جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آسيب شناسي مزاحمت هاي خياباني
-(3 Body) 
آسيب شناسي مزاحمت هاي خياباني
Visitor 2561
Category: دنياي فن آوري
اکنون که در هزاره سوم زندگي مي کنيم، بايد سعي بر آن داشته باشيم که همراه با پيشرفت روز افزون تکنولوژي و فناوري در تمامي عرصه ها، اندکي نيز مدرنيته بينديشيم و روزگار را سپري سازيم. اما، متاسفانه از قرن بيست و يکم فقط رهاوردهاي منفي و نگران کننده اش حاصل اين جامعه شده و بسي جاي تاسف دارد که روز به روز هم شاهد پيدايش و نيز گسترش يک آسيب اجتماعي ديگر در جامعه و در سطح کشورمان بوده و هستيم! روزي ورود قرص هاي روانگردان و اعتياد نوجوانان و جوانان رهاوردي زهرآگين بود که البته هنوز هم ادامه دارد و به جان هزاران هزار جوان خام اين مرز و بوم به نوعي آسيب رسانده و فروپاشي آن را سبب گرديد. روز ديگر، پديده فرار دختران از خانه پيامد منفي ويژه اي بود که انگار همچون پتکي سهمگين بر پيکره خانواده ها و دختران اين سرزمين پهناور فرود آمد و آثار و عواقب سوء و پيامدهاي منفي اش هنوز هم که هنوز است، گريبان گير جامعه اسلامي ما است! روز ديگر، خشونت عليه زنان از ابعاد گوناگونش شکل گرفت که هنوز هم ادامه دارد! همسرآزاري، کودک آزاري و ... پديده هايي بودند که متاسفانه بايد به جرات بگوييم که هر روز از نشريات و رونامه ها شاهد چاپ اتفاقات اين گونه هستيم؟!حال چرايي اين موضوع واقعاً بستگي به نگاه کارشناسانه و دقيق اهل فن دارد. جامعه اي با اين همه قدرت فرهنگي، چرا بايد درگير و دار اين همه آسيب اجتماعي قرار بگيرد؟! چرا بايد هر روز شاهد پيدايش يک معضل جديد باشيم؟! آيا نبايد انسان امروزي در محيطي آرام و امن به دور از هر نوع تنش و استرس زندگي کند؟! آيا اين توقع و انتظار بالايي است؟! واقعاً بايد با ذهني بدون هياهو به بازبيني و بررسي هر آنچه که در اطراف مان مي گذرد، نظري بيندازيم و ببينيم کجاي کارمان ايراد دارد و در صدد رفع آن برآييم. قصد اندرز و نصيحت نداريم؛ ولي، مي خواهيم بسياري از واقعيات دور مانده از چشم همگان را به اطلاع هم نوعان و هم وطنان عزيز و فهيم اين سرزمين پهناور برسانيم. چراکه رسالت ما اين گونه حکم مي کند و نبايد از حقيقت دور و از آن گريزان باشيم. اين درست نيست و هيچ عقل سليمي چنين رويکردي را نپذيرفته و نمي پذيرد. حال، مي خواهيم درباره پديده اي با شما خوبان سخن بگوييم، به عنوان، «زنان و مزاحمت هاي خياباني، رهاوردي اندوه بار در کمين زنان ايراني!»
مزاحمت هاي خياباني در يک نگاه:
وقتي فردي در جامعه خويش از سوي اشخاص مختلف به راه هاي متفاوت به نوعي آزار و اذيت روحي و رواني مي شود (منظور خانم ها هستند) و کساني که مرتکب اين اعمال مي شوند، به جرات مي توان گفت که از لحاظ شخصيتي مشکل دارند. «اختلال شخصيت ضد اجتماعي»، فرايندي است که در اين قبيل افراد ديده مي شود. شايد انحرافات اختلاقي و اينکه فرد ميل به آزار و اذيت ديگران دارد، از ديدگاه روان شناسي و روان پزشکي او به عنوان يک فرد «ساديستيک» (ديگر آزار) به شمار آيد. پس فردي که مزاحم زندگي فردي و اجتماعي خانم ها مي شود، نه تنها از ديد قانوني بلکه از نگاه روان شناسي نيز مشکل دار است و بايد درمان شود.
