جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
اهميت توجه به مشکلات نوجواني
-(38 Body) 
اهميت توجه به مشکلات نوجواني
Visitor 12738
Category: دنياي فن آوري
فرزندانمان را براي زندگي در اجتماع آماده سازيم
تمام والدين خواستار خوشبختي و پيشرفت فرزندانشان هستند و سعي مي کنند تمام تلاش خود را جهت آرامش و آسايش فرزندان به کار گيرند به اميد روزي که آنها را در اوج قله سعادت ببينند. در کودکي غذا و پوشاک و مسکن را برايشان تأمين مي کنند.
در نوجواني ابزار و وسايل تحصيل و کسب علم سعي مي کنند در درسها به فرزندان کمک کنند. و پس از آن نيز با مشورت و راهنمايي آنها راه را جهت استقلال آنها باز مي کنند. باور کنيد همه اين موارد کارهاي بزرگي است و زحمات بي دريغي را مي طلبد. اما چگونه است که بسياري از اين فرزندان در زندگي اجتماعي خود در دوران بزرگسالي نه تنها احساس موفقيت و خوشبختي نمي کنند بلکه احساس ياس و ناکامي و عدم رضايت مندي را نيز تجربه مي کنند؟
آيا غير از اين است که هنر زندگي کردن را نياموخته اند؟ نحوه برخورد با مسائل گوناگون را نمي دانند و يا در آن ضعيف هستند؟ بنابراين در اين بخش ما قصد داريم تا شما را با مواردي که لازمه زندگي کردن در اين دنياي پر نشيب و فراز است آشناتر کنيم: www.zibaweb.com

? شکستها را پذيرفته و کنار بگذاريد
 

به منظور داشتن زندگي سالم بايد تصوير ذهني اي که ما و فرزندانمان از خود دارند سالم و آگاهانه و واقعي باشد. براي دستيابي به اين منظور بايد بپذيريم که قرار نيست در زندگي هميشه به آنچه مي خواهيم برسيم و هرگز هم شکست نخوريم. اما بايد در مورد شکستها نيز درست بينديشيم تا تکرار آنها را کاهش دهيم. نه اينکه مرتب از آنها غمگين شويم. وقتي فرزندتان در يک بازي شکست مي خورد به او ياد دهيد که بداند صرفا يک بازي ضعيفي انجام داده که منجر به شکست وي شده. بايد مسئوليت اعمال خود را در زندگي بپذيريم نه اينکه موضوعات را شخصي پنداريم و خود را سرزنش کرده و مرتب به عقب نگاه کنيم. زيرا در اين صورت شانس و فرصت موفقيت هاي بعدي را نيز از دست مي دهيم.

? همواره واقع بين باشيم
 

هميشه پيشرفت و حرکت رو به جلو نيازمند تلاش و اختصاص زمان و انرژي است. اما آنچه اهميت دارد اين است که اهداف و انتظاراتي واقع بينانه داشته باشيم. تا بتوانيم براي رسيدن به آنها برنامه ريزي کرده و با استفاده از امکانات موجود راه خود را جهت حرکت بهتر هموارتر سازيم.
اما اگر به جاي اهداف آرزوهايي در ذهن بپرورانيم و همواره انتظار بکشيم تا به آنها برسيم انتظار ما غير معقول است و اين تفکر نتيجه اي جز احساس شکست و ناکامي نخواهد داشت و ما انگيزه لازم را نيز جهت حرکتهاي بعدي خود از دست مي دهيم.
البته نبايد فراموش کنيم که اهداف حقيقي و دست يافتني را نيز بايد به دقت دنبال کنيم و با کوچکترين ناکامي دراين راه از ميدان به در نرويم.

? بر نقاط قوت خود تکيه کنيم
 

به گفته يکي از بزرگان انسان هرگز در زندگي موفق نمي شود مگر اينکه از استعدادها و توانايي هايي که پروردگار به او داده حداکثر استفاده را ببرد.
به عبارت ديگر بايد به فرزندان خود بياموزيم که استعدادهاي خود را شناخته و در جهت باروري آنها حداکثر تلاش خود را بکنند.
مطمئنا هريک از افراد جامعه استعداد و توانايي خاصي براي شکوفاکردن در زندگي دارد که درصورت عدم توجه به آن به موفقيت هاي لازم در زندگي نخواهدرسيد.

