اگر براي مدت طولاني است که از اينترنت استفاده ميکنيد، بدون شک تاکنون تعداد زيادي از ايميلهاي ناخواسته دريافت کردهايد. بعضي ادعا ميکنند که شما را بسرعت ثروتمند ميکنند. بقيه قول محصولات يا خدمات جديد را ميدهند. بعضي فضايي از صندوق پيستي شما را اشغال ميکنند و از شما ميخواهند که ايميل را به بقيه ارسال کنيد يا وبسايت مشخصي را ببينيد. در جامعه اينترنتي ايميلهاي بعضاً تجاري ناخواسته، “اسپم” ناميده ميشوند. در اين گفتار با اسپم ها، ضد اسپم ها( آنتي اسپم) و روشهاي شناخت و مواجهه با اسپم ها را بيان مي کنيم تا به طور کامل اسپم ها را بشناسيد اسپم ها در لغت معمول فن آوري اطلاعات ايران به هرزنامه ها و نامه ها يا ايميلهاي هرزنامه اي مشهور هستند
اسپم چيست؟
سايت مقالات ircert : در شنبه هاي امينتي سعي مي کنيم که با مباني واصول امنيت وب و شبکه آشنا شويم که متون نيز تاکنون آورده ايم امروز به سراغ هرزنامه مي رويم صبر کنيد
اگر براي مدت طولاني است که از اينترنت استفاده ميکنيد، بدون شک تاکنون تعداد زيادي از ايميلهاي ناخواسته دريافت کردهايد. بعضي ادعا ميکنند که شما را بسرعت ثروتمند ميکنند. بقيه قول محصولات يا خدمات جديد را ميدهند. بعضي فضايي از صندوق پيستي شما را اشغال ميکنند و از شما ميخواهند که ايميل را به بقيه ارسال کنيد يا وبسايت مشخصي را ببينيد. در جامعه اينترنتي ايميلهاي بعضاً تجاري ناخواسته، “اسپم” ناميده ميشوند.

دستهبندي اسپمها
براي اينکه بدانيد اسپمها بيشتر حاوي چه موضوعاتي هستند و هر موضوع چند درصد از کل اسپمها را شامل ميشود، ميتوانيد به آمار زير نگاهي بيندازيد:
ارائه کننده يا تبليغکننده کالاها و خدمات عمومي
مانند: ابزار، خدمات تحقيقي، پوشاک و لوازم آرايشي25 درصد نوع محصولات
ارائهکننده يا ارجاع دهنده مربوط به پول، بازار بورس و ساير فرصتهاي مالي
مانند: سرمايهگذاري، گزارشهاي اعتباري، داراييهاي ثابت و وامها20 درصد نوع مالي
ارائهکننده محصولات يا سرويسهايي که مربوط به افراد بالاي 18 سال است
معمولا نامناسب و اهانتآمير هستند مانند: تبليغات مربوط به مسائل جنسي15 درصد نوع بزرگسالان
ارائهکننده يا تبليغکننده کالاها و خدمات مربوط به اينترنت و کامپيوتر
مانند: ميزباني و طراحي وب. درصد نوع 7 درصد نوع اينترنت
ارائهکننده يا تبليغکننده محصولات و خدمات مربوط به سلامتي
مانند: معالجات پزشکي، دارويي و درمانهاي گياهي7 درصد نوع تندرستي
موبوط به فعاليتهاي کلاهبرداي و فريبنده که تعمدا جنبه گمراهکننده دارند
مانند: سرمايهگذاري در نيجريه، طرحهاي هرمي و نامههاي زنجيرهاي7 درصد نوع فريبنده
ارائهکننده يا تبليغکننده جوايز يا انجام فعاليتهاي تفريحي با تخفيف
مانند: پيشنهادهاي گذارندن تعطيلات، کازينوهاي آنلاين و بازيها اوقات فراغت
بظاهر ولي نه واقعاً از طرف شرکتهاي معروف که براي گول زدن کاربران
بمنظور افشاشدن اطلاعات شخصي آنها مانند آدرس ايميل، اطلاعات مالي و کلمات عبورشان است.مانند: اطلاعات شماره حساب، تاييد کارت اعتباري و بروزرساني صدور صورتحساب6% درصد نوع کلاهبرداري
پيامهاي تبليغ کننده يک کانديداي سياسي، پيشنهادها
براي اهداي پول به يک حزب سياسي، پيشنهادها براي محصولات مربوط به مبارزات انتخاباتي و غيره مانند: حزب سياسي و انتخابات2 درصد نوع سياسي
پيامها با اطلاعات متعلق به تبليغات يا خدمات مذهبي يا معنوي
مانند: فيزيک، ستارهشناسي، بعضي مذاهب1 درصد نوع معنوي
پيامهايي که به هيچيک از گروههاي فوق تعلق ندارند.
درصد نوع 5 ساير
تاثير هرزنامه ها بر شبکه :
اسپم اثري بيش از مزاحمت براي استفادهکنندگان اينترنت دارد و بطور جدي بازدهي شبکه و سرويسدهندگان ايميل را تحت تاثير قرار ميدهد. و اين به اين دليل است که فرستندگان اسپم از هزينه بسيار پايين ايميل استفاده ميکنند و صدهاهزار يا حتي ميليونها ايميل را در يک زمان ارسال ميکنند. حملههاي اسپم پهناي باند زيادي را ميگيرد، صندوقهاي پستي را پر ميکند و زمان خوانندگان ايميل را تلف ميکند. گاهي ميتوان اسپمها را از عناوين عجيب، غيرمنطقي و مضحکشان تشخيص داد.
آمار زير درصد ايميلهايي را که در ماههاي اخير بعنوان اسپم تشخيص داده شدهاند، به تفکيک ماه در نمودار و جدول زير مشخص شدهاند.
درصدهايي که از کل ايميلها، بعنوان اسپم شناخته شدهاند (در مدت يک سال)
March 2004 63%
February 2004 62%
January 2004 60%
December 2003 58%
November 2003 56%
October 2003 52%
September 2003 54%
August 2003 50%
July 2003 50%
June 2003 49%
May 2003 48%
April 2003 46%
منبع: yazdit.mihanblog.com الف