جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خاندان ابن عُلَيم، از عارفان و عالمان پر آوازه ي فلسطين
-(8 Body) 
خاندان ابن عُلَيم، از عارفان و عالمان پر آوازه ي فلسطين
Visitor 3255
Category: دنياي فن آوري
نسبت اين خاندان به ابوالحسن علي بن عليل، معروف به ابن عليم، از عارفان بزرگ فلسطين در سده ي پنجم هجري قمري مي رسد. لذا نخست به معرفي ابن عليم مي پردازيم و سپس به اجمال از ديگر بزرگان اين خاندان ياد مي کنيم.

الف)شرح احوال ابن عُلَيم
 

با آنکه ابن عليم را از عارفان مشهور سده هاي نخستين اسلامي به شمار آورده و از او با عناوين و القاب بلندي چون «سلطان الاولياء»، «قدوة العارفين»، «سيد اهل الطريقة المحققين» ياد کرده اند(2)؛ اما دانسته هاي ما درباره ي احوال و زندگاني او اندک و مبتني بر گزارش کوتاه و مختصري است که در کتاب الانس الجليل آمده است. مؤلّف الانس الجليل بر آن بوده که شرح احوال او، به سبب شهرت فراگيرش، بي نياز از طول و تفصيل است.(3)
به هر حال با توجه به آن چه درباره اش نقل کرده اند، به نظر مي رسد که او مقبول عام و خاص و مورد توجه همه ي اقشار و طبقات جامعه بوده است، تا آنجا که حتي بيگانگان نيز او را بزرگ مي داشته اند.(4) نام و نسبت کامل او چنين است: ابوالحسن علي بن عليل بن محمد بن يوسف بن يعقوب بن عبدالرحمن.
او دوران حيات خود را در فلسطين گذراند و سرانجام در همان سرزمين در دوازده ربيع الاول 474 هـ ق در گذشت و در روستاي حرم ــ که ظاهراً به احترام او «حرم» نام گرفت ــ به خاک سپرده شد. اين روستا که «قرية سيدنا علي» نيز ناميده شده، از توابع قلقيليه و در هجده کيلومتري شمال يافا بر ساحل دريا و در نزديکي ارسوف واقع است.(5)

ب)آرامگاه ابن عُلَيم
 

پس از مرگ ابن عليم، آرامگاه او، مزار خاص و عام گرديد؛ چنانکه ملک بيبرس، پس از فتح يافا و ارسوف در سال 663 هـ ق، قبر او را زيارت کرد و نذورات و موقوفاتي نيز براي آن تعيين کرد. علاوه بر آن، تا مدت ها، هر سال در فصل تابستان، بر مزار او مراسم و آيين هاي مذهبي برگزار مي شد. در اين زمان، گروه هاي مختلف از نقاط دور و نزديک متوجه آرامگاه او مي شدند، و در آنجا ضمن زيارت قبر شيخ و انجام مراسم خاص، هدايايي نيز تقديم مي داشتند.(6)
ابوالعون شمس الدين محمد غزي (متوفي 910 هـ ق، عارف نامدار سده ي نهم هجري قمري، در فاصله ي سال هاي 886 ــ 890 هـ ق مقبره و آرامگاه ابن عليم را تعمير و بازسازي کرد و بدان نظم و ترتيب بخشيد و بر ضريح قبر که تا آن زمان از چوب بود، سنگ مرمر قرار داد. علاوه بر آن، چاه آبي نيز در صحن مسجد مجاور آرامگاه شيخ حفر کرد و برجي در پشت ايوان، در جهت غربي مسجد بنا نهاد.(7)
در سال 1921 ميلادي، مدرسه اي در آن روستا، در جوار مقبره ي شيخ، جهت تحصيل طلاب علوم ديني تأسيس شد. اما در سال 1948 ميلادي، صهيونيست ها آن روستا را به اشغال خود درآوردند و پس از بيرون راندن مردم، آنجا را ويران کردند و به احتمال زياد، آرامگاه ابن عليم نيز در اين هجوم از بين رفت.(8)

