جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
درست جستجو كنيد تا درست پيدا كنيد:
-(4 Body) 
درست جستجو كنيد تا درست پيدا كنيد:
Visitor 323
Category: دنياي فن آوري
اينترنت تکنولوژي مرزناشناسي است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده مي شود. هم اکنون ميلياردها سايت بر روي اين شبکه وجود دارد و هر 5 ثانيه نيز يک سايت به آن افزوده مي شود. اين دنياي مجازي آنقدر بزرگ شده است که ديگر کاربران بدون استفاده از موتورهاي جستجو قادر به بهره مندي از آن نيستند، و بدين ترتيب روز به روز اهميت استفاده از موتورهاي جستجو بارزتر مي گردد. اما همان اندازه که اين موتورها مفيد هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها مي توانند خسته کننده هم باشند. در اين ترفند قصد داريم راز و رمزهاي جستجو در معروفترين موتور جستجوي جهان يعني گوگل را براي شما رو کنيم. اگر تاکنون در خصوص جستجوي موضوعي به نتيجه نرسيده بوديد اينک با دانستن اين روشها جستجو کرده و تفاوت را احساس کنيد!
امروزه موتورهاي جستجوي زيادي بر روي شبکه وب فعال هستند که هر يک الگوريتم جستجوي خاص خود را دارد و به نحوي به جستجوي سايتهاي موردنظر شما مي پردازند. اما يکي از پرکاربردترين و مفيدترين موتورهاي جستجو گوگل نام دارد که اين روزها جام پيروزي را از ديگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود مي افزايد. بدون ترديد شما هم حداقل براي يکبار گذرتان به [url]www.google.com[/url] خورده است و صفحه ساده و در عين حال پرقدرت اين جستجوگر را ديده ايد. جستجوگري که با پشتيباني از زبانهاي متنوع دنيا کاربران زيادي را به خود جذب کرده است. و شايد همين پشتيباني از زبان فارسي است که در ميان ايرانيان نيز از اقبال خوبي برخوردار شده است. در اين ترفندها مي کوشيم تا ضمن آشنايي با نحوه صحيح کار با اين جستجوگر کارايي بهره مندي از آنرا نيز بالا ببريم.
براي جستجو نمودن يک موضوع در گوگل کافي است که چند کلمه توصيفي و اصلي موضوع را در نوار مربوطه تايپ نمائيد و سپس کليد Enter را فشار دهيد و يا اينکه روي دکمة Search که در جلوي نوار جستجو تعبيه شده است کليک نمائيد، تا به ليستي از وب سايتهاي مرتبط با موضوع دست يابيد.
از آنجائيکه گوگل وب سايتهايي را ليست مي کند که «همه» کلمات مورد جستجوي شما در آن باشند لذا بايستي سعي کنيد تا در نوار جستجو، کلماتي را وارد کنيد که اساسي تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافي بپرهيزيد تا نتايج جستجو به آنچه که شما مي خواهيد نزديکتر باشند.

کلمات اصلي تر را بنويسيد

همانگونه که گفته شد براي بهتر نتيجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلي را در نوار جستجو وارد کنيد. براي اينکار هر قدر که مي توانيد، موضوع جستجو را ريزتر و معين تر نمائيد. براي مثال بجاي آنکه در نوار جستجو تايپ کنيد "نقاش" بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تايپ کنيد، مثلاً بنويسيد "پيکاسو". يا اينکه بجاي "اتومبيل" بهتر است بنويسيد "پژو" و يا...
همچنين دقت نمائيد تا کلماتي را بکار بريد که احتمال وجود توضيحات دربارة آنها بيشتر باشد. مثلاً به جاي نوشتن "گذراندن يک شب خوب در تهران" بهتر است تايپ کنيد "هتلهاي تهران".

از آوردن حروف اضافه خودداري کنيد

گوگل بطور پيش فرض فقط سايتهائي را ليست مي نمايد که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نيازي نيست که شما بين کلمات جستجو از کلمة پيوند دهندة "و" استفاده نمائيد. به خاطر داشته باشيد که وارد نمودن چنين کلماتي و کلماتي نظير در، به، و... بر نتيجه جستجو تاثير خواهد گذشت. بطور مثال براي جستجو در مورد تعطيلات در شمال بجاي تايپ نمودن "گذراندن تعطيلات در شمال" بهتر است تنها بنويسيد: "تعطيلات شمال".
خودِ گوگل هم براي بالا بردن کيفيت جستجوها بطور اتوماتيک کلمات معمولي و کاراکترهائي همچون "کجا" و "چطور" را از کلمات مورد جستجو حذف مي نمايد. چون اين گونه کلمات باعث کندي عمل جستجو مي شوند و تاثيري هم در بهبود جستجو ندارند و حتي کيفيت نتايج جستجو را کاهش هم مي دهند.

