جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
پاى ورزشكاران
-(16 Body) 
پاى ورزشكاران
Visitor 2915
Category: دنياي فن آوري

18 روش رها شدن از اين بيمارى
 

اين عفونت قارچى به طور يكسان همه را مبتلا مى‏كند. مهم نيست كه شما ورزشكار باشيد يا نه. )اگر چه مردان بيشتر مستعد اين بيمارى هستند(.
اين بيمارى به وسيله‏ى ميكروبى كه در پوست زندگى و در شرايط گرم و مرطوب بيشترين تكثير را پيدا مى‏كند، ايجاد مى‏شود؛ علت اصلى، پا و جوراب عرق كرده و خيس است. نكات مهمى براى چگونگى برخورد با اين بيمارى و راه‏هاى جلوگيرى از عود آن در ذيل آمده است:

به پاى خود استراحت دهيد.
 

اين عفونت، ناگهان بروز مى‏كند و با پوست ترك خورده، تاول‏هاى ترشح كننده و حالت سوزش متناوب همراه است. در مراحل اوليه، به پاى خود استراحت دهيد. پاى خود را لخت كنيد و در استراحت مطلق بگذاريد؛ البته خود اين عفونت، خطرناك نيست، بلكه ممكن است عفونت باكتريال روى آن سوار شود.

دردهاى خود را تسكين دهيد.
 

از كمپرس‏هاى آرام بخش براى خنك كردن التهاب، كاستن درد و كم كردن خارش و خشك كردن جراحات استفاده كنيد.
آيا بيمارى فعلى شما واقعا بيمارى پاى ورزشكاران است؟

در حالات زير، عفونت قارچى وجود ندارد:
 

اگر روى پاى بچه‏ها باشد، )چون بچه‏ها بندرت به اين بيمارى مبتلا مى‏شوند(.
روى نوك انگشتان باشد. )زيرا وجود اين ضايعات در انگشتان يا در بالاى پا احتمالا به علت حساسيت پوستى تماسى است كه به وسيله‏ى كفش ايجاد مى‏شود(.
پاى‏تان قرمز، ملتهب، دردناك و تاول‏زده است و ترشح دارد. )اين حالت، احتمالا نشانه‏ى التهاب پوستى حاد مى‏باشد و شما بايد به پزشك خود مراجعه كنيد(.

محلول نمكى تهيه كنيد.
 

پاى خود را در محلول حاوى دو قاشق چاى‏خورى نمك به ازاى هر نيم ليتر آب گرم، غوطه‏ور كنيد. هر بار ده تا پانزده دقيقه پاى خود را در آن بگذاريد و تا وقتى كه اين مشكل وجود دارد، ادامه دهيد. محلول نمكى، محيط نامناسبى براى قارچ ايجاد و از تعريق زياد نيز جلوگيرى مى‏كند. علاوه بر اين، پوست آسيب ديده را نرم مى‏كند تا داروهاى ضد قارچ بتوانند اثر عميق‏ترى داشته باشند.

پاى خود را با دارو درمان كنيد.
 

اكنون وقت آن است كه از داروهاى ضد قارچ بدون نسخه استفاده كنيد. سه نوع عمده داروها شامل ميكونازول نيترات، تولنفتات )افتات يا تيناستين( يا اسيدهاى چرب )دزنكس( هستند. يكى از اينها را به آرامى در تمام محل درگير بماليد و به مدت چهار هفته )يا به مدت دو هفته بعد از بهبود عفونت( ادامه دهيد.

انگشتان‏تان را درمان كنيد.
 

در صورت درگيرى بين انگشتان از محلول آلومينيوم كلرايد استفاده كنيد. اين محلول نه تنها قارچ‏ها را مى‏كشد بلكه به خشك شدن منطقه و جلوگيرى از عود بيمارى نيز كمك مى‏كند. از داروساز بخواهيد كه محلول آبى 25% آلومينيوم كلريد را براى شما بسازد. از يك سواپ پنبه‏اى براى رساندن مايع به فضاى بين انگشتان، سه بار در روز استفاده كنيد. از اين محلول در پوست خراشيده يا ترك خورده استفاده نكنيد زيرا به شدت باعث سوزش مى‏شود.

از جوش شيرين استفاده كنيد.
 

مخصوصا در نوع بين انگشتى مى‏توانيد از محلول جوش شيرين استفاده كنيد. يك قاشق غذاخورى از جوش شيرين را با يك ليتر آب ولرم مخلوط كنيد، آن را روى محل عفونت بماليد، سپس آن را بشوييد و كاملا خشك كنيد. درمان را با پاشيدن آرد يا پودر ذرت در محل درگير به پايان برسانيد.

پوست‏هاى مرده را جدا كنيد.
 

هنگامى كه فاز حاد بيمارى به پايان رسيد، مى‏بايست هر گونه پوست مرده را جدا كنيد. اين پوست‏ها محل مناسبى براى رشد قارچ‏ها هستند تا دوباره شما را درگير كنند.
در حمام، با پرزهاى برس مخصوص تمام پا را به آرامى و دقت مالش دهيد. توجه زيادى به فضاهاى بين انگشتان بكنيد؛ مى‏توانيد از يك برس كوچك مثل برس لوله‏ى آزمايش يا شيشه استفاده كنيد.

توجه خاصى به ناخن‏هاى‏تان داشته باشيد.
 

