جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شخصيت ما را خط خطي نکنيد لطفاً !
-(1 Body) 
شخصيت ما را خط خطي نکنيد لطفاً !
Visitor 1864
Category: دنياي فن آوري

چرا رابطه خط و شخصيت علمي نيست ؟
 

کساني که خيلي کند و آهسته مي نويسند
 

به سرعت قادر به نشان دادن عکس العمل نيستند؛ اين افراد احتمالا ً به زمان بيشتري براي ابراز عقيده خود نياز دارند . افرادي که آهسته مي نويسند از نظر خلق و خو اغلب اشخاص ملاحظه کار و محتاط هستند و در نتيجه به زمان بيشتري براي فکر کردن و فهميدن نياز دارند و در ابراز احساساتشان هم کند هستند و اغلب دوست دارند هيچ تصميمي نگيرند تا اينکه يک تصميم غلط بگيرند .

کسي که خيلي پررنگ مي نويسد و قلم را زياد فشار مي دهد
 

احتمالاً علاقه زيادي به مخالفت کردن با ديگران دارد؛ چرا که احساس قدرت و اعتماد به نفس زيادي مي کند و دوست دارد روي ديگران اعمال نفوذ کند و به همين خاطر شخصيت افراد را درست درک نمي کند .

کساني که خيلي کمرنگ مي نويسند
 

احتمال اينکه حساس و دلسوز باشند بسيار زياد است و موقعيت ديگران را حتي بيشتر از خودشان درک مي کنند و اين امکان هم وجود دارد که قادر به اثبات حرف خودشان نباشند و خيلي راحت ضربه مي خورند و وقتي ديگران از آنها انتقاد مي کنند خيلي سريع از موضع خودشان عقب نشيني مي کنند .

کساني که دست خط مرتب و خوانايي داشته باشند
 

مي توان اين طور برداشت کرد که آنها خودشان را بسيار کنترل مي کنند و دوست ندارند به راحتي شخصيت خود را لو بدهند .حتي گاهي اوقات برايشان مشکل است که احساساتشان را بروز دهند و آن را سرکوب مي کنند .

اگر شما خود را داراي دستخط ريزي مي بينيد و بسيار کوچک مي نويسد
 

احتمالاً شما توانايي هاي خود را دست کم مي گيريد و خودتان را از آنچه واقعاً هستيد کمتر ارزيابي مي کنيد و ممکن است گاهي تنگ نظر و خرده گير باشيد.

اما اگر درشت مي نويسيد
 

اين احتمال وجود دارد که خودتان را زيادي بزرگ و مهم جلوه دهيد و گاهي بسيار با اعتماد به نفس و از موضع قدرت رفتار مي کنيد.

اگر کسي دست خط شکسته اي دارد و حروف را زاويه دار و شکسته مي نويسد
 

فردي بسيار با اراده است و در کارهايش حد وسط را قبول ندارد، به همين علت اهل سازش و مصالحه نيست و اغلب به همين خاطر که وسط را دوست ندارد و از ديگران خسته مي شود و تصميمي نمي گيرد چون دوست ندارد راه اشتباه را انتخاب کند .

اگر فردي دستخط ملايم و کشيده اي دارد
 

آدمي چند بعدي است و مي تواند مشکلاتش را از زواياي مختلف بررسي و درک کند. برايش تنوع مهم است و گاهي احساس مي کند استعدادهاي زيادي دارد و نمي تواند هيچ کدامشان را به درستي شکوفا کند. ممکن است فردي زود رنج باشد و به ندرت عليه برداشت ها و انتقادات ديگران از خود دفاع کند .

کساني که دستخطي زيبا و پررنگ دارند
 

اين امکان وجود دارد که گاهي به شدت رسمي برخورد کرده و خيلي مفصل و با علاقه درباره مسائل دلخواهشان حرف بزنند و اين احتمال هم وجود دارد که درخواست ها و تمايلاتشان پر توقع و رويايي باشد .

کساني که دستخط تند و شتابزده اي دارند
 

احتمالاً افرادي کم حوصله هستند و از اتلاف وقت خسته مي شوند و از نظر خلق و خو بسيار لحظه اي هستند . سريع درک مي کنند و در نشان دادن رفتار و احساساتشان چندان پايدار نيستند واغلب به دليل شتابزدگي در تصميم گيري دچار لغزش و خطا شده و از اينکه در آرامش به حرف هاي دوستانشان گوش کنند خسته مي شوند .

کساني که دست خط ساده اي دارند و خيلي ابتدايي مي نويسند
 

در روابط با ديگران ترجيحاً واقع گرا و با تدبير هستند و نمي توانند قبول کنند که گاهي بايد با ديگران کنار بيايند. و به آنها توجه کنند و همچنين اطرافيان به ندرت از آن چه درون آنها مي گذرد آگاهي پيدا مي کنند .

اگر کلمات را در هم و فشرده مي نويسيد
 

احتمالاً شما فرد راحتي نيستيد و در جمع خودتان را کناري مي کشيد و مي خواهيد کنترل خود را از دست ندهيد. از برقراري رابطه با ديگران خوشتان نمي آيد و گاهي دوست نداريد خود را فردي خوشفکر نشان بدهيد . اغلب بعد از ديگران ابراز عقيده مي کنيد و عقيده خود را مي گوييد و اين به آن علت است که قدري محتاط هستيد .

شخصيت ما را خط خطي نکنيد لطفاً !

