جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
راه حل هاي کوچک براي مشکلات بزرگ
-(3 Body) 
راه حل هاي کوچک براي مشکلات بزرگ
Visitor 567
Category: دنياي فن آوري
راه حل هاي انفورماتيک امروزه به منظور طراحي و راه اندازي و توسعه تجهيزات رايانه اي و شبکه اي در سازمان ها تعريف مي شوند که در مديريت و گردش کار سازمان ها اهميت به سزايي دارد. از اين رو امروزه شرکت هاي رايانه اي بسياري به سوي اين حوزه روي آورده اند. البته عرضه کنندگان راه حل ها، يا خود از توليد کنندگان و توزيع کنندگان مارک هاي تجاري محصولات سخت افزاري هستند که براي اجراي راه حل يا سولوشن، همواره از محصولات خود بهره مي گيرند و يا از خدمات دهندگان و پيمانکاران پروژه هاي انفورماتيک، که بر محصول معيني تمرکز ندارند و با توجه به مختصات مشتريان و کارفرمايان، تجهيزات خود را انتخاب مي کنند.
براي اجراي کارآمد يک سولوشن، دو مورد حائز اهميت اساسي است. اول اينکه خريد قطعات جهت ارتقا و راه اندازي دستگاه ها با شناخت دقيق از بازار و خدمات پس از فروش صورت گيرد تا خريد با قيمت مناسب و خدمات مطمئن انجام شود. دوم نيروي متخصص و کارآمد که مشکلات فني را با تسلط کامل حل و فصل کند. از اين رو هنگام ارائه سولوشن بايد قيمت تجهيزات با رقم مناسب اعلام و هزينه حقوق و دستمزد پرسنل فني مجري طرح نيز به دقت محاسبه شود. البته به کارگيري پرسنل کارآمد با دستمزد حداقل عامل مهمي در کاهش قيمت پيشنهادي، خواهد بود. البته بهتر است براي کاهش هزينه نيروي انساني از پرسنل کارآموز يا بي تجربه استفاده نکنيم حتي اگر تحت نظر مسئول فني خبره قرار داشته باشد.
راه حل هاي انفورماتيک در درجه اول با توجه به ساختار تشکيلاتي و عملياتي سازمان عرضه مي شود. ساختار تشکيلاتي موجود سازمان و گردش عملياتي آن پايه اصلي در طراحي يک شبکه کارآمد رايانه اي است. در کنار ساختار تشکيلاتي، برنامه ها و اهداف آينده سازمان نيز در ارائه راه حل موثر نقش به سزايي خواهد داشت، چرا که اهداف آينده يک موسسه در آناليز و طراحي يک راه حل انفورماتيک، جايگاه مهمي دارد. سولوشن با توجه به موقعيت مالي مشتري شرايط و نيازهاي آينده را به دقت مي سنجد. در مواردي که سازمان ها برنامه ريزي کوتاه مدت و يا بلند مدت مشخصي براي آينده خود دارند سولوشن نيز برمبناي آن تهيه خواهد شد.
انواع راه حل ها و سولوشن هايي که معمولا شرکت هاي بزرگ سازنده محصولات شبکه، تجهيزات خود را بر مبناي آن تقسيم بندي مي کنند و بر مبناي حجم و گستره پروژه طبقه بندي مي شود شامل :
الف) دفاتر کوچک يا دفاتر خانگيsoho) small office & home office )
ب) سازمان هاي کوچک و متوسط smb) small & medium business )
ج) سازمان هاي بزرگ enterprise
هر يک از گستره هاي سه گانه در واقع معرف نوع پروژه و مبنايي است براي انتخاب نوع دستگاه ها و تجهيزات حرفه اي. به لحاظ تعريف بايد دفاتر کوچک و خانگي را به يک مجموعه اي از رايانه ها تعبير کرد که تعداد آن حداکثر به 10 دستگاه مي رسد و حجم اطلاعات مورد استفاده محدود است. سازمان هاي کوچک و متوسط نيز داراي استانداردهاي متفاوتي هستند، معمولا اين دسته را در اندازه حداکثر 100 يا 150 دستگاه رايانه توصيف مي کنند که از حجم اطلاعاتي وسيعي برخوردار هستند. اين دسته در واقع وسيع ترين گروه را تشکيل مي دهند که غالب خدمت دهندگان و عرضه کنندگان سولوشن، مشتريان خود را در اين گروه مي يابند و در نتيجه روي اين گروه تمرکز بيشتري دارند. سازمان هاي بزرگ نيز به همان تناسب، بيش از يکصد و پنجاه رايانه است که داراي واحدهاي متعدد با شعب مختلف است، که با يک سيستم جامع پيوند مي يابند و در نهايت توسط يک مرکزيت سازماني و اطلاعاتي مديريت مي شوند.
راه حل هاي انفورماتيک به لحاظ فني مي تواند به سه گروه تقسيم مي شود که غالب شرکت هاي مهم از جمله سيسکو مبناي تئوريک کار خود را بر آن قرار داده اند:

الف ) پايه ريزي ( foundation )

اين راه حل، زماني است که يک سازمان در حال راه اندازي و آغاز به کار و متمايل به اتومانيزه يا مکانيزه کردن عمليات خود است تا به رشد توليد و فروش محصول و خدمات دست يابد. پايه ريزي به معناي طراحي ساز و کار نوين گردش اطلاعات با ابزارهاي پردازشي و ارتباطي جديد است. نظير تهيه و راه اندازي سيستم هاي رايانه اي و کارگذاري تجهيزات شبکه و کابل کشي و پياده سازي نرم افزارهاي عمومي و يا اختصاصي.

