جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
وقتي رانندگان متخلف هيچ راه گريزي ندارند
-(6 Body) 
وقتي رانندگان متخلف هيچ راه گريزي ندارند
Visitor 341
Category: دنياي فن آوري

مروري بر دو روش الكترونيكي Loop و Radar در كنترل تخلفات رانندگي
حجم سنگين ترافيك و آمار غيرعادي تصادفات رانندگي در ايران باعث شده تا كارشناسان به‌دنبال راه‌حل‌هاي كنترل اين پديده‌ها باشند.
ناچيز بودن مبالغ جريمه‌ها و پايين‌بودن سطح عمومي فرهنگ در ايران از جمله عواملي است كه دست رانندگان را براي تخلفات بيش‌تر باز گذاشته است، به‌طوري كه امروزه رانندگي در ايران بي‌شباهت به صحنه‌هاي تعقيب و گريز نبوده و هر روز شيوه جديدي براي تخلفات جديد ابداع مي‌شود.
اما اين پايان كار نيست، فناوري اطلاعات امكاناتي را فراهم كرده كه از طريق آن مي‌توان تخلفاتي نظير سرعت غيرمجاز، عبور از چراغ قرمز، ورود به محدوده طرح ترافيك و نيز حركت خودروها در مسيرهاي ويژه وسايل نقليه عمومي را رديابي كرد.
كنترل سرعت: x=vt
لوپ (Loop) و رادار (Radar) به‌عنوان دو سيستم ثبت سرعت غيرمجاز در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
در روش لوپ دو حسگر موازي در فاصله‌اي مشخص بر روي سطح جاده نصب مي‌شود كه مي‌توانند زمان عبور اتومبيل‌ها را ثبت كنند. حسگر اول مسوول ثبت‌ زمان ورود است و حسگر دوم نيز زمان خروج اتومبيل را ثبت مي‌كند و دستگاه پردازشگري كه اين اطلاعات را دريافت و پردازش مي‌كند اختلاف دو زمان ثبت شده را بر فاصله ثابت بين دو حسگر تقسيم مي‌كند، به اين ترتيب سرعت اتومبيل محاسبه مي‌شود.
اما در روش كنترل ترافيك توسط رادار اتومبيل‌ها دوبار مورد تابش اشعه قرار مي‌گيرند كه هر بار مكان متحرك مشخص مي‌شود در اين روش مسافت طي شده بر بازه زماني دو تابش تقسيم شده، به اين ترتيب سرعت اتومبيل مشخص مي‌شود.
در هر دو روش ياد شده، در صورتي‌كه سرعت اتومبيل موردنظر از سرعت مجاز بيش‌تر باشد، اطلاعات پلاك اتومبيل توسط دوربين ديجيتال ويژه‌اي ثبت مي‌شود و پس از ارسال به مركز كنترل ترافيك براي راننده خاطي برگه جريمه صادر شده و در كارنامه خلافي وي نيز درج مي‌شود.ويژگي ديگر روش‌هاي Loop و Radar قابليت محاسبه سرعت لحظه‌اي اتومبيل‌هاست. در اين روش براي محاسبه سرعت متوسط اتومبيل‌ها دو دوربين در ابتدا و انتهاي يك مسير نسبتا طولاني نصب مي‌شود كه زمان ورود و خروج را اندازه‌گيري كرده و بر فاصله بين خود كه معمولا 3 كيلومتر است تقسيم مي‌كنند.
به اين ترتيب متوسط سرعت خودرو در طول مسير قابل محاسبه خواهد بود.
چراغ قرمز-خطر
دوربين‌هاي برنامه‌ريزي شده‌اي طراحي شده‌اند كه با نصب آنها بر سر تقاطع‌ها مي‌توان اتومبيل‌‌هايي را كه در زمان قرمزبودن چراغ راهنما از آن عبور مي‌كنند، شناسايي و اطلاعات آنها را ثبت كرد.
كنترل ترافيك
سيستم Loop و Radar در كنترل ترافيك كاربردهاي ديگري نيز دارند كه از آن جمله مي‌توان به جلوگيري از ورود رانندگان به محدوده طرح ترافيك يا در مسيرهاي ويژه حركت وسايل نقليه عمومي و اضطراري اشاره كرد و به اين ترتيب با بهره‌گيري از اين روش مي‌توان مانع تجمع بي‌جاي اتومبيل‌ها در مناطق پرترافيك شد.
استفاده از تابلوهاي اطلاع‌رساني در خيابان‌ها و بزرگراه‌ها نيز وسيله ديگري است كه از طريق آن مي‌توان به كنترل غيرمستقيم ترافيك پرداخت.
در تمام روش‌هاي ذكر شده كه به منظور ثبت تخلفات رانندگي به كار مي آيد يك ويژگي مشترك ديده مي‌شود. اينكه يك وسيله الكترونيكي جايگزين نيروي انساني پليس شده و مي‌تواند به طور شبانه‌روزي و دايم بر اوضاع محورهاي ترافيكي مسلط باشد.
اما آنچه در ايران از اين فناوري‌ها موجود است، شامل سيستم Loop در برخي بزرگراه‌هاي پايتخت مانند همت، نيايش، چمران و اتوبان تهران-كرج، سيستم راداري در اتوبان‌هاي يادگار امام، تهران-قم، تهران-كرج، جزيره كيش سيستم خودرويي در تهران وشيراز. سه‌پايه در تهران و كيش، نهايتا چراغ قرمز هوشمند در فاطمي و كارگر شمالي مي‌شود


منبع: فناوران الف
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image