جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
نامه ي خواندني به آيت الله صافي
-(1 Body) 
نامه ي خواندني به آيت الله صافي
Visitor 2562
Category: دنياي فن آوري
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مرجع عالى قدر، حضرت آيت الله العظمى صافى گلپايگانى
با عرض سلام خدمت شما
جوانان در عين حالى که شب و روز به زندگى دنيوى مشغول هستند، در باطن ذات و نفس خويش نيز زندگى [مرموز]و پوشيده اى دارند و اگر چه توجهى به آن زندگى ندارند و آن را به کلّى فراموش کرده اند، ليکن با داشتن روح و افکار و عقايد حَقّه، اخلاق پسنديده و اعمال شايسته مى توانند سبب استکمال و ترقّىِ روحانى خود گردند و سعادت و کمال خود را فراهم سازند، در صورتى که اکثر جوانها با عقايدى باطل و اخلاق زشت و اعمالى[ناشايست] باعث نقصان، شقاوت و انحراف نفسانى خود شده اند و به آن مشغول هستند.به عقيده من بايد اين قشر از افراد را راهنمايى کرد و آنها را در صراط مستقيم، تکامل بخشيد تا جوهر ذات و حقيقتش پرورش و تکامل يافته و به عالم روحانيت صعود و رجوع پيدا کند و اگر آنها تمام کمالات روحانى و اخلاق پسنديده انسانى را فداى ارضاى قواى حيوانى کنند و اسير خواسته هاى نفسانى شوند و به صورت حيوانى هوسران، کامجو و يا ديوى درنده و خونخوار در آيند، چنين کسانى از صراط مستقيم تکامل انحراف يافته و در واديهاى هلاکت سرگردان خواهند شد. در صورتى که در حال حاضر، حتى دختران محصّل، در مدرسه هاى راهنمايى، نه دبيرستان[ها] و نه دانشگاه ها، در مدرسه هاى راهنمايى، دختران و پسران، در وادي هاى شقاوت سرگردانند و عده معدودى که در اين مسير قرار نگرفته اند و سعى دارند جوهر ذات و انسانيت شان را کامل کنند . تحت تأثير عده اى زياد از آنهايي که راه مستقيم ديانت را هم فراموش کرده قرار گرفته و جز زندگى سخت و سقوط در هاويه جحيم، سرنوشتى نخواهند داشت.ما از بسيارى از اين رويدادها غافليم.
محيط ها، مدرسه ها و خانواده هاى سالم يا فاسد، در تربيت نسل جوان، مؤثر است. در گذشته، محيط يک جوان، يک کوچه يا يک روستا يا يک شهر و بازار بود، امّا امروز محيط تربيت جوان و نوجوان، تمام جهان است البته اين پيچيدگيها و وسعت تضارب افکار و توسعه ميدان مخاطرات به اين معنا نيست که تصور کنيم چاره نمى توان انديشيد و جوانان و نوجوانان را نمى توان در مسير صحيح، هدايت کرد و غرايز آنها را در راه سعادت خودشان، فعال نمود
درجوّى که هر نوجوان دختر و پسرى با فردى از جنس مخالف دوست است و مدام با او در ارتباط است قرار مى گيرند، تحت تأثير اين گونه افراد قرار گرفته، مسير انحراف را پيشه خود مى گردانند و کسى پيدا نمى شود و به کسى هم اطمينان پيدا نمى کنند که با او مشورت کنند و راه صحيح را از او طلب کنند (حتى با پدر و مادر خود).
و بالاخره من، پس از سال ها فکر کردن و با مشکلات دست و پنجه نرم کردن و انحرافات بسيارى از مدرسه ها و دبيرستانها را مشاهده کردن، ارتباطات تلفنى و ارتباطات نزديک بين دختران و پسران کمتر از 16 ـ 17 را ديدن و شنيدن، از اين گونه رفتارها، رنج مى برم و از اين گونه مسايل بدين نتيجه رسيدم که هر قدر نونهالان اجتماع از نظر فکر و شجاعت تقويت گردند ولى از نظر ايمان و اخلاق نيرومند نباشند، ديو مفاسد خيلى زود آنها را متلاشى مى کند و علت اصلى آن، خود پدران و مادران هستند و بدين ترتيب به عنوان واکسينه اى فکرى، لزوم بحث از اخلاق و مفاسد و راه مبارزه با آنها، ضرورى به نظر رسيد که با شما مشورت کنم و از شما طلب کمک کنم. خواهش مى کنم مرا راهنمايى کنيد، حتّى با فرستادن کتابى در اين زمينه.اگر من بخواهم، با يارى خدا و کمک شما با اين گونه انحرافات نوجوانان و جوانان، تا اندازه اى حتى محدود، در مدرسه و يا دبيرستانى مبارزه کنم، از طريق انتشار اعلاميه هايى در اين زمينه، چگونه مى توانم موفق باشم؟
بى توجه بودن نسبت به اين نامه يعنى بى توجهى به نسل جوان و جامعه امام زمان، عجل الله تعالى فرجه الشريف، يعنى بى توجهى به اسلام و قرآن.منتظر نامه پر مهر و محبت شما هستم. خواهش ديگرى که از شما دارم اين است که چون به ماه مبارک و پر فيض رمضان، نزديک هستيم، خيلى سريع نظر خود را در نامه اى که مى فرستيد، مکتوب فرماييد.

