جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
موتور
-(3 Body) 
موتور
Visitor 582
Category: دنياي فن آوري

متعلقات موتور

1- پيستون موتور پيستون قطعه استوانه شکلي است که در داخل سيلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهاي موتو ر را به وجود مي اورد ضمنا نيروهاي تراکمي و انبساط ناشي از احتراق را تحمل مي کند.
2- سيلندر موتوراستوانه اي است تو خالي که از بالا به وسيله سرسيلندر مسدود شده و از طرف پايين با حرکت پيستون حجم ان مرتبا تغيير مي کند.
3- شاتون موتور شاتون موتور اهرمي است که به پيستون موتور و ميل لنگ متصل بوده , باعث تبديل شدن نيروي خطي پيستون به نيروي چرخشي ميل لنگ مي گردد.
4- ميل لنگ موتو ر ميل لنگ يا محور موتور ميله اي است که کار انجام شده در روي پيستون را به صورت گشتاور و دور دريافت نموده قدرت را به سيستم انتقال قدرت ارسال مي کند.
5- سوپاپ موتور قطعه فلزي است قارچي شکل که در روي دريچه هاي ورودي و خروجي سرسيلندرقرار گرفته است و در زمانهاي کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتي را ايفا مي کند.
6- شمع موتور شمع موتور وسيله اي است متشکل از دو الکترود و بدنه سراميکي که بر اثر ولتاژ زياد ايجاد شده و به وسيله کويل در زمان مناسب طراحي شده ايجاد جرقه مي نمايد و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر مي کند.
7- سرسيلندر موتور سرسيلندر قطعه اي است که به عنوان درپوش در بالاي بدنه سيلندر بسته مي شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روي سرسيلندر جاي شمع و جاي سوپاپ وغيره قرار دارد.
8- مجاري اب موتور محفظه هاي عبور اب در اطراف سيلندر و سرسيلندر مي باشد که اب در ان گردش کرده , گرماي بيش از اندازه موتور را به رادياتور انتقال مي دهد.
9- راهنماي سوپاپ يا گيت موتور استوانه اي که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقي مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل مي کند.
10 – مانتيفولد موتور لوله هاي انتقال دهنده اي است که سوخت را به موتور وارد يا دودهاي حاصل از احتراق را به فضاي ازاد هدايت مي کند.
11- تايپيت موتور استوانه اي است که در زير ساق سوپاپ و يا ميل تايپيت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند مي کند و حرکت خود را از بادامک ميل سوپاپ مي گيرد.
12- ميل سوپاپ موتور محوري است که حرکت خود را از ميل لنگ مي گيرد و داراي بادامکهاي است که به تايپيت حرکت رفت و برگشتي ميدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزي دارد که پمپ بنزين را به کار مي اندازد و نيز داراي دندانه محرک اويل پمپ و دلکو مي باشد.
13 – بادامک موتور قطعه اي است بادام شکل که در روي محور ميل سوپاپ ساخته شده و حرکت دوراني محور را به حرکت خطي قطعه ديگري که با ان درگير است ميسر مي کند.
14- فلايويل يا چرخ طيار موتور قطعه نسبتا سنگيني است که به انتها ميل لنگ بسته شده که جهت ذخيره انرژي توليد شده در موتور و بازپس دهي ان در زمان مورد نياز به کار مي رود.
15- فنر سوپاپ موتور وسيله اي است که در موارد لزوم سوپاپ را مي بندد.
16 – اسبک موتور وسيله اي است که در موارد لزوم سوپاپ را باز مي کند.
17 – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهي است که در ان سوخت موتور با نسبت معيني و در شرايط مختلف کارکرد موتور اماده مي شود.
18 – دلکو موتور دستگاهي است که برق فشار قوي را در زمان لازم بين شمعها تقسيم مي کند.
19- پمپ روغن دستگاهي است که روغن را با فشار معين به قسمتهاي محرک موتور مي رساند.
20- فيلتر روغن موتور وسيله اي است که ناخالصيهاي شناور در روغن را جذب مي کند.
21- موتور استارت دستگاه الکتريکي است که براي راه اندازي موتور به کار مي رود.
22- ميله اندازه گير روغن موتور وسيله اي است که سطح روغن را در کارتل به وسيله ان مشاهده مي کنند.
23 – وايرهاي فشار قوي در موتور وسايلي هستند که برق فشار قوي را از دلکو به سر شمعها مي رسانند.
24 – پمپ بنزين موتور دستگاهي است که بنزين را از باک به کاربراتور انتقال مي دهد.
25 – دينام موتور دستگاهي است که بنزين را از باک به کاربراتور انتقال مي دهد.
26- ترموستات موتور دستگاهي است که در مدار خروجي اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت اب موتور را کنترل و در حد معيني ثابت نگاه مي دارد.
27- واتر پمپ موتور دستگاهي است که اب را بين موتور و رادياتور به گردش در مي اورد.
28 – پروانه موتور قطعه اي است که هواي محيط خارج را از لابلاي پره هاي رادياتور مکيده , اب را خنک مي کند طرز کار موتور(چهار عمل اصلي در موتور)

