جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
ميزان توليد اطلاعات در جهان ( بخش دوم )
-(3 Body) 
ميزان توليد اطلاعات در جهان ( بخش دوم )
Visitor 433
Category: دنياي فن آوري
در بخش اول اين مقاله ، به بخشي از گزارش تحقيقاتي دانشگاه برکلي در رابطه با ميزان توليد و ذخيره سازي اطلاعات اشاره گرديد . در اين بخش به بررسي ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روي هر رسانه ( کاغذ ، فيلم ، مغناطيس ، نوري) و جايگاه هر يک از کانال هاي الکترونيکي ( تلفن ، راديو ، تلويزيون ، اينترنت ) توزيع اطلاعات ، خواهيم پرداخت

ميزان اطلاعات ذخيره شده

همانگونه که قبلا" اشاره گرديد ، اطلاعات توليد شده بر روي چهار رسانه فيزيکي کاغذ ، فيلم ، مغناظيس و نوري ذخيره مي گردند . جدول زير ، ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روي هر يک از رسانه هاي فوق در سال 2002 و در فاصله بين سال هاي 1999 تا 2002 را نشان مي دهد .همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي گردد ، حجم اطلاعات ذخيره شده در سال 2002 ، سي درصد رشد را داشته است . استفاده از رسانه هاي ذخيره سازي مغناطيسي ، بالاترين ميزان رشد را بخود اختصاص داده است .

حجم توليد اطلاعات غيرتکراري در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامي آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات

رسانه ذخيره سازي

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

2002 - 1999
(تخمين بالا)

2002 - 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

کاغذ

1,634

327

1,200

240

36%

فيلم

420,254

76,69

431,690

58,209

3% -

مغناطيسي

4,999,230

3,416,230

2,779,760

2,073,760

80%

نوري

103

51

81

29

28%

مجموع

5,421,221

3,416,281

3,212,731

2,132,238

69%


در ادامه به بررسي هر يک از رسانه هاي ذخيره سازي خواهيم پرداخت .

کاغذ

از يک درخت مي توان 80،500 ورق کاغذ را توليد نمود .براي توليد کاغذ مورد نياز بمنظور ذخيره سازي اطلاعات به حدود 786 ميليون درخت در يکسال نياز خواهد بود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط يونسکو ، در سال 1999 سهم هر يک از ساکنين جهان 1،510 ورق کاغذ بوده است. مصرف کاغذ در تماي کشورها يکسان نمي باشد . مثلا" هر يک از شهروندان امريکاي شمالي حدود 11،916 ورق کاغذ ( 24 بند کاغذ ، هر يک معادل 480 تا 516 برگ صفحه ) را مصرف کرده در حاليکه ساکنين اروپا 7،820 ورق کاغذ ( 15 بند کاغذ ، هر يک معادل 480 تا 516 برگ صفحه ) را مصرف نموده اند. تقريبا" نيمي ازکاغذ مصرف شده در مواردي همچون چاپ و دستگاههاي تکثير کننده در ارتباط با اسناد موجود در موسسات و سازمان ها استفاده شده است . جدول زير ، ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روي کاغذ بتفکيک نوع استفاده در سال 2002 و در فاصله بين سال هاي 1999 تا 2002 را نشان مي دهد.همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي گردد، حجم اطلاعات جديد ذخيره شده بر روي کاغذ در فاصله سال هاي 1999 تا 2002 به ميزان 36 % رشد داشته است . مهمترين علت اين افزايش به چاپ و تکثير اسناد در ادارات و موسسات بر مي گردد ( استفاده در چاپگرهاي کامپيوتر ) . افزايش انتشار همزمان اطلاعات چاپ شده به شکل ديجيتال نظير : روزنامه و مجلات online ، يکي از نکات قابل توجه در اين زمينه مي باشد .

 

حجم توليد محتوي چاپي غيرتکراري در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامي آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات

