جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
فوايد ورزش در آسيب ديدگان نخاعي (قسمت پاياني)
-(14 Body) 
فوايد ورزش در آسيب ديدگان نخاعي (قسمت پاياني)
Visitor 2764
Category: دنياي فن آوري

د) تمرينهاي تعادلي:‌
 

اين بخش از تمرين ها از جمله تمرينهاي بسيار مهم براي جانبازان و معلولان نخاعي است. زيرا از تغيير شكل ستون مهره اي پيشگيري خواهد كرد:
1)در مقابل آيينه قرار بگيريد و سعي كنيد كاملاً صاف بنشينيد.
2)در مقابل آيينه، دستها را از بدن دور كنيد و حفظ تعادل نماييد.
3)دستها را بالاي سر ببريد و حفظ تعادل كنيد.
4)يك دست را به طرف بالا و دست ديگر را از بدن دور كنيد. سپس عكس اين عمل را انجام دهيد.
5)بر لبه صندلي چرخدار بنشينيد و تعادل خود را حفظ كنيد.
ه-تمرين هاي تنفسي:
از آنجايي كه اكثر جانبازان و معلولان ضايعات نخاعي، بيشتر اوقات در حالت نشسته قرار دارند يا به شكم خوابيده اند، از نظر توان تنفسي ضعيف هستند. از اين رو بايد از تمرينات تنفسي جهت بالا بردن ظرفيت تنفسي خود استفاده كنند:
1) دستها را در پشت ويلچر يا صندلي به هم برسانيد و در اين حال سعي كنيد هوا را به داخل ريه ها بكشيد و به اندازه چند ثانيه نگه داريد و بعد بيرون دهيد.
2)دستها را روي شكم قرار دهيد و سعي كنيد همزمان با نفس كشيدن روي عضلات شكم فشار وارد كنيد. مهم نيست كه انقباض عضله هاي شكم شما چه قدر است. آنچه مهم است انجام حركت مي باشد.
3)ليوان آبي را برداريد و در داخل يك ني قرار دهيد. سعي كنيد پي در پي در داخل ني بدميد. اين عمل،‌ به بالا رفتن ظرفيت تنفسي شما كمك مي كند.
مشابه اين تمرين را با استفاده از قليان نيز انجام دهيد. اگر قليان در اختيار داريد محل ذغال آن را برداريد و پي در پي در آن بدميد.
4)حركت كشش دستها به طرفين نيز در باز شدن فضاي تنفسي شما نقش مهمي خواهد داشت.

نقش تغذيه در ورزش:
 

اصولاً‌ بدن در جهت انجام فعاليت و تحرك احتياج به مواد غذايي مناسب دارد. اين مواد غذايي بايد به مقدار لازم و كيفيت مناسب برسد. يك رژيم غذايي مناسب بايد حاوي پروتئين، چربي و كربوهيدرات (قند) به مقدار كافي باشد. پروتئين ها نقش اساسي در توليد عناصر سلولي دارند. غذاهاي غني از پروتئين عبارتند از گوشت (قرمز، سفيد)تخم مرغ، شير،‌ جگر، حبوبات ...
قند ها نيز عامل عمده اي در توليد انرژي در بدن هستند.
در هنگام مصرف هر كدام از (پروتئين،‌ قند و چربي) بايد اعتدال را رعايت كرد چه مصرف بيش از حد آنها نيز باعث ايجاد مشكلات و بيماري هاي زيادي مي شود.
منبع:نشريه از نو، شماره 7و8.
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image