|
جهاني شدن
-(3 Body)
|
جهاني شدن
Visitor
1582
Category:
دنياي فن آوري
جهاني شدن واقعيت روبه گسترشي است که همه عرصه هاي اقتصادي , اجتماعي و فرهنگي جهان را تحت تاثير قرارداده و تمامي کشورها را به گونه ائي با ان درگير کرده است . اين فرايند به برکت رشد تکنولوژي همگرائي فراواني بين مشخصه هاي اقتصادي، فرهنگي ، فني وعلمي جهان بوجود خواهد اورد. ديري نخواهد پائيد که اين شهروندان بخاط ر شاخصه هائي مانند انعط اف پذيري، ايجاد رقابت وقدرت مديريت بر مولفه هاي توليد ثروت مسلط شوند و با تشکيل کانون هاي تواناي تکنولوژي و بهرمندي از اط لاعات پيوسته جهاني بر اجراي کار و فرايند هاي توسعه اقتصادي سياسي و فرهنگي اشراف يابند. انها معتقدند بااين پديده در بسياري از زمينه ها نويد بخش تاريخ نمادين و مظ هر اينده موهبت اميز ي هستند که اسط وره ها و پيش گوئي هاي تاريخ کهن در ذهن و خيال مردمان پرورانده بود. سرمايه گذاري فرا ملي در همه بخشهاي اين پديده در زمينه هاي صنايع اط لاعات ، تجارت رسانه ائي ، ط رح ها و برنامه هاي سخت افزاري و نرم افزاري خدمات پيشرفته , اموزش، توليد کشاورزي، بهداشت، تکنولوژي ، توليد سنتي و نوين ، حمل و نقل ، تجارت ، توريست ، اط لاعات جنگ افروزي و صلح ط لبي ، چرخه هاي اقتصادي رکود ورونق بازار، مستغلات، محيط زيست ، مديريت ، فرهنگ و ...باعث نياز و اجبار به شبکه ائي شدن است . اين شهروندان مي اموزند که براي زندگي در اين شهر بايد رقابت را بپذيرند و رقبا را تحمل کنند. انها اصرار دارند به شهروندان خود بقبولانند که حاشيه نشيني و فرار از واقعيت هاي مناسب اين توسعه نبوده و خارج از اصول شهروندي در پايگاههاي اط لاعاتي است . منتقدان منط قي با انتقادهائي که بر اين تحول روا مي دارند بر اين باورند که بالاخره اين راه سپري خواهد شد و با انگاره هاي خود از اين حقيقت در نمي گذرند. انان براين باورند که اين تحولات بر زندگي انسان قرن بيست و يکم تاثير گذاشته و نويدها و ابهامات او را تغيير مي دهند . اين پديده به تحولات و تغييرات سرعت مي بخشد ومردم را وامي دارد تا به باز نگري اراء و انديشه هاي خويش بپردازند و ارزش ها و نهادهاي موجود را مورد نقد وبررسي قراردهند و نتيجه مي گيرند که مسلما در اين رهرو سط ح اگاهي و اط لاعات همگاني مردم ارتقاء خواهد يافت. از نتيجه نگاه منتقدان و معتقدان بايد دريافت که مسلما در اين روند دگرگوني هاي اساسي وجود خواهد داشت که در بين انها پذيرش دگرگوني هاي تکنولوژيک براي همه جوامع موثرتر و گريز نا پذيرتر است . پديده اينترنت در فرايند جهاني شدن پويا ترين و جامعترين تحولي است که بعنوان منبع بزرگ اط لاعات جهان هيچ کس نتوانسته اين موفقيت بزرگ تکنولوژيک را ناديده انگارد. به همين دليل اثار و تبعات ان گستره وسيعي را در بر گرفته و امروزه بعنوان تکنولوژي برتر مهمترين عامل پشتيباني اط لاعات علمي و هماهنگ کننده اهنگ ان در جهان کنوني شده است . جهش يکباره ابر رسانه اينترنت در دهه اخير راه قرنها را ط ي و تابعي از مختصات همه علوم شده است . فرهنگ و علم در جهان امروز بعلت فعل