حروف بزرگ و کوچک فرق نمي کنند

گوگل نسبت به بزرگي و کوچکي حروف حساس نمي باشد. در حقيقت همه حروفي را که به لاتين در نوار جستجو تايپ مي نمائيد به حروف کوچک تبديل خواهند شد. براي مثال نتيجة جستجوي "george washington"، "George Washington" و "gEoRgE WaShInGtOn" يکسان خواهد بود.

جستجوهاي طبقه بندي شده

با همه اين توضيحات اگر مايليد که نتايج جستجوهاي شما دقيق تر و علمي تر باشند بهتر است سري هم به directory.google.com بزنيد. در اين آدرس فهرستي از سايتهاي اينترنتي با توجه به موضوعات آنها موجود مي باشد. مثلاً اگر دنبال سايتي در مورد سياره زحل مي گرديد، مي توانيد با رفتن به شاخه Science و زير شاخه Astronomy به زير شاخه Saturn دست يابيد. همچنين اگر در مورد خودروي Saturn جستجو مي کنيد مي توانيد سايتهاي مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بيابيد.

جستجوي پيشرفته

در جلوي نوار جستجوي گوگل گزينه اي با عنوان «جستجوي پيشرفته» يا «Advanced Search» وجود دارد. با کليک کردن روي اين گزينه وارد صفحه اي با همين نام خواهيد شد. در اين صفحه شما مي توانيد با اعمال تنظيمات و بکار بردن عملگرهاي خاصي دقت جستجويتان را افزايش دهيد.
همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزينه ها به فارسي مي باشند و استفاده از آنها بسيار ساده است و نيازي به توضيح بيشتر ندارد، اما علاوه بر اين تنظيمات، گوگل از يک سري عملگرها نيز براي محدود کردن جستجوها بهره مي برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوي پيشرفته و با دانستن اين عملگرها مي توانيد عمل جستجو را هرچه سريعتر انجام دهيد، در زير به توضيح برخي از اين عملگرها مي پردازيم:

عملگر +

همانگونه که قبلاً گفتيم گوگل از يک سري کلمات معمولي بصورت خودکار چشم پوشي مي کند، ولي در صورتي که شما ضروري مي دانيد که اينگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گيرند، مي توانيد با قرار دادن يک علامت "+" در جلوي آنها مطمئن شويد که در نتايج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنيد که قبل از کاراکتر "+" يک فاصله (space) وجود داشته باشد ولي کلمه بعدي بدون فاصله، فوراً پس از آن بيايد).
راه ديگر مقيد نمودن گوگل براي جستجوي کلمه اي خاص اين است که کلمه مورد نظر را در کوتيشن (" ") قرار دهيد. براي مثال اگر بخواهيم دنبال داستان جنگ ستارگان 1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهيم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمي دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و يا "Star Wars Episode I" بنويسيم.

عملگر –

برخي اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه اي بگرديد که بيش از يک معنا دارد، براي مثال کلمه «bass» در ماهيگيري به معناي «ماهي خالدار» است و در موسيقي به معناي «صداي بم». براي حل اينگونه مشکلات مي توانيد از عملگر "-" استفاده کنيد، تا گوگل به دنبال سايتهايي بگردد که کلمة بعد از اين عملگر در آنها نباشند. (دقت کنيد که قبل از کاراکتر "-" يک فاصله (space) وجود داشته باشد ولي کلمه بعدي بدون فاصله، فوراً پس از آن بيايد). مثلاً در مثال فوق مي توانيد بنويسيد: bass –music.

عملگر ~

گاهي ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه اي خاص نباشيد و بخواهيد که به دنبال کلمات مرتبط با آن نيز بگرديد. براي اين کار از اين عملگر استفاده مي شود. براي مثال اگر در کادر جستجو تايپ کنيد «کيفيت غذا» در نتيجه سايتهايي ظاهر خواهند شد که کلمه «کيفيت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتي ممکن است که اين دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تايپ کنيد «~کيفيت ~غذا» دنبال سايتهايي مي گردد که درباره کيفيت غذاها نوشته باشند.

عملگر ""

همانگونه که قبلاً نيز گفته شد، براي جستجوي عبارتي خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بايستي آن عبارت را در داخل کوتيشن (" ") قرار داد.

عملگر «يا»

گوگل از ياي منطقي پشتيباني ميکند. بدين معنا که اگر دنبال کلمه اي خاص «يا» بجاي آن کلمه اي ديگر مي گرديد، مي توانيد در بين اين دو کلمه از «يا» استفاده کنيد. براي مثال اگر در کادر جستجو تايپ کنيد «تعطيلات در شيراز يا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سايتهايي مي گردد که در خصوص تعطيلات در شيراز يا در اصفهان باشند.

عملگر SITE

اگر مي خواهيد که عمل جستجو در سايت بخصوصي انجام گيرد، مي توانيد پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سايت را بياوريد. براي مثال براي جستجوي «پذيرش» در سايت دانشگاه استانفورد مي توانيد بنويسيد: admission site:[url]www.stanford.edu[/url]

عملگر ..

