مهارت هاي نوشتن جهت تقويت املاي دانش آموزان
-(2 Body)
|
مهارت هاي نوشتن جهت تقويت املاي دانش آموزان
Visitor
1747
Category:
دنياي فن آوري
1.املا به صورت گروهي به اين شکل که بچه ها را به گروه هاي 5-6 نفره تقسيم مي کنيم ودر هر گروه،هر خط را يک نفر از گروه مي نويسد و در انتها نمره ي گروهي مي دهيم . 2.هرگروه يک متن املا باکمک تمام اعضاي خود مي نويسد و ما املاي همه ي گروه ها را جمع آوري کرده و مي خوانيم و سپس يا بهترين متن ديکته را به کل کلاس مي گوييم و يا از هر گروه يک پاراگراف انتخاب کرده و ديکته تلفيقي تهيه کرده و به کل کلاس ،ديکته ميگوييم . 3. بچه ها را گروه بندي مي کنيم و سپس هر گروه متن ديکته اي را مي نويسد و براي گروه ديگر مي خواند تا آن گروه بنويسند . ديکته گروه به گروه نام ديگر اين ديکته است . 4. در روش ديگر باز بچه ها به گروه هاي 5 يا 6 نفره تقسيم مي شوند . ده کلمه مهم از درس انتخاب مي کنيم و از بچه ها در گروه ها مي خواهيم که هر کدام جمله اي را در ارتباط با درس بنويسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند . 5. در مواقعي که شاگردي ضعيف است و در املا پيشرفت چنداني ندارد . مي توان در هنگام ديکته دانش آموز ضعيف را کنار دانش آموز قوي نشاند تا بعضي از لغات را که برايش مشکل است با مشورت بنويسد ؛ در نتيجه دانش آموز ضعيف هم آن لغت رابه خوبي به ذهن مي سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمي شود . البته اين روش نبايد به طور تکرار و هميشگي باشد . 6. در هنگام تصحيح کردن املا ، معلم صحيح لغات را نمي نويسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از کتاب پيدا مي کنند و بعد ما به آن املا نمره مي دهيم . يعني ابتدا دور کلمات اشتباه خط مي کشيم و صحيح آن را بچه ها مي نويسند و ما به صحيح نوشته ها ي آن نمره مي دهيم . 7. روش ديگر اين است که معلم بهتر است متن ديکته را قبل از املا براي بچه ها بخواند ،ولي بچه ها چيزي ننويسند و تنها گوش دهند. سپس کلماتي که مشکل دارند يک بار پاي تابلو نوشته شود و سپس پاک گردد و بعد بچه ها املا را بنويسند . 8. در صورت ديگر املا ، مي توان شفاهي ديکته را خواند و بچه ها لغات مهم آن را هجي کنند و در هوا بنويسند . 9. مي توان املايي را به صورت پلي کپي بدون نقطه ،بدون تشديد ،و يا به صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جاي مناسب نقطه بگذارند و يا تشديد قرار دهند يا لغات ناقص را کامل کنند . 10. ميتوان ديکته را به صورت صحيح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه ها کلمه ي غلط را خط بزنند . 11. املاي تقويت حافظه : بدين صورت است که معلم متني را روي تخته مي نويسدو سپس متن را براي دانش آموزان مي خواند و سپس روي نوشته هايش روي تخته پرده مي کشد و بچه ها بايد آنچه از متن فهميده اند را بنويسد بعد معلم پرده را از تخته بر مي دارد و بچه ها متن خود را با متن تخته مقايسه مي کنند و به خود امتياز مي دهند . 12. روش ديگر ، مي تواند با استفاده از آينه باشد که کلمات را بر عکس بنويسيم و بچه ها با آينه درست آن را بنويسند و يا صحيح آن را بخوانند . 13. ديکته آبکي:استفاده از آب و حيات مدرسه است . بدين صورت که بچه ها انفرادي يا گروهي با خود ابپاش به مدرسه مي اورند و با آب ديکته را روي زمين بنويسند و گروهي نوشته هاي خود را تصحيح کنند . 14. روش ديگر در تصحيح املا اين است که دانش اموزان با درست اشتباهات خود جمله بسازند و يا ديکته بصورت جمله سازي از لغات مهم درس باشد . 15. کلمات مهم يا مشکل درس را روي پارچه بنويسند و سپس با خمير و يا نخ و سوزن کلمات را بسازند يا بدوزند که در اين صورت املا با هنر و بازي توامان مي شود . (يادگيري تلفيقي ) 16. دانش آموزان با اشتباهات خود در املا کلمات هم خانواده ، مخالف و يا هم معنا بنويسند . 17. همکاران معلم مي توانند در املا هاي کلاسي جاي خود را تعويض کنند و به بچه هاي کلاس هاي ديگر املا بگويند تا بچه ها با انواع صدا ها و لحن و گويش در ديکته آشنا شوند . 18. دانش اموزان مي توانند به والدين خود ديکته بگويند و والدين در املاي خود چند کلمه را اشتباه بنويسند تا بچه ها ان را تصحيح کنند و به پدر و مادر خود نمره بدهند . 19. بچه ها مي توانند به معلم خود ديکته بگويند . هر گروه يک پاراگراف به معلم بگويد و در انتها گروه ها ورقه ي معتم را تصحيح کنند . البته بهتر است معلم چند کلمه را عمدا اشتباه بنويسد . 20. براي والدين بي سواد و يا کارمند ، فرزند مي تواند صداي خود را ضبط کند و از روي صداي خود به خودش ديکته بگويد . 21. يکي ديگر از روش هاي املا اين است که مي توان املا را به بچه ها داد تا تصحيح کنند ولي در نهايت نمره نهايي را معلم بدهد و يا دانش اموز تصحيح کننده با مداد کنار دفتر نمره بگذارد . 22. معلم لغاتي را روي مقوا مي نويسد و مقوا را به تخته نصب مي کند و زمان کوتاهي وقت مي دهد تا دانش آموزان کلمات را با دقت نگاه کنند و سپس مقوا را جمع مي کند . در اين جا بچه ها هر آنچه از لغات در ذهنشان مانده است را مي نويسند و ما لغات و کلمات انان را تصحيح مي کنيم تا دقت انان سنجيده شود . 23. روش ديگر املا همراه با بازي است به اين صورت که دانش اموزان با گچ روي زمين مدرسه در حياط ديکته بنويسند و سپس حياط را دسته جمعي بشويند تا آثار گچ حياط مدرسه را کثيف نکند . 24. معلم مي تواند املا را بر روي چندين کارت بنويسد و اين کارت ها را بين گروه ها پخش کند تا تمام گروه ها کارت ها را ببينند و سپس کارت ها را جمع کرده و از روي آنها ديکته بگويد. منبع:http://www.learngroup.ir ارسال توسط کاربر محترم سايت : iman129080
|
|
|