شرکتها و سازمانها براي معرفي محصولات و تشويق به استفاده از خدمات خود، از روشهاي مختلف تبليغات و بازاريابي استفاده ميکنند. اما توسعه اينترنت و ايجاد فضاي متفاوت، سبب بهوجود آمدن نوع ديگري از بازاريابي به نام بازاريابي الکترونيکي شده است.
اولين مبادلات تجاري از طريق شبکههاي کامپيوتري و ارتباطي در سال 1989 صورت گرفت و پنج سال بعد تعداد کامپيوترهاي متصل به اينترنت به طور فزايندهاي افزايش يافت تا جايي که شرکتها و مشتريان توانستند در محيط ديجيتالي تجارت به سودهاي قابل ملاحظهاي دست يابند.
اکنون با گسترش روزافزون دستگاههاي موبايل، تجارت و بازاريابي الکترونيکي از فضاي اينترنت و کامپيوترهاي شخصي فراتر رفته و بر روي گوشيهاي موبايل نمود پيدا کرده است.
در حال حاضر بيش از نيمي از جمعيت جهان مشترک تلفن همراه هستند و در هر مکان و زماني به دستگاههاي موبايل دسترسي دارند، بنابراين شرکتها با شناخت صحيح بازار هدف خود ميتوانند از اين فرصت فوقالعاده استفاده کرده و به معرفي محصولات و خدمات خود بپردازند.
در واقع شرکتها و سازمانهايي که به طور متمرکز بر بازاريابي از طريق فناوريهاي موبايل اصرار نميورزند، بازندگان اصلي دنياي کسب و کار فعلي خواهند بود.
طبق آمار موسسه Synovate ، کشور آمريکا در حال حاضر 270 ميليون کاربر تلفن همراه دارد که 82 درصد اين تعداد، هيچ گاه محل سکونت خود را بدون همراه داشتن موبايلشان ترک نميکنند.
بنابراين کافي است شرکتها اندکي در زمينه بازاريابي موبايلي هوشمندانه عمل کرده و با ارسال آگهيهاي مورد علاقه مشتريان، آنها را به خريد ترغيب کنند.
در سالهاي اخير، رستورانها در سراسر آمريکا – بخصوص پيتزا فروشيها –وخردهفروشانبااستفادهازفناوريهايموبايلدست به بازاريابي همراه زدهاند. براي مثال در سادهترين روش، شرکتها ميتوانند با اضافه کردن پيامکهاي تعاملي به مشتريان، برنامههاي تبليغاتي خود را گستردهتر و مفيدتر کنند.
به اين ترتيب، تبليغات محصولات هدفمند شده و به مصرفکنندگان واقعي ارسال ميشود، همچنين کاربران ميتوانند از طريق موبايل از برنامههاي حراجي و تخفيف مطلع شده و کالاي مورد علاقه خود را سفارش دهند.
شايد بتوان گفت مزيت رقابتي موبايل در مقايسه با ديگر وسايل ارتباطي نظير ايميل، ضريب نفوذ آن در جوامع مختلف است.
مطابق آمارهاي جهاني، تعداد کاربراني که از سرويس پيامک در سراسر جهان استفاده ميکنند نزديک به دو برابر کاربران ايميل است و هر پيامک حداکثر ظرف 15 دقيقه به دست کاربر مورد نظر ميرسد.
بنابراين موبايل در مدت زمان کوتاهتري ميتواند به تعداد کاربران بيشتري، اطلاعرساني کند.
همچنين شرکتها ميتوانند با استفاده از دادههاي آماري، اولويتهاي مشتريان و خريدهاي گذشته آنان، مشتريان هدف خود را مشخص کرده و از طريق موبايل، بازاريابي محصولات را آغاز کنند.
در ادامه ميتوانيد برخي روشهاي بازاريابي از طريق تلفن همراه را مطالعه کنيد.
نصب برنامه مکانياب فروشگاهي
شما ميتوانيد برنامه مکانياب فروشگاهها را بر روي گوشي موبايل نصب کرده و سپس با تايپ کد محصول مورد نظر و کدپستي محل سکونت خود، آدرس نزديکترين فروشگاه آن حوالي را بگيريد. اين روش به شرکتها کمک ميکند تا ليستي از مشترکان موبايلي در هر منطقه پستي ايجاد کرده و آدرس فروشگاههاي نزديک محل سکونت آنها را با پيامک ارسال کنند.
