معلم ورزش" را بايد يکي از تاثيرگذارترين عناصر در سيستم آموزشي به حساب آورد که متاسفانه سالهاست زنگ ورزش و معلمان ورزش مقابل چشم مديران و مسئولان به "گمشدهاي" تبديل شده اند و کسي آنها را نميبيند!
"ببخشيد خانم، من ميتونم از کلاس ورزش شما براي درس خودم استفاده کنم؟ بچهها در فيزيک خيلي عقب هستند! ببخشيد آقا اگه اجازه بديد ميخوام زنگ ورزش شما رو کنسل کنم تا بچهها سر کلاس من حاضر بشن. آخه امتحانات نزديکه و بايد مروري روي دروس گذشته رياضي داشته باشيم!.... بچهها من اين هفته با شما زنگ ورزش ندارم. به جاي من معلم زبان سرکلاس حاضر ميشه! و ....
صحبتهايي از اين دست که بيشتر آنها نتيجه بخش هم بوده در مدارس کشور زياد شنيده ميشود. فرقي هم ندارد مدرسه پسرانه است يا دخترانه. رده ابتدايي است يا راهنمايي يا دبيرستان. آنچه آشکارا ديده ميشود اينکه زنگ ورزش فرصتي مقتنم شمرده ميشود براي جبران عقب ماندگي دانش آموزان در ساير درسها که هيچ شباهتي هم به ورزش ندارند!
البته اين امري طبيعي به نظر ميرسد وقتي کمتر کسي جوياي وضعيت ورزش دانش آموزان ميشود. حتي خود والدين که بعضا براي تحصيل فرزندانشان هزينههاي بالا صرف کرده و وقت زيادي هم ميگذارند اما ميزان توجه آنها به ورزش نزديک به صفر است. مگر زمانهايي که به خاطر معدل پيگير نمره بهتر فرزند دانش آموز خود در ورزش ميشوند. چون اعتقاد دارند اگر نمره ورزش فرزندشان ?? نشود، معدل او پايين ميآيد. به همين دليل است که بيشتر والدين از هر معلمي وضعيت درسي فرزند خود را جويا مي شوند به جز معلم ورزش!
ورزش و زنگ ورزش در مدارس، زمينههايي ابتدايي براي شناسايي استعدادهايي است که ميتوانند در آينده يکي از مليپوشان و مدال آوران ورزش ايران در رشته و عرصهاي مختلف باشند. البته اگر معلم ورزش از شيوههاي استعداديابي آگاه باشد.
همه اينها در حالي است که ورزش و به خصوص معلم ورزش نقش مهم و تاثيرگذار در امر اهداف آموزشي و سلامت دانش آموزان دارند. به همين دليل است که از ساليان دور معلم ورزش به خصوص در کشورهاي پيشرفته اگر نقش و جايگاهي مهمتر و برجستهتر از ساير معلمان نداشته باشد، نقش کم اهميت تر ندارد.
معلم ورزش ارتباط مستقيمي با توسعه سلامت جسمي و رواني دانش آموزان و آموزش شيوههاي صحيح زندگي سالم دارد. ارزيابي سلامت جسمي اوليه و بهبود شاخصهاي سلامت دانش آموزان، بهبود مهارتهاي حرکتي و ورزشي آنها از وظايف معلم ورزش است.
به همين دليل درکشورهاي پيشرفته که آموزش پروزش پيشرفتهاي هم دارند، براي معلم ورزش جايگاهي برابر با ساير معلمان در نظر گرفته ميشود و نقشهايي مانند سازماندهي و اجراي دقيق فوق برنامهها هم به معلم ورزش نسبت داده ميشود. فوق برنامههايي تفريحي آموزشي که از مسابقات و تمرينات داخل مدرسه تا خارج از مدرسه را در برميگيرد.
با همه اينها جايگاه اصلي معلم ورزش هنوز در کشورمان شناخته و ايجاد نشده است. البته اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز تا رسيدن به نقطه عالي راه زيادي مانده است.
کيومرث هاشمي، قائم مقام وزير آموزش و پرورش در امور سلامت و تربيت بدني ضمن تاکيد بر اين مطلب مي گويد: " از زماني که آمدم براي هويت دادن به ورزش به معناي واقعي کارهاي زيادي انجام شده است اما نميتوان توقع داشت که يک شبه اتفاقات جديد زيادي افتاده و ديگر زنگ ورزش، زنگ تفريح تلقي نشود. بايد در اين زمينه فرهنگسازي شود".
يکي از مشکلاتي هم که در کم اهميت شمردن ورزش، زنگ آن و مربيان ورزش در مدارس نقش داشته به کارگيري معلمان و نيروهاي غيرتخصصي در اين جايگاه است. مشکلي که البته با توجه به اقدامات انجام شده تا حدودي مرتفع شده است. هاشمي در اين مورد ضمن تاکيد بر جذب بهترين گزينهها براي شغل حساس و مهم معلمي ورزش، يادآور شد: "طي يک سال و نيم گذشته 15 هزار نيروي متخصص تربيت بدني جذب مدارس ابتدايي کرده ايم که از مهرماه گذشته آغاز به کار کردهاند. اين معلمان در کنار 13 هزار و 500 نيروي متخصص پيشين مي توانند نقش زيادي در پيشبرد اهداف داشته باشند".
همه اينها نيازمند آن است که جايگاه معلمان ورزش در آنجايي که بايد باشد، حفظ شود. چرا که اگر معلم ورزش فاقد مهارت باشد و غير متخصص، مي تواند موجب بي توجهي دانش آموزان به ورزش و سلامتي در بزرگسالي شود.
ورزش و زنگ ورزش در مدارس، زمينههايي ابتدايي براي شناسايي استعدادهايي است که ميتوانند در آينده يکي از مليپوشان و مدال آوران ورزش ايران در رشته و عرصهاي مختلف باشند. البته اگر معلم ورزش از شيوههاي استعداديابي آگاه باشد. بنابراين معلمان ورزش بايد به گونهاي تربيت شوند که بتوانند مهارت هاي لازم براي تاثيرگذاري به عنوان "معلم ورزش" را به دست آورند.
همه اينها نيازمند آن است که جايگاه معلمان ورزش در آنجايي که بايد باشد، حفظ شود. چرا که اگر معلم ورزش فاقد مهارت باشد و غير متخصص، مي تواند موجب بي توجهي دانش آموزان به ورزش و سلامتي در بزرگسالي شود.
در کنار همه اينها لازم است نگرشها نسبت به معلم ورزش و زنگ او تغيير کند. بايد جايگاه معلم در راستاي جايگاه معلمان ساير دروس قرار گيرد. کاملا برابر و چه بسا در بسياري موارد بالاتر از سايرين.
البته در کنار اين موارد بايد به مشکلات مدارس و کمبود فضاهاي ورزشي هم اشاره کرد که متاسفانه در اکثر مدارس ما فضاهايي براي ورزش کردن دانش اموزان وجود ندارد و همين امر دست معلمان براي انجام وظيفه به معناي واقعي را بسته است.
منبع:مهر ارسال توسط کاربر محترم سايت : sukhteh