جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
در آلوده‌ترين شهرهاي دنيا چگونه ورزش مي کنند؟
-(4 Body) 
در آلوده‌ترين شهرهاي دنيا چگونه ورزش مي کنند؟
Visitor 2340
Category: دنياي فن آوري
اين که يک شهر آلوده باشد و اتفاقاً در اين شهر ورزش هم به صورت حرفه‌اي دنبال شود. يک اتفاق غير طبيعي نيست. روي ديگر ماجراي شش‌ماهه دوم سال و آلودگي‌هواي اين شش‌ماه، مربوط به چگونگي ورزش و تلاش براي بهتر کردن وضعيت است. شهرهاي زيادي در دنيا هستند که هم در رديف آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار دارند و هم براي ورزش‌هاي حرفه‌اي‌شان برنامه‌ريزي کرده‌اند.

ميلان، ايتاليا
 

ميلان، شهر مد و هنرهاي زيبا، شهر آلوده به ذرات ريزي است که مي‌توانند باعث سرطان و مشکلات تنفسي شوند. در واقع ميلان بيشتر از هر شهر ديگر اروپايي پر از دود است و در کل قاره از نظر سطوح بالايي ازن و رتبه دوم را دارد. مشکل اصلي، ‌علاقه زياد ايتاليايي‌ها به رانندگي است. ميلان، شهر ورزشي ايتاليا هم محسوب مي‌شود. در تمام دنيا دو تيم از شهر ميلان هستند که طرفداران زيادي در بسياري از رشته‌هاي ورزشي دارند. اينترميلان و آث‌ميلان در طول سال‌هاي سال آنقدر بازيکن بزرگ ورزشي داشته که بتوان به راحتي درباره آنها و ويژگي‌هاي سلامتي‌شان بحث و بررسي کرد. مقامات ورزش ميلان بار شهرداري اين شهر يک تفاهم‌نامه امضا کردند تا شرايط سفر درون‌شهري به ورزشگاه‌هاي اين کشور تسهيل شود.

نوريلسک‌، روسيه
 

نوريلسک با 134 هزار نفر جمعيت، بزرگ‌ترين کارخانه گداخت فلزات سنگين دنيا را دارد: نوريسلک نيکل. همين امر هم اين شهر را در ليست 10 شهر آلوده دنيا قرار مي‌دهد. اين کارخانه مقادير فراواني از فلزات سنگين مانند نيکل و کبالت را وارد هوا مي‌کند که باعث بيماري‌هاي تنفسي و حنجره‌اي شديد در کودکان مي‌شود.. البته مسئولان کارخانه قول داد‌ه‌اند در آينده ضايعات را به هواي شهر روانه نکنند و براي کاهش آلودگي شهر تلاش کنند. در ميان مردم اين شهر، ورزشکاران بسياري هستند که ورزش‌هاي زمستاني و يخي را دنبال مي‌کنند. آنها بيشتر طرفدار اسکي و هاکي روي يخ هستند و از اين حيث مي‌توان آنها را در زمره ورزشکاران بدشانس مواجه شده با آلودگي نام برد.

پيتزبورگ، پنسيلوانيا
 

پتسيلوانيا ايالتي است در شرق آمريکا و يکي از ايالت‌هاي ساحلي اقيانوس اطلس آمريکا. پايتخت آن هريسبورگ و فيلادلفياست. شهر فيلادلفيا در دهه آخر قرن هجدهم به مدت 10 سال پايتخت ايالات متحده بود. پنسيلوانيا هر چند در حال حاضر آلوده‌ترين شهر آمريکا محسوب مي‌شود اما با برنامه‌ريزي‌هاي کلاني که صورت گرفته، کارخانه‌هاي اين شهر از محط زنديگ منتقل مي‌شوند و به زودي اين شهر از رديف شهرهاي آلوده خارج خواهد شد. اخيرا پتيزبورگ موفق شده عنوان آلوده‌ترين شهر آمريکا را از لس‌آنجلس بگيرد.
اکثر مردم ساکن در اين ايالت، بسکتبال را به عنوان رشته اصلي مورد علاقه‌شان دنبال مي‌کنند و سپس فوتبال آمريکايي در اين جا تماشاگران بسياري دارد. مترو در بنسيلوانيا به سرعت پيشرفت کرد و در حال حاضر همه شهرهاي زير مجموعه پنسيلوانيا از سيستم پيشرفته حمل و نقلي زيرزميني برخوردار هستند. در برنامه‌ريزي رويدادهاي ورزشي، انجام بازي در روزهاي پاک مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد و تقريباً نيمي از سال، هيچ مسابقه رسمي ورزشي در زمين‌ةاي روباز انجام نمي‌شود.

