همه ارتباط برقرار ميکنند اما اينکه ياد بگيريد چطور خوب ارتباط برقرار کنيد نيازمند داشتن مهارت است. براي اينکه در کار و تجارت موفق شويد (يا هر عرصه ديگر از زندگي)، بايد بتوانيد مهارتهاي ارتباطي را خوب ياد بگيريد. براي بعضيها ارتباط برقرار کردن ساده است. بعضيها ذاتاً استاد ارتباط برقرار کردن هستند و اعتمادبه نفس بسيار زيادي براي اينکار دارند. اما بقيه چطور ياد ميگيرند که با ديگران ارتباط برقرار کنند؟ در اينجا به 7 راهکار براي ايجاد ارتباط موفق اشاره ميکنيم.
اعتماد به نفس
مهارتهاي مردمي خوب با اعتماد به نفس شروع ميشود. وقتي کسي اعتمادبه نفس داشته باشد خيلي خوب معلوم ميشود. اعتمادبه نفس مثل آهنربايي بقيه را به سمت شما ميکشاند و رفتارهايتان نشان ميدهد که ارزش صرف وقت و تلاش را داريد. وقتي حس قوي نسبت به خودتان داشته باشيد، خيلي سريع از گپ کوتاهي که با کسي داريد گذشته و فرصتي در اختيارتان قرار ميدهد که بتوانيد بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست يابيد.
وقتي ميخواهيد رابطهاي موثر داشته باشيد، يکي از مهمترين قوانيني که بايد رعايت کنيد اين است که مستقيم به چشمهاي طرف مقابل نگاه کنيد. کسانيکه اعتمادبه نفس کافي ندارند از ارتباط چشمي خودداري ميکنند. خودداري از ارتباط چشمي نشان دهنده عدم علاقه يا بدتر از آن عدم صداقت است. وقتي دو نفر با هم ارتباط چشمي برقرار ميکنند، ارتباطي موثر شکل ميگيرد. ارتباط چشمي با حرفهايي که ميزنيد هم اعتبار ميبخشد.
علاقه نشان دهيد
خيليها مرتکب اين اشتباه ميشوند که زياد درمورد خودشان حرف ميزنند. هيچ چيز بدتر از لاف زدن درمورد خود، يک ارتباط را خراب نميکند. يکي از بهترين راهکارها براي اينکه ياد بگيريد چطور با مردم ارتباط برقرار کنيد اين است که به جاي اينکه آنها را مجبور کنيد به حرفهايتان گوش دهند، از آنها بخواهيد درمورد خودشان حرف بزنند. اين باعث ميشود طرف مقابل احساس راحتي بيشتري کرده و اعتمادبه نفسش بالا رود. همچنين موقعيتي ايجاد ميکند که فرد مقابل هم همين کار را براي شما بکند و به حرفهايتان گوش دهد.
هنرمندانه سوال بپرسيد
يکي از سريعترين راه ها براي شکستن قفل سکوت پرسيدن سوالهايي است که بتوان آنها را خيلي راحت با بله يا خير جواب دارد. با پرسيدن سوالي که به يک جواب با جزئيات بيشتر نياز هست، فرد مقابل بايد توضيح بيشتري بدهد و اطلاعاتي که دارد را در اختيارتان بگذارد.
بخشي از ارتباط موفق ياد گرفتن اين است که سوالاتي را مطرح کنيد که فرد مقابل را به فکر کردن وا دارد. يک چيز به ديگري منتهي ميشود و در مدت کوتاهي داستانهايي بين دو طرف منتقل ميشود و يخ رابطه ميشکند.
آب و هوا را فراموش کنيد و بحث را از سياست و مذهب هم دور کنيد. درمورد لباسي که طرف مقابلتان پوشيده است نظري بدهيد. البته بايد سعي کنيد که طرفتان را با سوالاتتان بمباران نکنيد. اين باعث ميشود فرد معذب و خسته شود. يادتان باشد مکالمه را نبايد به بازجويي تبديل کنيد.
وقتي ميخواهيد اسم کسي را بپرسيد، فوراً آن را تکرار کنيد. بلند گفتن يک اسم کمک ميکند بهتر در خاطرتان بماند. از اسم طرف مقابلتان در طول مکالمه استفاده کنيد و لبخند زدن هم فراموشتان نشود.
دو بار گوش کنيد، يک بار حرف بزنيد
ميگويند به يک دليلي خدا دو گوش و يک دهان به شما داده است. دليل آن اين است که بايد دوبرابر آنچه که حرف ميزنيد، گوش دهيد. درارتباط با مهارتهاي مردمي، اين يعني وقتي فرد مقابلتان صحبت ميکند، بايد همه توجهتان را به او بدهيد. نبايد غرق اين فکر شويد که بعد از آن شما چه بايد بگوييد يا بعداً چه اتفاقي ميافتد يا هر فکر بي ارتباط ديگري. تمرکز کنيد، اطلاعاتي که ارائه ميشود را جذب کرده و راهي براي دنبال کردن صحبت او با پرسيدن يک سوال مرتبط با موضوع پيدا کنيد.
