده اند. براي اين كار از اول برنامه ريزي شده بود. البته آنها از طريق رسانه ها ايران را مقصر معرفي كردند، در نتيجه مسلمان ها ، به ويژه آنان كه در دلشان احساساتي نسبت به انقلاب داشتند ، به ايران بدبين شدند. اين كارها همه به خاطر اين بود كه وقتي آمريكا به ايران حمله كرد ، با عكس العمل مسلمان ها روبرو نشود. حمله پليس عربستان به حاجيان ايراني به امر آمريكا و براي تامين منافع امريكا بود.
رسانه هاي پاكستاني اعم از روزنامه ها و راديو تلويزيوني كه اخبار جنگ ايران و عراق را پخش مي كند، تا چه اندازه صداقت دارند؟
اين بدبختي ماست كه مسلمان ها آژانس هاي قوي رسانه اي ندارند. اكثر آژانس هاي بين المللي رسانه خواه رويتر باشد يا آسوشيتدپرس و ديگران ، همه تحت سلطه صهيونيسم است. روزنامه هاي پاكستاني اكثرا اخبارشان را از همين آژانس ها مي گيرند. شما خودتان قضاوت كنيد اخباري كه توسط اين آژانس ها به ما مي رسند ، تا چه اندازه از صداقت برخوردار خواهند بود.
شما در سفري كه به ايران داشتيد ، به ملاقات امام نيز رفتيد. در اين ملاقات امام راجع به وضعيت مسلمين چه صحبت هايي را ايراد فرمودند؟
ما در ايران تقريبا با همه شخصيت هاي مهم ملاقات هايي داشتيم. با حضرت امام نيز يك ملاقات عمومي و يک ملاقات خصوصي داشتيم. در ملاقات خصوصي سيد محمدحسين فضل الله ، از علماي برجسته لبنان ، شيخ سعيد شعبان از علماي اهل سنت لبنان ، دو نفر از فلسطيني ها و نيز نخست وزير ايران حضور داشتند. اما در اين ملاقات از فعاليت هاي اسلامي حاضران اظهار خوشنودي فرمودند و به ما اطمينان دادند كه ايران بحمدالله متفق و متحد است و مسلمان ها هر جا كه براي اسلام خدمت كنند، ايران پشت پناه و دوست آنها خواهد بود. ديدارهائي كه با مسئولين ديگري چون رئيس جمهور، رئيس مجلس و شخصيت هاي ديگر داشتيم ، بر اين نكته تاكيد شد كه امروز در جهان مسئله كفر و اسلام مطرح است و مسلمين بايد سعي كنند به نام اسلام در مقابل كفر جبهه اي را تشكيل دهند. امروز ما بهترين فرصت را داريم كه توجه مسلمين ، به ويژه جوانان را به سوي اسلام جلب كنيم و شما (مسئولين ايراني) براي ابلاغ اسلام ، احكام اسلامي و معارف آن به مردم بايد از همه وسائل استفاده و در جهت وحدت تلاش كنيد ، چون بدون وحدت و همدلي به اين اهداف نائل نخواهيم شد. انزجار مسلمين نسبت به استكبار را بايد بيشتر كرد.
در سفري كه به چند كشور اسلامي داشتيد ، راجع به جنگ افغانستان و شوروي هم با كسي صحبتي شد؟
راجع به افغانستان با رهبران افغاني مقيم ايران و پاكستان صحبت هائي داشته ايم. بعضي از رهبران افغاني مقيم پيشاور در ايران حضور داشتند. آنان مي گفتند كه ما تا آخرين ارتشي باقيمانده شوروي ، به نبرد و جهاد خود ادامه خواهيم داد. مي گفتند ما توطئه هاي آمريكا را در نظر داريم و به آنان اجازه مداخله در امور خودمان را نخواهيم داد.
افغاني ها چرا اين قدر حزب دارند؟ در پاكستان نيز آنان به چند حزب و گروه تقسيم شده اند. علت چيست؟
در اين گونه شرايط وجود احزاب متعدد يك امر طبيعي است. البته اميدواريم كه با وجود تعدد گروه ها و احزاب ، هدفشان يكي باشد. در اينصورت تعداد احزاب مانع ندارند.
شما به چندين كشور مسافرتي داشتيد و با افراد مختلف ملاقات هايي كرديد. آيا ژنرال ضياءالحق با شما ملاقات كرده و راجع به مسائل كشور با شما صحبت هايي داشته است؟
من هيچ ملاقاتي با ضياءالحق نداشته ام و ضرورتي نيز احساس نمي كنم. نظرات او از طريق رسانه ها منتقل مي شود و ما مطلع مي شويم. ضياءالحق اگر چه از اسلام ياد مي كند ، ولي حقيقتا با اسلام مخلص نيست. تظاهر او به اسلام، به خاطر مسلمان بودن مردم پاكستان است.