مکزيکوسيتي، مکزيک
 

جمعيت خود شهر 239/605/8 نفر و جمعيت کلانشهر برابر با 226/163/21 نفر است. اين شهر از سه طرف با کوه‌ها محصور شده در نتيجه دوده و اگزوز 4 ميليون خودروي شهر که اغلب هم ميزان آلايندگي بالايي دارند، مانند يک ابر بر فراز شهر باقي مي‌ماند. بدين ترتيب 300 روز سال سطح اوزون هواي اين شهر بيشتر از حد مجاز است. از آنجايي که پايتخت اين کشور حتماً نقش قابل ملاحظه‌اي هم در توسعه و پيشرفت ورزشي کشور دارد، مسئولان تصميم گرفتند براي بهبود اوضاع، از اتوبوس‌ها شروع کنند. بنابراين آنها 25 اتوبوس ديزلي را به فيلتر آلاينده مجهز کردند. کافي است 2 هزار و 975 اتوبوس باقيمانده را هم مجهز کنند تا بخشي از آلايندگي‌هاي اين شهر کاهش يابد. ضمناً در سال گذشته بيش از 20 بازي رسمي فوتبال اين شهر، در شهرهاي ديگر برگزار شد.

داکار، سنگال
 

داکار پايتخت و بزرگ‌ترين شهر کشور سنگال است. اين شهر بندري در غرب آفريقا و در ساحل شرقي اقيانوس اطلس واقعشده است. اين شهر نزديک به دو ميليون نفر جمعيت دارد که اغلب سياه پوستند. داکار قطب بين‌المللي آفريقاي غربي محسوب مي‌شود، با اين حال اين شهر هر روز دارد با يک فاجعه زيست‌محيطي دست و پنجه نرم مي‌کند. براي نمونه شرکت‌ بن‌دوهان، آب مصرفي و آب آشاميدني دو ميليون جمعيت اين شهر را تأمين مي‌کند، اما اين آب 17 برابر استاندارد سازمان جهاني بهداشت به پاکتري استرپتوکوکي آلوده است و مقاديري از ضايعات فلزات سنگين و زباله‌هاي دباغ‌خانه را هم در خود دارد.
ورزش مورد علاقه اهالي سنگال فوتبال است اما به دليل مشکلات متعدد مالي هيچ برنامه مشخصي براي بهبود در وضعيت ورزشي فوتباليست‌هاي اين کشور صورت نگرفته است و انتظار مي‌رود اين کشور هم در زمره کشورهايي باشد که طول عمر ورزشکاران‌شان کمتر از حد معمول است.

دره کوباتائو، برزيل
 

شما حتي اگر در لوله‌اگزوز هم زندگي کنيد اما يک شهروند برزيلي باشيد نمي‌توانيد فوتبال را ترک کنيد. دره کوباتائو که خانه بيش از دو ميليون نفر است، قلب صنعتي و شيميايي برزيل محسوب مي‌شود.
رود کوباتائو، مهم‌ترين منبع آب منطقه، سالانه با حدود 5/1 ميليون تن زباله‌هاي ناخالص انباشته مي‌شود و هر ماه هم بيش از ده‌هزا رکيلوگرم ضايعات سمي صنعتي به اين رود ريخته مي‌شود. مطالعه‌اي در سال 1980 (1359) نشان داد که بيش از يک سوم جمعيت اين شهر بهسل، ذات‌الريه، آمفيزم و ساير بيماري‌هاي تنفسي مبتلا هستند. از سال 2000 (1379) دولت برزيل اقداماتي را براي تقويت رود تيت (رود مهم ديگر دره) و پاکسازي منطقه آغاز کرده است و بيش از 1/1 ميليارد دلار هم براي اين اقدامات هزينه کردهاست. جالب است بدانيد که در ميان جمعيت تقريباً هميشه بيمار ساکن در اين دره، فوتباليست‌هاي حرفه‌اي زيادي وجود دارند که بسياري از آنها در تيم‌هايي نظير کورينتيانس سابقه بازي هم داشته‌اند.

و اين هم ويژه ايراني‌ها
 

شهر اهواز در جنوب ايران با بيشترين ميزان اندازه‌گيري شده از اين نوع ذرات در هوا در صدر آلوده‌ترين شهرها قرار گرفت. اين فهرست با استفاده از داده‌هاي جمع‌آوري شده ظرف چند سال اخير که کشورها ارائه داده‌اند تهيه شده و به تأييد سازمان بهداشت جهاني نيز رسيده است. توصيه اين سازمان اين است که ميزان اين ذرات از 20 ميکروگرم در هر متر مکعب تجاوز نکند اما اندازه متوسط آن در هواي اهواز 372 ميکروگرم در متر مکعب ثبت شد که 18 برابر حد توصيه شده است. سنندج در غرب ايران هم با 254 ميکروگرم از اين ذرات در هر متر مکعب هوا يکي از آلوده‌ترين شهرهاي جهان ذکر شده است. با اين تفاسير تيم‌هايي نظير استقلال صنعتي اهواز، فولاد خوزستان و حتي صنعت نفت‌آبادان در رديف خطرناک‌ترين تيم‌هاي ورزشي براي بازي کردن ورزشکاران حرفه‌اي در آن محسوب مي‌شوند.

منبع: خبرآنلاين
ارسال توسط کاربر محترم سايت :hasantaleb
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image