? راههاي رسيدن به اهداف گوناگون اند
 

گاهي اوقات ما راهي را پيش گرفته و حرکت مي کنيم اما مي بينيم بسياري از موانع و مشکلات و حتي انسانها در مقابل ما قرار مي گيرند. دراين شرايط بايد بدانيم که راه ما صحيح نيست و به جاي گله و شکايت از زندگي و روزگار و بعضا افراد راه و طريق و حتي رفتار خود را تغيير دهيم. زيرا همواره تغييرات را انسانها به وجود مي آورند و هرگز خود به خود چيزي به نفع ما نخواهدشد مگر اينکه ما راه ديگري را امتحان کنيم يا خود را تغيير دهيم. البته اين کار نيازمند تمرين است اما شدني است.

? از گذشته عبرت بگيريم
 

به عقيده کارشناسان چنانچه در زندگي به آنچه مي خواهيد رسيديد. بايد ببينيد چه کار صحيحي انجام داده ايد و چنانچه به هدف نرسيديد نيز بايد ببينيد در کجاي کار اشتباه کرده ايد تا با اصلاح آن از شکستهاي بعدي جلوگيري کنيد.
به گذشته فکر کرده و از آن درس بگيريد اما هرگز در آن نمانيد زيرا فرو مي رويد و امروزتان را نيز از دست خواهيد داد.

اهميت توجه به مشکلات نوجواني
 

با توجه به ويژگيهاي خاص نوجواني ، اين دوران با مشکلات خاص خود نيز مواجه است. برخي از اين مشکلات شيوع بيشتري داشته و گاه نيازمند مداخله کمتري هستند، اما برخي ديگر در حد يک ناسازگاري ، يک بيماري و يا اختلال رواني اجتماعي قابل توجه بوده و نيازمند اقدامات مداخله‌گرانه هستند. فراهم نبودن شرائط تربيتي مناسب ، عدم آشنائي اوليا و مربيان با نيازها و ويژگيهاي نوجوان و کودکي مشکل‌دار علل اساسي بوجود آمدن مشکلات دوران نوجواني هستند.
با توجه به اينکه اين دوره نيز اهميت شايان توجهي در زندگي آينده و بزرگسالي فرد دارد و بسياري از انتخابها و تصميمها در اين دوران انجام مي‌شوند، پيشگيري از بروز مشکلات و درمان آنها به توجه و تاکيد فراواني نياز دارد. شناخت اين مشکلات شايد بعد از شناخت ويژگيها و نيازهاي مرحله نوجواني اولين گام موثر در کمک به نوجوان براي داشتن يک مرحله رشدي سالم مي‌باشد.

مهمترين مشکلات نوجواني
 

افت تحصيلي
 

شايد بيش از همه مراحل ديگر در اين مرحله افت تحصيلي مشاهده گردد. مسئولين مدارس راهنمايي تحصيلي و والديني که فرزنداني در مقاطع راهنمايي دارند که با آغاز بلوغ و نوجواني و تغييرات آن همراه است، معمولا چنين افتي را گزارش مي‌کنند. هرچند شدت و ضعف افت تحصيلي در دانش آموزان مختلف متفاوت است، اما به هر حال و با توجه به فراواني آن در اين دوران
نياز به توجه ويژه دارد.

انحرافات جنسي
 

با توجه به ويژگيهاي بلوغ جنسي در اين دوران مشکلاتي از اين قبيل مي‌تواند اتفاق بيافتد. در بين انواع انحرافات جنسي ،
خودارضايي شيوع بيشتري به ويژه در بين پسران داد که با کاربرد روشهاي مناسب پيشگيرانه و رعايت آنها و استفاده از
راهبردهاي لازم (بعد از ابتلا به انحراف) قابل حل خواهد بود.

دوستي با جنس مخالف
 

به دنبال غليان هيجانات و عواطف در اين دوران از يک طرف و تحولات جنسي از سوي ديگر گرايش به برقراري روابط دوستي با جنس مخالف شيوع فراواني مي‌يابد. ارائه شناخت و آگاهيهاي لازم به نوجوان در خصوص کنترل عواطف و هيجانات خود و جهت‌دهي سالم مفيد خواهد بود.

