بدون شک تاکنون نمونه هاي از عملکرد برنامه After effects را ديده ايد .تيراژ فيلم ماتريکس و بسياري از تبليغات تلوزيوني را بياد آوريد . از اين برنامه به شدت در صنعت تصوير متحرک و فيل م هاي ويديويي و تيزاژ فيلم ها و تبليغات تلويزيوني استفاده مي شود . حتي محتوي رسانه هايي که بر روي CDR و DVD و متحرک سازي وب و ساير موارد مشاهده مي کنيد اغلب محصول برنامه AE است برنامهAE در زمينه تلفيق و ترکيب تصاوير متحرک همان قدرتي را در اختياز شما قرار مي دهد که ابزارهاي نقاشي و ترسيمي در اختيار هنرمندان قرار داده اند . در محيط اين برنامه مي توانيد ارتباط بين تصاوير ، صداها و فيلم هاي متحرک را به دلخواه و با جيره دستي بر قرار نماييد به کمک اين برنامه مي توانيد صداها را وارد کنيد تا با حرکات تصاوير اجرا شوند.
قدرت After effects :
پشتيباني کامل از تکنولوژي DirectX & Open Gl
توضيح :
Open Gl: تکنولوژي که شامل قانون هاي رياضي و منطقي براي خلق
Animation
DirectX: تکنولوژي که از طرف ماکروسافت ارائه شده که شامل تکنيک هاي گرافيکي مي باشد.
داراي ارتباط کامل با برنامه هاي Photoshop وIllustrators وpremiere
Photo Edit: برنامه اي براي کار با عکس ها
Vector Edit: برنامه اي براي ساختن عکس هاي برداري
Movie Edit: برنامه اي براي تدوين فيلم
خودکارسازي عمليات Render از طريق code نويسي: توليد فيلم ( عکس ها و slide ها را به طور پشت سر هم قرار ميدهد و به شکل فيلم تبديل ميکند) .
Animation (متحرک سازي):
لغت متحرک سازي يا Animation يک لغت لاتين و به معناي « زندگي» يا «روح» است شبها وقتي که در پشت ميز خود نشسته ايد و برنامه AE کا ر مي کنيد يک Animator ( متحرک ساز) به حساب مي آييد. اگر تعدادي تصاوير ساکن را دريک توالي پشت سرهم قرار داده و پس در هر تصوير تغييرات جزئي ايجاد نموده و آن تصاوير را با سرعت مناسب اجرا کنيد توأم حرکت براي بينندگان ايجاد مي شود مانند:
(سرعت نمايش )
Frame4 Frame 3 Frame 2 Frame 1
برنامه AE کدام فرمت ها را توليد مي کند ؟
حامل يا به اصطلاح خروجي AE ميتواند انواع گوناگوني باشد مانند فيلم ، ويديويي ديجيتال محتواي يک CD توليد منوها براي DVD ها ،Web … استفاده شود.
رايجترين فرمت خروجي برنامه AE همام فيلم هاي Quick time است .
Type of AE file:
• Swf فايل کم حجم توليد برنامه فلش
• Aviفيلم با کيفيت بالا و video Animator
• Dv stream توليد شده توسط DV camera
• Flc توليد دوربين هاي مخصوص
• Image sequence عکس هاي متوالي
• Inter frame compressed or object more فايل ذخيره شده که عنصري از فيلم محسوب مي شوند.
• Mpeg – 4 فايل هاي کم حجم و قابل حمل
• Quick time movie (mor) player مخصوص شرکت mac فرمت فايل کم حجم .
• Wave نوعي داده صوت
• And …
تفاوت AE با photo shop در چيست ؟
برنامه فتوشاپ براي دستکاري تصاوير ساکن طراحي شده است . اگر در يک پروژه افکت گذاري لازم است تا از تصاوير ساکن با کيفيت بالا استفاده نمايد بهترين انتخاب برنامه قدرت مند photo shop مي باشد از تصاوير پردازش شده در فتوشاپ ميتوان در پروژه هاي AE استفاده نمود . برنامه فتو شا پ براي پردازش تصاوير ساکن بسيار بسيار مناسب و پر قدرت است و برنامه AE براي تصاوير متحرک بسيار پر قدرت طراحي شده است .
