|
چرخ و فلک بدون چرخ
    -(2 Body)
|
چرخ و فلک بدون چرخ
Visitor
654
Category:
دنياي فن آوري
امروزه چرخ و فلک يک وسيله بسيار خوب تفريحي براي کودکان و حتي بزرگسالان محسوب مي شود چون انسان فطرتا ً موجودي است تعالي جو و لذا از صعود لذت مي برد و صعود براي هر فردي اصولا ً يک تجربه فرح بخش و نشاط انگيزي است که مي تواند باعث ايجاد هيجان و تخليه انرژي هاي انباشتهِ درون روحي در نوجوانان و جوانان بشود و اين مسئله از نظر سلامت رواني بسيار حائز اهميت است و نيز اين گونه تفريحات مي توانند زندگي ما را از حالت تکراري ، رخوت آور و کسل کننده اي که از پيامدهاي نامطلوب ِ زندگي غير طبيعي و شهر نشيني است تا حدودي خارج نمايد و همچنين باعث بشود که افراد ، محيط زندگي خود را از منظر و زاويه ديگري ببينند و شناخت بهتري نسبت به محيط زندگي خود پيدا بکنند . به تجربه ثابت شده است که استفاده مکرّر از چرخ و فلک ، مي تواند احساس ترس از بلندي و ارتفاع را کاهش بدهد و در ايجاد روحيه تهوّر و بي باکي مطلوب و غير افراطي آن ، که همان شجاعت و دليري مي باشد ، بخصوص در نوجوانان و جوانان ، نقش مهمي را ايفاء نمايد . و اما با استفاده از شيوه هاي موجود ، براي ساخت ِ چرخ و فلکهاي بسيار مرتفع و مناسب ، با کارکردهاي مورد نظر ، اصولا ً با محدوديت هاي جدّي مواجه هستيم که به پاره اي از آنها اشاره مي کنم : 1 – هزينه ساخت چرخ و فلکهاي موجود بسيار زياد است و هر چه قدر که بخواهيم آنها را مرتغع تر بسازيم ، هزينه ساخت آنها هم به صورت تصاعدي افزايش مي يابد بطوري که عملا ً در بسياري از کشورهاي جهان ، از ساخت چرخ و فلکهاي بسيار مرتفع ، صرف نظر مي کنند و لذا ما مي بينيم که ارتفاع ِ مرتفع ترين چرخ و فلکهاي موجود در دنيا ، در حدود 200 متر باقي مانده است و آن هم فقط به چند کشور صنعتي محدود شده است چون براي افزايش ارتفاع ِ چرخ و فلکها ، مجبور به طراحي و ساخت ِ چرخهاي بسيار بزرگي هستيم که نيازمند مصالحي بسيار مقاوم و منعطفي است که با اضافه شدن وضيعت زمين ساختي و شرايط اقليمي و آب و هوايي هر منطقه ، براي طراحي ، ساخت و پياده سازي آنها با مشکلات عديده اي مواجه خواهيم شد به عنوان مثال اگر ما بخواهيم چرخ و فلکي بسازيم که ارتفاع آن به اندازه برج ميلاد باشد آنوقت ما مجبور به طراحي و ساخت چرخي هستيم که اندازه هر يک از قطرهاي نگه دارنده آن ، بيش از 400 متر طول داشته باشد ، و مسئله مهمتر آن است که چگونه مي توانيم اين چرخ عظيم را سرپا نگه داريم ؟ و نيز چگونه و با چه نيرويي مي توانيم آن را به حرکت در بياوريم ؟ همه اين مسائل و مشکلات باعث مي شوند که عملا ً از طراحي و ساخت ِ اين نوع چرخ و فلکهاي بسيار بزرگ ، صرف نظر نماييم چون با محاسبات دقيق علمي متوجه مي شويم که طراحي ، ساخت و راه اندازي آنها هيچ گونه توجيه علمي ، فني و اقتصادي لازم را ندارد . 2 – براي به چرخش در آوردن چرخ و فلکهاي موجود ، انرژي زيادي مصرف مي شود . 3 – مسير حرکت کابين ها در چرخ و فلکهاي موجود ، تنها در يک مسير دايره اي شکل انجام مي پذيرد و اين مسئله ، قدرت مانور ِ کابين ها را بسيار محدود مي سازد و لذا براي راکبان ِ آنها نمي تواند زياد هيجان انگيز باشد . 4 – چرخ و فلکهاي موجود بسيار وزين ، حجيم و عريض هستند بطوري که عملا ً فضاي زيادي را اشغال مي کنند و همينطور مصالح زيادي براي ساخت آنها مصرف مي شود . و اما چرخ و فلک بدون چرخ که بنده آن را طراحي کرده و به عنوان اختراع به شماره 34133 در اداره مالکيت صنعتي ايران به ثبت رسانده ام ، فاقد معايب مذکور مي باشد . اين چرخ و فلک از جهاتي شبيه به تله کابين است و مي تواند با استفاده از سيم بوکسل و يا زنجير صنعتي ، به چرخش در بيايد و کارکردهاي چرخ و فلک را هم داشته باشد . سيستم فني اين چرخ و فلک از اصول ساده و بديهي برخوردار است به طوري که بسياري از کارشناساني که در زمينه ساخت ِ چرخ و فلکهاي موجود تخصص دارند ، اجرايي بودن آن را مورد تاييد قرار داده اند . اين چرخ و فلک نسبت به چرخ وفلکهاي موجود ، داراي مزيت و محاسن ِ بسياري است که به پاره اي از آنها اشاره مي کنم : 1 هزينه ساخت آن ، نسبت به چرخ و فلکهاي موجود ، بسيار پايين است مخصوصا ً اگر بخواهيم چرخ و فلک ِ بسيار مرتفعي بسازيم ، در آنصورت هزينه ساخت آن نسبت به چرخ و فلکهاي موجود ، به مراتب کمتر خواهد شد . 2 – اسکلت اصلي اين چرخ و فلک ثابت است و فقط کابين هاي آن به چرخش در مي آيند يعني مانند تله کابين عمل مي کند و بنابراين انرژي کمتري مصرف مي شود . 3 – با استفاده از اين طرح مي توانيم ، چرخ و فلکهاي بسيار مرتفعي ، مثلا ً به ارتفاع برج ميلاد بسازيم . 4 مسير حرکت کابين ها در اين طرح مي تواند بسيار متنوع و متفاوت باشد و از اين لحاظ هيچگونه محدوديتي وجود ندارد و لذا تغيير جهت و مسير حرکت کابين هاي آن ، مي تواند براي کساني که سوار بر کابين هاي آن هستند ، بسيار هيجان انگيز و جذاب باشند . 5 – اين چرخ و فلک را مي توانيم مانند سيستم تله کابين طوري طراحي بکنيم که کابين هاي آن بدون توقف چرخ و فلک ، به آن اضافه و يا از آن جدا بشوند منبع:آفتاب ارسال توسط کاربر محترم سايت :omidshiva
|
|
|