نامه ي خواندني به آيت الله صافي

التماس دعا
پاسخ ايت الله صافي گلپايگاني
نامه مفصل و مشحون به مطالب ارزنده و دلسوزى براى نسل جوان و در لفظى ديگر، دلسوزى براى جامعه و براى اسلام عزيز و فرزندان اسلام، واصل شد. بسيار موجب اميدوارى و خوشنودى گرديد.
تأخير در جواب بواسطه کثرت مشاغل، مراجعات و مسايل کتبى و شفاهى است که بايد به همه جواب داده شود و همانطور که مرقوم داشته ايد چنين نيست که نويسنده نامه بايد از مسؤولين يا رييس يک سازمان و ارگان باشد تا جواب داده شود، معاذالله انشاءالله در جواب ها بيشتر توجه به انجام وظيفه و کمک به نشر معارف اسلام و مکتب اهل بيت، عليهم السلام، و بالا بردن سطح آگاهيهاى جامعه و خصوص نسل جوان است.
مسأله يا مسايل جوانان مسايلى هستند که همواره مورد توجه آگاهان، مربّيان جامعه و هاديان فکر و انديشه و بخصوص مکتب انبيا، عليهم السلام، و بالاخص، مکتب اسلام بوده و هست.
اصلاحات، سازندگي ها، آينده بينى هاى اقتصاد، سياست ايمان و عقيده، همه روى اين قشر تمرکز حسّاس دارد چه آنهاييکه اَغراض فاسده و مقاصد شخصى و قصد افساد و انحراف جامعه را دارند و چه آنهاييکه قصد اصلاح و سالم سازى و خير و سعادت مردم را دارند، روى اين طبقه جوانان و نوجوانان سرمايه گذارى مى کنند.
روحيات جوانان براى عمل و فعاليت و قدم به پيش بودن و ترقّى و تکامل، آماده است، چنانکه براى سقوط و افتادن در منجلاب انحراف هاى گوناگون و فساد اخلاق نيز آماده اند.
سخن در مباحث مربوط به جوانان و عوامل مؤثر در رشد و کمال و يا سقوط و انحطاط آنها و اشباع درست غرايز و خواسته هاى آنان نياز به نوشتن رساله ها و کتاب ها دارد.