تفاوت AE با Flash در چيست ؟
فلش برنامه اي است که مانند AE به شما امکان مي دهد تا تصاوير ساکن و فيلم و صدا را با يکديگر ترکيب نمايد .فلش به کمک زبان اسکريت نويسي مخصوص که به Action script معروف است به شما اجازه مي دهد تا تصاوير تعاملي ايجاد نماييد . برنامه فلش فايل هاي خود را با بردرها و گرافيک هاي Bitmap توليد مي کند . در تصوير برداري خطها ومنحني ها بر اساس توابع و فرمولهاي زيادي ايجاد مي شوند.
درتصاوير Bitmap خطها و منحني ها وشکل ها با استفاده از ترکيب پيکسل ها ( مربع هاي بسيار کوچک) توليد مي شوند.تفاوت ديگر آن است که برنامه AE با هر نوع تفکيک پذيري قادر است تصاوير دارند نمايد .
افکت ها و فريم هاي کليد ي در محيط AE نسبت به محيط فلش پيچيده تر و مجهزتر هستند.
تلفيق و ترکيب (compositing) چيست ؟
ترکيب compositing فرآينده است که طي آن تصاوير ساکن و فيلم ها و متحرک سازي و متن و صدا را با يکديگر ترکيب و مخلوط مي سازد برنامه AE درست مانند فتوشاپ به شدت از لايه ها استفاده مي کند و به کمک همين لايه ها است که ترکيب را مديريت مي کنيد . در يک ترکيب مي توانيد از دو لايه ها و ياز از صدها لايه استفاده نماييد .
چگونه مطالب (Items) را در محيط AE وارد ميکنيم ؟
واردکردن ويديو در محيط AE به چند روش امکان پذير است :
• در اولين روش از ويديويي ديجيتال (DV) يا وسيله ورودي مثل CAMERA يا پورت Fire wire
• يک کامپيوتر منجر به پورت Fire wire
• يک کابل Fire wire براي اتصال دوربين به کامپيوتر
• نرم افزاري که انتقال ويديويي ديجيتال را به کامپيوتر کنترل نمايد ( برنامه Premier)
بيشتر کامپيوترهاي مجهز به پورت Fire wire يک نرم افزار مخصوص کنترل انتقال ويديويي ديجيتال نيز دارند.
برنامه هاي مانندsony movie slallar opplifinol cut express , Adobe imovie , Adobe premier اين توانايي را دارند .
با استفاده از اين روش وارد کردن فيلم از دوربين ديجيتال يا وسايل اجراي فيلم به محيط برنامه AE بسيار ساده انجام مي گيرد .
در روش دوم بايد فيلم آنالوگ را به فرمت ديجيتال تبديل کنيد . اين کار را به روشهايي گوناگون ميتوان انجام داد . ديجيتالي نمودن فايل هاي آنالوگ فرآيندي ساده اي نيست اغلب به زمان زياد و توانايي فني نياز دارد .
در روش دوم از فيلم هاي استفاده مي کنيم که قبلاً به فرمت تبديل شده پاشند.
محيط و روابط کاري AE:
شرکت Adobe درهمه محصولات خود رابطي پر قدرت و کار بر ايجاد ميکند . اگر قبلاً با برنامه photo shop يا Illustrator کار کرده ايد پس بسياري از برنامهها و ابزارهاي AE براي شما آشنا هستند .از سوي ديگر برنامه AE بر اساس مفاهيم و ويژگي هايي شکل گرفته که ممکن است براي شما بديع باشند و به همين دليل برخي قسمت ها و امکانات محيط کاري اين برنامه براي شما غريب و ناآشنا هستند .
برنامه AEدر هر پروژه به مؤلفه هاي مانند فيلم و صداها و تصاوير ساکن (Footage) نياز دارد و به همين دليل يک پنجره Project در محيط برنامه تعبيه شده که اين مؤلفه ها را نگهداري و مديريت مي کند . همچنين پنجره تدوين يا Time line در محيط برنامه مشاهده ميکنيد که از آن براي تنظيم فيلم و ساير مؤلفه هاي پروژه اشتفاده ميکنيد همچنين يک پنجره Composition در محيط AE وجود دارد که عملکرد آن مانند صفحه اي است که پروژه هاي خود را داخل آن ايجاد و مديريت نموده و پيش نمايش اجراي آن را مشاهده ميکنيد . هنگام کار در برنامه AE اغلب از اين سه پنجره استفاده ميکنيم .
Open AE :
هنگام باز کردن برنامه AE در اولين با رپيغام خوش آمديد ظاهر مي شود پس از زدن کليد ok وارد برنامه مي شويم در نگاه اول يا بهتر بگوييم defult ، AE هاي حاوي 5 پالت (pallet) و يک پنجره به نام project مي باشد .