چرخه کار موتور:

اعمال يا رويدادهايي که در موتور شمع دار انجام مي شود به چهار بخش يا حرکت پيستون تقسيم ميشود اين حرکتها عبارتند از مکش تراکم انبساط و تخليه هر حرکت از نقطه مرگ بالايي به پاييني است در موتورهاي چهار زمانه يک چرخه کامل از رويداد ها در سيلندر مستلزم دو دور چرخش کامل ميل لنگ است


حرکت مکش

در حين حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزين (هوا) باز مي شود و پيستون به طرف پايين حرکت ميکند در نتيجه در بالاي پيستون خلا جزئي ايجاد مي شود فشار جو مخلوط هوا سوخت را از طريق دريچه بنزين به درون سيلندر سرازير ميکند وقتي پيستون از نقطه مرگ پاييني ميگذرد سوپاپ بنزين بسته مي شود در نتيجه بخش بالايي سيلندر درزبندي مي شود

حرکت تراکم

پس از عبور پيستون از نقطه مرگ پاييني حرکت رو به بالاي ان اغاز مي شود و هر دو سوپاپ بسته مي شوند پيستوني که بسمت بالا مي رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم مي کند وان را به فضاي کوچکتري بين سطح بالايي پيستون و سرسيلندر محدود مي سازد اين فضا را محفظه احتراق مي نامند در موتورهاي شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم مي شود که حجم ان به يک هشتم حجم اوليه يا کمتر برسد ميزان تراکم مخلوط هوا و سوخت را نسبت تراکم مي نامند نسبت تراکم بين حجم اوليه به نسبت مخلوط ثانويه را نسبت تراکم گويند اگر حجم مخلوط پس از تراکم به يک هشتم حجم اوليه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد

حرکت انبساط

وقتي در پايان حرکت تراکم پيستون به نقطه مرگ بالايي مي رسد شمع جرقه مي زندگرماي حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل مي سازد اين مخلوط به سرعت ميسوزد و دماي زيادي تا حدود 2500 درجه سانتيگراد توليد مي شود و همين افزايش فشار پيستون راپايين مي راند شاتون اين نيرو را به ميل لنگ انتقال مي دهد و ميل لنگ ميچرخد تا چرخهاي خودرو را بچرخاند

حرکت تخليه

وقتي در حرکت انبساط پيستون به نقطه مرگ پاييني نزذيک مي شود سوپاپ دود باز ميشود پيستون پس از عبور از نقطه مرگ پاييني دوباره بالا مي رود گازهاي حاصل از احتراق از دريچه دود خارج مي شوند وقتي پيستون به نقطه مرگ بالاي نزديک مي شود سوپاپ بنزين باز مي شود وقتي پيستون از نقطه مرگ بالايي مي گذرد و حرکت به طرف پايين را اغاز ميکند سوپاپ دود بسته مي شود و حرکت مکش ديگري اغاز مي شود و کل چرخه – مکش-تراکم – انبساط و تخليه تکرار مي شود تا وفتي موتور روشن است اين اعمال همه سيلندر ها تکرار مي شوند

منبع:www.khodroha.com
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image