رسانه ذخيره سازي

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

کاغذ

کتاب

39

8

39

8

0

روزنامه

138.4

27.7

124

25

12%

اسناد ادارات

1,397.5

279.5

975

195

43%

فصلنامه ها

52

10

52

10

0

مجلات

6

1.3

9

2

33% -

خبرنامه

0.9

0.2

0.8

0.2

0

مجموع

1,633.8

326.7

1,199.8

240.2

36%


فيلم

فيلم ، رسانه اي بمنظور ذخيره سازي تصاوير آنالوگ است . تصاوير فوق ، بسرعت بسمت ديجيتال شدن حرکت تا بر روي رسانه هاي ذخيره سازي مغناطيسي و نوري ذخيره گردند. از سال 1999 به بعد، کاهشي چشمگير در زمينه تصاوير مبتني بر فيلم ايجاد و در مقابل رشدي چشمگير را در رابطه با ايجاد تصاوير با استفاده از دوربين هاي ديجتال شاهد بوده ايم . در سال 2002 ، بيش از 5 /27 ميليون دوربين ديجيتال در سرتاسر جهان بفروش رفته است . فيلم ها ي سينمائي و برنامه هاي تلويزيوني به سمت ويدئوهاي ديجتالي در حرکت مي باشند ، مهمترين علت اين امر ، کاهش هزينه ويرايش است . تکنولوژي هاي تصاوير ديجتال پرشکي نيز بسرعت در حال رشد است ولي بدليل هزينه پايئن تکنولوژي هاي مبتني بر فيلم همچنان استفاده از فيلم هاي مبتني بر اشعه ايکس رشد خود را دارا بوده است . رشد چشمگيري در رابطه با توليد فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني خصوصا" در کشورهاي در حال توسعه وجود داشته است . تقريبا" 370،000 تصاوير متحرک در فاصله بين سال هاي 1890 تا 2002 در جهان ايجاد شده است . در صورتيکه تمامي فيلم ها و ويدئوهاي توليدي بصورت پيوسته پخش گردد ، براي مشاهده تمامي آنان به 2،108 سال زمان نياز خواهد بود.

 

حجم توليد محتوي فيلم غيرتکراري در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامي  آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش هاي فشرده سازي براي ذخيره سازي اطلاعات

رسانه ذخيره سازي

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

فيلم

عکس

375,000

37,500

410,000

41,000

9% -

سينما

6,078

12

4,490

9

35%

فيلم هاي توليدي تلويزيون

2,531

2,530

نامشخص

نامشخص

نامشخص

سريال هاي تلويزيوني

14,155

14,155

نامشخص

نامشخص

نامشخص

ويدئو

2,490

2,490

نامشخص

نامشخص

نامشخص

اشعه ايکس

20,000

20,000

17,200

17,200

16%

مجموع

420,254

74,202

431,690

58,209

2.6% -


مغناطيس

حجم اطلاعات ذخيره شده بر روي رسانه هاي ذخيره سازي مغناطيسي از سال 1999 تا کنون ، رشدي معادل 80% را داشته است . نوارهاي معناطيسي از نوع آنالوگ ( صوتي و ويدئو ) کاهش و بموازات آن رسانه هاي ذخيره سازي ديجيتال رشد نموده اند.از نوارهاي معناطيسي ديجيتال بعنوان يک رسانه ذخيره سازي بايگاني اطلاعات ،همچنان استفاده مي گردد. کاهش هزينه و افزايش تنوع ، از جمله عواملي است که باعث شده است هارد ديسک بالاترين ميزان رشد در بين تمامي رسانه هاي ذخيره سازي اطلاعات را بخود اختصاص دهد .

 

حجم توليد محتوي مغناطيسي غيرتکراري در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامي  آنان بصورت ديجيتال و فشرده ذخيره شده باشند.

رسانه
ذخيره
سازي

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

مغناطيس

نوارهاي ويدئوئي

1,340,000

1,340,000

1,420,000

1,420,000

6% -

نوارهاي صوتي

128,800

128,800

182,000

182,000

 30% -

نوارهاي ديجيتال

250,000

250,000

250,000

250,000

0

MiniDV

1,265,000

1,265,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

فلاپي ديسک

80

80

70

70

14%

Zip

350

350

1,690

1,690

79% -

Audio MD

17,000

17,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

Flash

12,000

12,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

هارد ديسک

1,986,000

403,000

926,000

220,000

114%

مجموع

4,999,230

3,416,230

2,779,760

2,073,760

80%


نوري

رسانه هاي ذخيره سازي ديجيتال ، گزينه انتخابي براي توزيع نرم افزار ، داده ، فيلم ، موزيک مي باشند . کاهش توليد و فروش عناوين CD صوتي بدليل رشد و متداول شدن CD هاي با قابليت نوشتن مجدد است ( CR-R,CD-RW ) مي باشد . دستگاههاي DVD ، نسبت به ساير تکنولوژي هاي مشابه بسرعت رشد و مورد استقبال قرار گرفته شده است .

 

حجم توليد محتوي نوري غيرتکراري در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامي  آنان بصورت ديجيتال و فشرده ذخيره شده باشند.