Shemetic of AE:
Default pallet (panel
Tools
Information
Audio
Time Control
Effect
پنجره project :
در محيط برنامه AE براي سازماندهي مطالب و ذخيره تنظيماتي که در پروژه ايجاد ميکنيد از پنجره project استفاده ميکنيم هنگاميکه يک تصوير را در محيط برنامه photo shop باز مي کنيد آن تصوير به عنوان يک سند فتوشاپ ذخيره خواهد شد . اما هر گاه يک پروژه را در محيط AE ايجاد و ذخيره نماييد فايل آن پروژه فقط شامل ارجاع به فايلهاي فيلم و فايلهاي تصوير و فايل هاي موسيقي است که داخل پروژه گنجانده ايد به همين خاطر است که حجم فايل هاي AE بسيار کوچک است .
پنجره Project يکي از سه پنجره مهم برنامه AE محسوب مي شود . همه مولفه هاي لازم براي پروژه شامل فيلم ها و تصاوير ساکن و صداها را در پنجره پروژه نگهداري و مديريت مي کنيد . اصطلاح Footage رابطه عام براي انواع رسانه ها شامل فيلم و تصاوير ساکن يا صدا را در محيط پروژه باز کنيد فقط يک ارجاع به فايل فيلم يا فايل فايل ها با فرمت هاي گوناگون در اين پنجره قرارر مي گيرند و فقط ارتباط يا ليک آنها به فايل است و فايل هايي که ما آ«ها را وارد کرده اين (import) تنها ارجاع آنها هستند .
هر بار پروژه جديدي باز مي کنيد project window خالي مي باشد و هنگامي که فيلم يا تصوير و يا هر فايلي را به محيط پروژه وارد کنيد آن موضوع داخل پنجره Project قرا ر مي گيرد و هر گاه Project ذخيره مي شود يک فايل با پسوند AEP ( after effect project) ذخيره مي گردد ، اين فايل قادر است ونوع مشخصات و نشاني ذخيره انواع مؤلفه هاي پروژه را بياد بياورد .
Composition:
ترکيب يا Composition محل و جايي است که شما از مؤلفه هاي که وارد برنامه کرده ايد استفاده ميکنيد بدون پنجره Composition نمي توان متحرک سازي ، ويديو ، گرافيک يا صدا را توليد کرد در واقع com ( تلفيق) صفحه شما است که بازيگران شما که همان object ها قرار دارند و بر روي آنها فيلتر گذاري ، پردازش و انجام مي گيرد .
هر يک از صفحه هاي ايجاد شده com آيکن خاصي دارند که داخل پنجره آشکار مي شود . اگر چند Composition يا صفحه داشته باشيد با کليک بر روي آيکن مورد نظر تان مي توانيد بين صفحه هاي مختلف تغيير موقعيت دهيد .
بايد بدانيد که در صفحه ماعناصر يا object ها هستند که هدف کار را دنبار ميکنند و خروجي از Composition پديد مي آيد .
در ضمن همزمان با پنجره Composition ، پنجره time line نيز پديد مي آيد بدليل اينکه صحفه هاي مختلف عناصر مختلف دارند پس خاصيت ها و گونه هاي مختلفي دارند که اين اختلاف در پنجره تدوين (time line) مشخص مي شود .
ايجاد Composition
پس از يانکه يک فايل جديد ايجاد کرديد ( file بايد يک Composition ايجاد نماييد براي اين کار د رمنوي Composition رفته ميگزينيد Composition کيلک ميکنيد تا از shortcut ، ctrl +N استفاده کنيد .
پس از اين پنجره Composition setting نمايان مي شود :
در بالاي صفحه Composition name وجود دارد که نام صفحه مي باشد يک نام به دلخواه وارد کنيد .
در فيلد preset انواع روشهاي آماده براي تعيين ابعاد و تفکيک پذيري ارائه مي شود . اين فيلد شامل روش هاي آماده براي ويديو ، فيلم ، وب و … است .
اگر در فيلد preset يک روش را انتخاب کنيد فيلد width/ height به طور خودکار تنظيم مي شود . اين فيلد ابعاد پيکسلي عرض و ارتفاع تصوير يا فيلم را تنظيم مي کنند . در عين حال مي توانيد داخل هر يک از يان فيلدها کليک نموده و ابعاد پيکسل دلخواه را وارد کنيد . اگر گزينه lock aspect ratio to 4:3 فعال باشد آنگاه تغيير در يک فيلد سبب تغيير خودکار در فيلد ديگر خواهد شد (width/ height) براي هماهنگ شدن + نسبت 4:3 براي بسيار از پروژه ها مناسب است .