آمريكا در امور ما مداخله مي كند. نظر شما در اين باره چيست؟
اين طبيعي است چون آمريكا و شوروي خودشان را ابرقدرت مي دانند.
نظر شما راجع به انتخابات آتي پاكستان چيست؟ ژنرال ضياءالحق قول داده كه طي سه ماه انتخابات را برگزار كند؟
با توجه به گذشته ضياءالحق كه به وعده هاي خود عمل نكرد، الان نيز اين امكان وجود دارد كه انتخابات برگزار نشود. اگر احزاب سياسي همچنان بر ضياءالحق فشار وارد كنند ، اميد است كه باز انتخابات برگزار شود. البته
معلوم نيست كه انتخابات طي سه ماه برگزار شود. اين هم مشخص نيست كه به احزاب سياسي اجازه شركت داده خواهد شد يا نه؟
راجع به انتخابات گفته مي شود كه بسياري از مردم براي حج رفته اند و هوا هم خوب نيست، لذا ممكن است كه پس از 90 روز انتخابات برگزار نشود؟
به عقيده ما زماني كه مجلس نمايندگان ملي و ايالتي را منحل و اعلام كردند كه ظرف 90 روز انتخابات برگزار خواهد شد و برگزاري انتخابات طي 90 روز طبق قانون اساسي كشور بود ، همه چيز اعم از هوا (مراد فصل است يعني فصل زمستان ، پائيز و غيره) را در نظر گرفته بودند ، لذا اين درست نيست كه ما خيال كنيم ضياءالحق انتخابات را يكدفعه اعلام كرد و نمي دانست كه ايام محرم مصادف با انتخابات است يا موسم حج. اينها همه بهانه براي معطلي انتخابات است كه مي گويد ايام انتخابات مصادف است با ايام حج و يا ايام ماه محرم و صفر.
نظر شما درباره لايحه شريعت چيست؟
راجع به لايحه شريعت ما دو نوع اعتراض داريم. اول اينكه بارها گفته ايم كه حيثيت قانوني ژنرال ضياءالحق مشخص نيست. رفراندومي كه طي آن ژنرال منتخب شد ، همه اش تقلب بود ، لذا وقتي ژنرال خودش از جنبه قانوني مشكل داشته باشد ، چرا بايد به او اين حق داده شود كه لايحه مهمي چون شريعت را اعلام و به مجلس تقديم مي كند. به نظر ما اين كار منتخبان مجلس است. اعتراض دوم ما اين است كه خود لايحه شريعت داراي ابهام است. خيلي چيزها بايد در اين لايحه روشن شوند.
علاوه بر اين ما ضياءالحق را مخلص اسلامي نمي دانيم. ما به صراحت مي گوئيم كه ما مسلمانيم و در پاكستان نظام اسلامي را خواستاريم و درباره آن تلاش مي كنيم و آماده هر نوع فداكاري هستيم. سئوال اين است كه شخصي كه با اسلام مخلص نيست محض براي اقتدار و قدرت خويش از اسلام نام مي برد لذا ما با توجه به محبت مان نسبت به اسلام با او مخالفت جدي خواهيم كرد. چون ايشان مي خواهد از اسلام سوء استفاده كند اسلام را بدنام مي كند.
اعتراض ديگري كه به اين لايحه داريم او اين است كه ما در پاكستان زندگي مي كنيم و وابسته به فقه جعفري هستيم لذا ما مي گوئيم كه در كشور ما برادران اهل سنت طبق فقه حتما مراسم عبادي را انجام دهند و ما خواستاريم كه نسبت به شيعيان فقه جعفري حاكم باشند و امور مربوطه طبق تعليمات آل محمد حل و فصل شوند. در اين لايحه شريعت يكي از مسائل مهم مربوط به «دادگاه ملي شريعت» است كه در آن شيعيان را مدنظر نداشته اند. اصلا در آن شيعيان فراموش شده اند. لذا در آن دادگاهي كه قاضيان شيعه وجود نداشته باشند چه جوري طبق فقه امور تصفيه خواهد شد.
آيا اين ممكن است كه در پاكستان يك دولت اسلامي تشكيل شود و او بتواند لايحه اي چون شريعت را نافذ كند؟
سازمان دهي مذهبي ، احزاب ديني و علماء ، اگر تنگ نظري را رها كرده منافع بلند اسلام را در نظر بگيرند و يك برنامه مشتركي را ترتيب دهند آن وقت ممكن است كه در كشور پاكستان دولت اسلامي اي تشكيل شود، اگر دو نفر جمع شوند و راجع به شريعت قضاوت كنند نتيجه آن مثبت نخواهد بود. كما اينكه سناتور قاضي عبدالطيف و سناتور سميع الحق كه هر دوتاشان از حزب جمعيت علماء اسلام شاخه عبدالله درخواستي بود نشدند و لايحه شريعت را مرتب كردندـ لذا به عقيده مان اگر همه احزاب ديني اعم از شيعه ، سني ، اهل تصوف ، اهل حديث و قدرت هاي ديني با هم جمع شوند و تنگ نظري را رها كنند آن وقت اين تلاش به نتيجه خواهند رسيد. البته وضع كنوني مناسب نيست نسبت به يكديگر صحبت هايي ايراد مي شود. نسبت به يكديگر فتاوي كفر داده مي شود. نتيجه اين كارها جز به هدر رفتن استعدادهاي مان چيز ديگري نخواهد بود.