و انفعالات سرعت پيشرو اين رسانه بصورت قابل ملاحظ ه ائي توسعه يافته و همه انديشمندان معاصر را به يک رقابت جهاني فرا خوانده است . اين ابزار در بخش آموزش بيش از همه زمينه ها فزون ط لب، گسترش پذير و بسط يابنده اند. منابع و ماخذ به سهولت در اختيار گذارده شده ، فاصله ها از بين رفته وعامل يافتن براي هر تجسس در هر پژوهش را در کوتاه ترين زمان از منابع و ماخذ موجود در سراسر جهان ميسر ساخته است . بهر حال هزاره جديد از ان جهانيان است و استفاده از پژوهشگراني که مي خواهند آزادانه و جدا از هر گونه مناقشه به مطالعه و تفکر پرداخته و به مفاهيم جديد دست يابند راهي بسيار هموار و صحيح است. واگر اصحاب علم تصميم دارند در چالش کشيدن راست کيشي هاي جهان کنوني از تکنولوژي برتر استفاده کنند بايد در اين وادي قدم نهند. در اين مقاله در نظ ردارم به بررسي بيشتر در مورد دلايل مثبت سرمايه گذاري در آموزش مجازي بعنوان راه حل اساسي براي مشکلات آموزشي کشور در بخش آموزش عالي در ايران بپردازم و درآن با نگاهي کوتاه به توسعه تاثير جهاني آموزش مجازي و تاثيرات مهم و قابل توجه ان بر آموزش کشور خصوصا آموزش عالي تاکيد کنم. توسعه جهاني آموزش مجازي تخصصي شدن جهان کنوني باعث شده است که روزبه روز نياز به آموزش عالي در جهان جوان کنوني که بيش از 50 درصد ان زير 25 سال سن دارند افزايش يابد. طبق مطالعات جديد هم اکنون 48 ميليون دانشجو در دانشگاه هاي جهان در حال تحصيل هستند. پيش بيني شده است اين تعداد تا سال 2010 به 100 ميليون نفر و در سال 2025 به 160 ميليون نفر خواهند رسيد. (McCann Benjamin, 2001) انچه در ابعاد جهاني آموزش و ضرورت وجودي ان حتمي است، اين است که توسعه آموزش يک ضرورت جهاني و آموزش مجازي يکي از بهترين راه حل هاي ان است. اين نوع آموزش با اينکه هنوز زمان کودکي خود را مي گذراند براموزش سراسر دنيا تاثير جهان شمول وموثري گذارده است اما در بحث کلان اين پديده ديري نخواهد پائيد تا اين تاثير برابعاد مختلف اموزش حرفه ائي بين المللي چهره موثر خود را بعنوان يک انقلاب اموزشي به نمايش بگذارد. مسلما با توجه به رشد روز افزون بهره گيري از اينترنت ، جهان اموزش بدين دليل که با خبرگان اجتماعي سرو کار دارد جزو اولين بهره وران از اين ابزار استثنائي خواهد بود. خصوصا اينکه اموزش در اين گذر با يک سرمايه گذاري ارزان و سودمند با اموزش کامپيوتر و نحوه فراگيري استفاده از ان با استفاده از نرم افزارهاي اموزشي به نتايج قابل عرضه ائي دست خواهد يافت . به همين دليل همه در حال سبقت گرفتن از يکديگر در اين ارتباط هستند. نتيجه يک تحقيق نشان مي دهد با توسعه آموزش مجازي سرانه روزانه هزينه يک دانشجو در انگليس مي تواند از 320 دلار در روز حد اقل به 20 دلار وحد اکثر تا 30 دلار تقليل يابد. (Goodridge Elisabeth, 2002) آموزش از طريق اينترنت پس از مدت کوتاه پس از ايميل دومين مرتبطين را بخود اختصاص داده است (شوراي اطلاع رساني ، 30 خرداد 1381). با توجه به اين مقدمه بايد بپذيريم که در فرايند اموزش ، توسعه فعاليت هاي آموزشي يک ضرورت جهاني