ناخن‏ها مكان مناسبى براى تكثير قارچ‏ها هستند. توصيه مى‏شود زير ناخن‏ها را هر دو يا سه روز يك بار تميز كنيد. ترجيحا به جاى سوهان فلزى از چوب كبريت و يا خلال دندان استفاده كنيد؛ زيرا سوهان مى‏تواند باعث خراشيدگى ناخن‏ها شود كه براى جمع شدن قارچ‏ها مناسب است.

به استفاده از كرم، ادامه دهيد.
 

هنگامى كه عفونت از بين رفت، مى‏توانيد از همان كرم مورد استفاده در درمان، استفاده كنيد.

كفش مناسب انتخاب كنيد.
 

از كفش‏هاى پلاستيكى كه مانع خروج رطوبت مى‏شوند، بپرهيزيد. اين مواد، عرق را نگه مى‏دارند و باعث گرما مى‏شوند. قطره‏هاى رطوبت، محل مناسبى ربراى رشد قارچ‏ها مى‏باشند. متخصصان، پوشيدن هر گونه كفش تنگ، چسبان و غير قابل تهويه را ممنوع مى‏دانند. مواد طبيعى نظير پنبه يا چرم بهترين محيط را براى پا فراهم مى‏كنند. بخصوص در تابستان سعى كنيد از سندل استفاده كنيد.

كفش‏هاى‏تان را عوض كنيد.
 

يك كفش را دو روز پشت سر هم نپوشيد. براى خشك شدن كامل كفش حداقل 24 ساعت، وقت لازم است. اگر پاى شما به شدت عرق مى‏كند، كفش‏هاى‏تان را دوبار در روز عوض كنيد.

كفش‏هاى‏تان را تميز و خشك نگه داريد.
 

به طور مرتب، از اسپرى يا پودر ضد قارچ براى داخل كفش‏هاى‏تان استفاده كنيد. راه ديگر، آغشته كردن يك تكه پارچه با يك ماده‏ى ضد عفونى كننده و ماليدن آن به درون كفش‏ها مى‏باشد. اين عمل، تمام اسپورهاى قارچ را مى‏كشد. اين كار را بعد از درآوردن كفش‏ها انجام دهيد.

به كفش‏هاى‏تان هوا دهيد!
 

دكتر هاس توصيه مى‏كند كه كفش‏ها را در هواى آزاد در برابر نور خورشيد قرار دهيد، بندهايش را درآوريد و دهانه‏ى آن را باز كنيد؛ حتى بايد سندل‏ها را نيز خشك و تميز كنيد تا هر گونه پوست مرده حاوى قارچ از بين برود. هدف از تمام اين كارها كاهش امكان عود بيمارى است.

عفونت را از پاى درآوريد.
 

اگر پاى‏تان به شدت عرق مى‏كند، جوراب‏ها را دو، سه بار در روز عوض كنيد و فقط جوراب‏هاى تميز پنبه‏اى بپوشيد و از الياف مصنوعى استفاده نكنيد.
مطمئن شويد پس از شستن جوراب، آنها را كاملا آب‏كشى كرده‏ايد؛ زيرا باقى ماندن مواد پاك كننده مى‏تواند عفونت را ايجاد كند. براى كمك به كشتن اسپورها، جوراب‏تان را دوبار در آب داغ بشوييد.

به انگشتان‏تان پودر بپاشيد.
 

براى خشك نگه داشتن پاى‏تان، بعد از شستشو و قبل از پوشيدن جوراب و كفش، آنها را به مدت پنج تا ده دقيقه در معرض هواى خنك قرار دهيد و براى تسريع در خشك شدن پاها، سشوار را در پانزده سانتى‏مترى پا نگه داريد و انگشتان‏تان را تكان دهيد و بين آنها را خشك كنيد، سپس پودر بپاشيد. براى پخش نشدن پودر، آن را داخل يك كيسه‏ى پلاستيكى يا كاغذى قرار دهيد، سپس پاى‏تان را داخل آن فرو برده و كاملا تكان دهيد.

به كفش‏هاى‏تان نيز پودر بپاشيد.
 

دكتر لوين مى‏گويد: قبل از پوشيدن كفش‏هاى‏تان، پودرهاى طبى به آن بپاشيد.

هشدار پزشكى
 

نسبت به عفونت، هوشيار باشيد.
 

اگر فكر مى‏كنيد كه عفونت قارچى پاى‏تان، خود به خود بهبود مى‏يابد، سخت در اشتباه هستيد. يك عفونت قارچى كنترل نشده، منجر به ترك‏هاى پوستى مى‏شود كه در آينده عفونت‏هاى باكتريال خطرناك مى‏تواند بر آن سوار شود. پس در حالات زير به پزشك‏تان مراجعه كنيد:

عفونت باعث ناتوانى‏تان شود.
 

هر زمانى التهاب در پاى‏تان ظاهر شود و دچار تب شويد.
چرك در تاول‏ها و پوست ترك خورده شما ظاهر شود.
در مكان‏هاى عمومى كاملا پوشيده باشيد.
براى كاهش امكان سرايت عفونت در محل‏هاى عمومى كه اغلب مردم پا برهنه هستند، از كفش‏هاى راحتى يا دمپايى حمام استفاده كنيد. اين مكان‏ها عبارتند از: باشگاه‏هاى ورزشى، كلوپ‏هاى سلامتى، اتاق‏هاى رختكن و حتى استخرهاى شنا. منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستيتوسلامتي آمريکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر انديشه - 1387

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image