در چيزهايي که طرف مقابلتان علاقه دارد، علاقه نشان دهيد و اگر موضوع بحث چيزي است که هيچ از آن نميدانيد، ميتوانيد از آن به نفع خودتان استفاده کنيد. اطلاعات بيشتر درمورد آن موضوع کسب کنيد. اعتراف کنيد که برايتان موضوع آشنايي نيست و از او بخواهيد که بيشتر درمورد آن با شما حرف بزند. مردم دوست دارند چيزهايي که ميدانند را با بقيه درميان بگذارند و اين اعتمادبه نفس آنها را خيلي بالا مي برد. وقتي موضوع مورد علاقه طرف مقابلتان را پيدا کرديد، ديگر هيچ مشکلي وجود نخواهد داشت.
توانا بود هرکه دانا بود
ارتباط موثر و موفق با دانش شروع شده و خاتمه مييابد. کسانيکه مسافرت ميکنند، مطالعه ميکنند يا از جريانات روز باخبرند براي همصحبتي فوق العادهاند. هرچه فردي تجربيات بيشتري از زندگي داشته باشد، بهتر ميتواند با ديگران ارتباط برقرار کند.
کسانيکه مسافرت ميکنند توانايي اين را دارند که فرهنگها و مردمان ديگر را بهتر درک کنند و آنهايي که زياد مطالعه ميکنند، درمورد همه موضوعات اطلاعات کافي براي بحق کردن دارند و ميتوانند خود را با هر مکالمه اي تطبيق دهند. شخصي که در فعاليتهاي مختلف شرکت دارد، مطمئناً ميتواند با افراد ديگر وجه اشتراک پيدا کرده و مکالمه را به جريان بيندازد.
ريسک کنيد
عزت نفس هم معناي اعتمادبه نفس است و حتي با وجود طرد شدن، عزت نفس يک شخص هيچ تغييري نميکند. بيشتر وقتها افراد بخاطر اينکه از طرد شدن واهمه دارند، از فرصتها استفاده نميکنند. طرد شدن باعث ميشود فرد احساس حقارت کند. در واقعيت، طرد شدن عزت نفس فرد را تغيير نميدهد. شما همان فرد باقي ميمانيد، به همان اندازه ارزشمند و مهم که قبل از شروع مکالمه بوديد.
هيچکس نميتواند عزت نفس شما را بگيرد. فقط خودتان هستيد که ميتوانيد اينکار را بکنيد. طرد شدن تازمانيکه اتفاق نيفتاده است يک توهم است. چرا بايد وقتتان را نگران اينکه اگر اين اتفاق بيفتد يا آن اتفاق بيفتد هدر دهيد؟ از فرصت استفاده کنيد و براي آنچه که ميخواهيد دست به تلاش بزنيد. تنها راه ياد گرفتن ارتباط با ديگران از طريق تمرين کردن ميسر است.
کمکم شروع کنيد
ياد گرفتن اينکه چطور با آدمها ارتباط برقرار کنيد زمان مي برد و هرکس با سرعت مخصوص خودش پيشرفت ميکند. کمکم شروع کنيد؛ سعي کنيد هربار با يکي از اين نکات آشنا شويد. در پايه، يک ارتباط خوب با اعتماد به نفس شروع ميشود و اين رشته اي است که همه چيز را به هم وصل ميکند. هر آشنايي کمک ميکند اعتمادبه نفستان بالاتر رود و تجربياتتان متفاوتتر شود. يک جاي خوب براي تمرين کردن اين مهارتهاي مردمي محل کار است. وقتي صحبت کردن با همکارانتان راحتتر شد، سعي کنيد با افرادي از رتبههاي بالاتر مثل مديرانتان صحبت کنيد. در زمان کوتاهي، مهارتهايي که ياد گرفته بوديد در شما نفوذ کرده و ديگر نياز به فکر کردن هم ندارد.
هيچکس تابحال نگفته است که حرف زدن با آدمها کار سادهاي است. براي بعضيها، به دست آوردن اعتمادبه نفس لازم براي شروع مکالمه، قدم بزرگي است. اين ممکن است سختترين مرحله کار باشد اما وقتي اولين قدم را برداشتيد، بقيه آن راحتتر خواهد شد. به خودتان ايمان داشته باشيد و بدانيد که شما به اندازه طرف مقابلتان باارزش هستيد. ارتباط موفق و موثر مهارتي است که همه بايد داشته باشند زيرا رمز رسيدن به موفقيت و پيشرفت در جوانب مختلف زندگي است.
منبع:mardoman.net ارسال توسط کاربر محترم سايت : mamad_16