است. آموزش يکي از موثرترين وبي خط ر ترين عوامل مربوط به تکنولوژي ايتنرنت است و به همين دليل شديدا مورد استقبال همگان قرار گرفته و حتي براي مخالفين خود در اين زمينه کوچک ترين ترديدي باقي نگذاشته است . سرمايه گذاري در اين امر يکي از مهمترين موارد عوامل اساسي براي ورود و بهره وري در اين بخش حياتي است. اين سرمايه گذاري در اکثر کشورهاي توسعه يافته که حتي دانشگاه هاي آنها کوچکترين مشکل در زمينه ظرفيت پذيرش دانشجو را ندارد به بهترين وجه انجام گرفته است. امريکا در سال 1999 طي يک برنامه آموزشي براي مشاغل آموزش جديد 62 ميليارد دلار سرمايه گذاري کرده است( InterWise, Inc. and Morgan Keegan, 2/12/2002 ). آموزش مجازي مهمترين عامل در توسعه فن آوري اطلاعات است. امروز از آموزش مجازي بعنوان مهمترين عامل توسعه دهنده فن اوري اطلاعات ياد مي شود و فعالين در اين رشته معتقدند با توجه به گفتار اشناي تکنولوژي با اين زبان نظ ام اموزشي مجازي محدود به هيچ تخصص، مقط ع ، سن و دوره خاص نيست و با توجه به گستره فعال خود مي تواند اموزش را در همه مراحل و مقاط ع فعال کند . بدين دليل که محدود به مکان و زمان نيست و مي تواند همه علاقمندان به اموزش را با گزينه هاي ساده تر از انچه که تا کنون در اموزش مط رح بوده است به يک فرا خوان همگاني در موسسات، دانشگاه ها، کارخانجات و ... دعوت کند. مسلما بدين ترتيب با همگاني و تخصصي کردن اين نوع آموزش يکي از عوامل مهم درمقابل مدرک گرائي هاي بدون تخصص خواهد بود. اين نوع آموزش نه فقط در مراکز آموزشي رسمي بلکه در همه موسسات نيازمند به آموزش مورد استقبال قرار گرفته است. بررسي آموزش و مزاياي آن در مرکز آموزشهاي صليب سرخ جهاني نشان مي دهد اين سازمان براي توسعه اموزش مجازي بين سالهاي 2000 تا 2003 در طول 3 سال 10 ميليون دلار سرمايه گذاري کرده است. توجه به اين نکته لازم است که ورود دراين سيستم علاوه بر ورود اموزش تکنولوژيک مي تواندعامل مهمي براي افزايش مشاغل در تخصص فن آوري اطلاعات و اموزش مباني تکنولوژي اط لاعات و ارتقاي فرهنگ کامپيوتر و اينترنت باشد که خود داراي اهميت فراوان است . اين نوع آموزش شرکت هاي بزرگ جهان را براي فعاليت هاي آموزشي پرسنل خود و ورود به وادي توليد سخت افزار و نرم افزارهاي آموزش علاقمند کرده است. شرکت کداک در سال 2001 در يک برنامه جديد 13.23 ميليارد دلار در زمينه تکنواوژي آموزش جديد سرمايه گذاري کرده و بدين مناسبت 80 هزار نفر متخصص را استخدام کرده است. اينترنت بعنوان ابزاري برتر در بسياري از مکان ها راه دشوار اموزش را نزديک، هزينه هاي ان را ارزان ، عوامل دست نيافتي را دست يافتني و اهالي علم و تحقيق را به چالشي سود مند فرا خوانده است . بايد پذيرفت که اين چالش تقريبا در بستن راه هاي ديگر به علت ط ولاني بودنشان در زمينه هاي تحقيقات و پژوهش بسيار موفق بوده و در ساختن مسيري نوين بهترين و سهل الوصول ترين راه را ارائه کرده است . علاوه براينکه امکان رابط ه ائي سالم بين همه انديشمندان جهان بوجود اورده ، انها را از بايگاني کردن علم قديمي خود منع و به