پديده مزاحمت هاي خياباني چگونه شايع شده و چه عواقبي مي تواند داشته باشد؟
به جرات مي توانيم به اين موضوع اشاره کنيم که هم اينک پديده مزاحمت هاي خياباني، به ويژه براي دختران و زنان به اندازه اي در سطح جامعه شيوع پيدا کرده است که از جمله مهم ترين و بحث برانگيزترين مباحث عمده در سطوح آسيب شناسي
اجتماعي است و از سوي کارشناسان مطرح شده و مي شود. بدون ترديد بايد گفت يکي از مهم ترين پيامدهاي منفي و عواقب نابه هنجار اين پديده مي تواند اين، باشد که به نوعي تعهد، تفاهم، موارد اخلاقي، عرفي، شرعي، ديني و مذهبي عموم افراد به خصوص دختران و زنان جوان هدف قرار گرفته و اگر با اين رويه برخورد مناسب صورت نگيرد، مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري به پيکره زنان اين سرزمين و در يک کلام ايران اسلامي وارد سازد. اين واقعيتي ملموس است که بايد به آن بيش از پيش پرداخت. همه ما مي دانيم که ايران اسلامي سرزميني با فرهنگ و تمدن چندين هزار ساله، است اعتقادها، باورها، عقايد و معنويات ما به هيچ وجه چنين رفتار ناشايستي را نمي تواند بپذيرد و کنار آمدن با آن و عبور کردن از کنار آن نبايد به همين سادگي ها ما را به ناکجا آباد ببرد. پس، اندکي زودتر بايد به فکر راه حل و راهکاري مناسب باشيم.
بررسي علل و عوامل موثر در بروز پديده مزاحمت هاي خياباني:
بدون شک در تمام آسيب هاي اجتماعي علل و عواملي مي تواند پايه گذار باشد. پس، اگر از قبل اين عوامل به دقت بررسي شود، شايد بتوان اندکي از پيشرفت آن جلوگيري کرد. به قول معروف: «علاج واقعه قبل از وقوع بايد کرد!»
حال، مي خواهيم علل و عوامل اين پديده را به طور مختصر و مفيد و با توجه به موقعيت اين نوشتار ذکر کنيم:
1- محيطي که فرد در آن زندگي مي کند. (خانواده)
2- محيط هاي آموزشي که مي تواند شامل: دبيرستان، دانشگاه و ...
3- محيط کار و افرادي که در آنجا مشغول به کار هستند.
4- محيط اجتماعي که فرد در آن به طور روزمره رفت و آمد دارد.
به حتم مي توانيم به اين جمع بندي برسيم که هر کدام از اين محيط ها فرهنگ خاص خود را داشته؛ ولي، بايد به نوعي با جامعه ما در تعامل و ارتباط باشند. محيط سالم خانواده شکل گيري شخصيت به هنجار فرد را سبب مي شود. محيط سالم و به دور از دغدغه تحصيل مي تواند افکار، ديدگاه و نگرش فرد تحصيل کرده را تغيير دهد. محيط کار و افرادي که آدمي با آنها به عنوان همکار سرو کار دارد. بايد به نوعي به دور از هرگونه مسائل غيراخلاقي باشد تا آن دختر و زن جوان با آرامش خاطر و به دور از تنش و اضطراب بتوان وظيفه اي که به او محول شده است را به بهترين شکل ممکن به فرجام برساند. محيط اجتماعي که همه ما در آن زندگي مي کنيم، تعامل ها، واکنش ها، ارتباط هاي متقابل، همه و همه مي تواند در صورت منفي بودن، پيدايش مزاحمت هاي خياباني در سطح گسترده را سبب شود. پس شناخت تمام اين عوامل مي تواند ما را تا حدي به سرمنزل مقصود رهنمون سازد.
آيا مي توان پديده مزاحمت هاي خياباني را از بين برد؟!
در پاسخ به اين پرسش بايد عنوان کنيم که اين مقوله تنها به دست يک يا چند نفر قابل حل نيست بلکه نياز به بررسي، تحقيق، تامل، تفکر بازنگري در نحوه پيدايش، رشد، گسترش و پيشرفت آن دارد. و اين ممکن ميسر نخواهد شد مگر با هم انديشي، همکاري، هم فکري، همدلي و هم صدايي تمام افراد و ارگان ها اعماز: افراد متخصص در زمينه آسيب شناسي اجتماعي، کارشناسان امور تربيتي، روان شناسان، جامعه شناسان، مددکاران اجتماعي و حقوق دانان و ارگان هاي دولتي همانند: سازمان بهزيستي، نيروي محترم انتظامي، رسانه هاي گروهي، جرايد، صدا و سيما، همه و همه در دست هم با برنامه ريزي دقيق براي اطلاع رساني، پيشگيري و جلوگيري از گسترش آن گام بردارند.بنابراين، در يک کلام مي توان چنين نتيجه گيري کرد که براي حل اين پديده نياز به يک تعامل و همکاري همگاني دلسوزانه و مشترک دارد تا در آن صورت کشور و سرزمين عاري از اين پديده و نيز مسائل شبيه به آن داشته باشيم.
و کلام آخر اينکه:
اميدواريم روزي فرا برسد که شاهد آن باشيم که هيچ نوع آسيب اجتماعي در کشور عزيزمان ايران اسلامي نداشته و شاهد پيدايش تفکرهاي مثبت، شخصيت هاي سالم، مثبت انديش، آينده نگر و آينده ساز براي اين مرز و بوم باشيم.
به اميد آن روز
منبع: ماهنامه دنياي زنان شماره 55
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image