رسانه
ذخيره
سازي

نوع

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

نوري

Audio CD

58

6

58

6

0

CD ROM

1.1

1.1

0.7

0.7

57%

DVD

43.8

43.8

22

22

99%

مجموع

102.9

50.9

80.7

28.7

28%


کانال هاي الکترونيکي توزيع اطلاعات

توزيع اطلاعات از طريق چهار کانال الکترونيکي راديو ، تلويزيون ، تلفن و اينترنت انجام مي گيرد. هر يک از تکنولوژي هاي فوق مستلزم دستيابي و بکارگيري نوع خاصي از فنآوري اطلاعات نظير : راديوها ، دستگاههاي تلويزيون ، تلفن ها و کامپيوترمي باشد.همانند رسانه هاي ذخيره سازي ، گردش و توزيع اطلاعات بصورت نامساوي در جهان انجام مي شود . حجم اطلاعات ذخيره شده بر روي رسانه هاي ذخيره سازي کاغذ ، فيلم ، نوري و معناطيسي ، بالغ بر پنج اگزابايت در طي يکسال است . مقدار فوق، کمتر از يک سوم اطلاعات جديدي است که از طريق کانال هاي الکترونيکي نظير : تلفن ، راديو ، تلويزيون و اينترنت ، مبادله مي شود . ( چيزي در حدود 7 / 17 اگزابايت ) .

 

کانال هاي الکترونيکي توزيع  اطلاعات جديد بر حسب ترابايت در سال 2002

رسانه

در سال 2002 بر حسب ترابايت

راديو

3,488

تلويزيون

68,955

تلفن

17,300,000

اينترنت

532,897

مجموع

17,905,340


يکي از نکات قابل توجه در جدول فوق ، توزيع اطلاعات جديد منتشر شده توسط تلفن است . اکثر اطلاعات فوق داراي محتوي منحصربفرد خاص خود مي باشند . اينترنت يکي ديگر از کانال هاي الکترونيکي موجود بمنظور توزيع اطلاعات است . در ادامه به بررسي هر يک از کانال هاي الکترونيکي توزيع اطلاعات خواهيم پرداخت .
راديو و تلويزيون
ايستگاههاي راديوئي در سطح جهان، سالانه بيش از 320 ميليون ساعت برنامه را پخش مي نمايند. اگر بخواهيم تمامي اطلاعات فوق را ذخيره نمائيم به 16،000 ترابايت فضاء نياز خواهيم داشت . بر اساس مطالعه انجام شده ، تخمين زده شده است که 70 ميليون ساعت از برنامه راديوئي بصورت غيرتکراري بوده که براي ذخيره سازي آنان به فضائي معادل 3،500 ترابايت ، نياز خواهد بود . ايستگاههاي تلويزيوني در سطح جهان حدود 123 ميليون ساعت برنامه را منتشر نموده که برآورد شده است حدود 31 ميليون ساعت از برنامه هاي فوق ، برنامه هاي غيرتکراري بوده و براي ذخيره سازي آنان به فضائي معادل 70،000 ترابايت فضاء نياز خواهد بود

حجم توليد اطلاعات از طريق رسانه هاي  سخن پراکني در طي سال ( 2002 )

نوع رسانه

تعداد ايستگاهها

موارد منحصربفرد طي هر سال

فاکتور تبديل

مجموع ترابايت ( سالانه )

محدوده پائين

محدوده بالا

راديو

47,776

 

70 ميليون ساعت برنامه غير تکراري

0.05 GB/hour

3,488

3,488

تلويزيون

21,264

31 ميليون ساعت برنامه غير تکراري

1.3 GB - 2.25 GB hour

39,841

68,955

مجموع

43,329

72,443


در امريکا ، 13،261 ايستگاه راديوئي وجود دارد که حدود 7 / 19 ميليون ساعت برنامه غيرتکراري را توليد مي نمايند . براي ذخيره سازي اطلاعات توليد شده به فضائي معادل 987 ترابايت ، نياز خواهد بود. در سال 2002 ، بيش از 1،686 ايستگاه تلويزيوني در امريکا وجود داشته که حدود 5 / 14 ميليون ساعت برنامه را طي يک سال ، پخش مي نمايند . 6 / 3 ميليون ساعت از برنامه هاي فوق بصورت غير تکراري بوده که براي ذخيره سازي آنان به فضائي بين 4،700 تا 8،200 ترابايت نياز خواهد بود ( با توجه به روش هاي استفاده شده بمنظور فشرده سازي ) .