روز امد کردن ان تشويق مي کند. در اين راه هيچ يک از مراکز مختلف براي استفاده از اين امکان استثنا نشده اند. شرکت تويوتا اعلام کرده است که با تدوين يک برنامه آموزش مجازي موفق خواهد شد در طول 5 سال 11.9 ميليون دلار در هزينه هاي آموزشي شرکت خود صرفه جوئي کند ودراين راه به 200 تحقيق اساسي نيز دست خواهد يافت. هم اکنون سرمايه گذاري در اين نوع اموزش براي کمپاني هاي بزرگ اموزشي جهان مرسوم شده است . مراکز مهم اموزشي جهان همانند ديگر صنوف تکنولوژيک شديدا در حال سرمايه گذاري براي يافتن راه هاي بهتر و سريعتر در مسئله اموزش هستند. ديناميسم دروني اين جامعه دائما در حال توسعه هاي نظري و فني در اين پديده است و با توانائي هاي بالقوه رسانه ائي ان با مشارکت هاي علمي وفني به سرعت شبکه جهاني اموزش را رشد مي دهند. دولتها با سرمايه گذاريهاي کلان در حال وسعت بخشيدن به اين شاخه از تکنولوژي اط لاعا ت هستند ودر اين فضاي هوشمند اط لاعاتي همه متفقند تا به افزايش محتواي اط لاعات متنوع و متکثر اين واقعيت اجتماعي عصر جديد پاسخي در خور تامل بدهند و در تعاملهاي اموزشي و تربيتي اين مهم سهيم باشند. اين موارد خود عاملي براي پيشرفت روز افزون اموزش اينترنتي و بهره گيري از سرمايه هاي فراوان مالي و علمي اين شرکت ها است . جنرال موتور اعلام کرده است با تاسيس مرکز آموزش اينترنتي توانسته است سالانه 4 ميليون دلاردر هزينه هاي کارخانه خود صرفه جوئي مي کند. (Goodridge Elisabeth, 2002) بديهي است که اين استقبال در مراکز آموزش عالي و آموزش بزرگسالان با بالاترين استقبال مواجه شود. اين توسعه را مراکز آموزش عالي دنيا بيش از هر مکان ديگري جدي گرفته شده و در افزايش توسعه هاي کمي و کيفي انها تاثير گذاشته است. بسياري از طرحهاي دراز مدت انها که فقط پنج سال پيش براي توسعه در نظر گرفته شده بود بدليل سرعت روز افزون اين دانش تغيير يافته است. فعاليت دانشگاه هاي دنيا براي توسعه اموزش غير حضوري در سال 1980 فقط 45 دانشگاه درسال 1990 به 400 دانشگاه رسيده است. با توجه به ويژيگي هاي توسعه دانشگاه هاي مجازي اين تعداد در سال 1997 به 1600 دانشگاه رسيده است. ( Yair Levy, 2002) نگاه واقع نگرانه ما براي توسعه اموزش مجازي در جهان بدين دليل لازم است که شروع سرمايه گذاري کشورها و اکثر دانشگاه هاي مهم دنيا بمعني واقعي بودن اين مسئله در نظ ام اموزشي اينده جهان است. گروه 21هم اکنون از اولين گروهاي سرمايه گذار در بخش دانشگاه مجازي بوده است. اين گروه آموزش مجازي دربخش آموزش عالي را براي بهره گيري از همه صاحبان اين دانش، تکنولوژي، سرعت در توليد، صرفه جوئي در سرمايه گذاري و دست يافتن به بازار کشورهاي مشترک با اشتراک بين دهها دانشگاه جهان شروع کرده است. اين دانشگاه ها با سرمايه گذاري مشترک در حال حاضر بيش از 500 هزار دانشجو و 44 هزار استاد را در زمينه آموزش مجازي بکار گرفته و تبديل به يکي از با تجربه ترين موسسات در اين نوع آموزش شده اند. ( Universitas 21, 2002) توليد اطلاعات عنصر اصلي در آموزش مجازي فعاليت تئوريک اصحاب اموزش براين