از لحاظ قدمت تاريخي، ايران در زمره پنجمين کشور جهان و از لحاظ جاذبه هاي طبيعي و گردشگري يکي از ده رتبه اول جهان به شمار مي آيد. اما براساس آمارها کشوري همچون امارات که يک صدم توانمندي تاريخي و فرهنگي کشورمان را نيز ندارد توانسته است بيش از ده ميليون گردشگر در سال جذب کند اما آيا مي توان چنين تناسبي را ميان امکانات و تعداد گردشگران در کشور خودمان نيز پيدا کرد؟ !
در طول 10 سال آينده گردشگري و مسافرت تا ميزان متوسط 5/4 % در سال افزايش خواهد يافت. تا سال 2014 صنعت توريسم به بازاري بيش از 9 تريليون دلار دست مي يابد که تقريباً 7 تريليون دلار به توليد ناخالص داخلي در دنيا اضافه خواهد نمود و در حدود 360 ميليون شغل غيرمستقيم ايجاد خواهد کرد... و همه اينها در حالي است که سهم ايران از کل گردشگري بين المللي در سطح جهان کمتر از 1/0 % است!
با اين وجود، در افق پيش رو، براي جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگري تنها داشتن جاذبه هاي توريستي هم کافي نخواهد بود بلکه بايد هتلها، فروشگاهها، تجارت الکترونيک، بانکداري الکترونيک و به طور کل، جوامع مدرن و پيشرفته اي نيز داشته باشيم.
? گردشگري الکترونيکي چيست؟
گردشگري الکترونيکي عبارت است از به کارگيري فن آوري نوين براي ارائه سرويسهاي موردنياز گردشگران. با استفاده از فن آوري اطلاعات ارائه سرويسهاي موردنياز گردشگران، ساده تر، با کيفيتي بالاتر و هزينه اي کمتر انجام مي پذيرد. در واقع ET ارائه الکترونيکي کليه سرويسهايي است که در گذشته، گردشگران به صورت سنتي از آنها استفاده مي کردند، بعلاوه سرويسهايي که به واسطه فن آوري اطلاعات ميسر شده اند.
گردشگري الکترونيکي امکان ارائه اطلاعات دقيق و به روز و همچنين ارائه خدمات نوين به کاربران و گردشگران را بوجود مي آورد. اين تسهيلات به گردشگران اين امکان را مي دهد که قبل از عملي کردن تصميم سفر به نقطه اي خاص، به صورت مجازي و از طريق ابزارهاي وب وارد محل موردنظر شده و با مطالعه و مشاهده اطلاعات متني، صوتي و تصويري، امکان سفر و مزايا و معايب اين سفر را دريابند و به راحتي در مورد انجام اين سفر تصميم گيري کنند.
اطلاع رساني در مورد جاذبه هاي گردشگري (جاذبه هاي تاريخي، باستان شناسي، طبيعي، فرهنگي، صنايع دستي و...) اطلاعات جغرافيايي ( نقشه هاي جاذبه هاي گردشگري، راههاي دسترسي، آب و هوا و ... ) رويداد الکترونيکي، سيستم هاي ذخيره مکان، ذخيره الکترونيکي بليت، تورهاي گردشگري مجازي، سيستمهاي برنامه ريزي مقصد و سيستم هاي راهنمايي گردشگران روي دستگاه هاي همراه الکترونيکي از جمله زمينه هاي فعاليت در گردشگري الکترونيک مي باشد.
گردشگري الکترونيک، يکي از عرصه هايي به شمار ميرود که در آن کارشناسان و متخصصان با بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت جهانگردي توانسته اند افقهاي جديد، بازارهاي گسترده و رشد بي سابقه اي را نصيب کشورهاي خود کنند. پيش بيني مي شود که طي ده سال آينده 30 % از کل فعاليتهاي گردشگري از طريق اينترنت انجام پذيرد. با استفاده از اين خدمات، اين امکان وجود دارد که کاربر به سادگي، با هزينه کمتر و با کيفيت بيشتر به اطلاعات و خدمات مورد نياز خود دست يابد.
به زبان ساده اگر به جاي استفاده از روش معمولي سفر، از اينترنت و فناوري اطلاعات و ابزارهاي الکترونيک، مانند سي دي، تلفن همراه، نقشه، تصاوير سه بعدي و عکس و فيلم و شبيه سازي هاي کامپيوتري و عکسهاي هوايي، تصاوير ماهواره اي و... در سفرهاي خود استفاده کنيم، به اين نوع مسافرت، مسافرت الکترونيکي يا گردشگري الکترونيکي مي گوييم. به اين ترتيب مي توانيم تمام فعاليتهاي گردشگري، همچون انتخاب منطقه موردنظر و سرويسهاي ارائه شده در سفر (برنامه ريزي و مديريت سفر) بازديد از موزه ها، بناهاي قديمي، آثار باستاني و مناظر زيباي مناطق گوناگون را بدون طي نمودن جاده ها و صرف کمترين هزينه انجام دهيم.
? نيازها، امتيازها و...
يک گردشگر يا مسافر الکترونيکي، پس از ورود به يک سايت گردشگري، انتظار دسترسي به سرويسها و اطلاعات خاصي از منطقه موردنظر را دارد که وضعيت جغرافيايي و اقليمي منطقه، آب و هواي منطقه موردنظر، به صورت آنلاين و 24 ساعته و پيش بيني چند روز آينده، راههاي ارتباطي منطقه، آثار و بناهاي تاريخي، فهرست موزه ها و گالري ها و مکان هاي ديدني، همراه با ساعت بازديد و... تنها بخشي از آن اطلاعات به شمار ميروند.
علاوه بر اين برخي امکانات خدماتي موردنياز گردشگران همچون امکان رزرو و فروش بليت، فهرستي از تورهاي مسافرتي موجود و... نيز از اجزاي اصلي چنين پايگاههايي به شمار مي رود.
با تحقق الگوي گردشگري الکترونيکي، امکان سفر به مناطق مختلف جهان، بدون نگراني از مسايل فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و سياستهاي بين دو کشور به وجود ميآيد، ساخت و ساز هاي بي مورد جهت سکونت مسافران کم مي شود، بازديدهاي عملي و همايشهاي مختلف با کمک ابزارهاي الکترونيکي، همچون ويدئو کنفرانس صورت مي گيرد و ديگر نيازي به سفرهاي دور و خطر جاده و هزينه هاي آنچناني نيست.
ايجاد رقابت در زمينه هتلداري و اقامتگاه ها و بهبود سرويس دهي و امکانات رفاهي مکانها، تفريحي و گردشگري، فراهم آمدن امکان خريد اينترنتي از مراکز خريد صنايع دستي و در نتيجه رونق تجارت الکترونيک و کمک به توليد و راه اندازي کارگاههاي کوچک و بزرگ صنايع دستي و محلي و چندين و چند موقعيت ديگر از جمله مزايايي هستند که انسان را به پيگيري تحقق اين ايده بزرگ شايق مي کنند.
منبع:روزنامه قدس/ن