جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
مهارت هاي نوشتن جهت تقويت املاي دانش آموزان
-(2 Body) 
مهارت هاي نوشتن جهت تقويت املاي دانش آموزان
Visitor 1747
Category: دنياي فن آوري
1.املا به صورت گروهي به اين شکل که بچه ها را به گروه هاي 5-6 نفره تقسيم مي کنيم ودر هر گروه،هر خط را يک نفر از گروه مي نويسد و در انتها نمره ي گروهي مي دهيم .
2.هرگروه يک متن املا باکمک تمام اعضاي خود مي نويسد و ما املاي همه ي گروه ها را جمع آوري کرده و مي خوانيم و سپس يا بهترين متن ديکته را به کل کلاس مي گوييم و يا از هر گروه يک پاراگراف انتخاب کرده و ديکته تلفيقي تهيه کرده و به کل کلاس ،ديکته ميگوييم .
3. بچه ها را گروه بندي مي کنيم و سپس هر گروه متن ديکته اي را مي نويسد و براي گروه ديگر مي خواند تا آن گروه بنويسند . ديکته گروه به گروه نام ديگر اين ديکته است .
4. در روش ديگر باز بچه ها به گروه هاي 5 يا 6 نفره تقسيم مي شوند . ده کلمه مهم از درس انتخاب مي کنيم و از بچه ها در گروه ها مي خواهيم که هر کدام جمله اي را در ارتباط با درس بنويسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند .
5. در مواقعي که شاگردي ضعيف است و در املا پيشرفت چنداني ندارد . مي توان در هنگام ديکته دانش آموز ضعيف را کنار دانش آموز قوي نشاند تا بعضي از لغات را که برايش مشکل است با مشورت بنويسد ؛ در نتيجه دانش آموز ضعيف هم آن لغت رابه خوبي به ذهن مي سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمي شود . البته اين روش نبايد به طور تکرار و هميشگي باشد .
6. در هنگام تصحيح کردن املا ، معلم صحيح لغات را نمي نويسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از کتاب پيدا مي کنند و بعد ما به آن املا نمره مي دهيم . يعني ابتدا دور کلمات اشتباه خط مي کشيم و صحيح آن را بچه ها مي نويسند و ما به صحيح نوشته ها ي آن نمره مي دهيم .
7. روش ديگر اين است که معلم بهتر است متن ديکته را قبل از املا براي بچه ها بخواند ،ولي بچه ها چيزي ننويسند و تنها گوش دهند. سپس کلماتي که مشکل دارند يک بار پاي تابلو نوشته شود و سپس پاک گردد و بعد بچه ها املا را بنويسند .
8. در صورت ديگر املا ، مي توان شفاهي ديکته را خواند و بچه ها لغات مهم آن را هجي کنند و در هوا بنويسند .
9. مي توان املايي را به صورت پلي کپي بدون نقطه ،بدون تشديد ،و يا به صورت لغات ناقص به دانش آموزان داد تا آنان در جاي مناسب نقطه بگذارند و يا تشديد قرار دهند يا لغات ناقص را کامل کنند .
10. ميتوان ديکته را به صورت صحيح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه ها کلمه ي غلط را خط بزنند .
11. املاي تقويت حافظه : بدين صورت است که معلم متني را روي تخته مي نويسدو سپس متن را براي دانش آموزان مي خواند و سپس روي نوشته هايش روي تخته پرده مي کشد و بچه ها بايد آنچه از متن فهميده اند را بنويسد بعد معلم پرده را از تخته بر مي دارد و بچه ها متن خود را با متن تخته مقايسه مي کنند و به خود امتياز مي دهند .
12. روش ديگر ، مي تواند با استفاده از آينه باشد که کلمات را بر عکس بنويسيم و بچه ها با آينه درست آن را بنويسند و يا صحيح آن را بخوانند .
13. ديکته آبکي:استفاده از آب و حيات مدرسه است . بدين صورت که بچه ها انفرادي يا گروهي با خود ابپاش به مدرسه مي اورند و با آب ديکته را روي زمين بنويسند و گروهي نوشته هاي خود را تصحيح کنند .
14. روش ديگر در تصحيح املا اين است که دانش اموزان با درست اشتباهات خود جمله بسازند و يا ديکته بصورت جمله سازي از لغات مهم درس باشد .
15. کلمات مهم يا مشکل درس را روي پارچه بنويسند و سپس با خمير و يا نخ و سوزن کلمات را بسازند يا بدوزند که در اين صورت املا با هنر و بازي توامان مي شود . (يادگيري تلفيقي )
16. دانش آموزان با اشتباهات خود در املا کلمات هم خانواده ، مخالف و يا هم معنا بنويسند .
17. همکاران معلم مي توانند در املا هاي کلاسي جاي خود را تعويض کنند و به بچه هاي کلاس هاي ديگر املا بگويند تا بچه ها با انواع صدا ها و لحن و گويش در ديکته آشنا شوند .
18. دانش اموزان مي توانند به والدين خود ديکته بگويند و والدين در املاي خود چند کلمه را اشتباه بنويسند تا بچه ها ان را تصحيح کنند و به پدر و مادر خود نمره بدهند .
19. بچه ها مي توانند به معلم خود ديکته بگويند . هر گروه يک پاراگراف به معلم بگويد و در انتها گروه ها ورقه ي معتم را تصحيح کنند . البته بهتر است معلم چند کلمه را عمدا اشتباه بنويسد .
20. براي والدين بي سواد و يا کارمند ، فرزند مي تواند صداي خود را ضبط کند و از روي صداي خود به خودش ديکته بگويد .
21. يکي ديگر از روش هاي املا اين است که مي توان املا را به بچه ها داد تا تصحيح کنند ولي در نهايت نمره نهايي را معلم بدهد و يا دانش اموز تصحيح کننده با مداد کنار دفتر نمره بگذارد .
22. معلم لغاتي را روي مقوا مي نويسد و مقوا را به تخته نصب مي کند و زمان کوتاهي وقت مي دهد تا دانش آموزان کلمات را با دقت نگاه کنند و سپس مقوا را جمع مي کند . در اين جا بچه ها هر آنچه از لغات در ذهنشان مانده است را مي نويسند و ما لغات و کلمات انان را تصحيح مي کنيم تا دقت انان سنجيده شود .
23. روش ديگر املا همراه با بازي است به اين صورت که دانش اموزان با گچ روي زمين مدرسه در حياط ديکته بنويسند و سپس حياط را دسته جمعي بشويند تا آثار گچ حياط مدرسه را کثيف نکند .
24. معلم مي تواند املا را بر روي چندين کارت بنويسد و اين کارت ها را بين گروه ها پخش کند تا تمام گروه ها کارت ها را ببينند و سپس کارت ها را جمع کرده و از روي آنها ديکته بگويد.
منبع:http://www.learngroup.ir
ارسال توسط کاربر محترم سايت : iman129080
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image