تلفن

بيش از 1 / 1 ميليارد خط تلفن تا سال 2002 در جهان وجود داشته است . تخمين زده مي شود که هر خط بطور متوسط 3،441 دقيقه در سال استفاده مي گردد(تمامي خطوط تلفن موجود در جهان 3،785 ميليارد دقيقه ، ). در امريکا، 190 ميليون خط تلفن وجود دارد که هر يک از آنان در طي روز بطور متوسط يکساعت استفاده مي گردد( خطوط محلي ، مودم ، فاکس و ... ) .براي ذخيره سازي اطلاعات مبادله شده در خطوط تلفن امريکا به 25 / 9 اگزابايت فضاء نياز خواهد بود ( در طي يکسال ) . تلفن هاي موبايل داراي رشدي معادل 43 % بوده که بيش از 600 ميليارد دقيقه در سال 2002 استفاده شده اند . براي ذخيره سازي اطلاعات مبادله شده به فصائي معادل معادل 3 / 2 اگزابايت ، نياز خواهد بود.

 

حجم ( اندازه )  تماس تلفني در سطح جهان در سال 2002 بر حسب ترابايت

تماس از طريق تلفن ثابت

15,000,000

تماس از طريق تلفن بدون کابل

2,300,000

مجموع

17,300,000


اينترنت

اينترنت با اينکه جديدترين رسانه براي توزيع و نشر اطلاعات مي باشد ولي داراي بالاترين ميزان رشد است . وب يکي از مهمترين سرويس هاي موجود بر روي اينترنت،از پوسته ( صفحات وب ثابت ) و عمق ( وب سايت هاي مبتني بر بانک اطلاعاتي که صفحات وب را بر اساس درخواست هاي دريافت شده ، ايجاد مي نمايد ) تشکيل شده است که هر يک حجم عظيمي از اطلاعات را در خود جاي داده اند .

 

اندازه اينترنت بر حسب ترابايت

رسانه

 سال 2002

پوسته وب

167

عمق وب

91,850

پست الکترونيکي غيرتکراري

440,606

ارسال پيام فوري ( IM)

274

مجموع

532,897


تعداد کاربران اينترنت : در حال حاضر بيش از 600 ميليون نفر از اينترنت استفاده مي نمايند . متوسط زمان استفاده از اينترنت : بر اساس گزارش Nielsen/NetRatings

تعداد توزيع کاربران اينترنت در سطح جهان ( بر حسب ميليون )

افريقا

6.31

آسياي پاسفيک

187.24

اروپا

190.91

خاورميانه

5.12

کانادا و امريکا

182.67

امريکاي لاتين

33.35

، کاربران اينترنت بطورمتوسط يازده ساعت و بيست و چهار دقيقه در هر ماه از اينترنت استفاده مي نمايند. کاربران اينترنت ساکن امريکا تقريبا" بيش از دو برابر متوسط جهاني در طي هر ماه از اينترنت استفاده مي نمايند : 25 ساعت و 25 دقيقه در منزل و 74 ساعت و 26 دقيقه در محل کار .
فعاليت هاي انجام شده پس از اتصال به اينترنت : در امريکا در طي هر روز 72 ميليون کاربر به اينترنت متصل و فعاليت هاي زير را انجام مي دهند:
( منبع : Pew Internet and American Life Project )
• نامه هاي الکترونيکي : 52 %
• استفاده از مراکز جستچو براي يافتن اطلاعات : 32 %
• استفاده از وب : 23 %
• تحقيقات : 19 %
• بررسي وضعيت آب و هوا : 17 %
• ارسال يک پيام هاي فوري ، 14 %
جستجوي صفحات : بر اساس گزارش SearchEngineWatch.com ، روزانه 319 ميليارد صفحه در مراکز جستجوي اينترنت ، جستجو مي گردد .( January 2003 ) .

 استفاده از مراکز جستجو در اينترنت ( منبع :Nielsen//NetRatings)

مرکز جستجو

ساعت جستجو در هر ماه
 ( ميليون )

دقيقه جستجو در هر روز
( ميليون )

جستجو در روز
( ميليون )

