جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيستمهاي خودرو
-(2 Body) 
سيستمهاي خودرو
Visitor 336
Category: دنياي فن آوري
خودرو مجموعه اي از قطعات طراحي شده مختلف مي باشد که با نظم خاص و در ارتباط با يکديگر طوري کنار هم قرار گرفته اند که هدف مورد نظر را تامين نمايند بنابراين وقتي به شکل ظاهري ان نگاه مي کنيم فقط تعدادي قطعات فلزي ثابت و متحرک مانند لوله ها و بست ها و قطعات متحرک لاستيکي و فلزي و غيرو نظر ما را جلب مي کند.
به طور متوسط 13000 قطعه مختلف در يک اتومبيل معمولي وجود دارد که حدودا 1500 قطعه ان متحرک بوده با شرايط خاص و با تلرانس خيلي کم که به 0.01 ميليمتر يا حتي کمتر نيز مي رسد با يکديگر کار مي کنند حدود شصت ماده مختلف از فولاد و فلزات رنگين گرفته تا مقوا و نايلون و غيره در يک خودرو بکار گرفته شده است قسمت هاي مختلف خودرو را مي توان در هفت گروه اصلي تقسيم بندي کرد.
1- سيستم توليد قدرت
در اين واحد يا همان موتور انرژي شيميايي بنزين به انرژي مکانيکي تبديل مي شود در موتور حرارت ناشي از سوختن هيدروکربورها به بالاتر از 700 درجه سانتيگراد مي رسد که به علت بازده مفيد سيستم حدود يک چهارم حرارت توليد شده به انرژي مکانيکي تبديل مي شود و بقيه به صورت انتقال حرارت به محيط گرم کردن اب و خروج گازهاي حاصل از احتراق از اگزوز تلف مي شود در يک موتور حدودا 120 تا 150 قطعه متحرک وجود دارد که نياز به روغنکاري دارند تا بتوانند بدرستي وظيفه خود را انجام دهند با وجود اين عمر مفيد يک خودرو به طور متوسط 8 سال کار و يا پيمودن 150000 کليومتر مسافت است.

2- سيستم انتقال قدرت

وظيفه سيستم انتقال قدرت اين است که قدرت توليدي موتور را به چرخها انتقال دهد که سيستم انتقال قدرت شامل قسمتهاي زير است الف : جعبه دنده يا مبدل گشتاور و سرعت که با ثابت بودن قدرت سرعت دلخواه را در موقعي که مقاومت جاده اندک است و يا گشتاور دلخواه را در موقعي که مقاومت مسير حرکت زياد است فراهم مي کند.
ب : کلاچ که عامل قطع و وصل قدرت است و قدرت موتور را با گيربکس قطع مي کند و امکان تعويض دنده را فراهم مي کند بايد دانست که براي حرکت در شهرهاي بزرگ به ازاي پيمودن هر يکصد کيلومتر مسافت بيش از 700 بار عمل تعويض دنده يا کلاچ انجام مي شود.

3- سيستم فنربندي و تعليق

در اتومبيلهاي جديد دستگاه فنربندي و تعليق در هر دقيقه بيش از 1000 تا 1200 بار نوسان مي کنند تا اطاق و شاسي , سرنشينان را در معرض ضربه هاي ناشي از ناهمواري هاي جاده قرار ندهد و اسايش سرنشينان خودرو را فراهم کند و تسلط راننده بر خودرو نيز افزايش يابد.

4- سيستم چرخ بندي و ترمزها

به طور متوسط در هر 90000 کيلومتر مسافت پيموده شده يا هر شش سال کار خودروها هر چرخ حدود 95 ميليون بار چرخش مي کند هر بار که سيستم ترمز نيرو صرف مي کند تا يک اتومبيل با سرعت 90 کيلومتر در ساعت را متوقف نمايد بر اثر اصطکاک گرمايي تلف مي شود که مي تواند يک ليتر اب را به جوش اورد.

5- سيستم بدنه و اطاق و شاسي

بدنه اتومبيل ها جديد طوري ساخته مي شود که بتواند کليه قطعات ديگر را نگهداري کند در بدنه اتومبيلهاي متوسط حدود 40 متر مربع ورق فولادي با ضخامت 0.4 تا 1.2 ميليمتر به کار ميرود تا بتواند تنشهاي مختلف را بخوبي تحمل کند.

6- سيستم هدايت و فرمان

نيروي متوسطي که لازم است تا بتوان اتومبيلي را در يک پيچ معمولي هدايت کرد بين 5 تا 10 کيلوگرم مي باشد ولي سيستمهاي جديد فرمان اين نيرو را به حدود 30 گرم تقليل مي دهند.

7- سيستم مدارات الکتريکي

از باطري هاي 6 و 12 و 24 ولتي براي راه اندازي و روشن کردن موتور استفاده مي شود سيستم جرقه زني ولتاژ باطري را تا 30000 ولت افزايش داده براي جرقه زني موتور اماده مي کند در اين گروه همچنين چراغهاي روشنايي و علايم برف پاکنها و بخاري و ديگر وسايل الکتريکي نصب شده است.
منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image