پديده بسيار قابل توجه است . بنيان گذاران اموزش جديد و قديم در چالشي سخت قرار گرفته و مجبور شده اند تا در اين مشارکت و ساختار جديد اين شيوه سهم قابل توجه داشته باشند. توجه انها به يک نظ ام اموزشي متناسب با ابزار تکنولوژيک يکي ازمهمترين موضوعات اموزش اينترنتي است . انها سخت بدنبال شيوه هائي هستند که بهره وري از اموزش جديد را در سط وح مختلف ارتقاء دهند. نظريه پردازان رشته تعليم و تربيت در پژوهش هاي سنگين ، اموزش مجازي را از مقط ع پيش دبستاني شروع و تا بالا ترين مقاط ع اموزش عالي مورد بررسي قرار مي دهند. در اين زمينه بايد توجه داشت، مشارکت اکثريت انسانهاي علمي و فرهنگي در نظ ام اموزش جهاني بزرگترين تضمين علمي و اخلاقي در اين مسير است . در فضاي مسلط اموزشي متکي به قوي ترين ابزار کنوني که هيچگونه ضرري را بدنبال ندارد تلاش بمنظ ور بقاء و حضور در صحنه و تاثير گذاري بران براي رشد و اعتلاي فرهنگي همه کشورهائي که آموزش را يکي از مسائل خود مي دانند بسيار مهم و ارزنده است . در اين رهرو توجه خاص به اين انقلاب اموزشي مهمتر از هر کنکاش است که بعنوان اشکال ممکن است بر فلسفه اين تکنولوژي وارد باشد. تذکر اين نکته مهم است که اين واقعه توسط صاحبان انديشه هاي اموزشي بدليل استفاده بهتر ابزار تکنولوژيک جدي گرفته شده و سرعت پيشرفت ان با سرمايه گذاريهاي کلان بدون توقف داراي نتايج روزافزوني در جهان امروز است. امار يک تحقيق نشان مي دهد که فقط دانشگاه هاي امريکا سالانه براي توسعه آموزش مجازي 15 ميليارد دلار را بخود اختصاص مي دهند. (Tischelle George, Marianne Kolbasuk McGee, 2003) اين تحول در مجموع ، تئوريسن ها، مراکز، دولت ها و صاحبان سرمايه در اين مورد را بسيار قانع کرده است . نقصهاي وارد براين نظ ام اموزشي هر چند بسيار اندکند ولي بعنوان جدي ترين پروژه هاي تحقيق و پژوهش در حال بررسي و ارزيابي قرار گرفته اند تا در اولين فرصت چاره ا ئي براي انها انديشيده شود. موفقيت هاي بدست امده و عملي در اين شيوه تا حدودي در دسترس قرار گرفته و همه اصحاب اموزش را مشغول کرده است . هزينه هاي مربوط به مراکز فعال افزايش يافته و سعي شده است اين وادي کمتر در رقابت هاي کمپاني هاي بزرگ قرار گرفته و براي توليدات بيشتر استقلال داشته باشد. آژانس هاي فعال ازاد بين المللي که در توسعه توليد اطلاعات نرم افزاري آموزش مجازي کارمي کنند توانسته اند در سال 2000 از آمريکا 23 ميليون دلار دريافت کرده و اين رقم را تا سال 2004 به بيش از 10 برابر برسانند. (Goodridge Elisabeth, 2002,) گستره فراگير آموزش در جهان امروز وابستگي مستقيم به متدوولوژي پويا دارد. اما بهرمندي از اين متد ولوژي رابط ه نزديک با ابزار برتر را اقتضا مي کند و ابزار برتر بهترين امکانات را براي تسهيل پويائي اموزش فراهم مي اورد. در ط ول قرون اموزش وام دار ابزار و منابعي بوده که دسترسي به انها با صرف عمرمحقق و تحقيق همراه بوده و چه بسا پژوهش ها و پژوهشگران فراواني بعلت فقدان ابزار و ماخذ در اين راه متوقف شده اند. امروز همگان پذيرفته اند اين راه دشوار با