Google

7 / 18

37

112

AOL Search

5 / 15

31

93

Yahoo

1 / 7

14

42

MSN Search

4 / 5

11

32

Ask Jeeves

3 / 2

5

14

InfoSpace

1 / 1

2

7

AltaVista

8 / 0

2

5

Overture

8 / 0

2

5

Netscape

7 / 0

1

4

Earthlink

4 / 0

1

3

Looksmart

2 / 0

0

1

Lycos

2 / 0

0

1


حجم اطلاعات وب : بر اساس بررسي انجام شده در سال 2000 ، حجم اطلاعات بر روي وب عمومي بين 20 تا 50 ترابايت ، برآورد گرديده بود. حجم اطلاعات وب درسال 2003 ، بالغ بر 167 ترابايـت تخمين زده شده است ( حداقل سه برابر) . همانگونه که اشاره گرديد ميزان اطلاعات موجود در پوسته وب ، حدودا" 167 ترابايت برآورد شده است ( تا تابستان 2003 ) . موسسه BrightPlanet حجم اطلاعات موجود در عمق وب را بين 400 تا 450 مرتبه بيشتر از پوسته وب است ( بين 66،800 تا 91،850 ترا بايت اطلاعات ) ، تخمين زده است .
پست الکترونيکي : روزانه سي و يک ميليارد نامه الکترونيکي بر روي اينترنت و يا شبکه هاي داخلي ارسال مي گردد .پيش بيني مي گردد مقدار فوق تا سال 2006 ، دو برابر گردد. اندازه متوسط يک نامه الکترونيکي 59 کيلوبايت است ، بنابراين حجم اطلاعات ارسالي توسط نامه هاي الکترونيکي در طي يک سال بالغ بر 667،585 ترابايت ، مي باشد .
• نامه هاي الکترونيکي پس از تلفن در رتبه دوم از لحاظ توزيع اطلاعات قرار دارند. 35 % جمعيت امريکا از Email استفاده و 35 % زمان استفاده آنان از اينترنت مربوط به نامه هاي الکترونيکي است.
• شصت درصد از کارکنان با قابليت دستيابي و استفاده از نامه الکترونيکي ، روزانه بطور متوسط ده و يا کمتر از ده نامه الکنرونيکي را دريافت مي نمايند . 23 % بيش از بيست نامه الکترونيکي و 6 % بيش از پنجاه نامه الکترونيکي رادر طي روز دريافت مي نمايند. 73 % از پرسنل شاغل در سازمان ها و موسسات يک ساعت ( و يا کمتر ) از زمان خود را صرف Email مي نمايند.
• دو سوم ترافيک نامه هاي الکترونيکي مربوطه به اشخاص و يک سوم مربوط به نامه هاي الکترونيکي ناخواسته ( spam ) است .حجم نامه هاي الکترونيکي غير تکراري بدون فشرده سازي بالغ بر 440،606 ترابايت ( حد بالا) و 333،792 ترابايـت ( حد پائين ) مي باشد .
پيام فوري ( IM( Instant Messaging : تقريبا" 40 % کاربران اينترنت در امريکا (در منزل ) ، حداقل يک مرتبه به يکي از برنامه ها و يا شبکه هاي IM متصل شده اند ( May 2002 ). در مدت زمان فوق، صرفا" 31 % از کاربران تجاري اينترنت از برنامه هاي IM استفاده نموده اند .
اشتراک فايل P2P ( نظير به نظير ) : شبکه هاي P2P ، يکي از منابع جديد بمنظور ذخيره سازي ، ايجاد و مبادله داده در اينترنت بوده که بسرعت در حال رشد و گسترش مي باشند. KaZaA ، رايج ترين برنامه در اين زمينه بوده که اخيرا" به مرز 230 ميليون download در سطح جهان رسيده است( هر هفته دو ميليون بيشتر نسبت به هفته قبل ، منبع : Download.com ) .کاربران KaZaA تقريبا" 5،000 ترابايت اطلاعات را به اشتراک گذاشته و در هر زمان بيش از 600 ميلون فايل و سه ميليون کاربر در شبکه فوق ، فعال مي باشند ( منبع : KaZaA.com ) . با بررسي وضعيت عملکرد 400،000 کاربر طي بيست و چهار ساعت ، نتايج جالبي استخراج شده است : 9% کاربران ( 38،256 ) فايل هائي را به اشتراک مي گذارند، 1،980،426 فايل شامل 14،754 گيگابايت ( و يا 4 / 14 ترابايت ) اطلاعات مي باشد، ظرفيت فايل ها از يک بايت تا 97 / 1 گيگا بايت در نوسان است . با استفاده از نمونه فوق ، مي توان نحوه استفاده از اطلاعات توسط کاربران برنامه هاي P2P را بصورت زير بيان نمود:
• کاربران ، اغلب فايل هائي با بيش از يکصد مگابايت را مبادله مي نمايند .
• فايل هاي AVI . ، بزرگترين نوع فايل هاي مبادله شده مي باشند ( ظرفيت بين 82 بايت و 2 گيگابايت ).اکثر فايل ها داراي ظرفيتي بين 100 تا 200 مگا بايت مي باشد .
• متداولترين نوع فايل هائي که بين کاربران به اشتراک گذاشته مي شوند ، فايل هاي MP3 و تصاوير ( jpg و يا bmp ) مي باشد .

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image