از آنجا که خريداران در هر لحظه به اينترنت دسترسي ندارند، ارسال پيامک به موبايل ميتواند مفيد واقع شود.
عضويت مشترکان موبايل
شرکتها ميتوانند برخي مشتريان را در ليست تبليغاتي خود قرار داده و به مناسبتهاي مختلف مانند تخفيف، ورود محصولات جديد و غيره به اعضاي آن ليست پيامک بزنند.
استفاده از موبايل در بهينهسازي بازاريابي ايميلي
يکي از راههاي بازاريابي شرکتها استفاده از ايميل است که اگر آن را با ابزاري نظير موبايل تلفيق کنند سبب ايجاد ارزش افزوده ميشود. براي مثال شرکتي براي معرفي رسمي محصول خود به برخي مشتريان ايميل ميزند و از آنها ميخواهد که حضور يا عدم حضور خود در مراسم را به شماره موبايلي که در ايميل آمده، پيامک بزنند. به اين ترتيب شرکت سريعتر ميتواند براي فعاليتهاي خود برنامهريزي کند و در روز برگزاري همايش هم پيامکي به منظور يادآوري مراسم به شرکتکنندگان بفرستد.
کوپنهاي موبايلي
در اقتصاد فعلي، کوپنهاي خريد جذابيت خاصي براي مصرفکنندگان دارد. به طور کلي مصرفکنندگان از پيشنهادهاي مقرون به صرفه و کوپنهاي مناسب استقبال ميکنند. يکي از راههاي ارسال کوپن به مشتريان استفاده از تلفن همراه است. براي مثال کوپن رستوراني با لينک وب سايت آن به صورت پيامک براي کاربران فرستاده ميشود. مشتري ميتواند مستقيما از موبايل به اينترنت متصل شده و از طريق سايت رستوران سفارش غذا بدهد يا با ارسال پيامک، سفارش خود را اعلام کند.
سفارشدهي از طريق پيامک
اکنون برخي رستورانها امکان سفارشدهي از طريق پيامک را عملي کردهاند. مشتريان با مراجعه به وب سايت رستورانها، شماره تلفن خود را ثبت کرده و غذاي مورد نظر را سفارش ميدهند.
پيامکهاي تعاملي
فرستادن پيامکهايي مطابق با عادات خريد مصرفکنندگان نوع ديگر از بازاريابي همراه محسوب ميشود. براي مثال مشتري با ارسال کدپستي محل سکونت خود، ليست فروشگاههاي نزديک را دريافت ميکند.
پيامکهاي دو طرفه همچنين به خردهفروشان کمک ميکند به طور مستقيم با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کرده و به معرفي برند تجاري خود بپردازند. اين روش تعاملات و وفاداري بين برندها و مشتريان را افزايش ميدهد.
راهاندازي سرويسهاي مبتني بر مکان
سرويسهاي مبتني بر مکان در هدف قراردادن مشتريان در منطقهاي خاص مفيد خواهد بود. فروشگاهها با استفاده از GPS مکان مشتريان را شناسايي کرده و به ارايه محصولات با قيمت کمتر براي مشتريان آن منطقه ميپردازند.
وب سايت موبايلي
امروزه سايتهاي موبايلي به يکي از روش اصلي بازاريابي بدل شده است و راه سادهاي براي اطلاعرساني مصرفکنندگان وفادار به حساب ميآيد. در ماه ژوئيه 2009، طبق آمار موسسه Nielsen، 9/56 ميليون کاربر وبسايتهاي موبايل وجود داشته و اين آمار روزبهروز در حال افزايش است.
بنابراين ايجاد وب سايتهاي موبايلي براي شرکتها يکي از راههاي پردرآمد بازاريابي از طريق موبايل خواهد بود.
استفاده از کدهاي کوتاه
وقتي شما درحال برنامهريزي براي بازاريابي موبايلي هستيد به اين نکته توجه داشته باشيد که کد محصولات و اسم وب سايتها بايد کوتاه انتخاب شوند تا مشتري به راحتي به خاطر بسپارد.
منبع:www.itmen.ir /ن