انحرافات اجتماعي
 

با اينکه در بروز انحرافات اجتماعي عوامل مختلفي دخالت دارند، اما شرائط ويژه دوران نوجواني مثل تمايل به توجه طلبي و استقلال شخصي ، تمايل به عضويت در گروهها و ... باعث مي‌شود که دوره مستعدي براي راه اندازي اين انحرافات باشد. اين انحرافات به صورت فرار از خانه ، انواع بزهکاري مثل دزدي ، اعتياد و ... دييده مي‌شود که اکثر اين انحرافات در گروه اتفاق مي‌افتد.

اختلالات رواني در نوجواني
 

در نوجواني مساله بيماري رواني در آسيب شناسي نوجواني حائز اهميت زيادي است. مهمترين اختلالات رواني رايج عبارتند از:
1. واکنشهاي سازگاري
2. روان رنجوري ، شامل انواع اختلالات خلقي ، مثل افسردگي ، اضطراب
3. اختلالات روان _ فيزيولوژيک ، مثل بي‌اشتهايي رواني
4. اختلالات شخصيت ، مثل اختلال شخصيت هيستريک
5. اختلالات سايکوتيک که اسکيزوفرني عمومي‌ترين آنهاست.
از ميان اختلالات رواني انواع افسردگي و اضطراب فراواني بيشتري دارد. در صورتي که اطرافيان شناخت کافي از نوجوان داشته
باشند و به موقع علائم او را تشخيص دهند، با انواع روان درماني قابل درمان خواهند بود.

خودکشي
 

معمولا پديده خودکشي با ساير مشکلات ديگر مثل افسردگي ، اعتياد و ... همراه است. در هر حال تمايل به خودکشي در اين دوران بايد مورد توجه قرار گيرد.

بلوغ زودرس و ديررس
 

عوامل مختلفي چون عوامل ارثي ، طرح و ساختمان بدني ، نوع تغذيه و سلامت جهاني ، مسائل فرهنگي از عواملي هستند که در بروز بلوغ زودرس و ديررس دخيل هستند. بلوغ چه به صورت زودرس اتفاق بيافتد و چه با تاخير همراه باشد، نگرانيها و مشکلاتي را براي نوجوان به همراه خواهد داشت. هرچند عواقب آن هم براي دختر و هم براي پسر وجود دارد، اما بلوغ زودرس اغلب براي دختران و بلوغ ديررس براي پسران مشکل آفرين‌تر است (تاثير بلوغ در رفتار نوجوانان).

شيوه‌هاي برخورد با مشکلات دوران نوجواني
 

آنچه بيش از همه حائز اهميت است، توجه والدين و مربيان به شناخت ويژگيها و نيازهاي مرحله نوجواني است. اين آشنائي و آگاهي از شيوه‌هاي برخورد با ويژگيهاي اين دوره ، در گام از بروز مشکلات خاص اين دوره جلوگيري خواهد کرد، يا حداقل شدت آن را تخفيف خواهد داد. در بروز مشکلات و مسائل آنچه مورد بررسي و درمان قرار مي‌گيرد، تنها نوجوان و مسائل او نخواهد بود. هرچند اساس درمان را رفتارها و شرائط نوجوان تشکيل مي‌دهد، اما شيوه‌هاي درماني عمدتا به صورت گسترده‌تري معطوف به اطرافيان نوجوان ، خانواده و دوستان و در سطح وسيع‌تر و به صورت برنامه‌ريزي‌هاي کلان جامعه خواهد بود.
آشناسازي خانواده و ديگر دوستان و آشنايان در طرح ريزي برنامه‌اي براي برخورد با نوجوان براي حل مسائل خفيف‌تري چون ناسازگاريهاي سطحي در بافت خانواده ، پرخاشگري ، استقلال طلبي شديد ، نوجوئي شديد ، با توجه به شيوه‌هاي مناسب تربيتي کافي خواهد بود. در حالي که در مورد مشکلات خاص‌تري چون اختلالات رواني اين دوران مثل بي‌اشتهايي رواني که با تمايل شديد به کاهش وزن همراه است، از شيوه‌هاي اختصاصي‌تري چون روان درماني و ... استفاده مي‌شود. در رابطه با مسائل اجتماعي چون بزهکاري ، نهادهاي اجتماعي ديگري چون کانونهاي اصلاح و تربيت ، مدرسه و ... درگير هستند.
منبع:http://www.learngroup.ir
ارسال توسط کاربر محترم سايت : iman129080
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image