تذکر : صفحه هايي که بر روي صفحه مانيتور مشاهده مي کنيد از پيکسل هاي مربعي شکل تشکيل شده اند . اما صفحه هاي ويديوي از پيکسل هاي مستطيل شکل هستند .
در فيلد pixel AR ، square pixels را انتخاب کنيد اين گزينه براي صفحه هاي ويديويي بايد انتخاب شود.
در فيلد Frame rate سرعت اجراي فيلم بر حسب تعداد فريم در هر ثانيه را مشخص مي کنيد . هر نوع خروجي به يک سرعت خاصي نيازدارد .فيلم هاي ويديويي با سرعت 30 FPS اجرا مي شود .
تعداد گردش ( Duration) صفحه را بر تعداد FPS تعميم کنيد مقدار واقعي مشخص مي شود .
NTSC 29.97
Pal 24 or 25
فيلد بعدي resolution : مي توانيد در اين قسمت کيفيت فيلم را کاهش دهيد تا عمليات را با سرعت بيشتري انجام دهد .
پس به هنگام render نهايي مقدار افزايش دهيد .
فيلد start time code که زماني Composition يا ترکيب را مشخص ميکنيد مثلاً زمان 0:00:00:01 اولين فريم را مشخص مي کند و Duration ، دوره گردش يا همان FPS را مشخص کرد.
Import:
وارد کردن اجزا و object ها به داخل پنجره Project براي آغاز به کار با AE بسيار ضروريست .
درک نوع ارتباط بين Project و ترکيب ( صفحه ) Composition و تدوين (time line) کليد موفقيت در برنامه AE است .
در يک مکان خالي از پنجره Project دو بار کليک کنيد تا کادر تبادلي ( Dial box) ، import file باز شود .
فايل خود را انتخاب کنيد پس کليک ok را بزنيد مي بيند در قسمت Project فايل مربوط وجود دارد .
وارد کردن فايل photo shop در AE:
براي اين کار کليک ctrl + I را بزنيد تا پنجره import file نمايان گردد بدليل آنکه کار با لايه ها آسان تر باشد از فايل ها ي photo shop استفاده ميکنيم يعني در photo shop لايه هاي دلخواه را ايجاد مي کنيم و در AE با آنها کار مي کنيم در پنجره import file و در قسمت import as گزينه Composition را انتخاب کنيد تا لايه ها در صفحه وارد شود .
تدوين (time line):
برنامه AE يک ابزار پرقدرت ساخت گرافيک هاي متحرک است به همين دليا ايجاد حرکت مهمترين هدف و وظيفه اين برنامه است . در برخي پروژه ها به حرکاتي نرم و هموار نياز داريد و در بعضي پروژه ها به حرکات سريع و رعد آي نياز داريد به بهره گيري از ويژگي Hey Fram ( فريم هاي کليدي ) مي توانيد حرکت دلخواه را کنترل نماييد .
time line ها از لايه هاي تشکيل شده اند که اين لايه همان object ها يا عناصر صفحه مي باشند هر لايه داراي خصوصياتي مي باشد يعني هر object خصوصياتي دارد که با تغيير و محاسبه و پردازش و انجام دادن يکسري عمليات مي توانيم به هدف پروژه برسيم براي مثال :
فريم کليد ي(key Frame) :
فريم کليدي يا key Frame يا اصطلاح مربوط به متحرک سازي آن است که نقطه شروع و نقطه پايان يک عمل خاص را در نظر بگيريد . اين نقاط شروع و نقاط پايان د رواقع کليدهاي متحرک سازي هستند .
متحرک سازان از مفهوم فريم کليدي استفاده نموده و نقاط کليدي در يک صفحه را مشخص مي کنند . در اين نقاط يک تغيير خاص بايد اتفاق بيفتد . پس از طراحي و ساخت فريم هاي کليد ي بايد فريم هاي بنيابين (betweenـ In) را طراحي و ايجاد نمود .
مثلاً در متحرک سازي نوع کليدها متفاوت هستند بدين صورت که فريم هاي کليدي در واقع راهنماي همه فريم هايي هستند که بين فريم کليد ي قرار مي گيرند.