براي اينکه جستجو را محدود به سايتهايي کنيد که در آنها اعداد محدودة خاصي وجود داشته باشند، مي توانيد از اين عملگر براي نشان دادن محدودة عددي مورد نظر بهره بريد. مثلاً اگر به دنبال DVD Playerهاي با قيمت 250 تا 350 دلار مي گرديد، بايستي اينگونه خواسته تان را بيان کنيد: DVD player $250..350 (توجه داشته باشيد که بين دو نقطة عملگر هيچ فاصله اي نباشد).

صفحه نتايج جستجو

مطابق شکل فوق صفحه نتايج جستجوي گوگل ـ چه به فارسي باشد و چه به انگليسي ـ را مي توان به 16 قسمت تقسيم نمود، که در زير به شرح مختصر هر يک از آنها مي پردازيم:
1.لينکهاي بالايي گوگل ناميده مي شوند. با کليک روي هر گزينه مشخص مي کنيد که در چه زمينه اي مي خواهيد جستجو کنيد. سايتها، تصاوير، خبرها، گروهها و...
2.دکمة Search يا جستجو براي شروع عمل جستجو بکار مي رود. بجاي بکار بردن اين دکمه مي توانيد کليد Enter را فشار دهيد.
3.لينک Advanced Search يا جستجوي پيشرفته شما را به صفحه تنظيمات پيشرفته جستجو مي برد.
4.کادر جستجو ناميده مي شود که براي تايپ نمودن کلمات مورد جستجو بکار برده مي شود.
5.لينک Preferences يا تنظيمها شما را به صفحه تنظيمات گوگل مي برد تا در آنجا مشخص کنيد که مي خواهيد در هر صفحه نتايج جستجو چه تعداد سايت ليست شود، و يا اينکه زبان مورد استفاده چه زباني باشد و...
6.نوار آبي رنگي که مشاهده مي نمائيد، نوار آمار مي باشد که آمار تعداد سايتهايي که يافته شده است و همچنين مدت زماني که جستجو طول کشيده است را نشان مي دهد.
7.Tipها توضيحات کوتاهي هستند که شما را براي جستجوي بهتر راهنمائي مي کنند.
8.گوگل داراي منابع اطلاعاتي متنوع و ويژه اي است که بر اساس تجربه جستجوي کاربران مختلف جمع آوري شده اند و اغلب اين منابع به جستجوي شما نزديکتر است و در بالاي نتايج جستجوها قرار مي گيرند. گوگل براي گرفتن نتيجه بهتر شما را به ديدن منابع اطلاعاتي خودش دعوت مي کند. براي مثال در شکل بالا که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به ديدن قسمت Local Search خود دعوت مي کند تا در آن قسمت به نتايج واقعي تري از آنچه که مي خواهد برسد.
9.در قسمت نتايج جستجو اولين چيزي که مي بينيد عنوان صفحه اي است که کلمات مورد نظر در آن يافته شده است. گاهي اوقات در اين قسمت يک آدرس اينترنتي قرار مي گيرد که به معناي آن است که صفحه موردنظر بدون نام مي باشد.
10.پس از عنوان سايت، قسمتهايي از سايت که کلمات شما در آن يافت شده اند، بصورت خلاصه آورده مي شود. اين متن کوتاه به شما اين امکان را مي دهد تا قبل از کليک کردن روي عنوان آن و ديدن محتويات سايت ببينيد که آيا اين صفحه کاملاً مطابق با خواسته شما مي باشد يا نه.
11.آدرس سايتي که کلمات در آن يافته شده اند، مي باشد.
12.اندازه يا سايز متني قسمتي از سايت را که متن موردنظر شما در آن يافته شده است را نشان ميدهد. در برخي موارد اين اندازه ديده نمي شود.
13.به هر دليلي اگر با کليک کردن بر روي عنوان سايت و يا آدرس سايت، قادر نيستيد که محتويات آنرا ببينيد، مي توانيد با کليک کردن بر روي گزينه Cached يا نسخه ذخيره شده، همان سايت را از روي سِروِر گوگل ببينيد. (لازم به توضيح است که گوگل قسمتهايي از برخي سايتها را براي دسترسي و جستجوي سريعتر بر روي سِروِر خود ذخيره مي نمايد. شما با کليک کردن روي اين گزينه مي توانيد به قسمتهاي ذخيره شده روي سرور گوگل دسترسي پيدا کنيد).
14.با کليک روي گزينه Similar Pages يا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتي شبيه به صفحه يافته شده راهنمائي مي کند.
15.وقتي که گوگل کلمه مورد نظر شما را در يک سايت در چند صفحه پيدا مي کند، ابتدا صفحه اي که به درخواست شما نزديکترند را مي آورد و سپس صفحه دوم را بصورت تو رفته نشان مي دهد.
16.اگر در يک سايت در بيش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما يافت شوند، براي ديدن صفحات سوم به بعد بايستي روي اين گزينه کليک نمائيد.
منبع:www.it4computer.com
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image