نامه ي خواندني به آيت الله صافي

در عصر ما بواسطه گسترش ارتباطات و وسايل سمعى و بصرى و طبع و نشر افکار و آرا و تبليغات مستقيم يا غير مستقيم، مسايل جوانان، بسيار گسترده و پيچيده گرديده که سالم ماندن يک جوان نياز به مراقبت ها و خصوص مجاهدت و تلاش فراوان خود فرد دارد که با آگاهى از اوضاع مختلفى که به عنوان سياست، اقتصاد، مکتب هاى فکرى و مسايل جنسى آنها را و سعادت و سلامت روحشان را هدف قرار داده از خود مواظبت کنند، مجلاّت، روزنامه ها، راديو و تلويزيون و انواع فيلم ها در تمام دنيا از مهمترين عواملى هستند که روى جوانان کار مى کنند و جوامع بشرى را به سوى سعادت يا شقاوت، سير مى دهند.
بايد تبليغات صحيح روى جوانها فراگيرتر و کاملتر انجام شود بايد مشکلات جوانها را شناسايى کرد و مديريت جامعه، مسؤولين بهسازىِ اخلاق، پدر و مادر و اشخاص و افراد، همه به طور جمعى و فردى در حلّ آنها اقدام نمايند
اين وسايل، جوانان شهرنشين و جوانان روستايى و همه و همه را شامل مى شوند و حتّى لباس و ژست کارگردانان برنامه هاى تلويزيونى نيز، پسر و دختر را در همه جا، حتى در دورترين نقاء زير تأثير خود قرار مى دهند البته در ساختن يک جوان سالم و مسلمان، محيط خانه، خانواده، محيط مکتب، مدرسه، آموزشگاه و محيط جامعه، همه مؤثرند و همانطور که قرآن کريم مى فرمايد:
«وَالْبَلَدُ الطَّيبُ يخْرُجُ نَباتُهُ بِاِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِى خَبُثَ لايخْرُجُاِلاّ نَکدا»(اعراف آيه 58) ؛ سرزمين خوب گياه آن به فرمان پروردگارش مي رويد ، و زمين بد جز اندک ، گياهي از آن پديد نمي آيد.
محيط ها، مدرسه ها و خانواده هاى سالم يا فاسد، در تربيت نسل جوان، مؤثر است. در گذشته، محيط يک جوان، يک کوچه يا يک روستا يا يک شهر و بازار بود، امّا امروز محيط تربيت جوان و نوجوان، تمام جهان است البته اين پيچيدگيها و وسعت تضارب افکار و توسعه ميدان مخاطرات به اين معنا نيست که تصور کنيم چاره نمى توان انديشيد و جوانان و نوجوانان را نمى توان در مسير صحيح، هدايت کرد و غرايز آنها را در راه سعادت خودشان، فعال نمود.
با تمام اين اشکالات، راههاى سالم سازى جامعه و پرورش افکار و تربيت اسلامى جوانان نيز، به موازات اين دشواريها زياد شده و از جمله، رشد آگاهى جامعه و خود جوانها نيز براى سالم سازى، زمينه تأثير تبليغات مثبت و مفيد را فراهم تر نموده است.
بنابراين بايد تبليغات صحيح روى جوانها فراگيرتر و کاملتر انجام شود بايد مشکلات جوانها را شناسايى کرد و مديريت جامعه، مسؤولين بهسازىِ اخلاق، پدر و مادر و اشخاص و افراد، همه به طور جمعى و فردى در حلّ آنها اقدام نمايند.
همين مسأله مشکل جنسى را که تذکر داده ايد، دين مقدس اسلام بسيار مهمّ دانسته، به حلّ آن تشويق و ترغيب کرده، ازدواج را در جامعه اسلامى از بنيانهاى بسيار مقدس و محبوب خدا معرفى نموده و تا آنجا آن را حلاّل مشکلات جوانان شمرده، که فرموده اند: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ اَحْرَزَ نِصْفَ دينِهِ» و سعى در انجام آن را بين دو نفر، بقدرى موجب اجر و ثواب معرفى کرده اند که به هر قدمى که شخص براى رفع اين مشکل، از زندگى کسى بردارد يا کلمه اى که بگويد، ثواب يک سال عبادت، که شب هايش را به نماز و روزهايش را به روزه بسر برده باشد، مقرر شده است.
در رشته هاى ديگر، تعاليم عاليه اسلام، همگان و بخصوص جوانان را تا حدّ ممکن بيمه مى سازد و از آسيب پذيرى دور مى نمايد.
طبع و نشر مقالات، مجلاّت، روزنامه ها، رمانها، فيلمها و برگزارى بازيها، مسابقاتِ فسادانگيز، مطالعه، ديدن، نقل و گفتن آنها و گرايش به لهو، لعب و موسيقى و قمار، سرگرمى هاى مضرّه، مجالست ها، همنشينى، مصاحبت با اشخاص فاسد الاخلاق، همه را، ممنوع فرموده سلامتى، مانند اينکه براى سلامت بدن و حفظ سلامتى و بهداشت، هم اسلام و هم تعاليم بهداشتى، بسيارى از کارها و خوردني ها و آشاميدني ها را ممنوع کرده اند و از سوى ديگر نشر و طبع مقالات و کتاب هاى مفيد و پرورش دهنده عقل، فکر، روح و اشعار و تفريحات سالم، سازنده و مجالست و مصاحبت هاى گوناگون را تشويق و ترغيب فرموده اند و از بيکارى و بطالت که خود نيز، خواه قهرى و غير اختيارى يا اختيارى باشد، نظر به مشکلاتى که مى آفريند، سخت نکوهش شده و از کار و عمل و تلاش و فعاليت، مدح و ستايش شده است.
به عقيده ما، همه راه حل ها را، اسلام بيان فرموده است، و اگر نگوييم همه، اغلب مشکلات، براى پياده نشدن اين راه حل ها است.
يک جامعه اسلامى جامعه اى است که موجبات سعادت جوانان و نوجوانان، در حد ممکن در آن فراهم شده و از اسباب و وسايل انحراف پيراسته و منزّه باشد.
بنابراين همه بايد اقدام کنيم، چه آنهايى که مديريت هايى در جامعه دارند و بخصوص، آنهايى که بر وسايل تبليغىِ سمعى و بصرى، به عنوان امين، برگزيده شده اند، بايد حفظ اين امانت را که از اعظم امانات است، بسيار مهم بدانند و کوتاهى در آن را از بدترين خيانت ها به مردم، اسلام، کشور و به جامعه بدانند بايد افراد مهذّب، آگاه و ظاهرالصّلاح، در همه پستهاى اين کارها، گمارده شوند.
مطبوعات و جرايد، همه و همه وظايف شان سنگين است. اين گونه که بسيارى تلقى مى کنند، نيست. بايد جوانان را با مساجد يا مجالس وع0و هشدارهاى اخلاقى، با مطالعه کتاب هاى آموزنده و صحيح دينى، با تواريخ سودمند، با تفسير قرآن مجيد، با مجالس دعا در خط صلاح و فلاح و رستگارى نگاه داشت و خودِ آنها هم که بيشتر آگاه و متوجه هستند، بايد در خطّ اصلاح خود و هم سنّ و سالان خود تشريک مساعى و بذل فداکارى و کوشش کنند.
بايد اخلاق اسلامى، زهد، آزادگى، پارسايى، قناعت، شجاعت و خودشناسى را به آنها آموخت که بدانند خود را به هر جريان و هر وضع نفروشند.
و اين کلامِ معجزْ نظامِ اميرالمؤمنين، عليه السلام، را هميشه مقابل چشم دل خود قرار دهند:
«اَلا حُرٌّ يدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ لاَِهْلِها اِنَّهُ لَيسَ لاَِنْفُسِکمْ ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاتَبيعُوها اِلاَّ بِها»، تا بدانند که انسان بالاتر از اين است که اسير شهوات، ماديات، افکار و اعمال شيطانى شود و مثل اين اشعار را که:
«تن آدمى شريف است به جان آدميت
نه همين لباس زيباست نشان آدميت
طيران مرغ ديدى تو ز پاى بند شهوت
بدر آى تا ببينى طيران آدميت»
زمزمه نمايند.