ب ) رشد و توسعه ( growth )

پس از راه اندازي و به جريان افتادن فرآيند هاي سازمان و سودرساني آن، رشد و توسعه تجهيزات و سامانه هاي رايانه اي ضرورت مي يابد. در مرحله توسعه، کارکنان سازمان يا افزايش مي يابد و يا کارآيي آنان بالا مي رود و عملکردهاي جديد و متفاوتي مي يابند. بر اين اساس سيستم هاي رايانه اي نيز معمولا يا افزايش مي يابد يا به امکانات آن افزوده مي شود و به تبع آن شبکه هاي رايانه اي توسعه مي يابد همانند افزايش تعداد رايانه هاي اداري و يا به کارگيري سوئيچ هاي شبکه از نوع مديريتي با تعداد پورت هاي بيشتر و بالاخره گسترش شعب و شبکه ارتباطي.

ج ) بهينه سازي ( optimized )

در مرحله بهينه سازي سازمان جهت بهبود و اصلاح سيستم مکانيزه خود اقدام مي کند تا ارتباط سازمان با مشتريان، فروشندگان و حتي ارتباط داخلي ميان کارکنان بازسازي و به روزرساني شود همانند استقرار سيستم مديريت روابط مشتريان CRM و سيستم تماس مرکزي ( call center) و تقويت بانک اطلاعات و به اشتراک گذاري داده هاي درون سازماني و همچنين راه اندازي سرورهاي مديريتي و نرم افزاري مثل : ISA Server و exchange Server مايکروسافت.
سازمان ها به خصوص در گستره کوچک و متوسط با يک مجموعه مشکلات مواجه هستند که در واقع راه حل هاي انفورماتيک کارآمدي را مي طلبد به طوريکه اين معضلات مبناي تجزيه و تحليل هاي انفورماتيک است.
1 ) کارآمدي فني: سرعت بالاي تحولات تکنولوژي و ورود فناوري ها و قابليت هاي جديد و سرانجام تغيير دائمي در حوزه انفورماتيک موجب شده تا مصرف کنندگان محصولات رايانه اي همواره با استهلاک سريع و ناکارآمدي تجهيزات خود مواجه شوند. در نتيجه به روزرساني و ارتقا قابليت هاي سخت افزاري و نرم افزاري به طور مستمر ضرورت مي يابد.
2 ) پاسخ گويي مشتريان: به تبع سرعت شتابان تحولات فناوري، سطح اطلاعات و انتظارات مصرف کنندگان نيز بالا رفته است. از اين رو سازمان ها به سرعت با نيازها و تقاضاهاي جديدي مواجه مي شود به طوريکه راه حل هاي انفورماتيک در هر سازماني با ديگر سازمان ها مشابهت زيادي ندارد. در اين حال سطح دانش مصرف کنندگان و کاربران نيز به سرعت بالا مي رود و در نتيجه عرضه کنندگان سولوشن نيز بايد مطلع و به روز باشند، تا درخواست مصرف کنندگان سازماني را با فنون جديد و کارآمد پاسخگو باشند.
3 ) جلوگيري از افزايش هزينه ها: با توجه به ورود سريع فناوري هاي جديد و استهلاک زياد تجهيزات رايانه اي در آينده نزديکي پس از تهيه و راه اندازي، نياز به ارتقا خواهند يافت. خصلت مهم تجهيزات انفورماتيک در اين است که هنگام تهيه هر چه از مدل هاي گران قميت تر استفاده شود در طول مدت بيشتري به روز خواهد بود و ديرتر مستهلک مي شود. از اين رو، غالب متقاضيان ترجيح مي دهند براي جلوگيري از افزايش هزينه ها از تجهيزات مدل هاي عادي با قيمت متوسط استفاده کنند به همين دليل در ارائه سولوشن، بايد يک موازنه اي ميان قدرت خريد و نيازهاي آينده ايجاد شود تا پروژه به مطلوبيت منجر شود.
4 ) امنيت: با طراحي و پياده سازي يک ساختار انفورماتيک تمامي اطلاعات يک سازمان روي اين تجهيزات ذخيره سازي خواهد شد در نتيجه حفاظت و حراست از اين داده ها حائز اهميت فراواني خواهد بود. از اين رو مباني امنيتي از ابتداي طراحي يک سولوشن، بايد مورد توجه قرار گيرد. سيستم امنيتي در ابعاد مختلف اعمال مي شود. در ابتدا حفاظت در مقابل حملات و مداخلات خارجي پي ريزي خواهد شد و سپس لايه بندي جهت دسترسي اعضاي سازمان به اطلاعات موجود به اجرا در مي آيد. اينکه هر يک از کاربران به چه سطح از اطلاعات مي توانند دسترسي داشته باشند نکته اي است که به چارت تشکيلاتي سازمان و وظايف تعريف شده اعضاي آن باز مي گردد.
منبع:www.iranictnews.com
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image