آيا در انتخابات آتي شما منشوري را تقديم مردم مي كني؟
پارسال نهضت جعفري در ششم ژولاي (6/7/1987) در شهر لاهور منشوري را تقديم مردم پاكستان كرده بود. در اين منشور راجع به نظام حكومت ، افتصاد و ابعاد مختلف زندگي هدف مان را تبيين كرده بوديم. لذا اكنون ضرورتي را طبق منشور دوم احساس نمي كنيم. البته هر گاه احساس كرديم كه چيزي از اين منشور كم يا به آن اضافه كنيم اين كار را خواهيم كرد. لكن منشور ما همان منشوري است كه پارسال ارائه داده بوديم. منشور ارائه شده را نيز كميته تدوين داده بود كه قرآن ، سنت و فتاوي مراجع عظام را مد نظر داشتند.
آيا خودتان در انتخابات شركت خواهي كرد؟
در اين رابطه در تاريخ 8/7/1988 جلسه شوراي عمومي نهضت در شهر اسلام آباد برگزار شده بود كه در آن مفصلا به اين موضوع پرداخته شد و ما تصويب كرديم كه در انتخابات شركت خواهيم كرد ـ البته قبل از اين نيز ما كميته سياسي اي را تشكيل داده بوديم و دستور توسعه آن نيز صادر شده است تا افراد ديگري نيز در آن شريك باشند و اوضاع را با دقت مد نظر داشته باشندـ مي بينيم كه حكومت چه تصويبي را اتخاذ خواهد كرد انتخابات را حزبي برگزار خواهند كرد يا به طرز و روشي ديگر لذا قضاوت ما در اين زمينه مربوط به مصوبات دولت است.
در اوضاع فعلي گفته مي شود كه ايران در جنگ با شكست مواجه است نظر شما چيست؟
طبيعتا هر جنگي ناكامي و پيروزي را به همراه خود دارد. گاهي پيروزي نصيب انسان مي شود و گاهي نيز شكست را مشاهده مي كند. به نظر من ايران از اول در نظر داشت تا اين جنگ طولاني شود كه در نتيجه آن دولت ، حزب بعث هم از درون و هم از بيرون بر اثر فشار سقوط كند. اما چون شيوخ عرب ، آمريكا ، شوروي ، فرانسه و همه قدرت هاي استكباري پشتيبان صدام اند و هميشه به او مهمات و كمك مي دهند لذا اين استراتژي و تاكتيك ايران ثمره چنداني نداشت. لذا فكر مي كنم كه ايران خودش عقب نشيني كرده كه علتش نيز شايد اين باشد كه نيروهاي خود را يكجا كرده تا يك ضربه محكمي به دشمن وارد كند. به عقيده من عقب نشيني ايران يك نوع تاكتيكي است و برنامه جديدي ـ و گرنه ارتش چه جوري خرمشهر را پس گرفت در عمليات كربلاي پنج چگونه فداكاري كرده و مستحكم ترين مواضع عراق را در هم كوبيده بودند. لذا اگر ايران دارد عقب نشيني مي كند حتما پشت صحنه هدف والاتري دارد و الا ايران ضعيف نشده و عراق مستحكم نشده است. اميدواريم كه در آينده بخواست خدا نتايج خيلي خوبي را خواهيم داشت و مشخص خواهد شد كه عقب نشيني يك تاكتيكي بود.
راجع به وضعيت جسمي امام خميني اخباري شنيده مي شوند كه وضعيت جسمي او وخيم است ، در اين رابطه چه مي فرمائيد؟
اخبار مربوط به وضعيت جسماني امام خميني مدظله العالي يك توطئه اي است. حجت الاسلام مهدي جماراني كه سرپرست امور حج و اوقاف ايران است ايشان در سمينار حج اي كه در لاهور برگزار شده بود تشريف آورده بود و ايشان از نزديكان امام است و شرف حضور خدمت امام را دارد ايشان مي فرمود كه وضعيت جسمي امام الحمدلله بهتر است امام با پاسداران انقلاب اسلامي ديداري داشته و در تلويزيون نيز نشان داده شده است. من در پاكستان به حاميان ، مديران و مخلصين امام اطمينان مي دهم كه شنيدن اين اخبار موجب تشويش و نگراني آنان نشود ،الحمدلله امام خميني از وضعيت مناسب جسمي برخوردار است.
منبع: ماهنامه شاهد ياران، شماره 50