ج)نوادگان شيخ
 

بسياري از نوادگان واحفاد ابن عليم، در شمار عالمان و بزرگان فلسطين بودند. چند خانواده از روستاي حمامه، از توابع غزه، و از روستاي عباسيه، از توابع يافا به او نسبت داشتند و از نوادگان او شمرده مي شدند؛ که از آن جمله خاندان «کلابيه» را مي توان نام برد که در روستاي حمامه مي زيستند.(9)
مهم ترين و شاخص ترين نوادگان شيخ عبارتند از:
1)شمس الدين ابوعبيدالله محمد بن الشيخ زين الدين ابوهريره عبدالرحمن عليمي عمري حنبلي (متوفي 873 هـ ق)، که قاضي القضاة رهله، و پدر مؤلّف کتاب الانس الجليل بود.(10)
2)شيخ شهاب الدين ابوالعباس احمد بن احمد بن محمد عليمي (متوفي 900هـ ق)، وي نيز بر مذهب احمد بن حنبل و در شمار قضاة فلسطين بود.(11)
3)ابواليمن عبدالرحمن بن محمد بن عبدالرحمن عليمي، ملقب به مجيرالدين (متوفي 927 يا 928 هـ ق) مؤلّف کتاب الانس الجليل، اثري معروف و ارزشمند در شرح احوال بزرگان فلسطين تا اوايل سده ي دهم هجري قمري، است.(12)
4)ابوالهدي عليمي قدسي (متوفي 1012 هـ ق) که از عارفان سده هاي دهم و يازدهم هجري قمري بود.(13)
5)شيخ خيرالدين بن احمد بن علي عليمي فاروقي رملي (متوفي 1081 هـ ق)، که از مفسران و محدثان مشهور بود.(14)

پي‌نوشت‌ها:
 

1.استاديار دانشگاه آزاد ــ واحد اسلام شهر.
2.عليمي، الانس الجليل، ج 2، ص 72، موسوعه ي خاصه، ج 2، ص 501.
3.عليمي، همانجا.
4.همانجا، ج 2، ص 72 ــ 73؛ نيزبک: خالدي، اهل العلم و الحکم في ريف فلسطين، ص 69 ــ 70، 117 ــ 118؛ دباغ، بلادنا فلسطين، ج 1(2)، ص 75، ج 4، ص 35.
5.عليمي، همان، ج 2، ص 73؛ دباغ، همان، ج 3، ص 267 و 275، ج 4، ص 349؛ شرّاب، معجم بلدان فلسطين، ص 292.
6.عليمي، همان، ج 2، ص 72ــ 73؛ دباغ، همان، ج 4، ص 86؛ شرّاب، همان، ص 292 ــ 293، خالدي، همان، ص 107.
7.عليمي، همان، ج 2، ص 73، دباغ، همان، ج 3، ص 42؛ خالدي، همانجا، موسوعه ي خاصه، ج 2، ص 501.
8.دبّاغ، همان، ج 4، ص 350، شراب، همان، ص 293؛ موسوعه ي عامه، ج 2، ص 219.
9.دباغ، همان، ج 1، ص 245 ، ج 4، ص 350؛
10.عليمي، همان، ج 2، ص 262 ــ 266؛ دباغ، همان، ج 4، ص 418.
11.عليمي، همان، ج 2، ص 288 ــ 291.
12.عليمي، همانجا؛ دبّاغ، همان، ج 10، ص 102.
13.دبّاغ، همان، ج 10، ص 110.
14.همان، ج 4، ص 425.
 

منابع و مآخذ
ــ خالدي، احمد سامح، اهل العالم و الحکم في ريف فلسطين، عمان، 1968 م .
ــ دباغ، مصطفي مراد، بلادنا فلسطين، عمان، 1976ـ 1985 م.
ــ شراب، محمد محمد، معجم بلدان فلسطين، دمشق، 1987 م.
ــ عليمي مجيرالدين، الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عمان، 1973 م.
ــ موسوعه ي خاصه.
ــ موسوعه ي عامه.
نشريه فكر و نظر شماره 10-11
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image