سريعترين شکل ممکن هموار شده و به ساده ترين صورت قابل دسترسي است. اموزش گران هميشه در ارزوي استفاده توامان ابزار ديداري ، نوشتاري و شنيداري بوده اند تا در ارتقاء تحصيل و تدريس بالاترين تاثير را حاصل کنند. تجهيزات چند رسانه ائي بعنوان بزرگترين ابزار اينترنت و قدرت بهره گيري از اين تسهيلات با لقوه تجسس بر هر موضوع را در هر نقط ه جهان ممکن ساخته است . بهره مندي فرا گير از همه ابزار در اموزش رمز موفقيت اين شيوه خواهد بود. اين روش قادراست با شکستن هر نقط ه جغرافيائي اجزاي هر مکان و عناصر هر موجود را که انسان به دانش ان دست يافته در کارگاه و لابراتوار هاي خود به کمک تصوير و صدا در هر مکان و زمان به سمع و نظ ر هراموزش گيرنده برساند و هر لايه عنصر را با بهره گيري از تصوير متحرک تجزيه و تحليل کند. اين دلايل بطور جدي باعث شده است سرمايه گذاري در توليد اطلاعات براي شيوه هاي آموزش روز به روز فزوني يابد. متفکرين اين شيوه اموزشي بط ور جدي ادعا مي کنند توسعه روز افزون توليد اين ابزار در جهان امروز باعث مضاعف شدن علاقه دست اندر کاران واقعي تربيت و تدريس شده است و انها بعنوان اصحاب اموزش مدرن در دوران معاصر در تلاش براي تدبير يک تکنولوژي منحصر بفرد براي ساختن ترويج اينده علم و دانش هستند. اين ادعاها بدون پشتوانه انبوه اطلاعات قابل ارائه در ساختمان اين تکنو لوژي ممکن نخواهد بود. لذا توسعه اين اطلاعات که ويژگي هاي ساختار خود را دارا است نياز به سرمايه گذاري قابل توجه دارد. توليد اطلاعات در زمينه آموزش مجازي در امريکا از 1.7 ميليارد دلار در سال 2000 به 5.3 ميليارد دلار در سال 2003 رسيده است. (Yair Levy, 2002 ) امکان رابط ه علمي و متديک دانشجو ومعلم ، دانشجو و دانشجو بعلت وجود ابزار و منابع غني علمي وبا استفاده از قابليت حذف زمان و مکان استفاده بيشتر اين شيوه را افزايش خواهد داد. امکان آسان دستيابي فرا مکاني به نيروهاي اموزش گيرنده و اموزش دهنده باعث جهان شمولي اين صنعت اموزشي شده و گستره وسيعي از دانش پژوهان جهان را در خود مجتمع کرده است . اين واقعه بعلت پاسخگوئي جديد تحقيقات نرم افزاري و سخت افزاري و پيش بيني موفق ان سريعتر از ديگر تاثيرات تکنولوژيک اکثر سرمايه گذاران فرهنگي بزرگ جهان را قانع ساخته که سود دهي اينده اين شيوه را مدد نظ ر قرار داده و بر تحقيق و پژوهش ان مشارکت و سرمايه گذاري کنند. لذا زمينه سازي براي توسعه تکنولوژي آموزش مجازي پيش نياز اين فعاليت ها است. سرمايه گذاري براي توسعه تکنولوژي اطلاعات آموزشي در امريکا در سال 1997 17 ميليارد دلار و در سال 2004 به 33 ميليارد دلار افزايش رسيده است. (InterWise, Inc. and Morgan Keegan, 2002) رقابت در زمينه توليد اطلاعات بين شرکتهاي توليد کننده اطلاعات بسيار افزايش يافته است. اکثر صاحبنظران امر آموزش پيش بيني مي کنند که اين روند درصد بالائي از آموزش را در بخود اختصاص خواهد داد و باعث يک يک تغيير اساسي در تغيير شکل آموزش از انچه تا کنون بوده است خواهد شد. اساتيد تعليم و تربيت معتقدند با افزايش دامنه بيش از حد تخصص و