افزايش ايمني باتلاش يک ايراني؛
استاد ايراني دانشگاه فناوري ويرجينيا با همکاري گروهي از دانشجويان خود فناوري هوشمند ترمزي براي خودورهاي سبک و سنگين ارائه کرده است که راننده با مشاهده نور منتشر شده از آن تجزيه و تحليل بهتر و موثرتري براي کاهش يا افزايش سرعت خواهد داشت.
تصور کنيد راننده اي در جاده اي با ترافيک سنگين در حال رانندگي است. چراغ ترمز خودروي جلويي روشن مي شود و راننده از خود مي پرسد آيا اين خودرو در حال کم کردن سرعت است يا توقف ناگهاني؟ خودوري جلويي سرعت خود را کاهش داده است و راننده عقبي اينگونه متصور مي شود که روشن شدن چراغهاي ترمز خودروي جلويي نشانه کم شدن سرعت آن است. بار ديگر چراغ ترمز خودروي جلويي روشن شد اما اين بار اين خودرو ناگهان متوقف مي شود. راننده عقبي نيز ناگهان مجبور به ترمز کامل شده و چند ثانيه بعد تنها صداي جمع شدن سپر عقبي خودوري عقبي به گوش مي رسد...
جان هانگ مونتراس از دانشجويان پروفسور احمديان، محقق و استاد ايراني دپارتمان مهندسي علوم مواد و مکانيک دانشگاه فناوري ويرجينا مي گويد : مشکل اين است که چراغهاي ترمز تنها به صورت "بله" و "خير" خاموش و روشن مي شوند. راننده عقبي نمي داند روشن شدن چراغ ترمز خودوري جلويي نشانه توقف کامل است يا تنها کاهش سرعت.
راه حل اين مشکل فناوري سيستم نوري ترمز هوشمند است که به وسيله اين دانشجويان و با هدايت پروفسور احمديان ابداع شده است. اين فناوري کاربردي اخيرا در نمايشگاه خودروهاي سنگين Mid-America Trucking آمريکا ارائه شد.
اين فناوري نوين در حقيقت چراغهاي LED افقي است که در تريکب با حسگر کاهش سرعت، شدت نور چراغهاي ترمز را بر حسب ميزان تغييرات سرعت خودرو تغيير مي دهد.
اين فناوري به گونه اي ابداع شده است که اگر راننده سرعت خودرو را به صورت تدريجي کاهش دهد، چراغهاي نصب شده در قسمت وسطي چراغهاي LED روشن مي شود.
اگر کاهش سرعت بيشتر از حد معمول باشد چراغهاي مجاور نيز روشن شده و در نهايت اگر خودرو توقف ناگهاني داشته باشد تمامي چراغها از جمله چراغهاي قرمز LED نيز روشن مي شوند.
پيش بيني مي شود اين فناوري نوين تحولي نوين در سيستمهاي ايمني جاده اي جهان ايجاد کند.
http://www.dastavardiran.blogfa.com 44
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله