جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خورش چاشني کوهي
-(6 نفر) 
خورش چاشني کوهي
بازدید 1901
گروه: دنياي فن آوري
خورش ريواس يکي از نوبرانه هاي محبوب فصل بهار است
مواد لازم براي 8 نفر
ران و سينه: 500 گرم
ريواس خرد شده: 400 گرم ( 5 ساقه )
رب گوجه فرنگي: يک ق. س
پياز: 2 عدد
نعنا و جعفري خرد شده: 500 گرم
زرد چوبه / يک ق. م روغن مايع / به ميزان لازم، زعفران ساييده و حل شده در آبجوش يک ق. س، نمک و فلفل / به مقدار لازم
نوبرانه ها اصولاً هر جاي مغازه و به هر شکلي چيده شوند، جلب نظر مي کنند ؛ که اين درباره آدم هاي حساس به غذا و خورد و خوراک نمود بيشتري دارد. اين خوراکي ها براي اين افراد از دور چشمک مي زنند! من اولين بار ريواس را در مغازه اي نزديک منزلمان ديدم. روزي که همراه مادرم براي خريد بيرون رفته بوديم. اگر چه آن موقع هنوز نمي توانستم غذا بپزم يعني سنم اجازه نمي داد که چنين کار بزرگي را تجربه کنم اما از فروشنده درباره ريواس و نحوه پخت آن سوال کردم. همان روز مادرم اولين خورش ريواس را پخت. بماند که آن قدر ريواس ها را زود به غذا اضافه كرده بود كه همه آنها آب شدند و موقع سرو خورش، فقط طعم ترش آن در غذا مانده بود و از ريواس ها خبري نبود، اما اين اولين تجربه چشيدن طعم ريواس به خاطره اي ماندني در ذهنم تبديل شد... از آن ماجرا مدت ها مي گذرد. اما خاطره خوش خورش ريواس بدون ريواس (!) هنوز با من است.
روش تهيه:
1 ـ يکي از پيازها را پوست گرفته و به صورت خلالي ببريد. سپس ران و سينه را شسته در سبدي بريزيد تا آب اضافه آنها خارج شود. حالا در يک قابلمه مناسب براي پخت خورش مقداري روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد. بعد پيازهاي خلالي شده را داخل قابلمه بريزيد، سپس زرد چوبه راهم اضافه کرده و بگذاريد تا زرد چوبه کمي سرخ شود. بعد از آن مرغ ها را داخل قابلمه بچينيد و يک استکان آب همراه زعفران روي آنها ريخته و حرارت را کم کنيد تا به آرامي مرغ ها بپزند.
2 ـ ريواس ها را تميز کرده و پوست روي آنها را جدا کنيد. بعد از شستن، آنها را به اندازه يک بند انگشت خرد کنيد. بعد پياز دوم را پوست گرفته، به صورت خلالي خرد کنيد. حالا در يک تابه مناسب مقداري روغن ريخته روي حرارت قرار دهيد. بعد از داغ شدن، پيازها را داخل قابلمه بريزيد و اجازه دهيد تا طلايي شود. در اين فاصله نعنا و جعفري را هم آماده کنيد.
3 ـ يک قاشق رب داخل قابلمه حاوي پياز ريخته و به همراه پيازها تفت دهيد. سپس نعنا و جعفري راهم اضافه کرده، هم زدن را ادامه دهيد. بعد ريواس خرد شده را داخل قابلمه ريخته و به همراه نعنا و جعفري و پياز تفت دهيد. سپس حرارت را خاموش کرده و تابه را کنار بگذاريد.
4 ـ در تابه کوچک ديگري مقدار کمي روغن ريخته، روي حرارت قرار دهيد و ريواس را داخل آن ريخته آنها را هم تفت دهيد ؛ حالا حرارت را خاموش کنيد.
5 ـ بعد از آنکه از پخته شدن مرغ مطمئن شديد نعنا و جعفري را به همراه نمک و فلفل در قابلمه حاوي مرغ بريزيد و اجازه دهيد تا حدود نيم ساعت بجوشد. در مرحله آخر، يعني 15 دقيقه آخر پخت، ريواس ها را اضافه کرده، سپس حرارت را خاموش کنيد.
فوت کوزه گري: توجه داشته باشيد چون ريواس لطيف است و سريع پخته مي شود ، آن را مرحله آخر تهيه خورش اضافه کنيد.
منبع: نشريه همشهري مثبت شماره 6
اضافه کردن نظر
نام:
پست الکترونيک:
نظرات کاربران:
کد امنیتی: تصویر امنیتیتغییر عکس