ريز شدن نمي توان به درجه بندي مدارک موجود دانشگاهي اکتفا کرد. انها چهارچوب کنوني را پاسخگوي توسعه دانش و خرد شدن مباحث ان نميدانند و معتقدند ادامه اين سيستم با اتلاف وقت فراگير رو برو خواهد بود. خرد شدن اجراي علم و چگونگي پرداخت به ان نيازمند دگرگوني اين سيستم است اما پاسخ آن به سرعت تحولات تکنولوژيک و چگونگي توسعه توليد اطلاعات مربوط به ان است . اين مباحث باعث شده است که صاحبان وارد شده درتوسعه آموزش مجازي شرط اول را عدم هر گونه صرفه جوئي در توليد نرم افزار و سخت افزار مربوط به آموزش مجازي قرار دهند چون هرگونه کمبود باعث کندي اين تکنولوژي و عقب افتادگي از رقبا است. انها مي دانند که سرمايه گذاري علاوه بر اينکه سود آور خواهد شد معضل بزرگ جهاني را در همه اماکن ساده خواهد کرد. نتيجه يک بررسي نشان مي دهد سرمايه گذاري براي توليد اطلاعات در آمريکا و کانادا براي هر ساعت حد اقل 15000$ و حد اکثر 30000$ هزينه در بر دارد در حالي که همين مطالعه در مورد فروش اطلاعات در زمينه آموزش مجازي نشان مي دهد فروش توليدات آموزش مجازي در سال 2002 بيش از 2.4 ميليارد دلار بوده و در سال 2003 تا 50 درصد افزايش داشته است. بخشي از اين بررسي حاکي است در آمد يک ترم دانشگاه بريتيش کلمبيا براي 10هزار دانشجو بيش از 50 ميليون دلار بوده است. اين دانشگاه در حال حاضر روي سايت مجازي webCT بيش از يک ميليون و دويست هزار دانشجو در حال آموزش دارد. (Tischelle George, Marianne Kolbasuk McGee, 2003, ) استدلال هاي اين تکنولوژي بايد توجه کشورهاي جوان راکه امکانات خدمات آموزشي انها نمي تواند همه علاقمندان به اموزش را راضي کند بيش از همه برانگيزاند. چون پس از يک سرمايه گذاري صحيح هزينه هاي اين نوع اموزش با توجه به تاثيرات ان بسيار ارزان و قابل توجه خواهد بود. با کمترين امکانات دستيابي به شاخصه هاي قابل قبول اموزشي در گستره ائي عظ يم در اقصا نقاط دنيا فراهم خواهد شد. در اين مجموعه با توجه به ضعف ارمان شهري اموزش سنتي در اين شيوه اماکن دور دست فراموش نمي شوند. ارمان شهري جزء خصوصيات اين ط رح نيست و نقاط دور و نزديک، شمال وجنوب مي توانند با سرمايه گذاري مساوي در يک حد از نتايج ان بهره مند شوند. ايران و معضلات آموزشي در اين بخش از مقاله سعي ندارم وارد يک وادي انتقادي شوم ولي بررسي موضوعي را که انتخاب کردم بدون ذکر خصوصيات آموزش عالي کشور ناقص خواهد ماند. مقايسه موجودي نظام آموزشي کشور با نظام حاصل متولد شده از بازسازي نظام جهاني که از ان شرحي گذشت مقدور نيست مگر اينکه به مشکلات ان توجه شود. همگان مي پذيريم که ديري است نظام آموزش عالي کشور توانائي پذيرش حد اکثر 10 درصد ازعلاقمندان به اموزش را داشته است. شايد اين امار بخودي خود براي هر گونه توسعه براي آموزش کشور کافي باشد اما بدون توجه به خصوصيات علمي، فرهنگي و سياسي نظام آموزشي عالي نمي توان به راه حل اين مشکل در ايران پرداخت لذا در اين بخش به مشکلات نظام آموزش عالي کشور در چهار بخش منبع:www.aftabir.com ارسال توسط کاربر محترم سايت : mohamadaminsh
|
|
|