کس که کلمات را با فاصله و باز باز مي نويسد
 

خيلي راحت با ديگران رابطه برقرار مي کند و خيلي ساده و بي تکلف و مستقيماً به ديگران نزديک مي شود . گاهي به راحتي از کوره در مي رود و با اين کار ممکن است به حريم شخصي ديگران تجاوز کند و اين به آن علت است که او ارزشي براي خودداري کردن و کنترل خود قائل نيست اما انساني کوشا و با طراوت است که سريع تصميم مي گيرد و با کارهاي خود به ديگران خدمت مي کند .
همين اول مطلب بگوييم که رابطه دستخط و شخصيت کمي بحث برانگيزتر از مواردي مثل فال ماه تولد و رابطه نوع خوابيدن با شخصيت است . خط شناسي همين الان هم مدعياني در بين جرم شناسي و حتي روان شناسي دارد . مي توان گفت که اين قضيه ادعاي تاريخ مصرف گذشته بخشي از روان شناسي است .
در حال حاضر روان شناسي شخصيت آن قدر پيشرفت کرده است که نخواهد موضوع پيچيده اي مثل شخصيت را به موضوع پيش پا افتاده و يک وجهي اي مثل دستخط ربط دهد . البته جرم شناسان هم به خاطر اينکه به صورت دسته دوم از مطالب روان شناسي استفاده مي کنند حق دارند که هنوز در موضوع رابطه دستخط با شخصيت قطعيت داشته باشند. خلاصه اينکه اگر جايي در فيلم يا مطلبي با ظاهر علمي به اين قضيه برخورديد نقدهاي ما را زير سوال نبريد .

خط پايا نيست اما شخصيت پاياست
 

اگر مي خواهيم يک موضوع را به شخصيت ربط دهيم ، آن موضوع بايد مثل خود شخصيت در سيستم رواني فرد دروني شده باشد . مثلاً سبک هاي مقابله با استرس را مي توان به شخصيت ربط داد اما قبول کنيد که دستخط چندان چيز پايايي نيست . خيلي ها هستند که چندين دستخط دارند . آيا آنها چند شخصيتي هستند ؟ خيلي ها هستند که در موقعيت هاي مختلف دستخط شان تغيير مي کند ؛ مثلاً وقتي عجله دارند بد خط مي نويسند و وقتي که مي خواهند پشت کارت تبريک چيزي بنويسند با حوصله و با بهترين خطي که بلدند مي نويسند . آيا همزمان با تغيير دستخط شخصيت آدم ها هم عوض مي شود ؟

مطلب بيشتر نمادين است تا علمي
 

چندين دهه پيش کساني که ظاهراً خيلي به اصول روانکاوي معتقد بودند شروع کردند به بافتن چيزهاي نمادين به شخصيت افراد . مثلاً حتي کشيدن تصوير آدمک در چپ يا راست صفحه را نماد گذشته گرايي يا آينده گرايي کودکان مي دانستند . با پيشرفت روش هاي علمي معلوم شد که اين موضوعات فقط نمادين هستند و چندان ربطي به شخصيت آدم ها ندارند . رابطه خط با شخصيت هم در بهترين شکلش از دل اين سنت نماد گرايانه بيرون آمده است .
مثلاً به اين جمله دقت کنيد : « اگر شما خود را داراي دستخط ريزي مي بينيد و بسيار کوچک مي نويسيد، احتمالاً توانايي هاي خود را دست کم مي گيريد و خودتان را از آنچه واقعاً هستيد کمتر ارزيابي مي کنيد و ممکن است گاهي تنگ نظر و خرده گير باشيد » . اين جمله کاملاً نماد گرايانه است ، يعني « کوچک » نوشتن را به خود « کوچک » بيني و « تنگ » نظري ربط مي دهد . معمولاً اين چنين جمله هاي نمادگرايانه اي براي کساني که نگاه انتقادي ندارند، اتفاقاً قانع کننده و البته هيجان برانگيز است .

شخصيت ما را خط خطي نکنيد لطفاً !

پس دستخط چه چيزي را مي سنجد؟
 

اگر خيلي آسان نگاه کنيم و اصول روانکاوي را هم بپذيريم ، دستخط بيشتر « حالت » رواني را نشان مي دهند تا « صفت » هاي شخصيتي را واقعاً اين احتمال وجود دارد که يک فرد در حالت عصبانيت فشار بيشتري به قلم و کاغذ بياورد يا در حالت عجله تند تند و بد خط بنويسد يا وقتي احساس کرد کاغذ کمي دارد فشرده تر بنويسد !
البته همين حالت هاي رواني هم مواد خوبي براي جرم شناسان و روان شناس هاي باليني فراهم مي کند . جرم شناس ها مي فهمند که متهمانشان الان در چه حالت رواني اي قرار دارند و روان درمانگرها هم مي فهمند که مراجعانشان دارند چه حالت رواني اي را تجربه مي کنند .
البته، هم روان شناس ها و هم جرم شناس هاي امروزي از چندين و چند راه ديگر براي تاييد اين فرضيه شان استفاده مي کنند . اگر ديديد اين دو گروه هنوز هم بر طبل رابطه خط و شخصيت مي کوبند يا به روز بودن علمشان را زير سوال ببريد يا ببينيد اين ادعا چقدر برايشان در آمد دارد !
منبع:نشريه همشهري مثبت شماره 6
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image