نامه ي خواندني به آيت الله صافي

بحمدالله در معارف شيعه و فرهنگ غنى ما، بيش از آنچه تصور شود، به جوانان و پسران و دختران، ارايه طريق شده است آيات قرآن کريم، آن همه احاديث شريفه و اين دعاهاى انسان ساز عالية المضامين و اين کتاب ها و اشعار و مقالات.
مطبوعات و جرايد، همه و همه وظايف شان سنگين است. اين گونه که بسيارى تلقى مى کنند، نيست. بايد جوانان را با مساجد يا مجالس وع0و هشدارهاى اخلاقى، با مطالعه کتاب هاى آموزنده و صحيح دينى، با تواريخ سودمند، با تفسير قرآن مجيد، با مجالس دعا در خط صلاح و فلاح و رستگارى نگاه داشت و خودِ آنها هم که بيشتر آگاه و متوجه هستند، بايد در خطّ اصلاح خود و هم سنّ و سالان خود تشريک مساعى و بذل فداکارى و کوشش کنند
بايد جوان ها را به اين فرهنگ غنى متوجه کرد تا بخوانند و هم عظمت دين خود را بدانند و فرهنگ دينى اسلام را بشناسند و هم خود را بسازند، جوان ها و همه را بايد به حسابرسى و محاسبه اعمال راهنمايى کرد تا هميشه در مقام تحصيل ترقى و کمال، بيشتر باشند.
بالاخره آقاى محترم جوان عزيز نوزده ساله که الحمدلله از اين همه آگاهى و دانايى برخورداريد و شمّه اى از آن را در اين نامه به قلم آورده ايد!
من به شما تبريک عرض مى کنم و از خداوند متعال مى خواهم که مثل شما را، که در جوانان و نوجوانان مسلمان، زياد است، زيادتر و بيشتر بفرمايد.
شما جوانان، آينده اسلام هستيد عظمت اسلام، شوکت اسلام مرهون تلاش و رشد و آگاهى شما است. همه از شما انتظار دارند، اسلام از شما انتظار دارد و قرآن کريم به انتظار شما است و حضرت بقية الله، مولانا المهدى، ارواح العالمين له الفداء، از شما انتظار دارد بيشترين ياوران آن حضرت، از شما جوانان مسلمان و متعهد خواهند بود.
عزيزان من! اگر ما در اداى وظايف خود نسبت به شما قصور يا تقصير داريم، شما به نفس خود اعتماد کنيد و با توکل به خدا در دين، ايمان، تقوا، سعى و عمل، ثبات قدم نشان بدهيد، قدم به جلو برداريد و به جلو برويد و فقط عزّت اسلام، سياست مسلمين، رضاى خداوند و خوشنودى حضرت ولى عصر، ارواحنا فداه، و تأمين رفاه و آسايش خلق و خدمت به مردم را وجهه همت قرار دهيد!
خدا يار و ياور شما!
«قُلِ اعْمَلُوا فَسَيرَى اللهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَالمؤمِنُونَ».
با التماس دعا

منبع : شيعه نيوز
ارسال توسط کاربر محترم سايت :sukhteh
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image