خصايص مربوط به هر object داراي Frame هستند چون آنها هستند که وظيفه دارند متحرک و پويانمايي (Animation) گردند براي مثال :
يک فايل به فرمت Jpg را باز کرديد (import ) اين فايل در پنجره Project نمايان مي شود اين فايل را Drag کرده و در Composition رها مي کنيم بعد در قسمت time line رفته فلش کوچکي که در لايه مربوط ( فايل type) وجود دارد را کليک ميکنيم بعد از آن به قسمت opacity رفته و مقدار آن را به 80 تغيير ميدهيم مي بينم که يک ايجاد شده زبانه زمان را ( در صفحه بعد توضيح مي دهم در شکل ) را 10 ثانيه به جلو مي کنيم و مقدار opacity را به 50 تغيير مي دهيم بعد براي اجرا کليد enter را فشار مي دهيم مي بينم عکس محو مي شود و کم رنگ مي گردد.
Other panel:
اگر در AE به menu سري بزنيد که شامل panel هايي مي باشد که بسيا ر سودمند است panel هايي مانند Tools, Info, Time control, Audio…
در اين قسمت شرح مختصري از کار ايي اين panel ها را ذکر ميکنم:
Tools(ctrl )+ 1: شامل ابزاري براي کار با Project ها مانند:
Selection Tools ابزار انتخاب
Rotation Tools ابزار چرخش موضوعات
Orbit camera Tools چرخش در Composition سه بعدي
Clones Tools قلم رنگ آميزي
Eraser پاک کردن
Zoom +Zoomو -Zoom
Text براي بوجود آمدن object متني
Info(ctrl) + 2: شامل x,y مختصات muse، کد رنگ
Effect S time control:
شامل ابزار ديدن فيلم
Effect : براي Effect دادن به object ها که بسيار سودمند است .
Audio( ctrl) + 4 :
براي تنظيم db(Disable) صدا و Volume و باندها وکلاً موسيقي
Paragraph & character : براي تنظيم متن ها و نوشته ها در AE که ابزار کاملي محسوب مي شود.
ديدن نتايج وکلاً Preview در AE :
بر روي Composition راست کليک کنيد از menu باز شده گزينه Preview را انتخاب نماييد حالا سخ انتخاب داريد .
1) RAM Preview (سرعت زياد) RAM شکل فيلم داخل
2) Wire Frame ديدن اسکلت و صورت سيمي
3) Motion with trials همراه با Effect ها و دنباله Project ها
Power of AE( قدرت After Effect):
داراي AE داراي امکانات بسيار زياد ي مي باشد و داراي Effect ها و Transition گوناگون و متنوعي مي باشد و شامل ابزاري براي کار با لايه ها و لايه هاي متغير و ابزار طراحي و فيلم سازي مي باشد .
مثال ساده از برنامه After Effect براي درک بهتر از اين برنامه:
ايجاد يک پرچم درحال اهتزاز يک عکس ثابت :
اگر چند اين تفکيک از گرافيک هاي ابتدايي استفاده ميکند تا سهولت آن را نمايش دهد اما از يک گرافيک چند لايه اي انيميشن يا فايل ويديويي نيز مي توان براي افزودن طي نتايج ذخيره کننده تر استفاده کرد.
براي ايجاد اين کار از فيلتر Displacement وجود دارد .
1) با کليک کردن روي file new new Project يک پروژه جديد را باز کنيد .(ctrl + N)
2) با انتخاب Composition New Composition جديد را ايجاد کنيد .
3) با زدن دکمه ctrl + x پنجره Composition setting نمايان ميشود .
4) تنظيمات C.S را به شکل زير انجام دهيد .
Composition name : play
Width:32 Height:420 Medium 320×420
5) براي افزودن تصاويري که مي خواهيد مورد استفاده قرار دهيد file Import Footage File را انتخاب کنيد . (Alt + Ctrl +1)
براي مثال فايل FIA play .Psd را باز کنيد .
6) براي نرمي حرکت و نرم شدن اطراف File هاي فتوشاپ بايد از گزينه زير استفاده کنيم .
Layer Preـ Compose
7) حالا بر روي لايه پرچم کليک کنيد و از منوي Effect و Distort Displace mend map را انتخاب کنيم .
حالا از منوي شدن و نيل Effect بايد گزينه Wave و Position را تغيير دهيد مقدار تغيير هر کدام ميزان امواج (Waving ) را افزايش خواهد داد.
منبع: www.academist.net/س